Over de top

Gestart door Breaktest, 05 februari 2014 - 12:44:49

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 22:43:07
Okee. Nou ja, er staan niet alleen namen van vroeger, als jij Villeneuve en DC noemt mag ik toch zeker Schumacher, Hakkinen en Trulli noemen, maar okee, jij jouw mening, ik de mijne.
mag ook, maar hoe verder je terug gaat hoe minder betekenis heeft wat mij betreft. Hakkinen en Trullli zijn trouwens ook coureurs die hun piek eind 20 begin 30 hadden. Schumacher wat mij betreft ook, maar als beste coureur van zijn generatie met ook nog eens de beste auto kon hij natuurlijk nog prima gewoon WK worden wat verderop in de 30.

0634

Hakkinen had gewoon begin 30 zijn piek. 1998, 1999, 2000. Daarvoor was hij nooit beter. Schumacher was begin 30 gewoon op de toppen van zijn kunnen. Maar jij kijikt dan naar de namen die jou goed uitkomen en schuift dit dan op materiaal. Oke.

Er is alleen aantoonbaar bewijs te vinden dat rijders begin 30 over hun top zijn als je selectief naar de namen gaat kijken en andere namen negeert. Want jouw stelling is absoluut niet houdbaar als je naar het grote plaatje kijkt.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 23:20:37
Hakkinen had gewoon begin 30 zijn piek. 1998, 1999, 2000. Daarvoor was hij nooit beter. Schumacher was begin 30 gewoon op de toppen van zijn kunnen. Maar jij kijikt dan naar de namen die jou goed uitkomen en schuift dit dan op materiaal. Oke.

Er is alleen aantoonbaar bewijs te vinden dat rijders begin 30 over hun top zijn als je selectief naar de namen gaat kijken en andere namen negeert. Want jouw stelling is absoluut niet houdbaar als je naar het grote plaatje kijkt.
welke namen negeer ik dan?? En nogmaals ik zeg toch dat de piek rond de 30 ligt, dus daar vallen Hakkinen en Schumacher nog prima in. Als jij met het grote plaatje de hele F1 geschiedenis bedoeld, dan is mijn stelling idd niet houdbaar, maar als je rekening houdt met de ontwikkeling van de sport, dan toch wel hoor. Van de huidige coureurs boven de 30 zijn er 3 WK geweest, de 4e op de lijst was vice WK en meervoudig racewinnaar (ook al heeft ie al 5 jaar niet meer gewonnen), dan komt Sutil en dan Hamilton al met 29. Ik val in herhaling, maar dat is zoals het nu is.

Kootje

Maar dan nog is het niet zomaar leeftijd gerelateerd.

Als Ferrari de komende 5 jaar een dominante auto bouwt worden Kimi en Alonso 5x (vice-)kampioen en plots ligt de top van 'n coureur dan tussen de 35 en 40 jaar, maar dat klopt gewoon niet. Leeftijd is slechts één factor, daarnaast zijn er nog motivatie, materiaal, fysieke ongemakken en nog zoveel andere factoren die bepalend zijn voor dat punt waarop de top bereikt wordt. De een piekt op z'n 26e, terwijl de ander dan pas debuteert. ::)


0634

Citaat van: Tuesday op 06 februari 2014 - 23:44:15
Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 23:20:37
Hakkinen had gewoon begin 30 zijn piek. 1998, 1999, 2000. Daarvoor was hij nooit beter. Schumacher was begin 30 gewoon op de toppen van zijn kunnen. Maar jij kijikt dan naar de namen die jou goed uitkomen en schuift dit dan op materiaal. Oke.

Er is alleen aantoonbaar bewijs te vinden dat rijders begin 30 over hun top zijn als je selectief naar de namen gaat kijken en andere namen negeert. Want jouw stelling is absoluut niet houdbaar als je naar het grote plaatje kijkt.
welke namen negeer ik dan?? En nogmaals ik zeg toch dat de piek rond de 30 ligt, dus daar vallen Hakkinen en Schumacher nog prima in.
Nee, jij zegt dat ze vanaf begin 30 minder worden, en komt met voorbeelden daarvan en negeert tegenvoorbeelden van mensen die begin 30 op hun toppen waren. Volgnes jou was Alonso op zijn best in 2012, prima, maar toen was ook hij al 31, en volgens jouw stelling dus al over zijn top heen. Maakt niet uit verder, misschien bedoelde je het anders, of drukte je je ongelukkig uit, maar zeg dat dan.

CitaatAls jij met het grote plaatje de hele F1 geschiedenis bedoeld, dan is mijn stelling idd niet houdbaar, maar als je rekening houdt met de ontwikkeling van de sport, dan toch wel hoor. Van de huidige coureurs boven de 30 zijn er 3 WK geweest, de 4e op de lijst was vice WK en meervoudig racewinnaar (ook al heeft ie al 5 jaar niet meer gewonnen), dan komt Sutil en dan Hamilton al met 29. Ik val in herhaling, maar dat is zoals het nu is.
Ik kom als tegenvoorbeelden (hakkinen, Schumacher, Alonso etc) gewoon met generatiegenoten van de jongens (Montoya, Ralf, Villeneuve etc) die jij hebt genoemd. Dus ik zie het probleem niet zo.

