Korea: man vd race

Gestart door 0634, 06 oktober 2013 - 09:54:42

« vorige - volgende »

Wie vond je top?

Vettel
1 (4.8%)
Kimi
0 (0%)
Gorsjean
0 (0%)
Hulk
20 (95.2%)
Lewis
0 (0%)
Alonso
0 (0%)
Rosberg
0 (0%)
Button
0 (0%)
Massa
0 (0%)
Perez
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 19

Franky R.

Hulk kan naar McLaren, zeker als Whitmarsh kapt met zijn domme geblaat over een zogenaamde te zware Hulkenberg. Bovendien is Telmex geen betrouwbare zakenpartner gebleken, aangezien McLaren nog wacht op centjes uit Mexico...

Terminator

De man van de jeep is voor mij de man of the race.

0634

Citaat van: Jozef op 06 oktober 2013 - 12:00:01
Ja, als hij niet snel in een topauto stapt dan wordt hij een tweede Heidfeld. Door iedereen gerespecteerd (vandaar dat hij zo'n 10 jaar lang een stoeltje kon krijgen) maar nooit een échte kans gekregen om te shinen.


Inderdaad. Zo'n soort scenario doemt op voor Hulk. Zeker als er dan een of twee talenten doorbreken die je met een hype overvleugelen. Dan ben je voor je het weet ineens een eeuwige middenmoter.

CitaatIk verwacht niet erg veel van Lotus volgend jaar maar het zou toch een vooruitgang moeten zijn t.o.v. Sauber? Als ik Hülk was, zou ik er wel geen meerjarig contract tekenen, zodat hij makkelijk hogerop kan als die kans zich aandient (Perez' contract wordt wellicht na 2014 beëindigd, hij heeft een optie voor 2015 maar die wordt denk ik niet gelicht tenzij hij zich verbetert).
Is ook wel een vooruitgang, maar ik heb toch een slecht gevoel over de toekomst van Lotus.

Jozef

Citaat van: Franky R. op 06 oktober 2013 - 12:04:08Hulk kan naar McLaren, zeker als Whitmarsh kapt met zijn domme geblaat over een zogenaamde te zware Hulkenberg. Bovendien is Telmex geen betrouwbare zakenpartner gebleken, aangezien McLaren nog wacht op centjes uit Mexico...

Kun je dit domme geblaat aantonen of blaat je zelf maar wat? Want volgens mij heeft Whitmarsh daar niets over gezegd. Het onderwerp kwam ter sprake in een interview met Sky: http://www1.skysports.com/f1/news/12479/8957753/mclaren-not-talking-to-nico-hulkenberg-as-weighty-issue-counts-against-tall-drivers

Hij is hier niet aan het "blaten", maar zegt enkele nuchtere en rationele zaken:
1. we onderhandelen met Perez en dat lijkt goed te komen, we zijn niet aan het onderhandelen met Hülkenberg
2. zware rijders kunnen potentieel in het nadeel zijn, maar deze situatie is per ongeluk ontstaan en zal "in due course" nog opgelost worden

Whitmarsh zegt helemaal niet dat hij niet praat met Hülkenberg omdat die te zwaar is, hij zegt zelfs dat hij hoopt dat dit probleem wordt weggewerkt. Maar praten met Hülkenberg is gewoon niet aan de orde voor McLaren omdat ze met de huidige rijders door willen.

Ik dacht trouwens dat Perez een tweejarig contract had, maar dat klopt dus niet?

Sabai

Heeft Eddie Jordan er al iets over geroepen?  Die heeft het vaak bij het juiste eind.

Fietser

Vettel voor mij. Gewoon superieur en 3 maal weggereden van het veld, waardoor ik niet om hem heen kan. Veel opvallender was echter de prestatie van Hulkenberg. Die verdient een eervolle vermelding en - belangrijker - een topauto. Of was die Sauber dit weekend al een topauto?

Sphinx

Hulkenberg. Is de hele tweede seizoenshelft al bezig heel goede reclame voor zichzelf te maken. Bezwijkt niet onder de druk van twee wereldkampioenen en als ie zo doorgaat, zal Oleg Sirotkin verbieden dat hij naast zijn zoon instapt volgend jaar als hij niet naar een ander team verkast, want hij zal het arme jong er helemáál slecht uit laten zien.
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Franky R.

