Volkslied

Gestart door Supermariobros, 21 juli 2007 - 09:38:43

« vorige - volgende »

Ken jij je volkslied uit het hoofd?

ja
8 (34.8%)
nee
15 (65.2%)

Totaal aantal stemmen: 19

FerrariMan

Is er hier iemand die echt denkt dat hij het verschil tussen het Franse en het Belgische niet kent?

Serieus jongens, aan zijn grijns te zien was het niet meer dan een flauwe grap.

The REAL BUTTON Freak

#16
Citaat van: Schumi till infinity op 23 juli 2007 - 12:11:48
Citaat van: The REAL Freak op 23 juli 2007 - 12:05:05
Ik blijf altijd in de eerste plaats een BELG en ben daar (als het niet over voetbal gaat) fier op.

Wat ik onvergeefelijk vind is dat onze nieuwe Premier, zen eigen volkslied niet kent of weet wat er de 21 juli gevierd wordt. Volgens mij had hij, zoals de Weever zou zeggen. veel pintjes gedronken.

Ik vind het echt geen verassing dat die man ons volkslied niet kent hoor. Ik ken het zelf ook niet en vraag me overigens af waarvoor je het zou moeten kennen, geen enkele reden voor, en dan nog, het wordt zelfs op school niet aangeleerd. En dat hij niet weet wat 21 juli exact is, hoeveel mensen weten het wel? Vraag het anders eens rond. Nu zullen ze het mss allemaal wel wat beter weten dan voor die flater van Leterme, maar daarvoor?

Als toekomstige Premier van BELGIE, is het wel boeiend dat je iets van de vaderlandsche geschiedenis kent.

Dat de Brabasonne op school niet aan geleerd wordt ben ik ook niet over te spreken.

Vraag de eerste de beste Amerikaan wat er op 4 juli gevierd wordt, of een Fransman de 14 juli? Ze zullen het wel weten hoor.

Het is weeral een smet op ons kleine landje, zelfs de kranten in Zuid Afrika schrijven er over, net zoals in Frankrijk, Uk, Nederland, Zwitserland,...

CitaatBelgian leader makes anthem gaffe 

Yves Leterme is struggling to form a coalition
The man expected to become Belgium's next prime minister has caused a stir by singing the French national anthem when asked to sing the Belgian one.
Yves Leterme, head of the Flemish Christian Democrats, broke into La Marseillaise instead of Belgium's La Brabanconne on the national day.

His gaffe was filmed by Belgian RTBF television, as he was about to attend a church service in Brussels on Saturday.

Dutch- and French-speaking politicians are struggling to form a new coalition.

The outgoing coalition led by Prime Minister Guy Verhofstadt is still governing in a caretaker role as negotiations continue.

Clips of Mr Leterme's gaffe have been broadcast on the internet video site YouTube.com.

Footage of him at the church service also showed him failing to sing along to La Brabanconne.

Vague on history

He also made a mistake over Belgium's national day, saying it marked the "proclamation of the constitution". It actually commemorates the inauguration of Leopold I as the country's first king on 21 July 1831.

According to an opinion poll cited by RTBF, just one in five Belgians knows why Belgium has its national day on 21 July.

Mr Leterme's party made big gains in last month's election, ending their eight years in opposition. They won 30 seats in the 150-seat lower house.

Mr Leterme says he wants to increase the autonomy already enjoyed by Flanders, the Dutch-speaking northern region where 60% of Belgians live, and French-speaking Wallonia in the south.

No single party bridges the linguistic and geographic gulf between Belgium's two regions.

Traditionally, the prime minister comes from one of the majority Flemish parties.

bron BBC World.com

The REAL BUTTON Freak

Citaat van: The REAL Freak op 23 juli 2007 - 13:02:50
Citaat van: Schumi till infinity op 23 juli 2007 - 12:11:48
Citaat van: The REAL Freak op 23 juli 2007 - 12:05:05
Ik blijf altijd in de eerste plaats een BELG en ben daar (als het niet over voetbal gaat) fier op.

Wat ik onvergeefelijk vind is dat onze nieuwe Premier, zen eigen volkslied niet kent of weet wat er de 21 juli gevierd wordt. Volgens mij had hij, zoals de Weever zou zeggen. veel pintjes gedronken.

Ik vind het echt geen verassing dat die man ons volkslied niet kent hoor. Ik ken het zelf ook niet en vraag me overigens af waarvoor je het zou moeten kennen, geen enkele reden voor, en dan nog, het wordt zelfs op school niet aangeleerd. En dat hij niet weet wat 21 juli exact is, hoeveel mensen weten het wel? Vraag het anders eens rond. Nu zullen ze het mss allemaal wel wat beter weten dan voor die flater van Leterme, maar daarvoor?

