De beweegbare achtervleugel (DRS)

Gestart door Enzo, 17 januari 2011 - 20:44:13

« vorige - volgende »

Is de beweegbare achtervleugel een goed idee?

Ja, want het gaat het inhalen bevorderen
Nee, want als iedereen het gebruikt gaan ze allemaal weer even hard
Ja, hoe meer snufjes hoe beter
Nee, want het leidt de coureur alleen maar af en gaat ten koste van het racen
Kweenie, want ik heb geen eigen mening

Franky R.

Citaat van: De_Marc op 24 januari 2011 - 14:51:31
Zulke scenario's zien we in het wielrennen bijna elke week. Mannen die liever de kans om te winnen weggooien dan een ander 'misschien' te laten winnen.
Het zou mij niet bepaald storen, zulke tactische spelletjes zijn altijd mooi.

Tactische spelletjes zijn idd. mooi. Maar hoe mooi blijft het, als degene die het snelste was niet wint?
Zie ook alle ophef omtrent het teamorder van Duitsland.

En hebben Montezemolo en Dominicali nog het gore lef om Massa te bekritiseren, want "hij had geen race gewonnen dit jaar"?!?
???

Kootje

Citaat van: De_Marc op 24 januari 2011 - 14:51:31
Zulke scenario's zien we in het wielrennen bijna elke week. Mannen die liever de kans om te winnen weggooien dan een ander 'misschien' te laten winnen.
Het zou mij niet bepaald storen, zulke tactische spelletjes zijn altijd mooi.
Daarom kijk ik niet naar wielrennen.
Teamsport is een ,maar je eigen uit de naad werken zodat 'n ander kan winnen.........NEE ,das niet mijn ding.
Dus als we dat in de F1 ook gaan krijgen dankzij die achtervleugels ,zeg ik: Gelijk afschaffen !!!

Gerard

#17
Zo werkt het dus....

http://www.f1pits.net/nieuws/beweegbare_achtervleugel_in_actie/

(beter link toegevoegd door Enzo)

Jozef

Supervet om te zien. Ik had niet gedacht dat het omschakelen zo snel zou gaan.

Trouwens ook echt wel een grote verandering van de hoek, dat moet echt verschrikkelijk zijn voor de balans van de auto. Wil een coureur goed kunnen inhalen, moet hij dus z'n vleugel plat zetten, z'n rembalans naar voren gooien (want hij heeft veel minder grip op z'n achterwielen) en dan nog hopen dat hij in het midden van de bocht niet vol oversturend met z'n achterwiel in de sidepod van de tegenstander belandt. Oh en dat hij, als hij inhaalt in een langzame bocht, niet na de bocht bij het uitaccelereren weer ingehaald wordt omdat hij minder tractie heeft, of hij moet in het midden van bocht zijn vleugel weer omhoog hebben gezet.

Ik ben benieuwd wat dit systeem gaat geven. :)

Gerard

Citaat van: Jozef op 01 februari 2011 - 14:56:52
Supervet om te zien. Ik had niet gedacht dat het omschakelen zo snel zou gaan.

Trouwens ook echt wel een grote verandering van de hoek, dat moet echt verschrikkelijk zijn voor de balans van de auto. Wil een coureur goed kunnen inhalen, moet hij dus z'n vleugel plat zetten, z'n rembalans naar voren gooien (want hij heeft veel minder grip op z'n achterwielen) en dan nog hopen dat hij in het midden van de bocht niet vol oversturend met z'n achterwiel in de sidepod van de tegenstander belandt. Oh en dat hij, als hij inhaalt in een langzame bocht, niet na de bocht bij het uitaccelereren weer ingehaald wordt omdat hij minder tractie heeft, of hij moet in het midden van bocht zijn vleugel weer omhoog hebben gezet.

Ik ben benieuwd wat dit systeem gaat geven. :)

Inderdaad Jozef!

Rosberg geeft ook al meteen aan dat hij er toch wel wat " aan moest wennen"

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/251561/rosberg-bewegende-achtervleugel-punt-van-zorg/

Majah, daar hebben ze nog ruim een maand de tijd voor :)

Niels_

Haha, ik zie net dat filmpje van die bewegende achtervleugel. Eigenlijk wel prachtig om dat te zien gebeuren.

JimmySPA

Citaat van: Jozef op 01 februari 2011 - 14:56:52
Supervet om te zien. Ik had niet gedacht dat het omschakelen zo snel zou gaan.

Trouwens ook echt wel een grote verandering van de hoek, dat moet echt verschrikkelijk zijn voor de balans van de auto. Wil een coureur goed kunnen inhalen, moet hij dus z'n vleugel plat zetten, z'n rembalans naar voren gooien (want hij heeft veel minder grip op z'n achterwielen) en dan nog hopen dat hij in het midden van de bocht niet vol oversturend met z'n achterwiel in de sidepod van de tegenstander belandt. Oh en dat hij, als hij inhaalt in een langzame bocht, niet na de bocht bij het uitaccelereren weer ingehaald wordt omdat hij minder tractie heeft, of hij moet in het midden van bocht zijn vleugel weer omhoog hebben gezet.