Verder ja, de F1 wordt steeds jonger en men maakt steeds vroeger hun debuut en men wordt ook steeds jonger afgeschreven (overigens maakte Webber waar dit topic voor geopend werd pas laat zijn debuut). Maar dat zegt niet veel over op je top zitten. Horner meent dat Vettel daar nog lang niet op zit. Bovendien is de andere kant dat Raikkonen over de 30 gewoon wordt teruggheaald en dat een topteam als Ferrari gewoon twee dikke dertigers neerzet (al jaren eigenlijk) en McLaren Button een contract voor het leven aan heeft geboden. Het zijn allemaal factoren die aangeven dat de goede rijders echt wel even meegaan. Geef Alonso een goede Ferrari en hij rijdt nog steeds als de beste mee hoor. Ik durf te stellen dat hij nog altijd niks minder is dan de jongere garde.

Dimensie

Ik denk dat een Alonso die 4 tiende beter is, nog steeds als hij ouder is en daardoor 2 tiende toe geeft over zijn top heen kan zijn.
En dan is hij wel nog steeds de beste misschien.
Dat toppers naar topteams toegroeien geeft alleen een vertekend beeld van de waarheid.

Breaktest

Wij, kijkers/fans, kunnen weinig anders doen dan naar prestaties kijken en daar onze interpretatie op loslaten. Het is wel duidelijk dat je niet iedereen over een kam kunt scheren en sommige coureurs een langere houdbaarheidsdatum hebben dan andere. Anderzijds zeggen prestaties alleen ook niet alles; daar zijn te veel versluierde factoren voor.

Wellicht de belangrijkste bron of een coureur over zijn top heen is, is de coureur zelf. Die weet het beste of hij gedurende het seizoen niet te vaak seconden heeft laten liggen. Helaas zal je hem daar zelden over horen. Daarom vind ik het ook behoorlijk dapper dat Alonso onomwonden erkende dat hij in 2012 beter was dan in 2013. Niet dat hij daarmee aangeeft dat ie over de top is, hij verwacht het dit jaar weer beter te doen. Bovendien, zoals sommigen er al op wezen,een Alonso op 95% is nog altijd beter dan een Sutil op 100%.
Het gaat er dus om wat je referentiekader gebruikt: je medecoureurs of je eigen persoonlijk beste kunnen. Voor ons buitenstaanders moeilijker te beantwoorden, maar interessanter vind ik de laatste vraag. Zo bedoelde ik dit onderwerp ook. 

Mocht Alonso aan het eind van het jaar weer ontevreden zijn over eigen kunnen of er het zwijgen toe doen, misschien kunnen we er dan stilletjes aan gaan denken dat zijn top in 2012 lag.

Dimensie

Citaat van: Breaktest op 07 februari 2014 - 13:49:00
*knip*
Mocht Alonso aan het eind van het jaar weer ontevreden zijn over eigen kunnen of er het zwijgen toe doen, misschien kunnen we er dan stilletjes aan gaan denken dat zijn top in 2012 lag.

Dat je maximaal gepresteerd hebt voor kunnen, zou niet zeggen dat je niet over je top heen bent.
Ik vind persoonlijk Raikkonen er weer veel beter uitzien als in zijn Ferrari tijd, verder vind ik geen enkele dertiger er gelijkwaardig of beter uitzien eigenlijk.
En omdat uitzonderingen zeldzamer zijn vermoed ik toch dat de 30ers hun nadeel hebben.

T.Nuvolari

Ik vermoed dat je bedoelde dat 30ers in het nadeel zijn ipv hebben?  ;)
Kan zijn, meeste mensen zijn fysiek op hun top ergens tussen hun 28 en 32 daarna gaat het bergaf. Ik kan me niet inbeelden dat het zo steil bergaf gaat dat je op je 33ste geen hol meer waard bent.

Dimensie

Ik denk dat de (geringe) achteruitgang ongeveer ongeveer in de volgorde mentaal>concentratie>fysiek ligt.
Als je elke ronde 3% zou laten liggen kom je aan het einde toch te kort als je geen Schumacher etc. bent.

Tuesday

Citaat van: Jeroen op 07 februari 2014 - 08:58:01
Citaat van: Tuesday op 06 februari 2014 - 23:44:15
Citaat van: Jeroen op 06 februari 2014 - 23:20:37
Hakkinen had gewoon begin 30 zijn piek. 1998, 1999, 2000. Daarvoor was hij nooit beter. Schumacher was begin 30 gewoon op de toppen van zijn kunnen. Maar jij kijikt dan naar de namen die jou goed uitkomen en schuift dit dan op materiaal. Oke.