Als toekomstige Premier van BELGIE, is het wel boeiend dat je iets van de vaderlandsche geschiedenis kent.

Dat de Brabasonne op school niet aan geleerd wordt ben ik ook niet over te spreken.

Vraag de eerste de beste Amerikaan wat er op 4 juli gevierd wordt, of een Fransman de 14 juli? Ze zullen het wel weten hoor.

Het is weeral een smet op ons kleine landje, zelfs de kranten in Zuid Afrika schrijven er over, net zoals in Frankrijk, Uk, Nederland, Zwitserland,...

CitaatBelgian leader makes anthem gaffe 

Yves Leterme is struggling to form a coalition
The man expected to become Belgium's next prime minister has caused a stir by singing the French national anthem when asked to sing the Belgian one.
Yves Leterme, head of the Flemish Christian Democrats, broke into La Marseillaise instead of Belgium's La Brabanconne on the national day.

His gaffe was filmed by Belgian RTBF television, as he was about to attend a church service in Brussels on Saturday.

Dutch- and French-speaking politicians are struggling to form a new coalition.

The outgoing coalition led by Prime Minister Guy Verhofstadt is still governing in a caretaker role as negotiations continue.

Clips of Mr Leterme's gaffe have been broadcast on the internet video site YouTube.com.

Footage of him at the church service also showed him failing to sing along to La Brabanconne.

Vague on history

He also made a mistake over Belgium's national day, saying it marked the "proclamation of the constitution". It actually commemorates the inauguration of Leopold I as the country's first king on 21 July 1831.

According to an opinion poll cited by RTBF, just one in five Belgians knows why Belgium has its national day on 21 July.

Mr Leterme's party made big gains in last month's election, ending their eight years in opposition. They won 30 seats in the 150-seat lower house.

Mr Leterme says he wants to increase the autonomy already enjoyed by Flanders, the Dutch-speaking northern region where 60% of Belgians live, and French-speaking Wallonia in the south.

No single party bridges the linguistic and geographic gulf between Belgium's two regions.

Traditionally, the prime minister comes from one of the majority Flemish parties.

bron BBC World.com

als je dit leest op een april,...

McChouffe

Citaat van: FerrariMan op 23 juli 2007 - 12:32:01
Is er hier iemand die echt denkt dat hij het verschil tussen het Franse en het Belgische niet kent?

Serieus jongens, aan zijn grijns te zien was het niet meer dan een flauwe grap.

Als zijn regering ook zo'n flauwe grap wordt ...

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Eric

Citaat van: FerrariMan op 23 juli 2007 - 12:32:01
Is er hier iemand die echt denkt dat hij het verschil tussen het Franse en het Belgische niet kent?

Serieus jongens, aan zijn grijns te zien was het niet meer dan een flauwe grap.

Grap of niet...
Als hij het als grap deed dan is hij nog dommer dan ik dacht, hij had dan moeten weten dat de RTBF did ging gebruiken...met andere woorden hij is de grap geworden van zijn eigen grap

Ferrari 2010

En dan? Hij is de komende 4 jaar premier, niemand kan daar nog een stokje voor steken. En bij de volgende verkiezingen gaan ze er echt niet rekening mee houden dat hij de brabanconne niet kent. Dan gaan ze kijken wat hij dervan gebakken heeft in die 4 jaar.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

McChouffe

Citaat van: Schumi till infinity op 23 juli 2007 - 18:23:46
En dan? Hij is de komende 4 jaar premier, niemand kan daar nog een stokje voor steken.

Eerst een regering vormen en die 4 jaar bij elkaar houden. Misschien vindt hij voor het einde van de rit wel een ander leuk jobke ... nee, dat zou Yves nooit doen  ;)

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

meatball

Ik hoop dat hij al zijn beloftes nog beter kent dan ons volkslied,maar dat zal wel niet zeker :-\
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

razzle_dazzle

Ach ach, van een politicus verwacht je toch een zeker niveau. (en ja, dat gaat ook over Verhofstadt & Demotte), maar dit terzijde.

Maar ach, binnen enkele dagen kan ie weer gaan verklaren dat het allemaal om een grap ging en dat Wallonië bestaat uit domme kloten die niks van ironie snappen.

Stel dus dat het om een "grap" ging, dan snap ik de minachting en licht vijandige houding tov de journalist niet. Demotte en Verhofstadt wisten het antwoord evenmin, maar reageerden enigzins normaal.
Van een toekomstig premier verwacht je toch dat hij "verstandiger" zou reageren. Hij zal de Walen nog hard nodig hebben om de regeringsonderhandelingen.
Als het een grap zou zijn, kan ik het "waarom" echt niet begrijpen. 