Ik ben benieuwd wat dit systeem gaat geven. :)

Of je doet het op de handige manier, en doet dit alleen op het rechte stuk. Net voor het aanremmen van de bocht leg je de spoiler weer plat waardoor je alle downforce heb! Het lijkt mij dat het systeem ook zo is bedoelt. Een f1 met te weinig grip op de achterwielen is onbestuurbaar in een bocht...

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Kootje

Welkom Jozef.
Leuk om je bijdrages te zien.
Keep it up.  ;)

Citaat van: Jozef op 01 februari 2011 - 14:56:52
Supervet om te zien. Ik had niet gedacht dat het omschakelen zo snel zou gaan.

Inderdaad ,dat had ik ook niet verwacht.
Wel cool.  8)
Gaat zeker mooie actie opleveren.

Citaat van: Gerard op 01 februari 2011 - 16:53:51
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/251561/rosberg-bewegende-achtervleugel-punt-van-zorg/
Citaat van: JimmySpa
Doe dit alleen op het rechte stuk. Net voor het aanremmen van de bocht leg je de spoiler weer plat waardoor je alle downforce heb! Het lijkt mij dat het systeem ook zo is bedoelt.

Als je het artikel leest bij bovenstaande link ,kom je er idd achter dat het zo de bedoeling is.
Waaar ik echter wel van sta te kijken is de in/uitschakeling.  :-\
Ik had persoonlijk verwacht dat je het in zou schakelen door 'n knopje in te drukken ,maar dat het zichzelf uit zou schakelen zodra je remt.
Wat ik me nu dus afvraag is dit: Zou Mercedes voor 't systeem gekozen hebben van knopje indrukken en vasthouden tot 't niet meer nodig is ,of zou dit 'n verplichting zijn ??  ::)
In de reglementen kan ik er zo gauw niets over terug vinden.

Enzo

Volgens mij zit het zo:

Tijdens trainingen en kwalificaties mag je het systeem vrij gebruiken en dus zelf bedienen.
In een wedstrijd situatie kan je het alleen gebruiken als je binnen een bepaald (1,5?) aantal seconde zit van je voorganger.
Na de inhaalactie en iig zodra de coureur zijn rem aanraakt, zal het systeem weer uitschakelen.


Kootje

Citaat van: Enzo op 01 februari 2011 - 21:25:41
Na de inhaalactie en iig zodra de coureur zijn rem aanraakt, zal het systeem weer uitschakelen.
Zo had ik 't wel verwacht.
Maar Rosberg zegt toch echt "Knopje indrukken en vlak voordat je remt knopje loslaten".

Jozef

Ah, als het zo is dat de vleugel weer opklapt als je remt (wat ook wel logisch is inderdaad), dan heb je inderdaad niet de problemen die ik in mijn vorige post noemde. Sorry... :-[

@ Kootje en anderen: bedankt voor de verwelkomingen trouwens. :)

Kootje

En mocht dat kreng onverhoopt 'n keer open blijven staan(het blijft mechanisch  ;) ).....
..... ,dan krijgen we tenminste nog 'n mooie crash of schuiver te zien.  :D

Gerard

Ook Barrichello is niet erg te spreken over het groeiend aantal knoppen en handelingen

CitaatHet was een prima dag", zei Barrichello tegen GPUpdate.net. "Het enige nadeel was het lastig was de kop erbij te houden tijdens het rijden. Er zijn gewoon te veel knoppen. Je moet je met veel te veel zaken bezig houden, het is niet leuk meer. Je drukt een knop in, verandert van versnelling, drukt nog een knop in, schakelt weer, en dan komt de engineer op de radio vragen of het allemaal wat sneller kan."

"Hopelijk wordt de show er honderd procent beter van, want anders is dit allemaal wel erg zinloos."

bron: gpupdate.net
Ik moet ook zeggen, als ik dit zo lees, is het geen autorijden meer wat ze doen... :P
Okay, het gasgeven, remmen en sturen doen ze nog,maar  kan me voorsellen dat de coureurs last hebben van al die "gadgets"

Het gaat immers wel allemaal met een gangetje van 200+ :o


JimmySPA

Citaat van: Kootje op 02 februari 2011 - 00:05:48
En mocht dat kreng onverhoopt 'n keer open blijven staan(het blijft mechanisch  ;) ).....
..... ,dan krijgen we tenminste nog 'n mooie crash of schuiver te zien.  :D

Dat wordt zoiets:

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Kootje

Citaat van: JimmySPA op 02 februari 2011 - 10:29:55
Citaat van: Kootje op 02 februari 2011 - 00:05:48
En mocht dat kreng onverhoopt 'n keer open blijven staan(het blijft mechanisch  ;) ).....
..... ,dan krijgen we tenminste nog 'n mooie crash of schuiver te zien.  :D

Dat wordt zoiets:

Tsja ,zolang ze ongedeerd uitstappen ,heb ik daar geen bezwaar tegen.  :P