Honda stopt ermee

Gestart door Karre, 04 december 2008 - 20:58:12

« vorige - volgende »

Folkert

Citaat van: NDCGN op 06 december 2008 - 00:16:11
Citaat van: janke op 06 december 2008 - 00:03:13
Ik denk van niet dat nu een "grote" sponsor vervangbaar is.
waarom niet?? bovendien zitten de huidige sponsoren ook vast aan contracten...k weet niet precies hoe dat juridisch in elkaar zit, maar k neem aan dat je niet zomaar op kunt stappen.. in andere sporten zie je iig nog geen sponsoren opstappen... Fortis is nog gewoon sponsor van Feyenoord, Aegon die ook al geld heeft gehaald bij de overheid sponsort nog steeds Ajax... waarom zou alleen de F1 een probleem met sponsoring hebben?? sponsoring is gewoon een deel van de marketing en dat blijft altijd belangrijk of het nu goed of slecht gaat met de economie..
Ik denk dat met een echt grote crisis een sponsor kan zeggen er mee te kappen als het te veel gaat kosten. Hoe dat precies zit weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt me niet dat een sponsor noodgedwongen door moet gaan terwijl dat helemaal niet kan.

@NDCGN: Ik las het zelfde als Martin, en het is nog afwachten of Honda wel verkocht word. Maar Honda is iig weg en met die crisis is er een kans dat een verkoop misschien niet eens verstandig voor de nieuwe koper. En volgens mij duurde het tot Januari en daarna wilde Honda het hele project sluiten en mensen ontslaan.
Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

Citaat van: Burorri op 07 december 2008 - 16:11:43
Citaat van: NDCGN op 06 december 2008 - 00:16:11
Citaat van: janke op 06 december 2008 - 00:03:13
Ik denk van niet dat nu een "grote" sponsor vervangbaar is.
waarom niet?? bovendien zitten de huidige sponsoren ook vast aan contracten...k weet niet precies hoe dat juridisch in elkaar zit, maar k neem aan dat je niet zomaar op kunt stappen.. in andere sporten zie je iig nog geen sponsoren opstappen... Fortis is nog gewoon sponsor van Feyenoord, Aegon die ook al geld heeft gehaald bij de overheid sponsort nog steeds Ajax... waarom zou alleen de F1 een probleem met sponsoring hebben?? sponsoring is gewoon een deel van de marketing en dat blijft altijd belangrijk of het nu goed of slecht gaat met de economie..
Ik denk dat met een echt grote crisis een sponsor kan zeggen er mee te kappen als het te veel gaat kosten. Hoe dat precies zit weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt me niet dat een sponsor noodgedwongen door moet gaan terwijl dat helemaal niet kan.

@NDCGN: Ik las het zelfde als Martin, en het is nog afwachten of Honda wel verkocht word. Maar Honda is iig weg en met die crisis is er een kans dat een verkoop misschien niet eens verstandig voor de nieuwe koper. En volgens mij duurde het tot Januari en daarna wilde Honda het hele project sluiten en mensen ontslaan.
t is niet zo dat sponsorgeld weggegooid geld is ofzo... denk je dat er zometeen ook geen reclame meer op tv is dan?? voor die bedrijven is het geld wat ze in F1 steken echt maar een heel klein bedrag hoor... en ze krijgen er ook nog wat voor terug ook...
en erg eerlijk van jou dat je toegeeft dat je ook niet kunt lezen...

janke

Op F1 Nieuws staat een bericht dat Honda misschien wel voor 1 pond te koop is. Mocht dit al waar zijn dan moet ik de mening over Pro-Drive wel terug trekken. Wie wil voor dat luttele bedrag niet een team overnemen. Alleen met welke motor zal er volgend jaar dan gereden worden??
Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

