Kan Schumacher het nog?

Gestart door Enzo, 18 juni 2010 - 02:06:18

« vorige - volgende »

Kootje

Hahaha .... inderdaad.

Het probleem is alleen dat hoewel jullie beiden goede argumenten hebben ,'n zéér belangrijk ding uit 't oog verliezen.

De generatiekloof.

Natuurlijk zijn de toprijders van nu beter als die van 20 jaar geleden.
Hun hele leven draait om autosport ,het eten ,trainingstechnieken enz. worden er compleet op afgestemd.
Daarnaast is techniek vele male belangrijker ,alleen hard kunnen rijden is niet genoeg.

Dus zet 'n James Hunt van toen in de F1 van nu ,en hij wordt zoek gereden.
Maar...... zou diezelfde James Hunt in dit tijdperk opgegroeid zijn ,dan was het nog steeds 'n topper geweest.

0634

Oh ja, maar dan komen we bij de stelling dat het compleet anders is als vroeger en dat is ook zeker zo. Qua techniek wordt er nu veel meer gevraagd, qua wagenbeheersing denk ik eerder dat het ergens rond de jaren 70 op zijn zwaarst was. Zeker een paar jaar geleden was het rijden aanmerkelijk minder veeleisend. Was het niet Lauda die zei: een getrainde aap kan in deze machines nog rijden. Maar de moeilijkheidsgraad van bepaalde circuits, het gemis van de nodige rijders hulpjes als stuurbekrachtiging en de huidige schakelbakken, doet mij aannemen dat het vroeger hele andere dingen van rijders vroeg. Alleen al het mentale aspect. Ik vraag me af welke van de huidige rijders in een jaren 70 wagen over de Nordschleife durft te razen. Niet dat ik ze geen gelijk geef hoor, daar racen kan echt niet meer, maar het is alleen om aan te geven dat het voornamelijk anders is, heel anders.

Kootje

Maar 't is nu ook compleet anders.
Daarom zul je ook nooit 'n eerlijk vergelijk kunnen maken.
Want zet de Alonso van nu in de F1 van '63 ,en er worden rondjes om hem gereden.
Er werden toen hele andere dingen gevraagd dan nu.

Eigenlijk kan je 't alleen op het ruwe talent gooien.
En daarvan hadden Stewart ,Clark ,Prost etc. echt niet minder dan Alonso en Vettel.
Moed daarentegen hadden ze veel meer.

Folkert

Citaat van: monaco2011 op 19 juni 2011 - 01:29:11
Citaat van: Burorri op 18 juni 2011 - 23:47:35
Citaat van: monaco2011 op 18 juni 2011 - 02:52:50
Citaat van: Jeroen op 17 juni 2011 - 20:30:18
Geen idee. Het is inderdaad relatief. En subjectief ook natuurlijk. Je meet, denk ik, de status van rijders af aan de door anderen, vroeger en nu, reeds gelegde meetlat over een langere periode van tijd. Sommige periodes zijn sterker bezet dan anderen. Sommige wereldkampioenen zijn dan ook niet even sterk als anderen. Ongetwijfeld zijn er niet-wereldkampioenen wel beter geweest dan sommige wel-wereldkampioenen. Maar het blijft altijd gissen wie beter was als een ander als ze nooit tegen elkaar reden. Voor mij hoort MS absoluut bij de beste 5 ooit, al teken ik daarbij meteen aan dat ik (uiteraard) niet iedere topper heb zien rijden. Maar hoe hoog hij in die top 5 staat, geen idee.

