Wat is jullie eindoordeel over het seizoen 2012?

Gestart door SDG, 26 november 2012 - 09:46:11

« vorige - volgende »

Matthijs

Eén van de mooiste voorbeelden vond ik de gegroefde band van Michelin. Naarmate de band verder afsleet werd het loopvlak breder. Daar hielden de reglementen geen rekening mee. Mede hierdoor konden ze de concurrentie met Bridgestone aan.

Gonzalo

Wat betreft DRS: Ik snap niet waarom de FIA telkens maar met 'zones' blijft knoeien. Laat elke piloot DRS 15 keer per race gebruiken, daar waar zij willen. Spektakel gegarandeerd.

Franky R.

Citaat van: Victor Monza 2008 op 26 november 2012 - 20:32:24
Citaat van: Franky R. op 26 november 2012 - 14:13:13
@Victor,


En toch is de auto niet boven alle twijfel verheven...Dat is de strekking van mijn comment...
In de zestiger jaren waren er ook geruchten dat het met de cilinderinhouden van de Ferrarimotoren ook niet altijd koosjer was, ook nooit bewezen. In de glansperiode van Schumacher zou hij ook betere banden gekregen hebben dan andere teams, ook niets meer van gehoord. Moest het inderdaad allemaal waar zijn, dan zijn wij toch een bende onnozelaars om nog naar zo'n gefaked spektakel te kijken. Een quote van Jackie Stewart in de ochtendkrant, er zijn goede en betere wagens en er zijn goede en betere piloten, maar toch zal uiteindelijk de betere piloot in de betere wagen zitten.


Ha, leuk dat je dat zegt...Ik ben redelijk goed ingevoerd op dat gebied. Alleen SDG weet nog meer dan mij, maar ik kan mij nog heugen dat een paar oud-medewerkers van Ferrari nog niet zo lang geleden hadden toegegeven, dat Ferrari inderdaad met een grotere motor rondreed.


Het was naar aanleiding van een reportage/verslag/artikel over Chris Amon. Die reed destijds achter Rodriquez, die dus met een illegale motor reed. ;)


En dat Schumacher de betere banden kreeg, dat was toch een publiek geheim? Dat heeft oa. Barrichello meermaals geroepen.


En je quote van Stewart...Tja, dan kan die man inderdaad gezegd hebben, maar ik weet ook dat de huidige grid niet per sé de beste coureurs ter wereld zijn. Niemand komt mij vertellen dat de 24 die dit jaar reden, absoluut de top waren. Maar dat is altijd zo geweest, dat de coureur die het politieke spelletje het beste doorheeft de meeste kans maakt.


Of hij komt uit het "juiste" land...Maar dan snap ik nog steeds niet waarom Finland zoveel rijders in de F1 heeft gehad, terwijl Nederland met ruim drie keer zoveel bewoners nog geen deuk in een pakje boter heeft gereden... :-X

Jehoentelaar

Het moet wel meezitten natuurlijk. Jan Lammers was ooit dichtbij een contract met Ferrari, maar door een huishoudelijk ongeluk (?) liep het anders. Verstappen, Coronel en Doornbos hebben laten zien dat ze het kunnen, maar ze hebben om uiteenlopende redenen nooit echt een kans gehad. De Finnen hebben in het verleden wellicht wat meer mazzel gehad. Al kan het ook gewoon in de genen zitten. Nederlanders kunnen weer goed hard schaatsen. 8)

Franky R.

Citaat van: Jehoentelaar op 27 november 2012 - 13:22:06
Het moet wel meezitten natuurlijk. Jan Lammers was ooit dichtbij een contract met Ferrari, maar door een huishoudelijk ongeluk (?) liep het anders. Verstappen, Coronel en Doornbos hebben laten zien dat ze het kunnen, maar ze hebben om uiteenlopende redenen nooit echt een kans gehad. De Finnen hebben in het verleden wellicht wat meer mazzel gehad. Al kan het ook gewoon in de genen zitten. Nederlanders kunnen weer goed hard schaatsen. 8)
Tuurlijk moet het meezitten, maar dan heeft het de Finnen behoorlijk meegezeten dan... :-\


En schaatsen. Dat is geen sport...dat is folklore... :P ...En een hele koude ook, want wintersport. Laat ik nog een grafhekel aan de winter en wintersport hebben. Hm, alleen bobsleeën kan mij echt bekoren.
;)

Jehoentelaar

Haha! Ik ben zelf meer van het skispringen. Met een oliebol en hopelijk met alle tien vingers op nieuwjaarsdag die gekken van de schans zien vliegen. 8)

SDG

Citaat van: Gonzalo op 27 november 2012 - 13:08:22
Wat betreft DRS: Ik snap niet waarom de FIA telkens maar met 'zones' blijft knoeien. Laat elke piloot DRS 15 keer per race gebruiken, daar waar zij willen. Spektakel gegarandeerd.

