Wereld Kampioen F1 in 2012

Gestart door Gerard, 23 april 2012 - 09:18:46

« vorige - volgende »

Wie wordt Wereld Kampioen F1 in 2012??

Vettel
8 (23.5%)
Button
2 (5.9%)
Hamilton
7 (20.6%)
Alonso
14 (41.2%)
Webber
1 (2.9%)
Iemand anders, nl...
2 (5.9%)

Totaal aantal stemmen: 31

Franky R.

CitaatDat Alonso toch bovenaan staat is te danken aan zijn foutloze en intelligente optreden, maar als je met minder goed materiaal toch al zolang aan de leiding kunt blijven van het klassement, dan kan het niet anders zijn dan dat daar ook geluk bij komt kijken. Toch?


Of de auto is minder slecht dan dat Ferrari iedereen wil doen geloven... ;)

Figge

Citaat van: Franky R. op 27 september 2012 - 22:14:49
CitaatDat Alonso toch bovenaan staat is te danken aan zijn foutloze en intelligente optreden, maar als je met minder goed materiaal toch al zolang aan de leiding kunt blijven van het klassement, dan kan het niet anders zijn dan dat daar ook geluk bij komt kijken. Toch?


Of de auto is minder slecht dan dat Ferrari iedereen wil doen geloven... ;)

Daar zit zeer zeker ook een deel van de waarheid.
Ze wisten bijvoorbeeld prima op eigenkracht te winnen in Duitsland. En in Engeland, Canada, Spanje en Monaco waren ze ook gewoon competatief.

0634

Als het gaat om de Ferrari is 'minder snel' is een beter term dan 'minder goed'.

De combinatie snelheid/betrouwbaarheid maakt de auto 'goed'. En die combinatie kan best wel eens beter zijn dan die van anderen.

Enzo

Citaat van: Franky R. op 27 september 2012 - 22:14:49
CitaatDat Alonso toch bovenaan staat is te danken aan zijn foutloze en intelligente optreden, maar als je met minder goed materiaal toch al zolang aan de leiding kunt blijven van het klassement, dan kan het niet anders zijn dan dat daar ook geluk bij komt kijken. Toch?


Of de auto is minder slecht dan dat Ferrari iedereen wil doen geloven... ;)

Dat zeg ik... ::)

Figge

Citaat van: Jeroen op 27 september 2012 - 22:18:13
Als het gaat om de Ferrari is 'minder snel' is een beter term dan 'minder goed'.

De combinatie snelheid/betrouwbaarheid maakt de auto 'goed'. En die combinatie kan best wel eens beter zijn dan die van anderen.

Dat hoeft niet. Het scenario dat McLaren en RBR boven Ferrari eindigen bij de constructeurs is heel reeel en maakt dat zij een betere auto hebben gemaakt dan Ferrari. Even los van het feit dat de Farrari snel genoeg kan zijn voor Alonso om er de rijderstitel mee binnen te halen.

Franky R.

Citaat van: Enzo op 27 september 2012 - 22:27:19
Citaat van: Franky R. op 27 september 2012 - 22:14:49
CitaatDat Alonso toch bovenaan staat is te danken aan zijn foutloze en intelligente optreden, maar als je met minder goed materiaal toch al zolang aan de leiding kunt blijven van het klassement, dan kan het niet anders zijn dan dat daar ook geluk bij komt kijken. Toch?


Of de auto is minder slecht dan dat Ferrari iedereen wil doen geloven... ;)

Dat zeg ik... ::)


Had je comment niet gezien... :-*

Franky R.

Citaat van: Mark F1gge op 27 september 2012 - 22:30:10
Citaat van: Jeroen op 27 september 2012 - 22:18:13
Als het gaat om de Ferrari is 'minder snel' is een beter term dan 'minder goed'.

De combinatie snelheid/betrouwbaarheid maakt de auto 'goed'. En die combinatie kan best wel eens beter zijn dan die van anderen.

Dat hoeft niet. Het scenario dat McLaren en RBR boven Ferrari eindigen bij de constructeurs is heel reeel en maakt dat zij een betere auto hebben gemaakt dan Ferrari. Even los van het feit dat de Farrari snel genoeg kan zijn voor Alonso om er de rijderstitel mee binnen te halen.


Ja, dat kan idd. nog altijd...Echter staan ze ook niet stil bij RBR en McLaren, plus het risico dat Ferrari bij te agressief ontwikkelen tegen betrouwbaarheidsproblemen aan kan lopen...


Ferrari moet en betrouwbaar blijven en enkele tienden of een seconde vinden in het ontwerp van de auto. RBR past haar dynamo's aan en McLaren hoeft alleen maar te kappen met 'verkloten'... :P


Toch wel een verschilletje, hoor!