Ik veronderstel dus daadwerkelijk dat het om een lapsus ging. Dat hij de betekenis van 21 juli niet weet, ok. Hij zal de Brabanconne in 't Frans willen gezongen hebben, en dan per ongeluk La Marseillaise begonnen zijn. Toch hoogst ongelukkig en weer een typische Belgenmop.
Nogmaals, de manier waarop de (Waalse) media dit item bracht, is grotendeels stemmingmakerij.

Racegirl



Ik ken het in het Nederlands en het Frans, de Duitse versie is me echter volkomen onbekend...

Misschien moeten we voor de ministers een andere versie maken, zoals het Spaans volkslied, zonder tekst!
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Doefie

Citaat van: Racegirl op 25 juli 2007 - 12:39:26
Ik ken het in het Nederlands en het Frans, de Duitse versie is me echter volkomen onbekend...

Ein, zwei, zaufen ... La la la la.

Citaat van: Racegirl op 25 juli 2007 - 12:39:26
Misschien moeten we voor de ministers een andere versie maken, zoals het Spaans volkslied, zonder tekst!

Hehe, dan klinkt de "tidedie tidedie boem boem boem boem" beter als de "mmmmla lala mmmbwawawa mwahala bwamamaoema" die ze nu doen ;D

Jasper

Citaat van: Schumi till infinity op 23 juli 2007 - 18:23:46
En dan? Hij is de komende 4 jaar premier, niemand kan daar nog een stokje voor steken. En bij de volgende verkiezingen gaan ze er echt niet rekening mee houden dat hij de brabanconne niet kent. Dan gaan ze kijken wat hij dervan gebakken heeft in die 4 jaar.

Fuck, wat een kuthouding. :-\

Trouwens, hij is nog geen premier. Als de Waalse politici er niet mee kunnen lachen, dan stappen ze niet mee in een coalitie met hem als premier, en dat is heel gemakkelijk ook. Zo'n hyperarrogante houding zal je in de politiek echt niet ver brengen.

Om zoiets te doen als politicus, daar moet je echt dom voor zijn. Zo dom als een geit, zeg maar. Ik ga Verhofstadt nog missen...

Tim C

U bent niet alleen.

Komaan grondswetaanpassing in 2008! ;D

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 01 augustus 2007 - 18:09:54
Citaat van: Schumi till infinity op 23 juli 2007 - 18:23:46
En dan? Hij is de komende 4 jaar premier, niemand kan daar nog een stokje voor steken. En bij de volgende verkiezingen gaan ze er echt niet rekening mee houden dat hij de brabanconne niet kent. Dan gaan ze kijken wat hij dervan gebakken heeft in die 4 jaar.

Fuck, wat een kuthouding. :-\
Mja, tis toch een feit? Zijn kunnen hangt niet af van het al dan niet kennen van het volkslied. Oké, het is beschamend dat hij het niet kent, maar is dat de hoofdzaak voor een leider van een land?

Een arrogante houding zal hem waarschijnlijk niet ver brengen, maar over het algemeen gaat het momenteel allemaal nog best goed. En de Waalse politici gaan niet uit een coalitie blijven omwille van het volkslied. Hetgeen jij allemaal zegt gaat over een arrogante houding, het mijne over een volklied. Hoort niet echt bij elkaar in dit topic.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Het is geen feit, aangezien hij geen premier is. Of zijn kunnen daarvan afhangt of niet, de toekomst van België - en dus ook die van Vlaanderen - zal afhangen van de politieke sfeer in België. Als Leterme de Walen paait, dan zijn ze misschien iets gunstiger gezind tegenover Vlaanderen, is dat zo moeilijk te begrijpen?

Leterme heeft de grootste staatshervorming beloofd sinds Dehaenes Sint-Michielsakkoord in 1993. Als hij die hervorming niet doorvoert, zal hij hoogstwaarschijnlijk opnieuw naar de oppositie worden verwezen bij de volgende verkiezingen. Daar heeft hij ongetwijfeld geen zin in. De Walen zijn zich hiervan bewust en kunnen daar handig van gebruik maken. Door stunts te showen als deze, zal het doorvoern van de staatshervorming er zeker niet gemakkelijker op worden, want voor de Walen wordt het nog gemakkelijker om "separatisten!" te roepen en de handrem op te trekken. Zowel voor Vlaanderen als voor Letermes eigen politieke hachje is dat geen prettig vooruitzicht.