Over de top

Gestart door Breaktest, 05 februari 2014 - 12:44:49

« vorige - volgende »

janke

Citaat van: Tuesday op 07 februari 2014 - 20:39:24
Citaat van: janke op 07 februari 2014 - 20:33:26
Ik vind dit een beetje een rare discussie. Wie gelijk heeft of niet, doet er niet toe. Maar een feit is dat een gemotiveerde, fitte oudere coureur echt nog wel potten kan breken. Was zo en blijft zo. Geef hem ook nog eens een goede auto en hij kan potten breken. Neem een Peterhansel, een Ari Luyendyk (die ik al eerder noemde) er zijn er vast wel meer die op "oudere leeftijd" nog grootse prestaties leveren.
dat ontkent ook niemand, ook als je over je top bent kun je nog potten breken. Verder gaat het hier over F1, dus Peterhansel en Luyendyk zijn net zo relevant als Federer, Rossi en alle andere namen en sporten die zijn genoemd.

Oh dat het alleen over de F1 gaat heb ik dan gemist, excuus. Ik zie geen F1 coureur 20tig jaar blijven presteren trouwens. Is ie allang uitgemolken. ;)
Some things are too important to be left in the past.

Dimensie

De mens word ook steeds eerder volwassen en we leven steeds langer dus eigenlijk zouden de coureurs ook langer mee moeten gaan.
Maar elke dag word je maar één dag ouder dus dan merken we er niet zo snel iets van  ;)

janke

Citaat van: Dimensie op 07 februari 2014 - 20:50:26
De mens word ook steeds eerder volwassen en we leven steeds langer dus eigenlijk zouden de coureurs ook langer mee moeten gaan.
Maar elke dag word je maar één dag ouder dus dan merken we er niet zo snel iets van  ;)

Och ik maak een vergelijk met auto-coureurs trouwens, niet met tennisser enz. McNish is ook zo een figuur. Maar goed als je een Indy 500 of een Le Mans overwinning weg wuift?? Prima. Als je lichamelijk en geestelijk goed bent dan maakt volgens mij leeftijd geen reet uit. Ja natuurlijk er zijn grenzen. Met een rollator naar het circuit komen als coureur is natuurlijk niet serieus te nemen.
Some things are too important to be left in the past.

Tuesday

Citaat van: janke op 08 februari 2014 - 19:46:42
Citaat van: Dimensie op 07 februari 2014 - 20:50:26
De mens word ook steeds eerder volwassen en we leven steeds langer dus eigenlijk zouden de coureurs ook langer mee moeten gaan.
Maar elke dag word je maar één dag ouder dus dan merken we er niet zo snel iets van  ;)

Och ik maak een vergelijk met auto-coureurs trouwens, niet met tennisser enz. McNish is ook zo een figuur. Maar goed als je een Indy 500 of een Le Mans overwinning weg wuift?? Prima. Als je lichamelijk en geestelijk goed bent dan maakt volgens mij leeftijd geen reet uit. Ja natuurlijk er zijn grenzen. Met een rollator naar het circuit komen als coureur is natuurlijk niet serieus te nemen.
F1 is de top van de autosport, uitgerangeerde F1 coureurs zie je geregeld opduiken in LeMans series en zelfs in de Indy 500. Won Sato niet ook bijna de Indy 500??
Vandaag wint Bjorndalen ook nog goud op zn 40e, maar die is ook al jaren over zn top heen, maar op zn dag kan ie nog steeds heel af en toe verrassen.

0634

Dus het blijft overeind dat alle sporters die presteren na begin 30 over hun top heen zijn en de zondvloed aan prestaties die het tegendeel bewijzen zijn uitzonderingen, toevalstreffers of 'ja maar hij had zo'n geweldige wagen' (en dat had Vettel natuurlijk niet de afgelopen jaren). Feiten zijn niet gegeven, tegenberichten worden gewoon als onzin afgedaan.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 08 februari 2014 - 21:19:47
Dus het blijft overeind dat alle sporters die presteren na begin 30 over hun top heen zijn en de zondvloed aan prestaties die het tegendeel bewijzen zijn uitzonderingen, toevalstreffers of 'ja maar hij had zo'n geweldige wagen' (en dat had Vettel natuurlijk niet de afgelopen jaren). Feiten zijn niet gegeven, tegenberichten worden gewoon als onzin afgedaan.
dat heb ik nooit gezegd, het gaat ook niet om individuele prestatie's toch? het gaat om het geheel. Vettel kon idd in 2010 ook WK worden terwijl ie nog lang niet op zn top zat, je kunt voor je top WK worden en erna, en je kunt op je top ook gewoon 2e worden (Alonso 2012). Bjorndalen won in 98 ook al goud, maar is daarna nog veel beter geworden. Inmiddels is hij totaal niet dominant meer zoals 10 jaar geleden, maar kan hij toch nog weer goud pakken.  Dit wil niet zeggen dat dat in de F1 ook zo is (qua leeftijden), maar geeft wel een mooi beeld van de prestatiecurve van een absolute topsporter. En nee, dat heeft niet alleen met leeftijd te maken, maar fysiek/mentaal gezien heeft een mens ook een piek en die ligt toch ergens eind 20/begin 30, maar door ervaring etc kan die curve nog een stukje verschuiven.
En ik doe niks als onzin af, maar je kunt niet zeggen dat omdat Schumacher op zn 35e nog WK werd dat daar de gemiddelde piek van een F1 coureur ligt. Ik denk dat dat voor Schumacher al niet gold, die had in mijn ogen zn piek eind van 90's/begin 2000, maar zeker niet voor andere coureurs. Dan kun je beter naar gemiddelde's kijken. En of je dan kijkt naar gemiddelde leeftijd (bv afgelopen 25 jaar) van racewinnaars, of van de top 3, of van alleen wk's, of van top 3 van WK's, of uberhaupt gemiddelde leeftijd, dan kom je bij alles onder de 30 uit. Natuurlijk is dat niet helemaal representatief, omdat de aanloop vaak langer is dan de afbouwfase, maar toch.