Honda stopt ermee

Gestart door Karre, 04 december 2008 - 20:58:12

« vorige - volgende »

EBX

Citaat van: McChouffe op 05 december 2008 - 11:27:39
Brawn terug naar Ferrari? Met de fouten die vorig seizoen gemaakt zijn bij Ferrari, zou dat geen slecht idee zijn.

Je kan toch moeilijk met hangende pootjes terugkeren omdat je avontuurtje mislukt is ? Nee Brawn moet naar een red bull team / renault / bmw ... daar heeft hij de mensen ter beschikking die hij nodig heeft !

Btw:
http://hln.be/hln/nl/954/Formule-1/article/detail/530163/2008/12/05/Honda-trekt-zich-terug-uit-Formule-1-door-kredietcrisis.dhtml
Citaat... gisteren al op de hoogte gebracht van het feit dat ze de dure sport de rug zouden toekeren als er geen nieuwe sponsor op de proppen komt.

Doen ze hun eigen dat niet een beetje aan ? Als je al 2 jaar zonder zichtbare sponsoring rondrijdt graaf je natuurlijk een beetje je eigen graf; niet ? Huidige sponsors kunnen hier wel mee akkoord zijn, maar je trekt er geen nieuwe mee. Zeker niet in tijden van crisis waar de return op nieuwe investeringen (ook van sponsors) zo rap mogelijk moeten opleveren ...

Ook Jenson Button heb ik nooit als keuze begrepen, zeker omdat ie zichzelf als toptalent ziet (lees: laat betalen) (Ik heb Ralf Schumacher @ Toyota ook nooit begrepen - terzijde ) en ze hebben de prestaties ook hun beetje aan hun attitude te danken. Als je natuurlijk op de helft van het jaar beslist om alles op volgend jaar te zetten (2007-2008 maar ik vind niet direct referentiemateriaal)

Alles bij elkaar toch  jammer, maar ik denk niet dat deze keuze anders had geweest indien de F1 50% goedkoper was geweest (zoals Happy Max bij hoog en laag beweert) Dit is een keuze van het hoofdbedrijf om zich op kerntaken te richten; elke grote kost moet hierbij vloeien (en de F1 zal altijd een grote kost blijven !)

Ferrari 2010

Citaat van: EBX op 05 december 2008 - 11:49:02
Doen ze hun eigen dat niet een beetje aan ? Als je al 2 jaar zonder zichtbare sponsoring rondrijdt graaf je natuurlijk een beetje je eigen graf; niet ? Huidige sponsors kunnen hier wel mee akkoord zijn, maar je trekt er geen nieuwe mee. Zeker niet in tijden van crisis waar de return op nieuwe investeringen (ook van sponsors) zo rap mogelijk moeten opleveren ...
Eeuh, volgens mij heb jij de sponsorloze wagen verkeerd begrepen :) Er hing geen sponsor op juist omdat ze er geen hebben ;) De enige financier was Honda zelf, dusja... Ohja, je kon ook doneren dacht ik, maar daar kan je een F1 team moeilijk mee laten overleven.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

janke

Ik las vanmorgen dat Brawn en Frey het team willen voortzetten. Maar hoe komen ze aan die miljoenen?? Trapt voorlopig niemand in lijkt me. Williams kan de borst ook nat maken. Bij een van hun grote sponsors (AT&T) moeten 12.000 mensen verdwijnen. Nee de F1 ligt helemaal op zijn gat door de toestanden in de financiële wereld. Volgens mij is dit het topje van de ijsberg. Komt nog veel meer schokkend nieuws deze winter. Toyota/Toro Rosso/Williams ??
Some things are too important to be left in the past.