Citaat van: janke op 07 december 2008 - 16:59:00
Op F1 Nieuws staat een bericht dat Honda misschien wel voor 1 pond te koop is. Mocht dit al waar zijn dan moet ik de mening over Pro-Drive wel terug trekken. Wie wil voor dat luttele bedrag niet een team overnemen. Alleen met welke motor zal er volgend jaar dan gereden worden??
Haha, je hebt daar het team voor, maar dan komen de kosten wel hé ;) Lonen, transport, ... En wat is er van het team en wat niet? Trucks, werkruimte, windtunnel, materiaal: kans is groot dat veel vban het voorgaande niet als 'van het team' wordt beschouwd.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

sloggerke

Ik snap ook die opmerkingen over Prodrive niet.
Het lijkt mij een zeer valabele overnemer. Ze werden reeds zesmaal rallykampioen met Subaru, werden diverse malen tourwagenkampioen met BMW, boekten reeds tweemaal succes in Le Mans met oa Ferrari en Aston Martin. En het is een gekende tuner. Kortom ze kennen dus iets van auto's...
Dave Richards wou in 2008 reeds aan de grid staan met een klantenversie van de McLaren, maar het mocht niet.

Het bedrag van de overname is idd.1 pond... maar dan beginnen de kosten pas. En die lopen op tot zo'n 300 mio per jaar.
Honda zou ook bedingen dat de contracten met 200 werknemers behouden moeten blijven.
Fry, Brawn en Button blijven dus gewoon waar ze zijn, Prodrive zal immers de bestaande contracten "overnemen" zoals altijd bij een "overname" van een bedrijf of bedrijfstak.
Gezien Brawn beweert dat de bolide voor 2009 al zo goed als klaar is zou het in feite een Honda zijn die op het circuit rijdt, weliswaar betaald en met de reclames van Prodrive.
Persoonlijk denk ik wel dat Brawn en Fry aan "peptalk" doen om hun bedrijf aan te prijzen. De wagen voor 2009 nu al klaar lijkt me kras.
Brawn zou ook reeds contacten gelegd hebben met Ferrari voor levering van de motor. Gezien Toro Rosso zal rijden met de volledig aandrijving van McLaren (inclusief KERS) is daar immers terug een markt vrij.
Het KERS-systeem zou Honda reeds zelf zo goed als ontwikkeld hebben.
Het belangrijkste is dat er snel een goede overnemer gevonden wordt. Anders zouden Brawn en de zijnen hun vroege voorbereiding aan het seizoen 2009 wel eens terug teloor kunnen zien gaan.

bruintje

Eerst en vooral moet ik melden dat het jammer is dat Honda stopt met zijn F1 activiteiten. Vooral de wijze waarop de Japanners dit nieuws bekend maakten kwam als een donderslag bij heldere hemel.
De ontwikkeling van de wagen stond in een vergevordert stadium. De twee piloten lagen bijna vast. Jenson had reeds een contract en laten we duidelijk zijn dat Bruno Senna ook bijna getekend had. De Japanners hebben nog steeds natte dromen als ze denken aan de Braziliaan Ayrton Senna. Publicitair gezien was deze deal dan ook een schot in de roos, zoveel is zeker.

De Japanners hebben echter een cruciale fout gemaakt door te veel hooi op de vork te nemen.
Je moeten weten dat Honda twee F1 renstallen had welke ze in leven moesten houden. Super Aguri (opgericht om Sato aan een stuur te helpen) en het Honda Racing (het fabrieksteam). Dit koste handenvol geld want beide renstallen draaiden vrijwel volledig op het budget van Honda.
Super Aguri hebben ze dan opgedoekt wat er zat aan te komen. Honda besloot om met slechts één team verder te gaan. Het fabrieksteam moest zorgen voor de succesen.
Nu, wat deden de Japanners. Vrijwel volledig zelf het budget dragen. Vrijwel de volle 300 miljoen euro werden gefinancieerd door het moederbedrijf. Dit is dan ook je reinste waanzin.
Het spreekt voor zich wanneer het moederbedrijf de geldkraan dichtdraaid het spelletje onmiddellijk over is.
Vandaar dan ook die plotste stopzetting van die renstal. Renstallen als Renault draaien voor een stuk op privaat kapitaal (ING). Ferrari draait op privaat kapitaal (Marlboro, Abu Dhabi, enz...).
Ik weet ook wel dat het basisbudget afkomstig is van het moederbedrijf. Maar je mag rekenen dat 40 à 50 procent van het budget afkomstig is van private sponsoren.

