GP van Abu Dhabi 2019

Gestart door Breaktest, 25 november 2019 - 12:17:33

« vorige - volgende »

Breaktest

Laatste race van het jaar. Raar seizoen: eerst zeven gaapverwekkende races op een rij maar daarna brak de hemel toch redelijk open, met Hamilton still going strong, de broedermoord bij Ferrari en (minimaal) drie overwinningen van Max.

De hoofdprijzen zijn vergeven maar er is nog genoeg om naar uit te kijken:
-Kan Leclerc 11 ptn goedmaken op de 3e plaats van Verstappen?
-Kan Vettel iets uit zijn grote teen halen, plus Leclerc nogmaals uit de wedstrijd duwen, en hem alsnog in de eindstand passeren? (-19 ptn)
-Gasly en Sainz staan beide op 95 ptn - wie wint de eervolle titel Best of the rest? Of wordt het toch Albon (-11 ptn)?

Tot slot nog dit: kan de echo van een dreun nog harder aankomen dan de dreun zelf? Antwoord: ja dat kan.
Stel dat Toro Rosso 8 punten goedmaakt op Renault. Dan grijpen de Fransen naast de 5e plaats (wat toch al een troostprijs is omdat ze op de 4e hadden gemikt), en dus ettelijke miljoenen aan prijzengeld. In dat geval valt de schade van Japan (diskwalificatie, 8 ptn verlies) dus nog veel hoger uit.
(Voor Toro zou dit een all time best zijn, in een seizoen dat met twee podiumplaatsen toch al niet meer kapot kan.)
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Matthijs

Goeie vragen! Mijn inschatting (voor wie dat relevant vindt):
- nee
- nee
- Sainz
- Toro Rosso eindigt achter Renault

Tuesday

Citaat van: Breaktest op 25 november 2019 - 12:17:33
Laatste race van het jaar. Raar seizoen: eerst zeven gaapverwekkende races op een rij maar daarna brak de hemel toch redelijk open, met Hamilton still going strong, de broedermoord bij Ferrari en (minimaal) drie overwinningen van Max.

De hoofdprijzen zijn vergeven maar er is nog genoeg om naar uit te kijken:
-Kan Leclerc 11 ptn goedmaken op de 3e plaats van Verstappen?
-Kan Vettel iets uit zijn grote teen halen, plus Leclerc nogmaals uit de wedstrijd duwen, en hem alsnog in de eindstand passeren? (-19 ptn)
-Gasly en Sainz staan beide op 95 ptn - wie wint de eervolle titel Best of the rest? Of wordt het toch Albon (-11 ptn)?

Tot slot nog dit: kan de echo van een dreun nog harder aankomen dan de dreun zelf? Antwoord: ja dat kan.
Stel dat Toro Rosso 8 punten goedmaakt op Renault. Dan grijpen de Fransen naast de 5e plaats (wat toch al een troostprijs is omdat ze op de 4e hadden gemikt), en dus ettelijke miljoenen aan prijzengeld. In dat geval valt de schade van Japan (diskwalificatie, 8 ptn verlies) dus nog veel hoger uit.
(Voor Toro zou dit een all time best zijn, in een seizoen dat met twee podiumplaatsen toch al niet meer kapot kan.)
Gasly en Albon hebben bij RBR gereden dit seizoen, wat mij betreft komen die niet in aanmerking voor de eervolle titel best of the rest.

C.G. de Beaufort

Abu Dhabi, het was geen fantasie verhaal, maar terecht dat Max over het gaspedaal begon te zeiken.

https://www.autosport.com/f1/news/147457/honda-apologises-explains-verstappen-problem

Groet,

C.G. de Beaufort



Breaktest

#4
Wat het verhaal niet vertelt: dat tikje van Stroll op Gasly in de eerste ronde koste Toro waarschijnlijk drie miljoen.
Reken even mee: Renault bleef dit weekend buiten de punten, en als Kvyat 9e wordt, kun je ervan uitgaan dat Gasly wellicht als 7e zou zijn geëindigd (hij kwalificeerde ook twee posities hoger), wat tezamen precies de 8 benodigde punten had opgeleverd om de 5e constructeursplaats af te pakken.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

#5
Vond het een mooie race, een 7 waard. Was weliswaar geheel te danken aan de strijd in het middenveld, maar so what. Man of the match was m.i. Perez; jammer dat zijn buitenom-actie op Norris in de laatste ronde niet in beeld werd gebracht. (En die van Sainz op Hulkenberg.)
Het eindresultaat bracht een oppermachtige Hamilton op het podium met naast zich Verstappen en Leclerc. Het zorgde, wat mij betreft, voor een prima afspiegeling van de pikorde in het voorbije jaar dat ik zeer de moeite waard vond.
Op naar het volgende.

Jozef

Pole, overwinning, snelste ronde en ook elke ronde als leider over de streep gereden, dat heet dan een grand chelem. Voor Hamilton de zesde uit zijn carrière en daarmee laat hij Michael Schumacher en Alberto Ascari achter zich. Hij moet wel nog Jim Clark voor zich dulden, die deed het 8 keer (in een tijd met minder races maar ook zonder pitstops, dus als je gewoon de snelste was, dan verloor je ook de leiding niet vaak).