Dat sport evolueert kan best zo zijn, maar F1 coureurs van nu zijn niet beter dan die van toen, daar ben ik van overtuigd. Als je 100 meter sprint kan je met moderne trainingsmethoden harder lopen dan 50 jaar terug, maar Formule 1 racen is een apart soort sport. Ik zie niet in waarom rijders nu beter zullen zijn dan toen. Anders, dat zeker. Fitter waarschijnlijk ook. Maar een puur talent als bv Jim Clark of Ronnie Peterson zou nu ook gewoon voorin meedoen. Daar ben ik persoonlijk van overtuigd.
tja, idd, allles is relatief. Misschien reed Schumacher wel in het beste veld ooit, maar was hij gewoon te goed, je weet het niet. Lijkt me sterk trouwens, maar toch, ik had montoya ook wel eens met Senna of Prost willen zien racen. Als iemand op het allerhoogste niveau er zo boven uitsteekt en hij heeft in die jaren ervoor zonder WK te worden ook al vaak genoeg zn klasse laten zien, waarom moet daar nog aan getwijfeld worden??  je wordt echt niet zomaar 7x WK. Iedereen moet zelf weten waar ie Schumacher plaatst, ik was/ben fan, maar k zou zeker niet zonder meer willen zeggen dat ie de beste ooit was, maar ook in die andere jaren (afgezien van 2005) heeft ie zoveel laten zien, daar kun je gewoon niet om heen. Dat iemand denkt dat Button misschien een kans had gemaakt vind ik ook volstrekt belachelijk (no offence). Zelfs bij Alonso heb ik mn twijfels, die werd ook regelmatig geklopt door Trulli, die nu anoniem om de oren wordt gereden door Kovalainen. Maar goed, zo kun je vergelijkingen blijven maken.
En Jeroen, ik denk dat de toppers van toen, nu geen schijn van kans meer hebben. De talentvijver is tegenwoordig zoveel groter, dat het haast niet anders kan dat de toppers ook steeds beter worden. Een Hamilton zou best (als je het zou kunnen meten) beter kunnen zijn dan Schumacher, maar uiteindelijk moet toch iedereen op zn eigen generatie afgerekend worden, iets anders is gewoon niet mogelijk wat mij betreft. Maar natuurlijk zal, en moet ook deze discussie altijd blijven bestaan en idd misschien met dezelfde opleidingsmogelijkheden etc had een Jim Clark of Ronnie Petterson nu ook mee kunnen komen, maar ik denk dat de sport tegenwoordig wel zo breed is dat ze ook zo maar buiten de top hadden kunnen vallen. Ik bedoel, vroeger had lang niet iedereen de kans om een sport te kiezen, laat staan autosport, dus was er gewoon ook een heel groot stuk onbenut talent. Dat is tegenwoordig nog steeds zo, maar wel veel minder, het gemiddelde niveau zal steeds hoger worden en in de top ook. Dat is een trend die je in alle sporten ziet, zelfs bij het voetbal wat altijd al een populaire sport is geweest, kan ook een gedeelte van evolutie zijn, autorijden doen we per slot van rekening nog niet zo lang

Dit bericht was niet geheel nuchter geschreven ;)
Er kan toch gewoon twijfel zijn aan de manier waarop Schumacher zijn titels haalde en dat hij relatief weinig tegenstand had?
van mij mag je hoor, maar waarom alleen bij Schumacher dan? doe dat dan ook gelijk voor alle ander WK's, da's wel net zo eerlijk dan. Hamilton moest het in 2008 opnemen tegen Kovalainen als teamgenoot en Massa, waar jij niet zo'n hoge pet van op hebt, in het kampioenschap. Senna wordt in 88 wk omdat er maar 11 races tellen ipv allemaal. Senna en Prost hadden idd allebei bij één titel een uitzonderlijk goede teammaat, maar verder heb ik dat ook maar weinig gezien.
Van mij mag je die twijfels uitspreken, maar je bereikt er niks mee. De anti schumachers zijn het sowieso wel met je eens en de Schumacher fans gaan er ook niet anders van denken. Alles wat er tussin zit zullen zich wel afvragen waar je je in hemelsnaam zo druk om maakt ;)
Klopt, ook bij Senna ging het soms makkelijker dan anders. Maar vergeet niet dat hij ook helemooie dingen liet zien in mindere auto's. Net als Schumacher overigens. Maar hij heeft tot aan zijn dood in een zeer goed veld rond gereden. Met Rosberg, Mansel, Piquet, Prost. Geloof ook nog een tijdje met lauda. En ik wil ook absoluut niet zeggen dat Schumacher slecht is. Maar of ik er wat mee bereik of niet is niet eens tersprake. Dan bereiken we helemaal niks op het forum. Bijna alles draait om meningen. En feiten zeggen heel veel, maar niet alles. Bv: de 7 titels van Schumacher zijn indrukwekkend, maar niet alles zeggend.
Trotse vader van Rosalie(L)

