De FIA straft te vaak!

Gestart door 0634, 31 augustus 2010 - 21:47:42

« vorige - volgende »

0634

http://www.f1pits.net/magazine/waarom_kreeg_vettel_eigenlijk_straf/

Wie weet het? Waarom worden dit soort race ongevallen en foutjes nou eigenlijk soms wel en soms niet bestraft?

JimmySPA

Geen idee, nou vond ik het wel goed uitkomen. Maar als het een Ferrari of geen top team geweest was had ik het zwaar balen gevonden en verre van logisch en eerlijk...
Actie van Vettel is toch niet met opzet gedaan? Vettel is er toch niet beter van geworden?
Kijk was het nou een Schumi vs Hill/Villeneuve of Schumi in Monaco actie dan snap ik een straf!

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

_Makke_

#2
Goh ja, mij lijkt de reden voor zijn straf gewoon het feit dat hij nog verder kon en Button niet. Ergens begrijp ik die straf wel, al blijft het een dubbeltje op zijn kant. Dit was een dom ongeval, maar Vettel knalde natuurlijk niet bewust in de zijkant van de McLaren. Dat lijkt me wiedes. Maar langs de andere kant werd Buttons race verknalt en kon Vettel gewoon verder rijden. Ik kan me dus ergens wel verzoenen met die straf.

Maar uiteraard was de reactie van McLaren beneden alle peil. Zowel van die kerel die afwijzend naar Vettel keek toen ie de pits doorreed, als de reactie van Whitmarsh. Zéker die reactie van Whitmarsh, een man in zijn positie mag zich niet verlagen tot zo'n uitspraken, die trouwens op weinig waarheid gestoeld waren.


0634

Natuurlijk is het zuur dat Button's race - en misschien wel zijn WK- wordt verknald door de fout van een ander.

Maar dit is autoracen. Bij autoracen horen crashes en die worden veelal veroorzaakt door fouten. Dit keer is Button de lul, de volgende keer een ander. Zolang het er geen enkele schijn van heeft dat er kwade opzet in het spel is is het een race-ongeval en is een straf, m.i., ongepast.

_Makke_

Citaat van: 0634 op 01 september 2010 - 05:17:50
Natuurlijk is het zuur dat Button's race - en misschien wel zijn WK- wordt verknald door de fout van een ander.

Maar dit is autoracen. Bij autoracen horen crashes en die worden veelal veroorzaakt door fouten. Dit keer is Button de lul, de volgende keer een ander. Zolang het er geen enkele schijn van heeft dat er kwade opzet in het spel is is het een race-ongeval en is een straf, m.i., ongepast.

Uhu, maar het feit is dat Vettel wel nog kon doorrijden. Dat veranderd mijns inziens wel iets aan de situatie.

KVDracer

En mss om Vettel erop te wijzen dat hij met verstand moet rijden. Het is een heel slimme rijder, maar dit jaar rijd hij gewoon te roekeloos rond. De crash met Button was niet 100% zijn fout, maar had hiij zijn koppie gebruikt was er niets gebeurd.

Gerard

#6
De straf die Vettel nu kreeg was wel terecht vond ik.. Hij elimineerde Button en kon zelf door..
Mocht er kwade opzet in het spel zijn, zou de straf ook hoger zijn denk ik .. (stop and go, of gridplaatdsen bij de volgende GP enz.)
Hij zal zelf ook niet blij geweest zijn met dit akkefietje, hij gooide immers een " zekere" podiumplek in het putje.. ;)
Zelf zei hij dat hij precies op de hobbel remde die daar ligt en daardoor de auto verloor..  ;D Ik zeg, 1 x teveel van richting veranderd, en te sterk van richting veranderd, waardoor hij de controle verloor.
Hij maakt dit jaar inderdaad meer fouten dan in het verleden, dat komt denk ik doordat hij nu een gelijkwaardige teamgenoot heeft  8)
Hij  voelt ook de druk van Webber!! En daar kan Seb misschien niet zo goed mee omgaan...?

Wat betreft Barrichello, die gleed gewoon door waar iedereen doorgleed,op een plek waar het ineens nat was..
alleen had hij de "pech" dat Alonso in de weg zat..  
En dus kreeg hij geen straf..

In het algemeen vind ik de straffen nu beter en consequenter dan b.v. een paar jaar geleden..(Hamilton vs Kimi Spa 2008)  Dus wat dat betreft zie ik wel verbetering...

janke

Citaat van: KVDracer op 01 september 2010 - 09:41:23
En mss om Vettel erop te wijzen dat hij met verstand moet rijden. Het is een heel slimme rijder, maar dit jaar rijd hij gewoon te roekeloos rond. De crash met Button was niet 100% zijn fout, maar had hiij zijn koppie gebruikt was er niets gebeurd.
Sorry hoor, als die werkelijk heel slim is, zoals je zegt, dan rijdt hij niet roekeloos rond en gebruikt zijn koppie. Want had hij dat gedaan dan stond hij dik bovenaan. Dan was het dit jaar zeker  een RBR overwinning geworden zoals vorig jaar met de Brawn.
Some things are too important to be left in the past.

Folkert

Op zich is de straf wel terecht. Vettel rijd dit jaar soms wat roekeloos rond en vind zich zelf nog al wat. Hij heeft eerder ook al Webber de baan af gereden, waar het voorkomen had kunnen worden. Aan de andere kant is het natuurlijk racen en moeten coureurs niet bestraft worden als het mislukt, dat is alleen maar demotiverend en komt de F1 zeker niet ten goede. In dit geval was Vettel gewoon wat te gehaast en schatte hij het verkeerd in. Zuur voor Button, maar helaas.
Trotse vader van Rosalie(L)

0634

Ja, maar wat hij in het verleden heeft gedaan zou niet moeten meespelen bij de strafmaat. Ieder geval is een nieuwe, als we aan optelsommen gaan beginnen had Schumacher ergens een jaar geschorst geweest moeten zijn ;).

