Stewart: circuits zijn de schuld van alles!

Gestart door 0634, 27 februari 2011 - 09:33:55

« vorige - volgende »

0634

Jackie Stewart legt een groot deel van het niet-inhalen bij de circuits. En ik denk wel dat hij een punt heeft. Het is inderdaad belachelijk dat je straffeloos fouten kan maken zonder dat iemand die dicht achter je rijdt er langs kan. Al moet er bij vermeld worden, in Tilke's verdediging, dat raceauto's in Stewarts jaren langere breakzones hadden, en dus meer tijd om in te halen. Iets dat Stewart zelf ook aangaf.

Plus, het gaat niet alleen om uitloopstroken. Op banen als Singapore, Valencia of zelfs Barcelona is het gewoon lastig inhalen door de layout van het circuit. En dat kan je helaas minder makkelijk oplossen.

Bovendien denk ik dat het slechts een deel van het probleem is. Ik ben het met Jakcie eens dat de oplossing niet gezocht moet worden in dure speeltjes als KERS of beweegbare vleugels. Maar inderdaad in de circuits, maar ook in de aerodynamica van de wagens. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om de negatieve luchtstromen tegen te gaan die achter wagens hangen?

Bovendien zijn de motorbeperkingen ook debet aan minder inhalen. De verschillen in topsnelheid zijn nu een stuk minder. Daardoor zijn er minder ouderwetse uitremacties aan het einde van de rechte stukken. Al zou dit het inhalen tussen de toprijders onderling natuurlijk niet verbeteren en dat is juist het grootste probleem.

Enzo

Ben het niet vaak met Stewart eens, maar in deze wel.
Ik stoorde me hier ook bijzonder aan bij La Source op Spa, waar ze na de start de bocht extra ruim naast de baan konden nemen.
Of de befaamde bocht 8 van Istanbul, waar iedereen er regelmatig af schoot maar gewoon door kon rijden.
Een vertragende ondergrond zou geen verkeerd idee zijn, het nadeel van naast de baan raken mag wat mij betreft groter worden.

Edwin90

Ik zat net de year review van 1995 even te kijken, toen was een fout ook echt fout. Neem de crash tussen Coulthard en (volgens mij) Berger in Canada. Één touché en grindbak, einde. Waar tegenwoordig een uitloopstrook zou liggen zat je toen gewoon vast in de grindbak. Ook La Source, zoals Enzo beschrijft, was vroeger verremmen en vangrail. Als je nu een fout maakt maakt het niet zoveel meer uit want je kunt over de uitloopstrook door, en als je geluk hebt nog sneller dan anders ook. Ik zeg leg maar neer die grindbakken  ;)

SDG

Citaat van: Enzo op 27 februari 2011 - 12:01:01
Ben het niet vaak met Stewart eens, maar in deze wel.
Ik stoorde me hier ook bijzonder aan bij La Source op Spa, waar ze na de start de bocht extra ruim naast de baan konden nemen.
Of de befaamde bocht 8 van Istanbul, waar iedereen er regelmatig af schoot maar gewoon door kon rijden.
Een vertragende ondergrond zou geen verkeerd idee zijn, het nadeel van naast de baan raken mag wat mij betreft groter worden.

Kun je nagaan wat dit zou geven indien het F1-circus ooit terug zou keren naar Paul Ricard...

robbert

en de circuits moeten beter gebouwd worden, zodat er men meer kan inhalen. En niet zoals in abu dhabi dat alonso zoveel moeite deed en toch niet kon inhalen

meatball

Eindelijk iemand die wakker wordt, al die nieuwe circuit's waar inhalen bijna onmogelijk is en waar er soms meer naast de baan dan erop gereden wordt ben ik al langer moe.Natuurlijk moet de f1 geen doden opleveren maar het moet toch echt gedaan zijn met die wekelijkse optochten waar al die piloten met een rekenmachine ipv een toerenteller rondrijden.Strijd wil ik zien inhalen en racen en wie naast de baan gaat heeft pech die blijft maar in de grindbak steken zo was het altijd .Tegenwoordig worden vele precies liever 5e in het wk dan eens een risico te nemen in een poging een race te winnen.F1 moet toch een beetje gevaarlijk blijven ,dat maakt de sport toch net mooi.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Gerard


