Wat moeten we hier nu mee?

Gestart door ZoJa, 15 oktober 2008 - 20:47:14

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

Citaat van: Burorri op 18 oktober 2008 - 15:27:53
Citaat van: Ferrari 2008 op 18 oktober 2008 - 15:18:06
Eerlijk gezegd Burorri, over het algemeen rijdt iedereen exact dezelfde lijn hoor, er zijn maar enkele bochtencombinaties waarin verschillende lijnen zitten die even snel zijn :) Die bestaan onder andere in Shangai (eerste bochtencombinatie) en Bahrein.
Dat klopt ook zeker wel, maar je ziet bij sommige races of bochten dat er anders word gereden door verschillende coureurs. Meen me Suzuka enkele jaren geleden te herinneren waar er nadrukkelijk werd gesproken over de rijlijnen van Schumacher. Dat die veel verschilde van "De norm". Maar vergeet ook neit dat rijlijnen verschillen als er word geprobeert in te halen.
Het zou moeilijk zijn om in te halen zonder een andere lijn dan je voorganger te nemen hé :) Bovendien, voordat ze inhalen willen ze zo dicht mogelijk achter hun voorganger geraken. Het kan zijn dat de lijn die ze dan pakken niet de snelste is, omdat ze op de snelste in de vuile lucht van hun voorganger zouden hangen en daar meer tijd mee verspelen dan door een andere lijn te nemen ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

NDCGN

Citaat van: Ferrari 2008 op 18 oktober 2008 - 15:30:31
@NDCGN
De baan stopt aan de witte lijn, kerbs vallen niet bij de baan, kerbs, letterlijk vertaalt boordstenen, rijdt jij doorgaans met je wagen over de boordsteen? Ik mag hopen van niet :) Hoort dus niet bij de baan. Werd overigens ook duidelijk toen men na de GP van Monza erover sprak dat je niet meer met 4 wielen over de kerbs zou mogen gaan, omdat je de bocht niet mag afsnijden en je dat daar eigenlijk wel doet. De baan is dus de pek.
En je zegt dat Bourdais echt probeert zich ernaast te remmen, hoe weet je dat? Ik zie hem nergens een wiel blokkeren, hij remt volgens mij gewoon zijn bocht aan zoals dat hoort vanaf die plek :-\
Ok, als je t zo bekijkt zijn het idd vier wielen.. maar normaal worden de kerbs ook gebruikt, dus zou je zeggen dat het gewoon bij de baan hoort.. hij zit iig met 2 wielen in het gras, lijkt me een duidelijker omschrijving.. ik rij met mn auto idd nooit over boordsteen (nooit van dat woord gehoord overigens) maar F1 coureurs wel en daar hebben we het hier toch over??
En dan maar weer ff over Massa en Bourdais... op de onboard is duidelijk te zien dat Bourdais bijna een wagenlengte achterligt en bij het aanremmen komt ie duidelijk weer dichterbij... hij probeert dus zn auto er naast te zetten, terwijl we de hele race al hebben gezien dat er door die bocht geen 2 auto's tegelijk gaan..
die hele rijlijn doet er wat mij betreft niet toe... als ie zo graag zn eigen rijlijn had willen rijden had ie ff moeten wachten tot ie vrij was..

NDCGN

Citaat van: Ferrari 2008 op 18 oktober 2008 - 15:33:28
Citaat van: Burorri op 18 oktober 2008 - 15:27:53
Citaat van: Ferrari 2008 op 18 oktober 2008 - 15:18:06
Eerlijk gezegd Burorri, over het algemeen rijdt iedereen exact dezelfde lijn hoor, er zijn maar enkele bochtencombinaties waarin verschillende lijnen zitten die even snel zijn :) Die bestaan onder andere in Shangai (eerste bochtencombinatie) en Bahrein.
Dat klopt ook zeker wel, maar je ziet bij sommige races of bochten dat er anders word gereden door verschillende coureurs. Meen me Suzuka enkele jaren geleden te herinneren waar er nadrukkelijk werd gesproken over de rijlijnen van Schumacher. Dat die veel verschilde van "De norm". Maar vergeet ook neit dat rijlijnen verschillen als er word geprobeert in te halen.
Het zou moeilijk zijn om in te halen zonder een andere lijn dan je voorganger te nemen hé :) Bovendien, voordat ze inhalen willen ze zo dicht mogelijk achter hun voorganger geraken. Het kan zijn dat de lijn die ze dan pakken niet de snelste is, omdat ze op de snelste in de vuile lucht van hun voorganger zouden hangen en daar meer tijd mee verspelen dan door een andere lijn te nemen ;)
Precies ja, om in te halen zul je een andere lijn moeten rijden als je voorganger.. andere optie is er achter blijven.. da's nou net de 2 opties die bourdais had... hij had welliswaar een andere lijn als Massa omdat ie uit de pits kwam, maar uiteindelijk komen de lijnen elkaar wel tegen en dan heb je een probleem...
Die andere lijnen rijden waar jij het over hebt heeft niet zozeer met vuile lucht te maken maar meer met het maken van een 'aanloopje'  voor een aanval; zoals Kimi bij Kubica afgelopen zondag in bocht 1...

Wizard

Citaat van: Burorri op 18 oktober 2008 - 15:15:13
Als Bourdais er achter had kunnen gaan hangen, had Massa dat ook gekunt.

Als Massa erachter had kunnen hangen, had Hamilton dat ook gekunt.