Folkert

Citaat van: Mark F1gge op 27 september 2012 - 21:38:19
Citaat van: Wizard op 27 september 2012 - 21:33:59
Citaat van: Mark F1gge op 27 september 2012 - 21:20:06
Dat is wel waar. Alonso weet dat hij op snelheid gewoon geklopt wordt.
Hij roept ook niet voor niets dat zijn concurenten best om en om mogen blijven uitvallen.
Alonso beseft zelf volgens mij heeft goed dat ie dit jaar best wel de nodige porties geluk heeft.
Dat kunnen velen ontkennen en met een academische discussie proberen weg te nuanceren, maar dat maakt het niet minder waar.


Niemand probeert dat weg te nuanceren, dat noemt men ontkennen. Of beter gezegd, het anders zien. Zoals staat uitgelegd hoort dat bij een seizoensverloop. Voorbeeld: Als team A 10 keer uitvalt en team B kampioen wordt, heeft team B geen geluk, maar team A de zaakjes niet op orde. Dat kunnen velen ontkennen en met een academische discussie proberen weg te nuanceren, maar dat maakt het niet minder waar. Van geluk (of pech) kun je pas spreken als derden (geen: team, rijder of weer) invloed hebben op de uitslag.

:):):)

Wijze woorden ;)
Wijze woorden, maar niet helemaal waar. Van geluk en pech kan je altijd spreken. Als Team A inderdaad 10 keer uitvalt, is het wat anders ja.
Maar team A is in dit geval niet 10 keer uitgevallen door zaakjes niet op orde te hebben. 3 keer is het in dit geval en dat vind ik ergens nog wel acceptabel.
Maar wat nou als 10 keer het hele veld uitvalt, en Alonso rijd in een HRT en is de enige die niet uitvalt, dan is het toch gewoon geluk?

Je noemt nu een voorbeeld, wat niet relevant is. Maar de uitleg over seizoensverloop? Het zegt wel iets, maar doet er totaal niet toe. Seizoensverloop is gewoon wat er het hele seizoen gebeurt, niet per race. Het hoort er bij ja, net als geluk en pech. Een uitval beurt is geluk voor de een en pech voor de ander.
Je spreekt van geluk, zodra er iets in jou voordeel gebeurt, waar jij zelf geen invloed op hebt. Uitvallen van Lewis, is 100% geluk voor Alonso. Geen mening, maar een feit.
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

Citaat van: sanderalonso op 27 september 2012 - 21:20:44
Citaat van: Folkert op 27 september 2012 - 21:13:30
Citaat van: sanderalonso op 27 september 2012 - 20:29:44
Ik maak me net als Wizard nergens druk om. Maar laten wij de rollen nu eens omdraaien. Accepteer het nu zelf gewoon dat Fernando dit jaar het beste is. Waar maak je je druk om? Waarom steeds aangeven dat Alonso zoveel geluk heeft gehad? Ik vind dat je Alonso's prestatie's daarmee zeer, maar dan ook zeer te kort doet.
Je maakt je nergens druk om, maar je bent het wel spuugzat dat ik het over geluk heb? Klopt niet helemaal toch. Ik doe Alonso's prestaties helemaal niet te kort. Zeker niet zeer, maar dan ook zeer te kort. Ik maak me ook nergens druk om. :)
Alonso is samen met Vettel en Hamilton de beste van dit jaar. Kort gevolgd door Kimi.

We moeten deze discussie eens naar Alonso mailen, die zal zich in een breuk lachen. En misschien zelfs nog toegeven dat hij geluk heeft, maar dat zou hem dan aan zijn edele achterwerk roesten als hij in Brazilië de titel pakt.

Slechte redenatie. Maargoed, ik heb mijn mening uitgesproken en blijf erbij.
Als je je niet druk maakt, waarom ben je het dan zo spuug zat? Het doet je kennelijk wel heel veel. Mij boeit het verder niet. Al wint Hamilton nu met alle geluk van de wereld de titel nog, mij zul je niet horen klagen dat Hamilton geluk heeft gehad dan. Want aan zijn prestaties dit jaar, is te zien dat hij het gewoon wel verdiend. Net als Alonso. Ook al heeft hij geluk dat Hamilton telkens voor hem wegvalt, hij verslaat Vettel, Webber en Raikkonen. En die rijden met een betere wagen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Folkert

Citaat van: Mark F1gge op 27 september 2012 - 22:12:19
Citaat van: Wizard op 27 september 2012 - 21:37:57
Citaat van: Mark F1gge op 27 september 2012 - 21:29:28
Maar ik zie niemand de prestatie van Alonso enkel aan geluk toeschrijven, nee zelfs Folkert niet.
Maar als je voor bijvoorbeeld Vettel of Hamilton bent kan ik mij best voorstellen dat je vindt dat zij relatief veel pech hebben, waarvan Alonso vervolgens profiteert. En dat is ook gewoon een feit.
Net als dat het een feit is dat Alonso, de meest constante en foutloze prestaties levert dit jaar.