Het feit dat de uitloopstroken nu van asvalt zijn, is dat asvalt beter remt dan grind..  (Veiligheid dus) Als men bij hoge snelheid van de baan schiet, kan er nu nog gereemd worden. Als je in de grindbak komt, stuitert de auto omhoog en heb je geen kans meer de snelheid te verminderen..
Dat is tenminste wat ik begrepen heb..
Neemt niet weg dat het inhalen wel beter moet!!
CitaatHet moet toch niet zo moeilijk zijn om de negatieve luchtstromen tegen te gaan die achter wagens hangen?

Ik denk dat de oplossing hierin gezocht moet worden
De auto's kunnen tegenwoordig niet meer makkelijk volgen zonder er veel last van te hebben!
Ook de layout van de circuits spelen mee,maar zoals hierboven gesproken wordt over Spa, daar hebben we toch in het verleden mooie inhaalacties gezien Sterker nog; de mooiste inkhaalactie ooit is hier geplaatst ;) (Hakkinen,Zonta,Schumacher,2000) Tegenwoordig ligt er bij La Source een "uitloopstrook" die groter is dan mienig parkeerplaats..


Dus ja, ik zou zeggen, haal het asvalt uit de langzame bochten en leg daar weeer grind neer, en laat de asvalt uitloopstroken in de snelle bochten liggen..


T.Nuvolari

#7
Spa-Francorchamps is al lang niet meer wat het geweest is. Niet enkel La Source, de combinatie Eau Rouge en de Raidillon, de pif-paf en de vroegere busstop zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. Alle spanning voor de coureurs en de fans wordt weggehaald in de naam van de veiligheid. Het kaf en het koren komen allemaal in dezelfde pot terecht.

Kootje

Persoonlijk ben ik van mening dat men de eerste meters grind neer moet leggen en dan pas asfalt.
En dan het liefst nog vertragend asfalt ook.
Want zoals Stewart al aangaf is het belachelijk dat Webber niet voorbij Alonso kwam ,terwijl Alonso er 4x afvloog.
Zoals de situatie nu is ,is het soms sneller om buiten de baan te gaan rijden.

Daarnaast moet er weer teruggekeerd worden naar vaste vleugels en ground effect.
Niks geen geklooi meer met allerlei aerodynamische snufjes.
Gewoon back to basic.

En geloof mij ,dan wordt er ineens wel ingehaald in Abu Dhabi of Bahrein.
Want op zich is er qua lay-out niet zoveel mis met deze circuits.
Het grootste probleem is dat de huidige auto's teveel last van "vuile" lucht hebben.
Hef je dat nadeel op ,dan kan er op die circuits echt weer ouderwets geslipstreamd worden.

Gerard

Toch vind ik het raar dat er, ondanks de vuile lucht, soms wel geslipstreamd word,
denk aan Barri versus Schumacher vorig jaar, waarbij Barri bijna de pitmuur ingereden werd.. (Hongarioring)
???

T.Nuvolari

Slipstreamen is nog weggeweest hoor en het is ook niet op elk circuit hetzelfde. Het probleem is dat op sommige circuits de luchtstroom het weggedrag van de wagen zo verstoord dat hij soms onhandelbaar is en op andere circuits waar je langer kan slipstreamen heb je een probleem dat die vuile lucht de wagen erachter te warm laat lopen en je dus afstand moet houden.

Franky R.

Normaal gesproken vind ik Stewart een schele zeikert, maar hij heeft hier wel een zeer goed punt!
Maar ook een Jacques Villeneuve zei dit ruim 7 jaar geleden al!

Veiligheid is goed, maar teveel veiligheid zorgt voor minder beleving. De toeschouwers zitten te ver van de baan. Fouten worden niet meer afgestraft en die uitloopstroken worden tegenwoordig zwaar misbruikt!

