""Leuke weetjes""

Gestart door rafael25, 02 mei 2011 - 15:40:17

« vorige - volgende »

Jozef

Citaat van: Kootje op 09 april 2014 - 13:13:07
Tsja ... maar wat als Schumacher in '94 Hill niet vd baan had getikt, maar in '97 Villeneuve weer wel? Of wat als Hamilton in 2007 niet door moest rijden op totaal versleten banden, in 2009 niet gestraft was voor z'n move op Räikkönen in België, in 2012 niet achteraan hoefde te starten in Spanje of wél 'n betrouwbare auto had gehad dat jaar? Zo kan ik nog wel ff doorgaan, en niet alleen waar het Schumacher en Hamilton betreft. Als we al die "WAT ALSjes" tegen elkaar weg gaan strepen, dan had er denk ik weinig anders geweest.

Je zou er bijna "het grote WAT ALS!? topic" voor starten. ;)

Die move op Räikkönen in Spa was in 2008 en heeft hem toen bijna de titel gekost, maar het ging nog net goed in de laatste ronde in Brazilië. ;)

Wat als Räikkönen in 2005 niet 3 keer was uitgevallen toen hij eerst reed met Alonso achter hem, maar in andere GP's waar het hem niet maximaal had gekost?

Trouwens Breaktest, in 2012 heeft Vettel volgens mij wel heel wat meer pech gekend dan wie ook in de titelstrijd.

Maar het is een leuke denkoefening, tof om over te fantaseren maar niet meer dan dat. Op het forum van F1technical vind je topics die dit bespreken per seizoen, zo is er bijvoorbeeld ook gekeken hoe 1976 zou zijn verlopen zonder pech en ook alle recente jaren die close waren.

Breaktest

Okee, dan gooi ik ook nog een paar op tafel:
2008 Brazilië: laatste race, laatste ronde, natte baan. De titel glipt Hamilton door de vingers nadat hij de vijfde positie aan Vettel moet overlaten. Hamilton kan niet meer terugslaan.  Massa gaat winnend over de finish en mag zich twintig seconden lang wereldkampioen noemen. Maar dan, in the dying seconds  levert Timo Glock  glibberend op plaats 4  een marge van 15 seconden in en wordt een paar honderd meter voor de finish alsnog door tandem Vettel/Hamilton voorbij gestoken. De twintig Massa-seconden worden niet met een jaar verlengd.

Breaktest

2003 Duitsland: Stel, Barrichello geeft Raikkonen twee cm meer ruimte na diens een bliksemstart, waardoor de Fin  niet van de baan wordt gekegeld, zijn derde positie kan consolideren en aan het eind van het seizoen dus niet die twee punten op  Schumacher te kort komt.

Breaktest

Citaat van: Jozef op 09 april 2014 - 13:28:30
Citaat van: Kootje op 09 april 2014 - 13:13:07
Tsja ... maar wat als Schumacher in '94 Hill niet vd baan had getikt, maar in '97 Villeneuve weer wel? Of wat als Hamilton in 2007 niet door moest rijden op totaal versleten banden, in 2009 niet gestraft was voor z'n move op Räikkönen in België, in 2012 niet achteraan hoefde te starten in Spanje of wél 'n betrouwbare auto had gehad dat jaar? Zo kan ik nog wel ff doorgaan, en niet alleen waar het Schumacher en Hamilton betreft. Als we al die "WAT ALSjes" tegen elkaar weg gaan strepen, dan had er denk ik weinig anders geweest.

Je zou er bijna "het grote WAT ALS!? topic" voor starten. ;)

Die move op Räikkönen in Spa was in 2008 en heeft hem toen bijna de titel gekost, maar het ging nog net goed in de laatste ronde in Brazilië. ;)

Wat als Räikkönen in 2005 niet 3 keer was uitgevallen toen hij eerst reed met Alonso achter hem, maar in andere GP's waar het hem niet maximaal had gekost?

