Ronde 14: Gran Premio Heineken d'Italia 2016, Autodromo Nazionale Monza, Monza

Gestart door Tessa, 29 augustus 2016 - 09:58:14

« vorige - volgende »

Tessa

Na een grootse wedstrijd in België, reizen we direct af naar Italië!



Hopelijk is zo'n klein weekje voldoende voor Max Verstappen om het eindresultaat van afgelopen weekend uit z'n hoofd te zetten en zich te richten op een nieuwe race. Voor de Ferrari's, die eveneens een teleurstellend resultaat lieten zien, is het helemáál belangrijk. Het is immers hun "thuisrace" en ook het circuit zou hen een voordeel moeten bieden ten opzichte van de Red Bulls.



Afgelopen jaar werd de pole position ingenomen door Lewis Hamilton (1:23.397)

Het podium zag er als volgt uit:
1. Lewis Hamilton (1:18:00.688)
2. Sebastian Vettel (+25.042s)
3. Felipe Massa (+47.635s)

Het lap record ligt in handen van Rubens Barrichello, met  1:21.046 in 2004.

De lengte van het circuit is 5,793 kilometer en met 53 laps komt dat neer op een totale afstand van 306,72 kilometer



Volgens het immers betrouwbare buienradar, ziet het er op dit moment naar uit dat de temperatuur tegen de 30 graden Celsius ligt, waarbij regen (met name op zondag) zeker niet is uitgesloten.

Qua voedsel tijdens de race houden we het wederom simpel: gewoon een pizzaatje in de oven gooien en genieten van de race!




Mooi, als iedereen er dan klaar voor is, komen hier de data en tijden:

Vrijdag 2 september 2016
10:00 - 11:30 uur Eerste vrije training
14:00 - 15:30 uur Tweede vrije training

Zaterdag 3 september 2016
11:00 - 12:00 uur Derde vrije training
14:00 - 15:00 uur Kwalificatie

Zondag 4 september 2016
14:00 - 16:00 uur Race




gloudiesaurus

Yes na Spa meteen Monza, ook leuk!
Kan Max zijn race in Spa goed zetten. Maar het is niet echt een Red Bull circuit denk ik, motorvermogen he... Ik verwacht dat Mercedes en Ferrari in het voordeel zijn. Wellicht zit ook Force India nog in de buurt.

En wat klinkt dat mooi Grand Premio Heineken d'Italia 2016, Autodromo Nazionale Monza... de eerste GP die Heineken officieel sponsort.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jehoentelaar

Ik mag zondag zelf rondtoeren in het oosten van het land dus ga van de race precies niks kunnen zien.

Arthur

Zonder regen wordt het weer een vervelende race denk ik... Maar goed, verras me maar zeg ik 8)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Robbert65

Steeds als ik denk: Dit wordt een toprace! nou gaat Max scoren! dan zit ik met een katertje.

Vaak als ik denk: zal wel saaie meuk worden zondag, maar ja, ik móet wel kijken want ik moet iets schrijven, dan hebben we een toprace. of doet Max het waanzinnig. Ik weet nog, met Spanje, de eerste race van Verstappen bij RBR.

Ik zei tegen mijn lief: Ah, verwacht er maar niet teveel van, a. moet Max nog wennen aan die bak en b. iedereen kent dit circuit op z'n duimpje, omdat hier altijd getest wordt. Dus dat wordt saai met twee Mercs voorop.

Dat liep dus anders :D
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Die twee Mercs reden weldegelijk voorop, maar niet zo lang.

Pancake Shield

Veel historie in de baan, maar het is gewoon lang niet altijd zo'n spektakel als dat het wel eens was. Ik verwacht gewoon een vrij simpele overwinning van een van de Mercedessen met een Ferrari-man op het podium.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Matthijs

Citaat van: Pancake Shield op 30 augustus 2016 - 14:40:36
Veel historie in de baan, maar het is gewoon lang niet altijd zo'n spektakel als dat het wel eens was.
Ik heb al tijden het idee dat door DRS en Pirelli de traditioneel spectaculaire banen minder spectaculair geworden zijn, en de van oorsprong saaie banen juist aantrekkelijkere races produceren.


Jehoentelaar

Citaat van: Matthijs op 30 augustus 2016 - 14:47:23
Citaat van: Pancake Shield op 30 augustus 2016 - 14:40:36
Veel historie in de baan, maar het is gewoon lang niet altijd zo'n spektakel als dat het wel eens was.
Ik heb al tijden het idee dat door DRS en Pirelli de traditioneel spectaculaire banen minder spectaculair geworden zijn, en de van oorsprong saaie banen juist aantrekkelijkere races produceren.

Zou best kunnen. Al geldt voor Monza dat door de karakteristieken van het circuit - en dientengevolge de set-ups - DRS eigenlijk heel niet zo'n groot effect heeft.

Jehoentelaar

Overigens komen er voor volgend jaar als het goed is een aantal wijzigingen aan wat betreft de lay-out van het circuit. De belangrijkste zien we hieronder:



Verder worden de vangrails aan de binnenkant van Lesmo 1 en 2 iets naar binnen gehaald ten behoeve van de zichtbaarheid en krijgt Parabolica zijn gravel weer volledig terug.

Jozef

Is dat niet die wijziging die een jaar geleden al op tafel lag maar die eigenlijk alleen moet dienen voor de MotoGP/Superbikes? Zij zouden dan rechtdoor rijden in de eerste chicane omdat deze te heftig is, en Curva Grande moet dan met een chicane vertraagd worden omdat het daar anders te snel gaat.

Op de tekening die jij post, lijkt het er wel op dat Curva Grande verdwijnt en dan zou deze hertekening dus ook voor de F1 zijn. :(

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Tuesday

wel mooi dat de grindbak bij de Parabolica weer terug komt. De rest wachten we af, vind het wel jammer van curva Grande, maar als het er racetechnisch beter van wordt dan moet het maar zo.

Jehoentelaar

Ik dacht eigenlijk dat het al eerder op het forum voorbij was gekomen. Dit is inderdaad een permanente verandering voor alle klassen. Wel zonde van de Curva Grande, maar eigenlijk ben ik nooit echt enorm liefhebber geweest van die benauwde eerste chicane in de huidige vorm. De vernieuwing trekt wellicht het veld iets minder uit elkaar richting de volgende chicanes.