GP van Australië

Gestart door TheIceman, 13 maart 2009 - 22:30:17

« vorige - volgende »

Wie wint de openingsrace?

Raikkonen
17 (34.7%)
Massa
8 (16.3%)
Alonso
2 (4.1%)
Hamilton
2 (4.1%)
Kovalainen
0 (0%)
Barrichello
4 (8.2%)
Button
12 (24.5%)
Kubica
1 (2%)
Heidfeld
2 (4.1%)
Iemand anders, wie?
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 39

Poll gesloten: 29 maart 2009 - 23:30:17

dami

als Mclaren geschorst word voor een paar races, dan hoeft het voor mij niet meer.
denk dat er veel mensen niet meer naar de uitzendingen gaan kijken.
dan kan ecclestone zijn tv rechten op zijn buik schrijven :P ;D :D

Ferrari 2010

Citaat van: dami op 09 april 2009 - 19:21:58
als Mclaren geschorst word voor een paar races, dan hoeft het voor mij niet meer.
denk dat er veel mensen niet meer naar de uitzendingen gaan kijken.
dan kan ecclestone zijn tv rechten op zijn buik schrijven :P ;D :D
Ecclestone heeft het geld van die tv-rechten al lang op zijn rekening staan :P ;D :D
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

_Makke_

Citaat van: Ferrari 2009 op 09 april 2009 - 13:34:47
Daarnaast komt dit nog eens bij het spionageschandaal, waar ze op sportief vlak enorm licht voor gestraft werden.

:o

robbert

van mij mogen ze geschorst zijn, want ze hadden al veel geluk in 2007 door dat ze maar een geldboete krijgen. En nu zullen ze weer een geldboete krijgen, dus zo erg zal het niet zijn voor mclaren

Ferrari 2010

Citaat van: Makke op 09 april 2009 - 22:44:27
Citaat van: Ferrari 2009 op 09 april 2009 - 13:34:47
Daarnaast komt dit nog eens bij het spionageschandaal, waar ze op sportief vlak enorm licht voor gestraft werden.

:o
Wat?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

TheIceman

GP Australië 2008/2009 kijkcijfers vergelijking:

Kwalificatie zaterdag:
2008: 03.56: 48 000 kijkers (herhaling 87 000)
2009: 06.55: 75 000 kijkers (herhaling 148 000)


Race:
2008: 05.26: 189 000 kijkers (herhaling 596 000)
2009: 07.54: 360 000 kijkers (herhaling 396 000)

Dus er keken 's ochtends wel meer mensen, waarbij ook rekening moet worden gehouden met de enorme regelwijzigingen :)

Jasper

Citaat van: robbert op 09 april 2009 - 23:52:38
van mij mogen ze geschorst zijn, want ze hadden al veel geluk in 2007 door dat ze maar een geldboete krijgen. En nu zullen ze weer een geldboete krijgen, dus zo erg zal het niet zijn voor mclaren
Sorry? Van de eerste naar de laatste plaats gezet in het constructeurskampioenschap?

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 11 april 2009 - 02:34:11
Citaat van: robbert op 09 april 2009 - 23:52:38
van mij mogen ze geschorst zijn, want ze hadden al veel geluk in 2007 door dat ze maar een geldboete krijgen. En nu zullen ze weer een geldboete krijgen, dus zo erg zal het niet zijn voor mclaren
Sorry? Van de eerste naar de laatste plaats gezet in het constructeurskampioenschap?
Is dat dan niet terecht als je wagen gebouwd is met onder andere dingen bekomen door spionage? Verder mochten ze gewoon blijven racen én mochten de rijders gewoon voor de titel blijven gaan. Voor zoiets zou men ten minste de rest van het seizoen geschorst moeten zijn!
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Pffff, is het nou echt nodig. Dit zijn geen oude koeien maar overleden koeien uit de sloot halen..

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 11 april 2009 - 10:18:28
Pffff, is het nou echt nodig. Dit zijn geen oude koeien maar overleden koeien uit de sloot halen..
Eeuh, in mijn ogen hing er toch echt een voorwaardelijk kantje aan die straf destijds. McLaren blijft maar foefelen, tijd dat het voorbij is.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

robbert

Citaat van: Ferrari 2009 op 11 april 2009 - 10:21:28
Citaat van: 0634 op 11 april 2009 - 10:18:28
Pffff, is het nou echt nodig. Dit zijn geen oude koeien maar overleden koeien uit de sloot halen..
Eeuh, in mijn ogen hing er toch echt een voorwaardelijk kantje aan die straf destijds. McLaren blijft maar foefelen, tijd dat het voorbij is.

voila zo denk ik er ook over

McLaren_über_alles

Citaat van: robbert op 11 april 2009 - 10:47:36
Citaat van: Ferrari 2009 op 11 april 2009 - 10:21:28
Citaat van: 0634 op 11 april 2009 - 10:18:28
Pffff, is het nou echt nodig. Dit zijn geen oude koeien maar overleden koeien uit de sloot halen..
Eeuh, in mijn ogen hing er toch echt een voorwaardelijk kantje aan die straf destijds. McLaren blijft maar foefelen, tijd dat het voorbij is.

voila zo denk ik er ook over

Mja, ze hebben toch al een zeer zware straf gehad voor 2 keer niks vind ik...
Het voorval in Australië kon makkelijk voorkomen worden  als de wedstrijdleiding een antwoord gaf op de vraag van McLaren of ze de positie moesten teruggeven. Dit antwoord kwam er niet, en dus liet McLaren hem terug voor (ook al dachten ze dat het wss niet nodig was, ze deden het toch (hoogstwss met de fratsen van de FIA vorig jaar in het achterhoofd)).