Trouwens Breaktest, in 2012 heeft Vettel volgens mij wel heel wat meer pech gekend dan wie ook in de titelstrijd.

Maar het is een leuke denkoefening, tof om over te fantaseren maar niet meer dan dat. Op het forum van F1technical vind je topics die dit bespreken per seizoen, zo is er bijvoorbeeld ook gekeken hoe 1976 zou zijn verlopen zonder pech en ook alle recente jaren die close waren.
'76 is inderdaad de beroemdste. Wat als het in Suzuka iets eerder was opgehouden met regenen? Was Lauda dan blijven rijden? Wellicht dan zou Hunt in het rijtje namen zijn  bijgezet van coureurs die alleen maar aan de titel konden ruiken zoals Carlos Reutemann, Eddy Ervine, Felipe Massa, Mark Webber. Sindsdien zijn er zeker vijftien kampioenschappen geweest  die met een kleine speling van het lot anders hadden kunnen aflopen. Prost verloor in 1984 met een half (!) punt verschil van Lauda, Alonso had viervoudig kampioen kunnen zijn, evenals Nigel Mansell. Schumacher had er negen achter zijn naam kunnen hebben, maar ook  slechts vijf.   Wat als? We zullen het nooit weten, maar leuk om te speculeren is het wel.

Kootje

#1534
Citaat van: Jozef op 09 april 2014 - 13:28:30
Die move op Räikkönen in Spa was in 2008 en heeft hem toen bijna de titel gekost, maar het ging nog net goed in de laatste ronde in Brazilië. ;)

Detail. :P


CitaatWat als Räikkönen in 2005 niet 3 keer was uitgevallen toen hij eerst reed met Alonso achter hem, maar in andere GP's waar het hem niet maximaal had gekost?

Dan had Alonso 6 punten minder en Kimi 6 punten meer gehad, wat hun totaal op resp. 127 en 118 bracht en was Alonso dus nog steeds WK geweest. ;)

Klopt natuurlijk niets van zoals Jozef 'n aantal posts verder keurig uitlegt. :-X :-[ :-X :-[ :-X


CitaatMaar het is een leuke denkoefening, tof om over te fantaseren maar niet meer dan dat.

Precies.


CitaatOp het forum van F1technical vind je topics die dit bespreken per seizoen, zo is er bijvoorbeeld ook gekeken hoe 1976 zou zijn verlopen zonder pech

Dat is 'n lastige, omdat 'n deel van Hunt's pech voortkwam uit die zgn illegale auto. Echter ... zonder Niki's ongeluk had Hunt het door die pech ontstane gat nooit dicht gereden en was Niki  met 2 vingers in z'n neus WK geworden. Hmmm .... lastig.  :-\

Breaktest

Hier nog een: 1999, Eddy Ervine. Hij verknalt het weliswaar zelf nadat hij tijdelijk het kopmanschap van de geblesseerde Schumacher heeft overgenomen. Maar stel dat we die opgeblazen motor eerder in het seizoen, San Marino, 46e ronde, liggend op 4e positie, niet meetellen. Dan was hij aan het eind van het jaar wellicht geen twee punten tekort gekomen op Häkkinen.

Breaktest

In ieder geval, je realiseert je hoeveel glans een kampioenschap met zich mee brengt, al is het er maar 1.

Jozef

Citaat van: Kootje op 09 april 2014 - 13:40:51
CitaatWat als Räikkönen in 2005 niet 3 keer was uitgevallen toen hij eerst reed met Alonso achter hem, maar in andere GP's waar het hem niet maximaal had gekost?

Dan had Alonso 6 punten minder en Kimi 6 punten meer gehad, wat hun totaal op resp. 127 en 118 bracht en was Alonso dus nog steeds WK geweest. ;)

Hoezo? Die uitvalbeurten hebben Kimi 30 punten gekost en Alonso er 6 opgeleverd. Zonder die uitvalbeurten was het dus 127 voor Alonso en 142 voor Kimi. Oké, de McLaren was gewoon onbetrouwbaar dus uitvalbeurten zijn dan niet echt pech, maar laat Kimi nu een paar keer uitvallen wanneer hij 4de rijdt of zo, en dan houdt hij nog altijd genoeg over voor de titel.

