Stewart: circuits zijn de schuld van alles!

Gestart door 0634, 27 februari 2011 - 09:33:55

« vorige - volgende »

JimmySPA

Citaat van: Jozef op 01 maart 2011 - 03:48:08

Juist door de vuile lucht kun je slipstreamen. In de vuile lucht heb je namelijk een lagere luchtweerstand. Het probleem is dat je ook minder downforce hebt, waardoor je in de bochten niet kunt volgen. Om in te halen heb je dus een lang recht stuk nodig, dat voorafgegaan wordt door een heel trage bocht (waarin downforce niet belangrijk is) en natuurlijk ook eindigt in een respectabele remzone.


Achter de oudere F1 auto's en IRL of Nascar auto's kan je slipstreamen. Maar de Formule 1 auto van tegenwoordig heeft aan de achterkant van de auto zo'n rare wervelstroom van lucht, waardoor je soort van windstoten op de achterligger afvuurt. Dit is de echte vieze lucht.Waardoor het rijden achter een voorligger zo moeilijk is. (Volgens mij bij de start van 2006 werd zelfs geroepen, dat Ferrari de auto zo ontwikkelt had om zoveel mogelijke vieze lucht achter de auto te maken)   Plus dat je motor warme lucht staat te happen, wat ook nog eens voor minder pk's zorgt.

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

0634

Nou, op de rechte stukken gaat het wel. Maar het is lastig  omdat je er niet dichtbij genoeg kan komen in de bocht voor het rechte stuk. Vervolgens kan je dan niet meer dichtbij genoeg komen op het rechte stuk. Zeker ook omdat al die motoren door de bevriezing niet heel veel verschil in vermogen meer hebben.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 01 maart 2011 - 18:54:45
Nou, op de rechte stukken gaat het wel. Maar het is lastig  omdat je er niet dichtbij genoeg kan komen in de bocht voor het rechte stuk. Vervolgens kan je dan niet meer dichtbij genoeg komen op het rechte stuk. Zeker ook omdat al die motoren door de bevriezing niet heel veel verschil in vermogen meer hebben.
Dat zag je ook goed in Abu Dhabi met Alonso en Petrov.
Op zich is de lay-out aldaar perfect voor inhaalacties:  langzame bocht - lang recht stuk - langzame bocht.
Maar als je dan niet het vermogen hebt om in de slipstream te blijven ,dan kun je er ook niet uitkomen.

Op de banen waar het rechte stuk vooraf gegaan wordt aan 'n (medium) snelle bocht ,is het door de vuile lucht inderdaad onmogelijk om dicht genoegh achter iemand te rijden om op het rechte stuk te slipstreamen.

Frappante van dit verhaal is wel dat sommige coureurs hier dan weer geen last van hebben.
Jongens als Hamilton ,Kubica en Kobayashi die plaatsen de ene na de andere actie ,en hoor je nooit klagen dat inhalen onmogelijk is.
Terwijl anderen hier juist continu over klagen.

Maar dan denk ik:  Misschien ben je gewoon niet goed genoeg ??   Als de één het kan ,waarom jij dan niet ??
Zo vergeet ik nooit meer dat Coulthardt in z'n McLaren3 kwartier vastzat achter de Arrows van Bernoldi op Monaco.
Terwijl Verstappen in diezelfde Arrows en op datzelfde Monaco ,wel snellere auto's voorbij kon.

Inhalen is 'n kunst die 'n echte racer ook verstaat ,iedereen in de F1 kan hard rondjes rijden.
Mijn conclusie: Verstappen kan racen terwijl Coulthardt heel hard rondjes kan rijden.
En d'r lopen nu eenmaal meer "Coulthardts" op de paddock dan "Verstappens".

T.Nuvolari

Het zit hem allemaal in aerodynamica en dat is hier al gezegd. Hoe meer aero op die wagens, hoe minder slipstream. Vuile lucht zorgt er helemaal niet voor dat je kan slipstreamen, minder lucht en dus weerstand zorgt daar wel voor. Vuile lucht is turbulente lucht gecrëerd door de vorm van de huidige generatie F1-wagens. Om het simpel te zeggen: Het gat dat ze in de lucht maken, gooien ze ook meteen weer dicht achter zich. De teams willen enkel niet weten van aerodynamische beperkingen, omdat ze zichzelf dan beperken. Sommige andere mensen (vooral fans) onder het mom van "minder technologisch" ook niet, terwijl aerodynamica helemaal niets met technologie te maken heeft. Toch is het een feit dat je meer inhaalpogingen zal zien als er 24 kubussen op wielen rondrijden dan met 24, min of meer, druppelvormige auto's. Al die halfslachtige maatregelen van beweegbare vleugeltjes, KERS, slechter presterende banden, etc... halen simpelweg niets uit of toch zeker niet genoeg.

0634

Citaat van: Kootje op 02 maart 2011 - 10:37:42
Dat zag je ook goed in Abu Dhabi met Alonso en Petrov.
Op zich is de lay-out aldaar perfect voor inhaalacties:  langzame bocht - lang recht stuk - langzame bocht.

Valt tegen. De baan is wat smal hier en daar.

JimmySPA

Citaat van: M@rc op 02 maart 2011 - 11:02:49
Het zit hem allemaal in aerodynamica en dat is hier al gezegd. Hoe meer aero op die wagens, hoe minder slipstream. Vuile lucht zorgt er helemaal niet voor dat je kan slipstreamen, minder lucht en dus weerstand zorgt daar wel voor. Vuile lucht is turbulente lucht gecrëerd door de vorm van de huidige generatie F1-wagens. Om het simpel te zeggen: Het gat dat ze in de lucht maken, gooien ze ook meteen weer dicht achter zich.

Mooi gesproken, zo klopt het inderdaad ;)

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"