Folkert

Citaat van: janke op 05 december 2008 - 12:00:51
Ik las vanmorgen dat Brawn en Frey het team willen voortzetten. Maar hoe komen ze aan die miljoenen?? Trapt voorlopig niemand in lijkt me. Williams kan de borst ook nat maken. Bij een van hun grote sponsors (AT&T) moeten 12.000 mensen verdwijnen. Nee de F1 ligt helemaal op zijn gat door de toestanden in de financiële wereld. Volgens mij is dit het topje van de ijsberg. Komt nog veel meer schokkend nieuws deze winter. Toyota/Toro Rosso/Williams ??
Al denk ik dat het wel verschillend is tussen Williams en Honda. Williams wil nog wel door gaan, en stopt alleen als het financieel echt niet meer kan. Honda wilt volgens mij stoppen ook omdat er dus geen resultaten komen.
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Paniceurs :) De economische crisis is puur een gevolg van een hoopje paniek, maar weinigen beseffen dat. Mensen geraken in paniek, kopen minder, fabrikanten verkopen minder, nieuws over slechte economie, mensen kopen nog minder. Voor een aantal bedrijven komt dit zelfs goed uit, je kan zomaar duizenden mensen ontslaan en zeggen dat het door de economische crisis is, hét moment voor herstructurering. Uiteraard zijn er door de mindere verkoop en de bankencrisis een beetje liquiditeitsproblemen, maar een gezond bedrijf kan daar zonder problemen door.
Voor bedrijven is het gewoon hét moment om te herstructureren zonder bakken geld te moeten uitgeven aan ontslagen, iedereen is immers bang zen baan kwijt te geraken.
Ik wil niet zeggen dat er geen bedrijven in problemen zijn, maar het gaat met de meeste bedrijven heus niet zo slecht als sommigen denken.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

EBX

Citaat van: Ferrari 2008 op 05 december 2008 - 12:00:00
Eeuh, volgens mij heb jij de sponsorloze wagen verkeerd begrepen :) Er hing geen sponsor op juist omdat ze er geen hebben ;) De enige financier was Honda zelf, dusja... Ohja, je kon ook doneren dacht ik, maar daar kan je een F1 team moeilijk mee laten overleven.
Duidelijk een misopvatting ! Ik meen me te herinneren dat dit een akkoord was onder de sponsors --> niet dus :)
Dan begrijp ik niet hoe een team zoals Honda geen sponsors vindt --> zelf Force India hangt vol !

Op zijn minst hun kleinere sponsors tonen (zie ook bv. de overals van de rijders --> die hangen wel vol(ler) ), blijft zowieso niet attractief voor nieuwe sponsors !

Nuja hun earthdream komt natuurlijk wel een klein stapje dichterbij :) --> 1 team minder is wéér 1 team minder vervuiling  ::)


@ferrari2008 : de crisis is inderdaad gebaseerd op paniekvoetbal, vooral een gebrek aan vertrouwen in de credietsector. Te veel (te grote/onverantwoorde) leningen en mensen die beginnen twijfelen of ze hun geld nog terug gaan zien, minder leningen worden gegeven waardoor investering die broodnodig zijn niet gedaan kunnen worden ... uiteindelijk is de crisis onstaan bij een klein clubje mensen die met veel te veel geld spelen.
Nuja; de gevolgen zijn echter wel reëel en dat is het erge; veel failliete bedrijven, veel ontslagen en terughoudendheid bij de mensen.

Martin

Het is maar een idee... Terug naar de jaren 70 maar dan nu anno 2008. Je koopt als particulier team, zeg een McLaren uit 2007 en je gaat er Grand Prix mee rijden met een werkeloze F1 coureur. Neem welke wagen uit 2007 en prop er een Cosworth in en je hebt weer veldvulling met een stuk of wat privéteams.
Neem als voorbeeld de GP's van 1974. Iedere race meer dan 30 inschrijvingen.

NDCGN

Citaat van: Ferrari 2008 op 05 december 2008 - 07:41:15
Citaat van: Tim op 04 december 2008 - 23:42:07
Is iemand door dit nieuws verrast?

Honda stelde niks voor de afgelopen twee jaar, ze gingen vorig jaar zelfs achteruit, en het moederbedrijf moet drastisch besparen...
Het is vooral het moeten besparen lijkt mij. Je kan natuurlijk moeilijk verantwoorden dat je miljoenen pompt in een allesbehalve presterend F1 team en dan zoveel duizende mensen wil ontslaan. Verrast ben ik wel ietwat door het nieuws, verbaasd daarentegen, niet echt inderdaad.
als ik het me goed herinner zei je een maand geleden nog heel wat anders... toen ging het ook over de F1 en de economische crisis...