Jozef

Citaat van: Breaktest op 09 april 2014 - 13:39:41
'76 is inderdaad de beroemdste. Wat als het in Suzuka iets eerder was opgehouden met regenen? Was Lauda dan blijven rijden? Wellicht dan zou Hunt in het rijtje namen zijn  bijgezet van coureurs die alleen maar aan de titel konden ruiken zoals Carlos Reutemann, Eddy Ervine, Felipe Massa, Mark Webber. Sindsdien zijn er zeker vijftien kampioenschappen geweest  die met een kleine speling van het lot anders hadden kunnen aflopen. Prost verloor in 1984 met een half (!) punt verschil van Lauda, Alonso had viervoudig kampioen kunnen zijn, evenals Nigel Mansell. Schumacher had er negen achter zijn naam kunnen hebben, maar ook  slechts vijf.   Wat als? We zullen het nooit weten, maar leuk om te speculeren is het wel.

Kimi had ook drievoudig kampioen kunnen zijn en Alonso slechts eenmalig, en dan was de F1-wereld het er waarschijnlijk grondig over eens dat Kimi over z'n hele carrière genomen de betere coureur was. ^^

Kootje

Citaat van: Jozef op 09 april 2014 - 14:02:28
Citaat van: Kootje op 09 april 2014 - 13:40:51
CitaatWat als Räikkönen in 2005 niet 3 keer was uitgevallen toen hij eerst reed met Alonso achter hem, maar in andere GP's waar het hem niet maximaal had gekost?

Dan had Alonso 6 punten minder en Kimi 6 punten meer gehad, wat hun totaal op resp. 127 en 118 bracht en was Alonso dus nog steeds WK geweest. ;)

Hoezo? Die uitvalbeurten hebben Kimi 30 punten gekost en Alonso er 6 opgeleverd. Zonder die uitvalbeurten was het dus 127 voor Alonso en 142 voor Kimi. Oké, de McLaren was gewoon onbetrouwbaar dus uitvalbeurten zijn dan niet echt pech, maar laat Kimi nu een paar keer uitvallen wanneer hij 4de rijdt of zo, en dan houdt hij nog altijd genoeg over voor de titel.

Je hebt gelijk. Ik zat even totaal verkeerd met m'n gedachten en positioneerde Kimi gewoon op P2.  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Jehoentelaar

Als een zekere Franse krant in 1896 geen wedstrijd had uitgeschreven, had de hele autosportgeschiedenis in beginsel al heel anders gelopen.

Kootje

#1541
Precies, en als ik van m'n moeder als kind wel plaats had mogen nemen in 'n kart, was ik misschien wel Schumachers kwelgeest geweest ipv dat Hill, Villeneuve, Hakkinen, Montoya, Räikkönen en Alonso die twijfelachtige eer hadden.. ;D

Breaktest

Citaat van: Jehoentelaar op 09 april 2014 - 14:08:59
Als een zekere Franse krant in 1896 geen wedstrijd had uitgeschreven, had de hele autosportgeschiedenis in beginsel al heel anders gelopen.
Als Nederland meer geld aan ruimtevaart had gespendeerd, hadden we nu op de maan kunnen staan...

Wallie

Als mijn tante een mannelijk geslachtsdeel had gehad dan was het mijn oom geweest.

En nu ontopic
Maar ja wat als in 2006 Suzuka de motor van Schumacher niet de geest had gegeven dan was hij 8 keer wereldkampioen geweest.

Zoals mij opa altijd zei 'as is verbrande turf'.
Nobody wins, unless everybody wins - bruce springsteen

Kootje

Tsja ... maar als ze datzelfde jaar in Hongarije Alonso's wiel wel goed bevestigd hadden, dan hadden de rollen wellicht weer omgedraaid geweest.