Dat een persoon dan achteraf een valse verklaring aflegt zonder medeweten van het team, is inderdaad een fout. Een fout waarvoor die persoon zéér zwaar bestraft is door McLaren (ontslag), net als dat het team zeer zwaar bestraft werd door de FIA (de podiumplaats van Hamilton werd geschrapt). Dat dit teamlid gelogen heeft is fout, doch perfect verdedigbaar volgens mij. Hij wist dat Hamilton gewoon recht had op de positie, maar door het falen van de wedstrijdleiding hebben ze voor alle zekerheid de positie terug gegeven. Als achteraf blijkt dat ze hierdoor een podiumplaats gemist hebben, is het niet zo ondenkbaar dat die persoon afkomt bij de FIA met een "leugentje om bestwil". In andere sporten gebeurt er niks anders. In het voetbal gebeuren er schwalbes, zitten spelers de scheidsrechter constant te bespelen, schreeuwen ze om een corner terwijl ze zelf maar al te goed weten dat ze de bal zelf het laatst geraakt hebben,...

Ook had het beter geweest dat de stewards bij een "onderzoek" eerst en vooral het radioverkeer en de telemetrie van de betrokken rijders controleert. Dan hebben ze direct een duidelijk beeld van de situatie, iets wat tot veel betere straffen kan leiden dan het gewoon geloven wat de rijders of de teams zeggen... Ze hebben die gegevens toch ter beschikking, dus ze niet gebruiken lijkt mij ook oerdom. Dit laatst stuk geldt natuurlijk voor alle zaken die de stewards onderzoeken.

Conclusie: In mijn ogen gaat zowel de FIA (gaf geen antwoord op de vraag tijdens de race of Hamilton zijn positie mag behouden) als McLaren (wil de positie waar ze recht op hadden niet terug uit handen geven door het niet antwoorden van de FIA) in de fout. McLaren is voor het vergrijp reeds zeer zwaar bestraft, dus een verdere straf lijkt mij totaal niet verdedigbaar.
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Ferrari 2010

Citaat van: McLaren_über_alles op 11 april 2009 - 14:41:08

Mja, ze hebben toch al een zeer zware straf gehad voor 2 keer niks vind ik...
Het voorval in Australië kon makkelijk voorkomen worden  als de wedstrijdleiding een antwoord gaf op de vraag van McLaren of ze de positie moesten teruggeven. Dit antwoord kwam er niet, en dus liet McLaren hem terug voor (ook al dachten ze dat het wss niet nodig was, ze deden het toch (hoogstwss met de fratsen van de FIA vorig jaar in het achterhoofd)).

Dat een persoon dan achteraf een valse verklaring aflegt zonder medeweten van het team, is inderdaad een fout. Een fout waarvoor die persoon zéér zwaar bestraft is door McLaren (ontslag), net als dat het team zeer zwaar bestraft werd door de FIA (de podiumplaats van Hamilton werd geschrapt). Dat dit teamlid gelogen heeft is fout, doch perfect verdedigbaar volgens mij. Hij wist dat Hamilton gewoon recht had op de positie, maar door het falen van de wedstrijdleiding hebben ze voor alle zekerheid de positie terug gegeven. Als achteraf blijkt dat ze hierdoor een podiumplaats gemist hebben, is het niet zo ondenkbaar dat die persoon afkomt bij de FIA met een "leugentje om bestwil". In andere sporten gebeurt er niks anders. In het voetbal gebeuren er schwalbes, zitten spelers de scheidsrechter constant te bespelen, schreeuwen ze om een corner terwijl ze zelf maar al te goed weten dat ze de bal zelf het laatst geraakt hebben,...

Ook had het beter geweest dat de stewards bij een "onderzoek" eerst en vooral het radioverkeer en de telemetrie van de betrokken rijders controleert. Dan hebben ze direct een duidelijk beeld van de situatie, iets wat tot veel betere straffen kan leiden dan het gewoon geloven wat de rijders of de teams zeggen... Ze hebben die gegevens toch ter beschikking, dus ze niet gebruiken lijkt mij ook oerdom. Dit laatst stuk geldt natuurlijk voor alle zaken die de stewards onderzoeken.