NDCGN

Citaat van: Ferrari 2008 op 05 december 2008 - 12:09:29
Paniceurs :) De economische crisis is puur een gevolg van een hoopje paniek, maar weinigen beseffen dat. Mensen geraken in paniek, kopen minder, fabrikanten verkopen minder, nieuws over slechte economie, mensen kopen nog minder. Voor een aantal bedrijven komt dit zelfs goed uit, je kan zomaar duizenden mensen ontslaan en zeggen dat het door de economische crisis is, hét moment voor herstructurering. Uiteraard zijn er door de mindere verkoop en de bankencrisis een beetje liquiditeitsproblemen, maar een gezond bedrijf kan daar zonder problemen door.
Voor bedrijven is het gewoon hét moment om te herstructureren zonder bakken geld te moeten uitgeven aan ontslagen, iedereen is immers bang zen baan kwijt te geraken.
Ik wil niet zeggen dat er geen bedrijven in problemen zijn, maar het gaat met de meeste bedrijven heus niet zo slecht als sommigen denken.
Tegen wie zeg je nu paniceurs?? de crisis is gewoon een feit, economie is idd gebaseerd op vertrouwen, maar dat wil niet zeggen dat als het minder gaat het puur door paniek komt... dit is eerder een gevolg van teveel vetrouwen in de afgelopen jaren, mensen (vooral in USA) hebben boven hun stand geleefd en het zou een keer mis gaan... dat de F1 er al zo snel last van zou krijgen had ik niet gedacht, maar als het alleen bij Honda blijft, dan valt het nog wel mee... dat vond ik toch al het minst aantrekkelijke team... als ze uit de motorsport zouden gaan, zou dat een stuk rampzalilger zijn...

Folkert

Dat zou inderdaad wel weer goed zijn, veel auto's en ook wat prive rijders als veld vulling, maar dan wel ervaren coureurs die nog wat gepresteerd hebben ofzo.
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Citaat van: NDCGN op 05 december 2008 - 15:03:38
Citaat van: Ferrari 2008 op 05 december 2008 - 07:41:15
Citaat van: Tim op 04 december 2008 - 23:42:07
Is iemand door dit nieuws verrast?

Honda stelde niks voor de afgelopen twee jaar, ze gingen vorig jaar zelfs achteruit, en het moederbedrijf moet drastisch besparen...
Het is vooral het moeten besparen lijkt mij. Je kan natuurlijk moeilijk verantwoorden dat je miljoenen pompt in een allesbehalve presterend F1 team en dan zoveel duizende mensen wil ontslaan. Verrast ben ik wel ietwat door het nieuws, verbaasd daarentegen, niet echt inderdaad.
als ik het me goed herinner zei je een maand geleden nog heel wat anders... toen ging het ook over de F1 en de economische crisis...
Ik vind het nog steeds dom om uit de F1 te stappen als je laatste hangt, zeker voor bijvoorbeeld Honda, ze moeten toch hun naam rechthouden. Ik heb inderdaad gezegd dat het geen goed moment is voor Honda om te stoppen, je zal herinnert worden als de eeuwige verliezer. Blijkbaar zit Honda dieper in de problemen dan de meer europese autobouwers, waarschijnlijk door Acura (de Amerikaanse naam van Honda zeg maar), en in België zijn ze op de Civic na vrij succesloos. Ik weet niet waar hun grootste markt zit, maar ik denk dat de F1 vrij groot is voor een merk als Honda. Bovendien hebben ze geen succes, dan is dit een begrijpbare reactie van Honda. Maar ik blijf het een slecht plan vinden, maar als ze moéten afslanken, sja, verantwoordt dan maar eens zulk een slecht F1 team...

Citaat van: NDCGN op 05 december 2008 - 15:09:32
Tegen wie zeg je nu paniceurs?? de crisis is gewoon een feit, economie is idd gebaseerd op vertrouwen, maar dat wil niet zeggen dat als het minder gaat het puur door paniek komt... dit is eerder een gevolg van teveel vetrouwen in de afgelopen jaren, mensen (vooral in USA) hebben boven hun stand geleefd en het zou een keer mis gaan... dat de F1 er al zo snel last van zou krijgen had ik niet gedacht, maar als het alleen bij Honda blijft, dan valt het nog wel mee... dat vond ik toch al het minst aantrekkelijke team... als ze uit de motorsport zouden gaan, zou dat een stuk rampzalilger zijn...
Tegen diegenen die denken dat er de komende winter nog enkele zullen afvallen. ;) De crisis is inderdaad een feit, vooral in de USA zoals je al aanhaalt, in Europa op zich is de crisis minder, maar doordat de economie wereldwijd vernesteld zit, voelen we het ook (hoewel in veel mindere maten) in Europa. Verder is er een hoop paniek, mensen denken dat hun job in gevaar is, gaan besparen, maar daardoor creëer je rescessie en zo gaat de cirkel weer naar de mensen, waarvan er nog meer gaan besparen en zo maar rond en rond. Ik wil niet verkondigen dat er geen plaatsen zijn waar oplettendheid en besparen niet nodig is, maar het overgrote deel is toch wel paniek. Net zoals er nu zijn die denken dat de hele F1 gaat verdwijnen, wel, hoe meer mensen dit denken, hoe groter de kans daarop. De kans is immers groot dat zij zelf ook gaan besparen. Achja, dit is geen topic over de economie uiteraard :)