#22
Citaat van: Jozef op 06 oktober 2013 - 12:32:04
Citaat van: Franky R. op 06 oktober 2013 - 12:04:08Hulk kan naar McLaren, zeker als Whitmarsh kapt met zijn domme geblaat over een zogenaamde te zware Hulkenberg. Bovendien is Telmex geen betrouwbare zakenpartner gebleken, aangezien McLaren nog wacht op centjes uit Mexico...

Kun je dit domme geblaat aantonen of blaat je zelf maar wat? Want volgens mij heeft Whitmarsh daar niets over gezegd. Het onderwerp kwam ter sprake in een interview met Sky: http://www1.skysports.com/f1/news/12479/8957753/mclaren-not-talking-to-nico-hulkenberg-as-weighty-issue-counts-against-tall-drivers

Hij is hier niet aan het "blaten", maar zegt enkele nuchtere en rationele zaken:
1. we onderhandelen met Perez en dat lijkt goed te komen, we zijn niet aan het onderhandelen met Hülkenberg
2. zware rijders kunnen potentieel in het nadeel zijn, maar deze situatie is per ongeluk ontstaan en zal "in due course" nog opgelost worden

Whitmarsh zegt helemaal niet dat hij niet praat met Hülkenberg omdat die te zwaar is, hij zegt zelfs dat hij hoopt dat dit probleem wordt weggewerkt. Maar praten met Hülkenberg is gewoon niet aan de orde voor McLaren omdat ze met de huidige rijders door willen.

Ik dacht trouwens dat Perez een tweejarig contract had, maar dat klopt dus niet?


Jammer dat je je nogal laat gaan...En ja, Whtimarsh heeft dat inderdaad gezegd. En nee, Sergio Perez heeft geen vast geen twee jarig contract, anders was hij toch wel bevestigd voor 2014? ::)

Fabian

Hulk zonder twijfel. Klasse gereden. Genoten! Kimi krijgt ook de credits voor een uitstekende race!

Breaktest

Citaat van: Jozef op 06 oktober 2013 - 12:32:04
Citaat van: Franky R. op 06 oktober 2013 - 12:04:08
zware rijders kunnen potentieel in het nadeel zijn, maar deze situatie is per ongeluk ontstaan en zal "in due course" nog opgelost worden
Even losgekoppeld van de persoon Hulkenberg, zware rijders (dus ook Webber, Vd Garde e.a.) hebben het inderdaad moeilijker, terwijl het  bepaald geen rocket science is om een effectieve maatregel te bedenken. Het lijkt me meer een kwestie van onwil. De FIA heeft immers nooit de indruk gewekt dat het creëren van gelijke kansen hoog op hun prioriteitenlijstje staat, dat is immers niet in de geest van de Formule 1 (ahum).
Bijvoorbeeld bovenop het minimumgewicht van de auto kun je een minimum "rijdersgewicht" instellen, gebaseerd op de zwaarste rijder in het veld (of een vast gewicht van bv 75 kg - het moet natuurlijk geen vrijbrief voor een herintredende moddervette Alan Jones worden).  Lichtere rijders krijgen vervolgens straflood aan hun broek. Of in hun schoenen.

Arthur

Citaat van: Breaktest op 06 oktober 2013 - 17:49:11
Citaat van: Jozef op 06 oktober 2013 - 12:32:04
Citaat van: Franky R. op 06 oktober 2013 - 12:04:08
zware rijders kunnen potentieel in het nadeel zijn, maar deze situatie is per ongeluk ontstaan en zal "in due course" nog opgelost worden
Even losgekoppeld van de persoon Hulkenberg, zware rijders (dus ook Webber, Vd Garde e.a.) hebben het inderdaad moeilijker, terwijl het  bepaald geen rocket science is om een effectieve maatregel te bedenken. Het lijkt me meer een kwestie van onwil. De FIA heeft immers nooit de indruk gewekt dat het creëren van gelijke kansen hoog op hun prioriteitenlijstje staat, dat is immers niet in de geest van de Formule 1 (ahum).
Bijvoorbeeld bovenop het minimumgewicht van de auto kun je een minimum "rijdersgewicht" instellen, gebaseerd op de zwaarste rijder in het veld (of een vast gewicht van bv 75 kg - het moet natuurlijk geen vrijbrief voor een herintredende moddervette Alan Jones worden).  Lichtere rijders krijgen vervolgens straflood aan hun broek. Of in hun schoenen.