Er is alleen aantoonbaar bewijs te vinden dat rijders begin 30 over hun top zijn als je selectief naar de namen gaat kijken en andere namen negeert. Want jouw stelling is absoluut niet houdbaar als je naar het grote plaatje kijkt.
welke namen negeer ik dan?? En nogmaals ik zeg toch dat de piek rond de 30 ligt, dus daar vallen Hakkinen en Schumacher nog prima in.
Nee, jij zegt dat ze vanaf begin 30 minder worden, en komt met voorbeelden daarvan en negeert tegenvoorbeelden van mensen die begin 30 op hun toppen waren. Volgnes jou was Alonso op zijn best in 2012, prima, maar toen was ook hij al 31, en volgens jouw stelling dus al over zijn top heen. Maakt niet uit verder, misschien bedoelde je het anders, of drukte je je ongelukkig uit, maar zeg dat dan.

CitaatAls jij met het grote plaatje de hele F1 geschiedenis bedoeld, dan is mijn stelling idd niet houdbaar, maar als je rekening houdt met de ontwikkeling van de sport, dan toch wel hoor. Van de huidige coureurs boven de 30 zijn er 3 WK geweest, de 4e op de lijst was vice WK en meervoudig racewinnaar (ook al heeft ie al 5 jaar niet meer gewonnen), dan komt Sutil en dan Hamilton al met 29. Ik val in herhaling, maar dat is zoals het nu is.
Ik kom als tegenvoorbeelden (hakkinen, Schumacher, Alonso etc) gewoon met generatiegenoten van de jongens (Montoya, Ralf, Villeneuve etc) die jij hebt genoemd. Dus ik zie het probleem niet zo.

Verder ja, de F1 wordt steeds jonger en men maakt steeds vroeger hun debuut en men wordt ook steeds jonger afgeschreven (overigens maakte Webber waar dit topic voor geopend werd pas laat zijn debuut). Maar dat zegt niet veel over op je top zitten. Horner meent dat Vettel daar nog lang niet op zit. Bovendien is de andere kant dat Raikkonen over de 30 gewoon wordt teruggheaald en dat een topteam als Ferrari gewoon twee dikke dertigers neerzet (al jaren eigenlijk) en McLaren Button een contract voor het leven aan heeft geboden. Het zijn allemaal factoren die aangeven dat de goede rijders echt wel even meegaan. Geef Alonso een goede Ferrari en hij rijdt nog steeds als de beste mee hoor. Ik durf te stellen dat hij nog altijd niks minder is dan de jongere garde.
Alonso was in 2012 30/31, dat noem ik begin dertig, begin dertig vind ik tot een jaartje of 32/33. Ferrari rijdt helemaal niet altijd met dikke dertigers, maar een Alonso of Schumacher van 33 of 34 is nog altijd beter dan welke andere coureur dan ook (uitgezonderd een Vettel of Hamilton misschien). Dat Alonso niks minder is dan de jongere garde, dat durf ik dus ook wel te stellen. Maar goed, ik heb het wel gehad met deze discussie.

0634

Yup. Ik ook. Er wordt maar aangenomen dat alles minder wordt vanaf een bepaalde leeftijd, maar dat valt niet hard te maken. Dan kan het nog steeds jouw overtuiging zijn, maar ik denk daar nou eenmaal anders over.

Sabai

Citaat van: Jeroen op 07 februari 2014 - 19:26:15
Yup. Ik ook. Er wordt maar aangenomen dat alles minder wordt vanaf een bepaalde leeftijd, maar dat valt niet hard te maken. Dan kan het nog steeds jouw overtuiging zijn, maar ik denk daar nou eenmaal anders over.

Ik ook  :)

janke

Ik vind dit een beetje een rare discussie. Wie gelijk heeft of niet, doet er niet toe. Maar een feit is dat een gemotiveerde, fitte oudere coureur echt nog wel potten kan breken. Was zo en blijft zo. Geef hem ook nog eens een goede auto en hij kan potten breken. Neem een Peterhansel, een Ari Luyendyk (die ik al eerder noemde) er zijn er vast wel meer die op "oudere leeftijd" nog grootse prestaties leveren.
Some things are too important to be left in the past.

Tuesday

Citaat van: janke op 07 februari 2014 - 20:33:26
Ik vind dit een beetje een rare discussie. Wie gelijk heeft of niet, doet er niet toe. Maar een feit is dat een gemotiveerde, fitte oudere coureur echt nog wel potten kan breken. Was zo en blijft zo. Geef hem ook nog eens een goede auto en hij kan potten breken. Neem een Peterhansel, een Ari Luyendyk (die ik al eerder noemde) er zijn er vast wel meer die op "oudere leeftijd" nog grootse prestaties leveren.
dat ontkent ook niemand, ook als je over je top bent kun je nog potten breken. Verder gaat het hier over F1, dus Peterhansel en Luyendyk zijn net zo relevant als Federer, Rossi en alle andere namen en sporten die zijn genoemd.