Niemand zegt dat iemand beweert dat Alonso alleen geluk heeft. Maar geluk staat wel telkens centraal in de discussie over de prestatie van Alonso. Terwijl prestatie een op zich zelf staand iets is. Dat de uitslag niet representatief is voor de snelheid van Ferrari ontkent niemand. Maar ieder succes(je) relateren aan termen als geluk staat toch gelijk aan de prestaties te willen ondermijnen. Het verplicht matige 'maar Alonso is ook super goed' verbergt dat niet. Ik ga mensen pas geloven als ze klappen voor Alonso. Zonder kanttekeningen. Pas dan ben je oprecht.

Ik ben zelf van de categorie die klapt voor Alonso. Zonder kanttekeningen. Ik vind Alonso zonder twijfel de best van het veld.
En juist omdat de snelheid van de Ferrari op dit moment niet representatief is voor de stand in het WK, hebben velen het gevoel het dat een uitvalbeurt van een concurrent fortuinlijk is voor Alonso. Dat heeft niets te maken met het feit of Ferrari de betrouwbaarheid beter voor elkaar heeft dan de andere teams. Want dat is ook gewoon een feit. Pas aan het einde van het seizoen kun je een definitieve beoordeling maken het seizoensverloop. Op dit moment is de stand bij de constructeurs nog steeds zo dat McLaren en RBR ondanks de uitvalbeurten vóór Ferrari staan.
Die teams hebben dus blijkbaar toch een betere auto gebouwd. Dat Alonso toch bovenaan staat is te danken aan zijn foutloze en intelligente optreden, maar als je met minder goed materiaal toch al zolang aan de leiding kunt blijven van het klassement, dan kan het niet anders zijn dan dat daar ook geluk bij komt kijken. Toch?
Ik ben zelf van de categorie die klapt voor Alonso, maar dan met kanttekeningen. Maar dat maakt mij niet minder oprecht, of minder geloofwaardig. Ik zeg niet verplichtmatig dat Alonso het goed doet, want als ik dat ontken ben ik subjectief.
Voor de rest ben ik het aardig met MarkF1gge eens. Daarbij komt nog eens kijken dat Ferrari dankzij Massa onder Mclaren, RBR en Lotus staat. (in expres massa op verkeerde strategieën wegsturen geloof ik niet. Dat is onzin.) Maar Alonso heeft geprofiteerd van uitvallen van Lewis en Vettel. En dat is geluk. Dat geluk centraal staat? Ok, maar is dat erg dan? Alonso verdiend het want hij doet het goed dit jaar. geluk en pech horen gewoon bij het leven, dus ook bij F1.
En seizoensverloop? Een slechter argument of antwoord heb ik nog niet gehoord. Daarmee nuanceer je de heleboel den doet alsof het normaal is.
Trotse vader van Rosalie(L)

0634

Citaat van: Mark F1gge op 27 september 2012 - 22:30:10
Citaat van: Jeroen op 27 september 2012 - 22:18:13
Als het gaat om de Ferrari is 'minder snel' is een beter term dan 'minder goed'.

De combinatie snelheid/betrouwbaarheid maakt de auto 'goed'. En die combinatie kan best wel eens beter zijn dan die van anderen.

Dat hoeft niet. Het scenario dat McLaren en RBR boven Ferrari eindigen bij de constructeurs is heel reeel en maakt dat zij een betere auto hebben gemaakt dan Ferrari. Even los van het feit dat de Farrari snel genoeg kan zijn voor Alonso om er de rijderstitel mee binnen te halen.

Daarom zei ik ook: kán. Want welke de beste auto is, zal aan het eind van het jaar pas blijken.

0634

Citaat van: Folkert op 28 september 2012 - 00:35:14

Ik ben zelf van de categorie die klapt voor Alonso, maar dan met kanttekeningen. Maar dat maakt mij niet minder oprecht, of minder geloofwaardig. Ik zeg niet verplichtmatig dat Alonso het goed doet, want als ik dat ontken ben ik subjectief.
Voor de rest ben ik het aardig met MarkF1gge eens. Daarbij komt nog eens kijken dat Ferrari dankzij Massa onder Mclaren, RBR en Lotus staat. (in expres massa op verkeerde strategieën wegsturen geloof ik niet. Dat is onzin.) Maar Alonso heeft geprofiteerd van uitvallen van Lewis en Vettel. En dat is geluk. Dat geluk centraal staat? Ok, maar is dat erg dan? Alonso verdiend het want hij doet het goed dit jaar. geluk en pech horen gewoon bij het leven, dus ook bij F1.
En seizoensverloop? Een slechter argument of antwoord heb ik nog niet gehoord. Daarmee nuanceer je de heleboel den doet alsof het normaal is.