0634

Citaat van: Kootje op 19 juni 2011 - 13:03:05
Maar 't is nu ook compleet anders.
Daarom zul je ook nooit 'n eerlijk vergelijk kunnen maken.
Want zet de Alonso van nu in de F1 van '63 ,en er worden rondjes om hem gereden.
Er werden toen hele andere dingen gevraagd dan nu.

Eigenlijk kan je 't alleen op het ruwe talent gooien.
En daarvan hadden Stewart ,Clark ,Prost etc. echt niet minder dan Alonso en Vettel.
Moed daarentegen hadden ze veel meer.
Daar ben ik het helemaal mee eens :).

Kootje

Citaat van: Jeroen op 19 juni 2011 - 13:45:23
Citaat van: Kootje op 19 juni 2011 - 13:03:05
Maar 't is nu ook compleet anders.
Daarom zul je ook nooit 'n eerlijk vergelijk kunnen maken.
Want zet de Alonso van nu in de F1 van '63 ,en er worden rondjes om hem gereden.
Er werden toen hele andere dingen gevraagd dan nu.

Eigenlijk kan je 't alleen op het ruwe talent gooien.
En daarvan hadden Stewart ,Clark ,Prost etc. echt niet minder dan Alonso en Vettel.
Moed daarentegen hadden ze veel meer.
Daar ben ik het helemaal mee eens :).
Aaah..... zijn wij er iig uit.
Nu alleen jij en Monaco2011 nog.  :P

Folkert

Of ze meer moed hadden? Moeilijk in te schatten. Zet een Hamilton in die tijd en hij heeft de tijd van zijn leven. Iemand als vettel of Alonso zal meer stil staan bij de gevaren.

Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Is dat zo? Het zijn beide redders die ook ontiechelijk hard gaan en zo nu en dan de plank misslaan op de baan...

monaco2011

Citaat van: Kootje op 19 juni 2011 - 14:20:23
Citaat van: Jeroen op 19 juni 2011 - 13:45:23
Citaat van: Kootje op 19 juni 2011 - 13:03:05
Maar 't is nu ook compleet anders.
Daarom zul je ook nooit 'n eerlijk vergelijk kunnen maken.
Want zet de Alonso van nu in de F1 van '63 ,en er worden rondjes om hem gereden.
Er werden toen hele andere dingen gevraagd dan nu.

Eigenlijk kan je 't alleen op het ruwe talent gooien.
En daarvan hadden Stewart ,Clark ,Prost etc. echt niet minder dan Alonso en Vettel.
Moed daarentegen hadden ze veel meer.
Daar ben ik het helemaal mee eens :).
Aaah..... zijn wij er iig uit.
Nu alleen jij en Monaco2011 nog.  :P
ik ben het daar verder ook wel mee eens, afgezien van het ruwe talent. Tussen Prost, Alonso en Vettel duft ik dat nog geen eens te zeggen omdat daar misschien toch net wat te weinig tijd tussen zit, maar ik denk wel dat er in het talent een stijgende lijn zit, niet linear, maar ik kan het me niet anders voorstellen.
Nee, ik ken de cijfers ook niet precies. Maar alleen het feit al dat er 6 verschillende Britse F1 kampioenen zijn geweest voordat de 1e duitser wk werd zegt al genoeg. De F1 is mondialer geworden, wat dat betreft is de vijver sowieso al veel groter geworden. Dat pas de 30e WK 'gekleurd' zegt mij ook wel iets. Waarom zaten er altijd zoveel Britten in het WK?? Omdat zij het meeste pure talent hadden of zou het daar gewoon meer leven?? Zou Schumacher uberhaupt coureur zijn geworden als Kerpen geen kartbaan had gehad?? Dus mondialer, meer voorzieningen, veel meer interesse. t lijkt mij iig duidelijk dat dat zn effect heeft op het talent.
Heb je gelezen hoe Graham Hill in de F1 is gekomen?? Van enige weerstand was geen sprake.
Wat betreft dat artikel, heb het niet gelezen, ga ik ook niet doen, het zal vast niet altijd rechtvaardig zijn, maar ik denk wel dat de echte toptalenten uiteindelijk toch wel boven komt drijven, als ze maar in die auto's terecht komen. Zo lang dat niet het geval is en dat was het vroeger veel meer dan nu, dan zal het talent nooit ontdekt worden.
Maar goed, wat mij betreft nu echt einde discussie