Nog iets over de kandidaat overnemer Prodrive.
Zeer valabel bedrijf hoor. Het is een droomkans voor Richards. Hij gaat ze denk ik ook grijpen. Je zou dom moeten zijn. Hij had namelijk ook een aantal kandidaat sponsoren klaarstaan. Toch zeker vorig jaar.
Ik denk dat er ook interesse uit vanuit de hoek van de renstal Campos. De Spanjaard is van plan om een Spaanse F1 renstal op te zetten. De F1 boomt enorm in Spanje.
Ik denk dat we heel binnenkort wel nieuws mogen verwachten. Want ze gaan toch moeten testen.

Nog iets over de nieuwe F1 wagen die bijna zou klaar zijn. Vergeet maar dit nieuws mannen.
Wanneer ze een volledig nieuwe motor zullen moeten inbouwen gaan ze de wagen structureel moeten aanpassen. Dit zal veel tijd kosten en geld. De contactpunten bijvoorbeeld met de monocoque zijn verschillend te noemen. Aandrijfsystemen, gewichtsverdelingen, koelingssystemen.
Het wordt nog een drukke en spannende winter voor de mannen van Prodrive.(hopelijk)

Folkert

#51
Citaat van: NDCGN op 07 december 2008 - 16:20:42
Citaat van: Burorri op 07 december 2008 - 16:11:43
Citaat van: NDCGN op 06 december 2008 - 00:16:11
Citaat van: janke op 06 december 2008 - 00:03:13
Ik denk van niet dat nu een "grote" sponsor vervangbaar is.
waarom niet?? bovendien zitten de huidige sponsoren ook vast aan contracten...k weet niet precies hoe dat juridisch in elkaar zit, maar k neem aan dat je niet zomaar op kunt stappen.. in andere sporten zie je iig nog geen sponsoren opstappen... Fortis is nog gewoon sponsor van Feyenoord, Aegon die ook al geld heeft gehaald bij de overheid sponsort nog steeds Ajax... waarom zou alleen de F1 een probleem met sponsoring hebben?? sponsoring is gewoon een deel van de marketing en dat blijft altijd belangrijk of het nu goed of slecht gaat met de economie..
Ik denk dat met een echt grote crisis een sponsor kan zeggen er mee te kappen als het te veel gaat kosten. Hoe dat precies zit weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt me niet dat een sponsor noodgedwongen door moet gaan terwijl dat helemaal niet kan.

@NDCGN: Ik las het zelfde als Martin, en het is nog afwachten of Honda wel verkocht word. Maar Honda is iig weg en met die crisis is er een kans dat een verkoop misschien niet eens verstandig voor de nieuwe koper. En volgens mij duurde het tot Januari en daarna wilde Honda het hele project sluiten en mensen ontslaan.
t is niet zo dat sponsorgeld weggegooid geld is ofzo... denk je dat er zometeen ook geen reclame meer op tv is dan?? voor die bedrijven is het geld wat ze in F1 steken echt maar een heel klein bedrag hoor... en ze krijgen er ook nog wat voor terug ook...
en erg eerlijk van jou dat je toegeeft dat je ook niet kunt lezen...
Nee ik geef toe dat jij een idioot bent :) :P hehe
Trotse vader van Rosalie(L)

McLaren_über_alles

Mclaren verwacht 30% minder inkomsten in 2009 door de economische crisis. Hun omzet gaat hoogstwaarschijnlijk achteruit van 320 miljoen € naar 200 miljoen €...

CitaatHet team van McLaren verwacht volgend jaar dertig procent minder inkomsten te krijgen als gevolg van de wereldwijde economische crisis. Zo heeft teambaas Ron Dennis aan de Britse krant The Observer laten weten.

Afgelopen vrijdag maakte Honda bekend met de Formule 1 te zullen stoppen vanwege de dalende autoverkopen en de slechte economische vooruitzichten. De Japanse autofabrikanten heeft het Formule 1-team nu in de verkoop gedaan.

Bij McLaren moet er ondertussen flink worden bezuinigd, omdat het team een sterke daling van de sponsorinkomsten verwacht. Dennis: "Onze inkomsten zijn afhankelijk van de sponsorbudgetten van de bedrijven die ons steunen. In tijden dat het economisch tegen zit, worden die budgetten altijd als eerste teruggebracht. We zullen moeten bezuinigen om die daling in inkomsten op te vangen." Dennis verwacht dat de inkomsten van zijn team met dertig procent zullen afnemen: "We verwachten dat onze omzet van 323 miljoen euro per jaar daalt naar 201 miljoen euro."

Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/12/08/mclaren-verwacht-dertig-procent-minder-inkomsten/
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

janke

En Mister Pro-Drive, Richards heeft zelf niet zoveel trek in Honda. De overheadkosten zijn volgens hem veel te veel.

F1.Nieuws.
Some things are too important to be left in the past.

gloudiesaurus

Citaat van: janke op 08 december 2008 - 16:58:03
En Mister Pro-Drive, Richards heeft zelf niet zoveel trek in Honda. De overheadkosten zijn volgens hem veel te veel.

F1.Nieuws.

http://www.onestopstrategy.com/dailyf1news/nieuw/article/6296-Richards+%27open%27+about+Honda+rescue.html

Dat zegt hij niet helemaal... hij zegt ervoor open te staan maar dat velen de goede faciliteiten van Honda als voordeel zien. Hij ziet het juist als nadeel omdat ze voor hoge overheadkosten zorgen nu er juist plannen zijn de F1 goedkoper te maken. Maar goed dan kan hij deze faciliteiten toch verkopen of sluiten? Hij kan alles voor 1 euro overnemen volgens de Britse pers...

Maar ik moet het eerst nog zien!
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

janke

Dan lijkt het mij toch dat hij het allemaal te duur vind en zelf er niet zo'n trek in heeft. Maar misschien met geldschieters en hij teambaas?? Dat idee lees je ook al op site's. Aan de andere kant heb je gelijk als je zegt: Ik moet het eerst nog zien.
Some things are too important to be left in the past.

Folkert

Citaat van: gloudiesaurus op 08 december 2008 - 19:33:07
Citaat van: janke op 08 december 2008 - 16:58:03
En Mister Pro-Drive, Richards heeft zelf niet zoveel trek in Honda. De overheadkosten zijn volgens hem veel te veel.

F1.Nieuws.

http://www.onestopstrategy.com/dailyf1news/nieuw/article/6296-Richards+%27open%27+about+Honda+rescue.html

Dat zegt hij niet helemaal... hij zegt ervoor open te staan maar dat velen de goede faciliteiten van Honda als voordeel zien. Hij ziet het juist als nadeel omdat ze voor hoge overheadkosten zorgen nu er juist plannen zijn de F1 goedkoper te maken. Maar goed dan kan hij deze faciliteiten toch verkopen of sluiten? Hij kan alles voor 1 euro overnemen volgens de Britse pers...

Maar ik moet het eerst nog zien!
hoe lopen overhead kosten dan? Dat deel snap ik dan even niet.
Trotse vader van Rosalie(L)

janke

Dat zijn alle kosten die niet bij de kernactiviteit van een bedrijf/onderneming horen. Zoals P&O, verzekeringen, leasing, salarissen enz. Je kunt Honda wel kopen voor 1 pond zoals gezegd wordt, maar dan heb je nog miljoenen nodig om die handel aan het draaien te houden. Want managers en ander personeel wil toch elke maand hun salaris zien. En die verzekeringspremie zal ook geen euro zijn lijkt me.
Some things are too important to be left in the past.

F_A_Diaz

Citaat van: janke op 08 december 2008 - 16:58:03
En Mister Pro-Drive, Richards heeft zelf niet zoveel trek in Honda. De overheadkosten zijn volgens hem veel te veel.

F1.Nieuws.

Onderhandelingstaktiek denk ik. Hij gaat niet zeggen dat die dolgraag wil kopen, dan betaalt hij de hoofdprijs.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: janke op 09 december 2008 - 07:04:15
Dat zijn alle kosten die niet bij de kernactiviteit van een bedrijf/onderneming horen. Zoals P&O, verzekeringen, leasing, salarissen enz. Je kunt Honda wel kopen voor 1 pond zoals gezegd wordt, maar dan heb je nog miljoenen nodig om die handel aan het draaien te houden. Want managers en ander personeel wil toch elke maand hun salaris zien. En die verzekeringspremie zal ook geen euro zijn lijkt me.
Ohhh, ok. Dus ik heb nu net voor niets 1Dollar overgemaakt naar Honda? :'(
Trotse vader van Rosalie(L)