""Leuke weetjes""

Gestart door rafael25, 02 mei 2011 - 15:40:17

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Als we maar geen lobbyend gedoe krijgen. Maar dat zal haast wel, politiek en Formule 1 zijn sinds den beginne al onafscheidelijk.

Gerard

vrees niet kindertjes, U hooeft niet meer bang te zijn Mosley in zijn blote jodokus te zien..
http://www.nu.nl/internet/3621809/google-moet-sm-fotos-max-mosley-censureren.html

;D

Maikel0230

In feite heeft hij gelijk, wat hij in zijn seksleven doet behoort tot zijn privacy. ;)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Breaktest

Leuk weetje? Zeg maar wrang weetje. Eigenlijk had de dood van Senna en Ratzenberger helemaal niet nodig geweest. Het HANS-systeem dat waarschijnlijk hun levens had kunnen redden, was namelijk al vier jaar op de markt (sterker: het was in 1980 al uitgevonden). Er hoefde alleen maar een iets compactere versie ontwikkeld te worden voor gebruik in de F1.

Sabai

Maar Senna had toch een stuurstang door zijn helm gekregen? Daar had het hans systeem hem niet echt kunnen redden.

Breaktest

Citaat van: Sabai op 07 november 2013 - 14:51:01
Maar Senna had toch een stuurstang door zijn helm gekregen? Daar had het hans systeem hem niet echt kunnen redden.
Maar mede vanwege de kinetische krachten die op het hoofd werden uitgeoefend.

0634

Mede wat? Hij kreeg een stuurstang door zijn hoofd, die was er met Hans ook doorheen gegaan. Ratzenberger is wellicht een ander verhaal.

En verder was de F1 gewoon nog niet zover. Allerlei veiligheidsmaatregelen hadden achteraf gezien levens kunnen besparen, maar maatregelen worden juist pas genomen als er iets ernstigs gebeurd.

Jehoentelaar

Dat is iets menselijks. Mensen moeten wakker worden geschud om in actie te komen.

0634

Klopt. Het beste voorbeeld daarvan is natuurlijk de Tamburello zelf. Eerst Piquet met een zwaar ongeval. Dan Patrese tijdens een testsessie. Dan natuurlijk Berger nog met die afschuwelijke brand. En nog steeds werd er niks gedaan. En tja, toen ging Senna op die bocht af... en daarna kwam dan eindelijk eens een chicane. Tja...

Matthijs

Citaat van: Jeroen op 07 november 2013 - 23:02:38
Klopt. Het beste voorbeeld daarvan is natuurlijk de Tamburello zelf. Eerst Piquet met een zwaar ongeval. Dan Patrese tijdens een testsessie. Dan natuurlijk Berger nog met die afschuwelijke brand. En nog steeds werd er niks gedaan. En tja, toen ging Senna op die bocht af... en daarna kwam dan eindelijk eens een chicane. Tja...

Het was goed dat er eindelijk wat gebeurde na de dood van Senna en Ratzenberger. Jammer dat ze toen volledig de andere kant op schoten. Als paddestoelen schoten opeens de chicanes uit de grond. Als ze Tamburello hadden getemd zoals ze de 130R in Suzuka hebben getemd, dan was het nog steeds een fantastisch circuit geweest.

0634

Mwah, bij de Tamburello moest gewoon een chicane. Daar staat nou eenmaal een muur, dus dat blijft altijd risicovol. En die muur kan niet weg, want dan rijdt je het water in.


janke

Citaat van: Jeroen op 08 november 2013 - 18:48:48
Mwah, bij de Tamburello moest gewoon een chicane. Daar staat nou eenmaal een muur, dus dat blijft altijd risicovol. En die muur kan niet weg, want dan rijdt je het water in.

Ze hebben meerdere circuits voorzien van chicanes. Denk aan Le Mans wat vroeger een kilometers lang stuk was richting Mulsanne, Spa ter hoogte van Eau Rouge als ik me niet vergist. Daar was het ook risico-vol. Net wat Jeroen zegt, die chicanes zijn er voor betere veiligheid. Dat vind ik goed zo.
Some things are too important to be left in the past.

0634

Die voor Eau Rouge lag er alleen in 94. Met banden en zo. Dat was niks. Maar voor de rest is er voor een hoop chicanes wel wat te zeggen. Voordat er een paar doden vielen waren er niet eens chicanes op het oude Hockenheim. Kan je nagaan.  :)

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 07 november 2013 - 17:31:49
Mede wat? Hij kreeg een stuurstang door zijn hoofd, die was er met Hans ook doorheen gegaan. Ratzenberger is wellicht een ander verhaal.

En verder was de F1 gewoon nog niet zover. Allerlei veiligheidsmaatregelen hadden achteraf gezien levens kunnen besparen, maar maatregelen worden juist pas genomen als er iets ernstigs gebeurd.
Ik ben het eens dat ook met HANS het speculeren blijft of Senna het had gered, maar ik denk wel dat ie zijn kansen had vergroot. Het lijkt me aannemelijk, gezien het verschil in massa en de richting van de impact, dat die stuurstang schoot niet zo zeer richting helm schoot, maar eerder dat de helm met hoofd richting afgebroken stuurstang schoot, bij gebrek aan HANS. 
Maar het punt dat ik wil maken is dat die techniek al jaren bestond,  en die verschrikkelijke onverschilligheid, zelfs misdadig te noemen desinteresse daar tegenover. Zo kan ik er nog wel een noemen: airbags. Als er ergens behoefte aan een airbag is, dan is het wel in de autosport. De coureur heeft er geen last van, de fans hebben er geen last van, het kost vrijwel niets aan ontwikkeling, maar heb bij er ooit een gezien?