Tevens vind ik het niet ter boeiend of Button wel of niet door kan. Ook Alonso's races was dooreen foutje van een ander verneukt. Bovendien doet het er m.i. niet toe of Vettel wel of niet meteen uitvalt. Stel namelijk dat hij met opzet iemand rost maar zelf ook uitvalt zou hij niet eens bestraft kunnen worden!

Het gaat er m.i. gewoon om dat dit een gewone racesituatie is waarbij iemand zich verremd. Vervelend, maar behorend bij autosport en zeker bij F1. Zouden er nooit meer dit soort fouten worden gemaakt is de sport ineens een stuk minder leuk. Daarom verdienen dit soort raceincidenten geen enkele straf wat mij betreft. Vettel doet het niet expres en had het zelf ook liever anders gezien.

Raceongevallen zijn inherent aan racen.

Enzo

Ik ben het wel met je eens 0634. Hoe knullig de actie van Vettel ook was, dit was gewoon een raceongeluk.
Zolang er geen opzet in het spel is mag je het wat mij betreft ook niet bestraffen.
Wie wel of niet kon doorrijden en wat het gevolg is voor het WK is secundair.

Zou het iets te maken hebben met het feit dat Mansell vaderlandsliefend is? :-X

Franky R.

Citaat van: 0634 op 01 september 2010 - 05:17:50
Natuurlijk is het zuur dat Button's race - en misschien wel zijn WK- wordt verknald door de fout van een ander.

Maar dit is autoracen. Bij autoracen horen crashes en die worden veelal veroorzaakt door fouten. Dit keer is Button de lul, de volgende keer een ander. Zolang het er geen enkele schijn van heeft dat er kwade opzet in het spel is is het een race-ongeval en is een straf, m.i., ongepast.

Klopt helemaal, maar Vettel kon het ongeval vermijden door iets verstandiger te rijden. Ik denk dat de straf daarop is gebaseerd!

robbert

Citaat van: frankypankyv8 op 01 september 2010 - 14:16:43
Citaat van: 0634 op 01 september 2010 - 05:17:50
Natuurlijk is het zuur dat Button's race - en misschien wel zijn WK- wordt verknald door de fout van een ander.

Maar dit is autoracen. Bij autoracen horen crashes en die worden veelal veroorzaakt door fouten. Dit keer is Button de lul, de volgende keer een ander. Zolang het er geen enkele schijn van heeft dat er kwade opzet in het spel is is het een race-ongeval en is een straf, m.i., ongepast.

Klopt helemaal, maar Vettel kon het ongeval vermijden door iets verstandiger te rijden. Ik denk dat de straf daarop is gebaseerd!

dat kan je van barrichello ook zeggen. Waarom gleed hij weg, omdat hij niet voorzichtig reed

KVDracer

Citaat van: robbert op 01 september 2010 - 16:23:13
Citaat van: frankypankyv8 op 01 september 2010 - 14:16:43
Citaat van: 0634 op 01 september 2010 - 05:17:50
Natuurlijk is het zuur dat Button's race - en misschien wel zijn WK- wordt verknald door de fout van een ander.

Maar dit is autoracen. Bij autoracen horen crashes en die worden veelal veroorzaakt door fouten. Dit keer is Button de lul, de volgende keer een ander. Zolang het er geen enkele schijn van heeft dat er kwade opzet in het spel is is het een race-ongeval en is een straf, m.i., ongepast.

Klopt helemaal, maar Vettel kon het ongeval vermijden door iets verstandiger te rijden. Ik denk dat de straf daarop is gebaseerd!

dat kan je van barrichello ook zeggen. Waarom gleed hij weg, omdat hij niet voorzichtig reed

Op het ogenblik dat Barrichello Alonso van de baan reed, gleed op dat punt iedere rijder van de baan omdat ze verrast werden door het natte wegdek. Dit vond ik nog iets anders.

_Makke_

Citaat van: KVDracer op 01 september 2010 - 16:28:15
Citaat van: robbert op 01 september 2010 - 16:23:13
Citaat van: frankypankyv8 op 01 september 2010 - 14:16:43
Citaat van: 0634 op 01 september 2010 - 05:17:50
Natuurlijk is het zuur dat Button's race - en misschien wel zijn WK- wordt verknald door de fout van een ander.

Maar dit is autoracen. Bij autoracen horen crashes en die worden veelal veroorzaakt door fouten. Dit keer is Button de lul, de volgende keer een ander. Zolang het er geen enkele schijn van heeft dat er kwade opzet in het spel is is het een race-ongeval en is een straf, m.i., ongepast.

Klopt helemaal, maar Vettel kon het ongeval vermijden door iets verstandiger te rijden. Ik denk dat de straf daarop is gebaseerd!

dat kan je van barrichello ook zeggen. Waarom gleed hij weg, omdat hij niet voorzichtig reed

Op het ogenblik dat Barrichello Alonso van de baan reed, gleed op dat punt iedere rijder van de baan omdat ze verrast werden door het natte wegdek. Dit vond ik nog iets anders.

Inderdaad, Barrichello reed op Alonso in door de plotse regenval. Iedereen miste daar zijn rempunt. Vettel deed gewoon domme dingen. Die 2 zaken kan je dus niet vergelijken.