Lost niets op; het gewicht van die zwaarste coureur zit op een plek terwijl andere teams kunnen schuiven met het strafgewicht. Of dat moet standaard onder de rijdersstoel zitten...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

SDG

Citaat van: Sphinx op 06 oktober 2013 - 13:04:29
Hulkenberg. Is de hele tweede seizoenshelft al bezig heel goede reclame voor zichzelf te maken. Bezwijkt niet onder de druk van twee wereldkampioenen en als ie zo doorgaat, zal Oleg Sirotkin verbieden dat hij naast zijn zoon instapt volgend jaar als hij niet naar een ander team verkast, want hij zal het arme jong er helemáál slecht uit laten zien.

In het begin van het seizoen werd de overstap van Hülkenberg naar Sauber nog unaniem bestempeld als een domme carrièremove, maar als je in beschouwing neemt hoe Force India de laatste tijd aan het zwalpen is... Wie weet kan Sauber met het geld dat de kleine meebrengt wel opnieuw een auto op de baan zetten waarmee ze de prestaties van 2012 kunnen herhalen.

Jozef

Citaat van: Breaktest op 06 oktober 2013 - 17:49:11
Citaat van: Jozef op 06 oktober 2013 - 12:32:04
zware rijders kunnen potentieel in het nadeel zijn, maar deze situatie is per ongeluk ontstaan en zal "in due course" nog opgelost worden
Even losgekoppeld van de persoon Hulkenberg, zware rijders (dus ook Webber, Vd Garde e.a.) hebben het inderdaad moeilijker, terwijl het  bepaald geen rocket science is om een effectieve maatregel te bedenken. Het lijkt me meer een kwestie van onwil. De FIA heeft immers nooit de indruk gewekt dat het creëren van gelijke kansen hoog op hun prioriteitenlijstje staat, dat is immers niet in de geest van de Formule 1 (ahum).
Bijvoorbeeld bovenop het minimumgewicht van de auto kun je een minimum "rijdersgewicht" instellen, gebaseerd op de zwaarste rijder in het veld (of een vast gewicht van bv 75 kg - het moet natuurlijk geen vrijbrief voor een herintredende moddervette Alan Jones worden).  Lichtere rijders krijgen vervolgens straflood aan hun broek. Of in hun schoenen.

Dit gebeurt al, aangezien het minimumgewicht (momenteel 642 kg) gaat over auto+rijder. Als Vettel 10kg lichter is dan Webber, krijgt hij 10 kg meer ballast mee. Dit niet in de vorm van lood in broek of schoenen (dat zou hem trager maken als hij uit de auto moet, wat natuurlijk niet veilig is) maar als een wolfraamplaat onder z'n kont (wolfraam een van de zwaarste metalen, 70% zwaarder dan lood). Dit resulteert dus in een gelijk totaalgewicht voor iedereen. Het enige voordeel is nog dat je die ballast mag stoppen waar je wil, dus je kunt er de balans van de auto mee fijnstellen.

Om een idee te geven, in tijden voor KERS (wel met V8) woog een lege F1-auto ca. 450 kg. Hier kwam dan een rijder en uitrusting bij, zeg 75 kg, en dan moest er dus nog 80 kg ballast in om aan het minimumgewicht van 605 te komen. En dan maakte het eigenlijk niet extreem veel uit of je als coureur 65 of 75 woog, want zelfs zonder die 10 kg aan ballast extra, was er nog voor iedereen voldoende ruimte om te spelen met de gewichtsverdeling.

Maar de auto's zijn een pak zwaarder geworden (zeker 40kg voor KERS, en dan nog een hoop voor grotere tank en bijgevolg langer chassis, en steeds strengere crashtests), dus de ballast smolt als sneeuw voor de zon. Daarom is het minimumgewicht al opgetrokken. Nu met de turbo's en de nog grotere ERS wordt het nog erger, en nu lijkt het er voor sommigen echt op dat ze zelfs zonder ballast al boven het minimumgewicht uitkomen. En dat is dus nu het probleem.