Echter...
CitaatHet moet toch niet zo moeilijk zijn om de negatieve luchtstromen tegen te gaan die achter wagens hangen?
...is het niet zo makkelijk, als dat men zou willen!

De auto's van tegenwoordig zijn zo gevoelig, dat een coureur vaker wel dan niet last heeft van negatieve luchtstromen! De enige oplossing zou dan zitten in het zeer rigoureus beperken van de aerodynamische grip...Dan zou men terug naar de jaren 70 moeten qua vleugelwerk.

De vraag is hoe fel de tegenstand van de F1-teams zou zijn tegen een dergelijk maatregel! En op nog een controverse zitten veel fans niet te wachten, toch?


Jozef

Citaat van: Gerard op 28 februari 2011 - 13:51:21
Toch vind ik het raar dat er, ondanks de vuile lucht, soms wel geslipstreamd word,
denk aan Barri versus Schumacher vorig jaar, waarbij Barri bijna de pitmuur ingereden werd.. (Hongarioring)
???

Juist door de vuile lucht kun je slipstreamen. In de vuile lucht heb je namelijk een lagere luchtweerstand. Het probleem is dat je ook minder downforce hebt, waardoor je in de bochten niet kunt volgen. Om in te halen heb je dus een lang recht stuk nodig, dat voorafgegaan wordt door een heel trage bocht (waarin downforce niet belangrijk is) en natuurlijk ook eindigt in een respectabele remzone.

Gerard

#13
Citaat van: Jozef op 01 maart 2011 - 03:48:08
Citaat van: Gerard op 28 februari 2011 - 13:51:21
Toch vind ik het raar dat er, ondanks de vuile lucht, soms wel geslipstreamd word,
denk aan Barri versus Schumacher vorig jaar, waarbij Barri bijna de pitmuur ingereden werd.. (Hongarioring)
???

Juist door de vuile lucht kun je slipstreamen. In de vuile lucht heb je namelijk een lagere luchtweerstand. Het probleem is dat je ook minder downforce hebt, waardoor je in de bochten niet kunt volgen. Om in te halen heb je dus een lang recht stuk nodig, dat voorafgegaan wordt door een heel trage bocht (waarin downforce niet belangrijk is) en natuurlijk ook eindigt in een respectabele remzone.


Dat klopt dan toch niet helemaal met mijn voorbeeld.. de Hongarioring heeft een relatief kort recht stuk... ???

Wat betreft het ' last hebben van'  hebben we natuurlijk vorig jaar op Spa gezien met Vettel en Button... ;)

@Franky
ik weet wel zeker dat je tegenstand van de teams krijgt als de aerodynamische grip beperkt wordt!

Enzo

Citaat van: Jozef op 01 maart 2011 - 03:48:08
Citaat van: Gerard op 28 februari 2011 - 13:51:21
Toch vind ik het raar dat er, ondanks de vuile lucht, soms wel geslipstreamd word,
denk aan Barri versus Schumacher vorig jaar, waarbij Barri bijna de pitmuur ingereden werd.. (Hongarioring)
???

Juist door de vuile lucht kun je slipstreamen. In de vuile lucht heb je namelijk een lagere luchtweerstand. Het probleem is dat je ook minder downforce hebt, waardoor je in de bochten niet kunt volgen. Om in te halen heb je dus een lang recht stuk nodig, dat voorafgegaan wordt door een heel trage bocht (waarin downforce niet belangrijk is) en natuurlijk ook eindigt in een respectabele remzone.


Daar heb je wel een punt, volgens mij is 'de vuile lucht' vooral een probleem bij snelle bochten zoals in 'Maggots and Becketts' op Silverstone of de 'Parabolica' op Monza.Als je in dergelijke bochten te dicht achter je voorganger rijdt verlies je downforce en kan je uit de bocht vliegen. Op een recht stuk is het enige probleem dat de lucht van je voorganger heet is, waardoor je zelf overhit kan raken.
Het gevecht tussen Barrichello en Schumacher ontstond vooral door de banden, Schumacher reed op harde versleten banden en Barrichello had vers zacht rubber.