Conclusie: In mijn ogen gaat zowel de FIA (gaf geen antwoord op de vraag tijdens de race of Hamilton zijn positie mag behouden) als McLaren (wil de positie waar ze recht op hadden niet terug uit handen geven door het niet antwoorden van de FIA) in de fout. McLaren is voor het vergrijp reeds zeer zwaar bestraft, dus een verdere straf lijkt mij totaal niet verdedigbaar.
De FIA had inderdaad eerst alles kunnen onderzoeken, maar dan nog, waarom heeft hij gelogen? En is het zeker weten een onderneming van die persoon alleen? Met Coughlan deden ze ook alsof hun neus bloedde, en uiteindelijk wist het halve team ervan! Dat het makkelijk voorkomen had kunnen worden als de wedstrijdleiding antwoordt had gegeven, das een feit, maar wederom geen reden om te liegen. En waar zijn ze dan zogezegd zwaar gestraft voor 2 keer niks? Was het liegen dan 2 keer niks? De stewards dachten dat ze McLaren konden vertrouwen op hun woord, blijkbaar niet. Vertrouwen is nochtans de basis van alles.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

McLaren_über_alles

Citaat van: Ferrari 2009 op 11 april 2009 - 14:52:54
De FIA had inderdaad eerst alles kunnen onderzoeken, maar dan nog, waarom heeft hij gelogen? En is het zeker weten een onderneming van die persoon alleen? Met Coughlan deden ze ook alsof hun neus bloedde, en uiteindelijk wist het halve team ervan! Dat het makkelijk voorkomen had kunnen worden als de wedstrijdleiding antwoordt had gegeven, das een feit, maar wederom geen reden om te liegen. En waar zijn ze dan zogezegd zwaar gestraft voor 2 keer niks? Was het liegen dan 2 keer niks? De stewards dachten dat ze McLaren konden vertrouwen op hun woord, blijkbaar niet. Vertrouwen is nochtans de basis van alles.

Het was een fout, ja. Maar om daarvoor de heksenjacht tegen McLaren terug te openen is lachwekkend & belachelijk.

Volgens alle bronnen was het idd enkel een fout van dit ene teamlid, en wist de top van McLaren nergens van...
Mening DC hierover:
CitaatWanneer de wedstrijdleiding een coureur wil spreken, wordt de teammanager daarover bericht. In het geval van McLaren is dat Dave Ryan. Hij gaat dan meteen op zoek naar de rijder en samen gaan ze naar de wedstrijdleiding. Ik denk niet dat er veel discussie is geweest tussen Ryan en Hamilton terwijl ze naar de wedstrijdleiding liepen. Het was immers duidelijk wat er achter de Safety Car gebeurde met Jarno Trulli", vervolgde hij. "Mensen vragen zich af hoe het mogelijk is dat Ryan naar de wedstrijdleiding is gegaan zonder teambaas Martin Whitmarsh of diens voorganger Ron Dennis raad te plegen. Maar Whitmarsh heeft die verantwoordelijkheid nou eenmaal bij Ryan gelegd. Waarom zou Whitmarsh, of Dennis, erbij betrokken moeten raken, terwijl het zo'n normale procedure is om naar de wedstrijdleiding te gaan?"

Mening Sutil over het feit dat Hamilton & McLaren gestraft zijn:
Citaat"Lewis moet er zo onderhand toch helemaal misselijk van worden. Elke keer is hij de klos, ik weet niet hoeveel straffen hij inmiddels al heeft gehad", schrijft Sutil in zijn column voor Formule 1.nl.

"Je gaat je zo langzamerhand afvragen waarom ze hem steeds moeten hebben. Het zal toch niet zijn omdat hij een andere huidskleur heeft? Voorlopig heeft de Formule 1 echter grotere zorgen. Wie zit er te wachten op al die straffen?"

Kort na de race in Australië sprak de Force India-coureur nog met Hamilton over die inhaalactie op Trulli. "Hij vroeg zich af waarom hij zich bij de stewards moest melden. 'Maak je geen zorgen joh, je hebt niets verkeerd gedaan', zei ik nog tegen hem."
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Ferrari 2010

Citaat van: McLaren_über_alles op 11 april 2009 - 15:04:40
Citaat van: Ferrari 2009 op 11 april 2009 - 14:52:54
De FIA had inderdaad eerst alles kunnen onderzoeken, maar dan nog, waarom heeft hij gelogen? En is het zeker weten een onderneming van die persoon alleen? Met Coughlan deden ze ook alsof hun neus bloedde, en uiteindelijk wist het halve team ervan! Dat het makkelijk voorkomen had kunnen worden als de wedstrijdleiding antwoordt had gegeven, das een feit, maar wederom geen reden om te liegen. En waar zijn ze dan zogezegd zwaar gestraft voor 2 keer niks? Was het liegen dan 2 keer niks? De stewards dachten dat ze McLaren konden vertrouwen op hun woord, blijkbaar niet. Vertrouwen is nochtans de basis van alles.

Het was een fout, ja. Maar om daarvoor de heksenjacht tegen McLaren terug te openen is lachwekkend & belachelijk.
Welke heksenjacht?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.