Breaktest

Citaat van: Jozef op 06 oktober 2013 - 21:01:44
Citaat van: Breaktest op 06 oktober 2013 - 17:49:11
Citaat van: Jozef op 06 oktober 2013 - 12:32:04
zware rijders kunnen potentieel in het nadeel zijn, maar deze situatie is per ongeluk ontstaan en zal "in due course" nog opgelost worden
Even losgekoppeld van de persoon Hulkenberg, zware rijders (dus ook Webber, Vd Garde e.a.) hebben het inderdaad moeilijker, terwijl het  bepaald geen rocket science is om een effectieve maatregel te bedenken. Het lijkt me meer een kwestie van onwil. De FIA heeft immers nooit de indruk gewekt dat het creëren van gelijke kansen hoog op hun prioriteitenlijstje staat, dat is immers niet in de geest van de Formule 1 (ahum).
Bijvoorbeeld bovenop het minimumgewicht van de auto kun je een minimum "rijdersgewicht" instellen, gebaseerd op de zwaarste rijder in het veld (of een vast gewicht van bv 75 kg - het moet natuurlijk geen vrijbrief voor een herintredende moddervette Alan Jones worden).  Lichtere rijders krijgen vervolgens straflood aan hun broek. Of in hun schoenen.

Dit gebeurt al, aangezien het minimumgewicht (momenteel 642 kg) gaat over auto+rijder. Als Vettel 10kg lichter is dan Webber, krijgt hij 10 kg meer ballast mee. Dit niet in de vorm van lood in broek of schoenen (dat zou hem trager maken als hij uit de auto moet, wat natuurlijk niet veilig is) maar als een wolfraamplaat onder z'n kont (wolfraam een van de zwaarste metalen, 70% zwaarder dan lood). Dit resulteert dus in een gelijk totaalgewicht voor iedereen. Het enige voordeel is nog dat je die ballast mag stoppen waar je wil, dus je kunt er de balans van de auto mee fijnstellen.

Om een idee te geven, in tijden voor KERS (wel met V8) woog een lege F1-auto ca. 450 kg. Hier kwam dan een rijder en uitrusting bij, zeg 75 kg, en dan moest er dus nog 80 kg ballast in om aan het minimumgewicht van 605 te komen. En dan maakte het eigenlijk niet extreem veel uit of je als coureur 65 of 75 woog, want zelfs zonder die 10 kg aan ballast extra, was er nog voor iedereen voldoende ruimte om te spelen met de gewichtsverdeling.

Maar de auto's zijn een pak zwaarder geworden (zeker 40kg voor KERS, en dan nog een hoop voor grotere tank en bijgevolg langer chassis, en steeds strengere crashtests), dus de ballast smolt als sneeuw voor de zon. Daarom is het minimumgewicht al opgetrokken. Nu met de turbo's en de nog grotere ERS wordt het nog erger, en nu lijkt het er voor sommigen echt op dat ze zelfs zonder ballast al boven het minimumgewicht uitkomen. En dat is dus nu het probleem.
Nou, bedankt voor de heldere uitleg. Ik was in de veronderstelling dat ook nu al (seizoen 2013) veel auto's (met rijder) boven het minimumgewicht uitkomen, waardoor het gewicht van de rijder wel degelijk een issue kan zijn.  Wat is het dan voor gezwets over die Hulkenberg? Trouwens grappig dat men mijn opmerking over lood in de schoenen nog serieus neemt ook. 

Jozef

Ik ben er vrij zeker van dat dit anno 2013 nog niet zo is, maar voor 2014 lijken ze er weer een stuk dichter bij te komen. Er wordt bijvoorbeeld gefluisterd dat de nieuwe Ferrari-motor momenteel nog wat kilo's te zwaar is, dus dat kan een probleem worden. Vanaf dat je over het minimumgewicht komt, gaat het je namelijk wel echt significant benadelen in je rondetijden.

De FIA wil dit ook helemaal niet, niet alleen om 'iedereen gelijk' te trekken, maar ook omdat ze niet willen dat coureurs extreem gaan diëten. Als je nu een kilo verliest, komt er een kilo ballast bij. Dat levert wel wat voordeel op, maar niet heel veel. Maar als je boven het minimumgewicht zit, en je kunt als rijder een kilo verliezen, dan scheelt dat dus ook effectief een kilo op je totale gewicht. En het is niet veilig als er straks allemaal iele mannetjes achter het stuur kruipen, de FIA wil in de eerste plaats coureurs die topfit zijn natuurlijk. Denk dat Whitmarsh daarom met redelijk veel vertrouwen kan zeggen dat dit probleem nog opgelost kan worden (alle partijen zullen wellicht snel instemmen met deze eventuele regelwijziging).