CitaatRace lijn/rijlijn is allemaal relatief. Iedereen heeft een andere lijn van rijden er is dus geen rijlijn die superieur is aan de andere in de zin van : als er wat gebeurt heeft hij meer recht van spreken.
Maar iig, ik zou hier meer zeggen van race incident. Misschien meer fout van Massa of Bourdais, maar in tegenstelling tot Hamilton-Massa, waar Massa 1000% fout was, is het hier een race incident eerder.

Nee, waarom? Ook hier is de race-lijn relatief, toch? Of pas je alleen je theoriën toe als het jou uitkomt?

Folkert

Citaat van: Wizard op 18 oktober 2008 - 22:43:41
Citaat van: Burorri op 18 oktober 2008 - 15:15:13
Als Bourdais er achter had kunnen gaan hangen, had Massa dat ook gekunt.

Als Massa erachter had kunnen hangen, had Hamilton dat ook gekunt.

CitaatRace lijn/rijlijn is allemaal relatief. Iedereen heeft een andere lijn van rijden er is dus geen rijlijn die superieur is aan de andere in de zin van : als er wat gebeurt heeft hij meer recht van spreken.
Maar iig, ik zou hier meer zeggen van race incident. Misschien meer fout van Massa of Bourdais, maar in tegenstelling tot Hamilton-Massa, waar Massa 1000% fout was, is het hier een race incident eerder.

Nee, waarom? Ook hier is de race-lijn relatief, toch? Of pas je alleen je theoriën toe als het jou uitkomt?
Als jij de lijn van Massa als racelijn of rijlijn ziet ben je wel heel erg ver heen :( :o Of heb jij Massa elke ronde zo zijn bochten zien nemen? Nee toch, danku voor uw gelijk gevind.
Trotse vader van Rosalie(L)


Folkert

Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Nee niks, ik plaatste 3 vraagtekens.

Mja, we blijven ontopic, wat moeten we hier nu mee?  :D

Jasper

Citaat van: NDCGN op 18 oktober 2008 - 15:24:58
Grootste probleem met bourdais vind ik nog dat ie ook echt probeert om er nog naast te remmen... hij had geen kans en weet best dat ie op zo'n moment zijn rij of racelijn niet kan volgen omdat er een andere auto op de gewone racelijn zit.

Wie zegt dat hij geen kans had? Op het moment van de aanrijding had hij een halve wagenlengte achterstand en de binnenkant van de bocht...

Ferrari 2010

Jasper, doe geen moeite, ik probeer het hem al de hele tijd uit te leggen, maar er is geen discussie mee te voeren, hij blijft helaas hetzelfde zeggen. Nuja, ik heb het opgegeven, hij zijn mening, ik de mijne, spijtig dat we niet tot een compromis zijn gekomen, maar het zei zo :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Wizard

Citaat van: Jasper op 19 oktober 2008 - 13:22:34
Op het moment van de aanrijding had hij een halve wagenlengte achterstand en de binnenkant van de bocht...

Juist en als je een halve wagenlengt achterstand hebt, niet op de ideale lijn rijdt met minder snelheid heb je geen recht op die positie.

Ben je nu echt van menng dat Massa, die een halve wagenlengte voorsprong heeft, op de ideale lijn rijdt en meer snelheid heeft op de rem had moeten gaan staan en had moeten aanhaken bij Bourdais?

Jasper

Nee, heb ik dat dan ergens gezegd? ;D

Maar Massa had minstens wel even plaats kunnen laten...

Folkert

Citaat van: Jasper op 19 oktober 2008 - 18:06:34
Nee, heb ik dat dan ergens gezegd? ;D

Maar Massa had minstens wel even plaats kunnen laten...
Dat vind ik ook. Massa stuurde te veel in. Hij wist dondersgoed waar Bourdais zat, want hij heeft er hele tijd op kunnen kijken, want hij wist dat hij daar zat.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Citaat van: Jasper op 19 oktober 2008 - 18:06:34
Nee, heb ik dat dan ergens gezegd? ;D

Maar Massa had minstens wel even plaats kunnen laten...

Bourdais had gewoon moeten aanhaken. Ik vraag me af of Massa Bourdais daar überhaupt verwachtte.

NDCGN

Citaat van: Jasper op 19 oktober 2008 - 13:22:34
Citaat van: NDCGN op 18 oktober 2008 - 15:24:58
Grootste probleem met bourdais vind ik nog dat ie ook echt probeert om er nog naast te remmen... hij had geen kans en weet best dat ie op zo'n moment zijn rij of racelijn niet kan volgen omdat er een andere auto op de gewone racelijn zit.

Wie zegt dat hij geen kans had? Op het moment van de aanrijding had hij een halve wagenlengte achterstand en de binnenkant van de bocht...
Nou, als we daar ook nog over moeten gaan discussiëren... lijkt mij een duidelijk geval...
@Buorri, volgens mij nam Massa de bocht niet veel anders als normaal hoor. En tuurlijk weet Massa dat Bourdais vlakbij was, maar k denk niet dat ie m nog echt had verwacht.. precies hetzelfde als bij Massa/Hamilton... maar goed, laten we er maar over op houden.. ik heb al jullie argumenten wel gehoord, jullie hebben mijn/onze argumenten wel gehoord en we zijn het nogal oneens schijnbaar... voor mij is het duidelijk iig... als je consistent bent, zoals jullie ook verwachten van de FIA en je vindt dat Massa schuldig was bij het incident met Hamilton, zul je hier ook moeten concluderen dat Bourdais fout zat...