Voorstellen Techn. wijzigingen F1

Gestart door Franky R., 17 april 2013 - 13:16:51

« vorige - volgende »

Franky R.

De discussie in het Pirelli-topic is uitgelopen op enige voorstellen voor wijzigingen in de F1. Collega Enzo had het al over diffs en sidepods.

Dus kwam ik op het idee, om een topic te openen waarin de forummers hun technische eieren kwijt kunnen... ;)

Enzo had het over andere achtervleugel, diffs en sidepods. Dat is een halve auto en nogal wat vrije ruimte voor de ontwerpers. Die zullen die vrijheden niet zomaar opgeven.

Maar de ontwerpen zetten we nu even aan de kant. Poneer je voorstellen, om de F1 aantrekkelijker te maken zonder het gebruik van DRS of boterzachte Pirelli's!

Succes! ;)

Franky R.

Mijn voorstellen:


Achtervleugel vlak...zonder fröbeltjes.



Diffs helemaal wegwerken, door de plaat erover door te schuiven naar onder de motor. Er blijft als het ware geen 'plaatwerk' meer over. In het voorbeeld van de Toyota, houd de bodem [over de gehele breedte]  dus ruim voor de achterbanden al op.







Enzo

Citaat van: Franky R. op 17 april 2013 - 13:16:51
De discussie in het Pirelli-topic is uitgelopen op enige voorstellen voor wijzigingen in de F1. Collega Enzo had het al over diffs en sidepods.

Dus kwam ik op het idee, om een topic te openen waarin de forummers hun technische eieren kwijt kunnen... ;)

Enzo had het over andere achtervleugel, diffs en sidepods. Dat is een halve auto en nogal wat vrije ruimte voor de ontwerpers. Die zullen die vrijheden niet zomaar opgeven.

Maar de ontwerpen zetten we nu even aan de kant. Poneer je voorstellen, om de F1 aantrekkelijker te maken zonder het gebruik van DRS of boterzachte Pirelli's!

Succes! ;)

Even voor de helderheid, ik ben geen voorstander van standaard vleugels oid. Het gaat om de kaders waarbinnen ze een vrij ontwerp mogen maken. Ik pleit voor een beperking op kleine turbulentievleugeltjes en andere luchtverstoorders. Formule 1 moet moet gewoon uit prototypes bestaan en het moet zeker geen spec-serie worden.

Franky R.

Dat is waar, maar elke vorm van vrijheid...is een kansje voor die ene ontwerper, om met iets te komen 'wat is strijd is met de geest van het reglement'... ;) ...Dus of dicht timmeren of vrijlaten met een kostenpost van dien.


Maar ik zal mijn oude lijstje nog opzoeken. Ik had het ergens bewaard.

Kootje

#4
GROUND EFFECT !!!

Maar goed, dat zal niet gebeuren. Waar ik altijd wel benieuwd naar was was het proefballonnetje om met 2 mini-achtervleugels te gaan rijden. Zo zou je toch de neerwaartse druk op de achterkant houden, maar vuile lucht verminderen. Althans, dat was de achterliggende gedachte.





Fabian

Dat lijkt me een gek gezicht die twee vleugeltjes...

Kootje

Went gauw genoeg. Ik weet nog dat 2 jaar terug iedereen viel over die kleine achter- en megavoorvleugels van nu. Hoor je ook niemand meer over.

Fabian

Citaat van: Kootje op 17 april 2013 - 17:07:03
Went gauw genoeg. Ik weet nog dat 2 jaar terug iedereen viel over die kleine achter- en megavoorvleugels van nu. Hoor je ook niemand meer over.
Nee inderdaad. Het went altijd wel na een tijdje. Zelfs de getrapte neuzen!

Kootje

Zelfs die ja, al blijven ze lelijk. ;D

Arthur

Pfff, kijk eens naar Indy met die idiote wielkappen, dat is pas echt triest [zitten nog net geen richtingaanwijzers in]
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Franky R.

Citaat van: Arthur op 17 april 2013 - 18:35:12
Pfff, kijk eens naar Indy met die idiote wielkappen, dat is pas echt triest [zitten nog net geen richtingaanwijzers in]
Het doet mij vooral denken aan die dingen in het computerspel Wipe-Out. Verschrikkelijke dingen die Indy's van tegenwoordig... >:(

Fabian

Ik moest ook echt heel erg wennen aan die IndyCars. Maar goed, ben er nu dus al aan gewend...

Franky R.

Citaat van: Fabian op 17 april 2013 - 18:57:32
Ik moest ook echt heel erg wennen aan die IndyCars. Maar goed, ben er nu dus al aan gewend...
Ok, maar op een een of andere manier is het allemaal erg tam geworden...Zo zie ik het tenminste!

Jehoentelaar

De nieuwe IndyCar is wat mij betreft een grote stap voorwaarts voor die klasse. Let wel dat er daar nog steeds wordt gewerkt aan de plannen om de teams aerodynamische vrijheden te geven, dus er gaan daar nog wel wat zaken veranderen (al blijft de basis natuurlijk wel hetzelfde).

Wat de huidige F1 betreft zou ik de achtervleugel een stuk lager zetten en deze weer breder maken. Voorvleugel ietsje smaller, maar niet meer dan een paar centimeter. Wel zou ik de neuzen graag een stuk lager willen zien, maar dat gaat vanaf volgend jaar ook gebeuren (telefoontje met Bernie heeft dus geholpen... ;) ). Verder heb ik niet echt een idee waar het heen zou moeten gaan.

Jozef

Citaat van: Franky R. op 17 april 2013 - 13:23:58
Mijn voorstellen:

Diffs helemaal wegwerken, door de plaat erover door te schuiven naar onder de motor. Er blijft als het ware geen 'plaatwerk' meer over. In het voorbeeld van de Toyota, houd de bodem [over de gehele breedte]  dus ruim voor de achterbanden al op.


Ik denk eerlijk gezegd dat je hiermee weinig bereikt. De downforce van de diffuser zal gigantisch dalen, dus rondetijden gaan waarschijnlijk een seconde of twee omhoog, maar ik denk niet dat de diffuser het grootste probleem is wat betreft "vuile lucht". Diffusers staan namelijk bekend als apparaten die redelijk veel downforce geven voor weinig luchtweerstand, omdat ze de lucht gewoon schoon laten doorstromen.

De gurneys aan de diffuser zijn anderzijds misschien wel een probleem, misschien helpt het als die verboden worden.

Verder vraag ik mij af wat het effect zou zijn als je bargeboards verbiedt. Dat zal de rondetijden ook de hoogte in stuwen, maar lijkt me wel een effectieve manier om de lucht achter de auto schoner te houden.