0634

Citaat van: monaco2011 op 19 juni 2011 - 16:52:54

Maar goed, wat mij betreft nu echt einde discussie
Dit keer sluit ik me volledig bij jou aan ;).

monaco2011

Citaat van: Burorri op 19 juni 2011 - 15:30:30
Of ze meer moed hadden? Moeilijk in te schatten. Zet een Hamilton in die tijd en hij heeft de tijd van zijn leven. Iemand als vettel of Alonso zal meer stil staan bij de gevaren.
Ik denk dat de andere 2 was stressbestendiger zijn, misschien ook wel een belangrijke factor.

Folkert

Citaat van: monaco2011 op 19 juni 2011 - 16:57:51
Citaat van: Burorri op 19 juni 2011 - 15:30:30
Of ze meer moed hadden? Moeilijk in te schatten. Zet een Hamilton in die tijd en hij heeft de tijd van zijn leven. Iemand als vettel of Alonso zal meer stil staan bij de gevaren.
Ik denk dat de andere 2 was stressbestendiger zijn, misschien ook wel een belangrijke factor.
En waar Basseer je dat op? Beiden hebben dit jaar en verleden jaar ook laten zien dat
"Stress" de bovenhand kreeg en ook hun prestatie verslechterde.
Trotse vader van Rosalie(L)

monaco2011

Citaat van: Burorri op 19 juni 2011 - 19:50:31
Citaat van: monaco2011 op 19 juni 2011 - 16:57:51
Citaat van: Burorri op 19 juni 2011 - 15:30:30
Of ze meer moed hadden? Moeilijk in te schatten. Zet een Hamilton in die tijd en hij heeft de tijd van zijn leven. Iemand als vettel of Alonso zal meer stil staan bij de gevaren.
Ik denk dat de andere 2 was stressbestendiger zijn, misschien ook wel een belangrijke factor.
En waar Basseer je dat op? Beiden hebben dit jaar en verleden jaar ook laten zien dat
"Stress" de bovenhand kreeg en ook hun prestatie verslechterde.
op de manier waarop ze de titels binnen haalden bv. En misschien ook wel op basis van de laatste 5 seconden van dit filmpje ;)
Waar baseer jij op dat Hamilton meer moed heeft dan??

Folkert

Hamilton deed wat hij moest doen. Stond voor in het wk en reed een sterke alles of niets aanval om 5de te worden. Met wat geluk haalde hij aan het eind glock nog in.

Hamilton toont meer moed dmv zijn rijstijl en durven aanvallen en inhalen. En hij roept als 1 van de weinige dat het tijd is om tets en terwijl vettel juist roept om te wachten( Korea 2010).

Maar wat is er zo stresbestendig aan de manier waarop Alonso en vettel hun titels haalden?
Trotse vader van Rosalie(L)

Gerard

Feit dat die gasten vol gas door de 130R kachelen geeft mij aan dat ze meer lef hebben dan wij allemaal bij elkaar, dus om nou te spreken van 'meer lef'??