Dat is het ook. Is altijd zo geweest. Kampioen wordt je niet als je per se de snelste bent, maar als je de beste bent. Val je te vaak uit, was je dus niet de beste.

robbert

Citaat van: Jeroen op 28 september 2012 - 06:40:18
Citaat van: Folkert op 28 september 2012 - 00:35:14

Ik ben zelf van de categorie die klapt voor Alonso, maar dan met kanttekeningen. Maar dat maakt mij niet minder oprecht, of minder geloofwaardig. Ik zeg niet verplichtmatig dat Alonso het goed doet, want als ik dat ontken ben ik subjectief.
Voor de rest ben ik het aardig met MarkF1gge eens. Daarbij komt nog eens kijken dat Ferrari dankzij Massa onder Mclaren, RBR en Lotus staat. (in expres massa op verkeerde strategieën wegsturen geloof ik niet. Dat is onzin.) Maar Alonso heeft geprofiteerd van uitvallen van Lewis en Vettel. En dat is geluk. Dat geluk centraal staat? Ok, maar is dat erg dan? Alonso verdiend het want hij doet het goed dit jaar. geluk en pech horen gewoon bij het leven, dus ook bij F1.
En seizoensverloop? Een slechter argument of antwoord heb ik nog niet gehoord. Daarmee nuanceer je de heleboel den doet alsof het normaal is.

Dat is het ook. Is altijd zo geweest. Kampioen wordt je niet als je per se de snelste bent, maar als je de beste bent. Val je te vaak uit, was je dus niet de beste.

ja maar als je uitvalt door technische mankementen, dan kan je daar als piloot niks aan doen

Wizard

Citaat van: Mark F1gge op 27 september 2012 - 22:12:19
Ik ben zelf van de categorie die klapt voor Alonso. Zonder kanttekeningen. Ik vind Alonso zonder twijfel de best van het veld.
En juist omdat de snelheid van de Ferrari op dit moment niet representatief is voor de stand in het WK, hebben velen het gevoel het dat een uitvalbeurt van een concurrent fortuinlijk is voor Alonso. Dat heeft niets te maken met het feit of Ferrari de betrouwbaarheid beter voor elkaar heeft dan de andere teams. Want dat is ook gewoon een feit. Pas aan het einde van het seizoen kun je een definitieve beoordeling maken het seizoensverloop. Op dit moment is de stand bij de constructeurs nog steeds zo dat McLaren en RBR ondanks de uitvalbeurten vóór Ferrari staan.
Die teams hebben dus blijkbaar toch een betere auto gebouwd. Dat Alonso toch bovenaan staat is te danken aan zijn foutloze en intelligente optreden, maar als je met minder goed materiaal toch al zolang aan de leiding kunt blijven van het klassement, dan kan het niet anders zijn dan dat daar ook geluk bij komt kijken. Toch?

Nee, dan hebben andere teams hun zaakjes minder op orde. Neem nu afgelopen zondag, McLaren neemt een risico en verliest. Daar zit niks in van een geluk- of pechfactor, dat hebben of hadden ze zelf in de hand. Puur en alleen teamfalen dan wel materiaal falen en waarschijnlijk was de gok een unaniem besluit genomen aan de hand van de waarschijnlijkheid. Even los daarvan, diegene die kampioen wordt is in mijn optiek de de rijder met de beste ratio: snelheid, betrouwbaarheid en kwaliteit.  Als een team of rijder dat niet in orde heeft, is de ander simpelweg beter (evt in omstandigheden, als je het per race bekijkt). Geluk en pech, Mark, is als een factor van buitenaf invloed heeft op de individuele uitslag. Dus, de regenrace, die Alonso won omdat de Ferrari goed presteert, heeft niks te maken met geluk dat het regent. Eerder pech dat dát ding niet ieder weekend zo hard loopt. ;)

Wizard

Citaat van: Enzo op 27 september 2012 - 21:44:58
Hoewel ik het wel eens ben met je post. Ferrari is de boel ook wel flink aan het downplayen, continu de underdog positie opzoeken en dan toeslaan. Ik denk dat de Ferrari een stuk beter is dan dat Alonso en co ons wil doen laten geloven.

Beter wel, sneller niet. Strategisch zit het wel goed bij Ferrari alsook het bandenmanagement. Vul de naam Alonso in de som en je hebt een prima pakket die kennelijk goed genoeg is om wereldkampioen te kunnen worden. Of hij het nu wordt of niet. Dus, ondanks dat ik het vanuit een andere invalshoek benader, ben ik het wel met je eens.