@EBX:
- Eneos is een oliemaatschappij, ik veronderstel dat die de functie zoals shell bij Ferrari verrichten: goede oliën proberen te vervaardigen, of er echt geld van komt, betwijfel ik.
- NGK spark plugs is iets met luchtleidingen enzo, ik vermoed dat ook dit een voornamelijk materiaal-sponsercontract is.
- Seiko zijn horloges, dit moet wel bijna om voornamelijk geld gaan, maar of dat een grote vis is, ik betwijfel het.
- Bridgestone, Honda, Alpinestar, dat spreekt voor zich.
- NTN is ook weer zo'n fabrikant die denk ik voornamelijk producten levert ipv geld.
Ik denk, zeker weet ik dat uiteraard niet, dat de meeste Honda-sponsoren toch vrij weinig geld in de schuif brengen. Het zou me immers verbazen moest een dik betalende sponsor er tevreden mee zijn om niet op de wagen te staan, en als het Japanners zouden zijn, konden ze naar Toyota daarvoor. Overigens, toen de steun van BAR wegviel hadden ze geen hoofsponsor meer, was dat niet de reden van de earthdream? In ieder geval ben ik er relatief zeker van dat Honda geen hoofdsponsor meer heeft :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Forza F1

Bleh.... zo jammer  :(
Ik had gehoopt dat ze competitief gingen zijn in 2009 doordat ze al van begin 2008 bezig waren met de ontwikkeling voor 2009.

sloggerke

Citaat van: F_A_Diaz op 05 december 2008 - 10:22:09
Ik wil niet arrogant overkomen maar dit was toch eigenlijk al bekend op het moment dat al die fabrikanten mee gingen doen.

Honda is geen Ferrari, daarmee bedoel ik, Ferrari is een raceteam wat ook straatauto's bouwt. Honda is een straatauto fabrikant die ook een raceteam heeft. Lijkt hetzelfde maar is het niet. Zodra het slecht gaat zouden Honda ermee kappen, dan kon je aan zien komen. Zij kunnen niet recht breien dat ze miljoenen uitgeven aan Formule 1 terwijl de rest bijna failliet gaat of ze werknemers moeten ontslaan.
Dit is ook de reden waarom Mosley al die kostenbesparing wil. De prive teams moeten blijven bestaan, want uiteindelijk kan de formule 1 voor de toekomst alleen daar op bouwen.

Het is nu alleen te hopen dat er geen domino effect ontstaat, ik zie Toyota nu ook zo stoppen. Hopen dat er snel een serieuze koper voor Honda wordt gevonden maar dat zal ook niks worden het 1e jaar want Honda zet alles stop en leveren ook geen motor meer dus het chassis van 2009 kan je ook weggooien bij wijze van.

Van welke planeet kom jij?

"Honda is een straatauto die ook een raceteam heeft"...

Noem mij één klasse, ééntje buiten de rally (waar ze nooit aan meegedaan hebben) waarin Honda nooit succesvol is geweest?! Van grasmaaierrace over motorcross over motorrace over endurancerace over touringcars over Indycars over F1 tot jawel zonne-energie-race-wagens....
Ferrari maakt enkel een "straatauto" die de naam niet eens waardig is want het ding is in geen enkele versie geschikt voor dagelijks gebruik. (Tenzij voor een groepje rijkelui die op een windstille en regenvrije zondagmiddag willen pronken met hun opgepoetste rode lak.) Maar goed ik vergeet FIAT. Dat is natuurlijk ook een zéér goede straatwagen doch eentje waar men minder mee gezien wil worden.

janke

Toyota blijft iig, wat ik gelezen heb op gpupdate. Maar hoezo paniek?? De situatie is gewoon zo. Ik heb mijn twijfels of Mateschitz met 2 teams doorgaat. En als AT&T gaat snoeien in de sponsoring van Williams en misschien RBS ook, wordt het daar ook moeilijk. Dat is geen paniek maar een reële kans. Je kunt nu eenmaal geen miljoenen in een F1 team steken terwijl je aan de andere kant 1000den mensen ontslaat. De aandeelhouders die niks met F1 hebben (en dat zijn er veel) beginnen te morren.
Some things are too important to be left in the past.

leproffesseur

Dat klopt.En voor williams vrees ik het ergste want als die sponser afhaakt wordt het heel moeilijk :'(