Een beetje zoals in de Indycars, waar je iedere race over een bepaald aantal 'push to passes' beschikt? Lijkt wel een goed idee.

Folkert

Citaat van: Franky R. op 26 november 2012 - 20:10:32
Citaat van: Wings op 26 november 2012 - 17:37:44
Citaat van: Franky R. op 26 november 2012 - 14:13:13
@Victor,


En toch is de auto niet boven alle twijfel verheven...Dat is de strekking van mijn comment...

Natuurlijk wel. Anders liepen er wel onderzoeken. Red Bull zoekt de mazen in de wet en doet dat met succes. Dat maakt hun auto nog niet illegaal. En, zoals Victor aangeeft: in ons rechtssysteem is het nog altijd zo dat schuld moet bewezen worden en niet omgekeerd.
Zeg dat even tegen Lotus...Red Bull was een van de teams die liepen te huilen over diens mechanische rijhoogte-reactie vinding...


Een maas in de wet, sterker de FIA wist ervan en toch werd het illegaal verklaard. Red Bull heeft zelf ook vaak andere teams beschuldigd, doch waren de 'onregelmatigheden' bij Red Bull veel duidelijker te zien en te horen...Maar jij zegt dan dat Ferrari, McLaren en Lotus dan hun mond moeten houden?

Dat is 1 van de redenen waarom ik over dit jaar enorme twijfels heb. RBR was het hele jaar of op het randje of er over heen qua legaliteit. De auto is in mijn optiek al sinds 2010 illegaal en is de test van de FIA gewoon lachwekkend.
Belachelijker dan dit heeft de FIA zich niet kunnen maken. Heb gewoon hele jaar mijn twijfels gehad over de auto, op het randje of niet, na dat wat zij geflikt hebben en wat de FIA besloten heeft krijg ik vaak gevoel van voortrekkerij.


Dat daar gelaten:
Het was een fantastisch mooi jaar, met teleurstellingen, verrassingen, uitkomende verwachtingen.
Vettel heeft 2 mooie eind races gereden en heeft de titel ook wel verdiend.  Maar heeft ook zeker wel wat bedenkelijke acties gedaan. Zo reed hij in Abu Dabi toch echt in op Senna en ook in Brazilië haalt hij Senna uit de race en haalt in onder geel zonder reprimande.

Maar de races waren goed en hij deed het uitstekend, maar werd wel geholpen door de SC, zijn auto en het weer.
Als ik eerlijk ben heeft niemand zich dit jaar echt weten te onderscheiden en waren de 3 toppers na genoeg aan elkaar gewaagd. Jammer dat er ineens 1 team superieur werd en eigenlijk zonder weerstand kon in lopen op Alonso, die het hele jaar briljant op eerste plek stond. Ondanks net wat mindere materiaal. Baal nu nog erger van het falen van Mclaren, want waren zij betrouwbaar geweest, was het een 3 luiksgevecht tot het einde.
Imo ogen is het seizoen , op de laatste 3 races na, toch in een mineur geëindigd. Na de 4 op een rij overwinningen van Red Bull, was er geen ontkomen aan. Jammer want had echt gehoopt op Alonso voor de Titel.

Ik heb een paar zeer mooie races gezien, op banen waar ik het niet verwachtte en heb toch paar saaie races gezien waar ik het ook niet verwachtte.

Plus punten:
- Sterk begin met 7 verschillende race overwinnaars in 7 races
- Pirelli banden
- tot Singapour na genoeg geen verschil in top teams en top rijders
- Austin is een geweldige toevoeging aan het F1 circus.

min punten
- Vettel die weer WK word
- Falen van Mclaren
- Controversie rond RBR
- Afgekeurde rijhoogte van Lotus
- Helmut Marko
- Dominante RedBull
Trotse vader van Rosalie(L)

Victor Monza 2008

Citaat van: Franky R. op 27 november 2012 - 13:14:10
Citaat van: Victor Monza 2008 op 26 november 2012 - 20:32:24
Citaat van: Franky R. op 26 november 2012 - 14:13:13
@Victor,


En toch is de auto niet boven alle twijfel verheven...Dat is de strekking van mijn comment...
In de zestiger jaren waren er ook geruchten dat het met de cilinderinhouden van de Ferrarimotoren ook niet altijd koosjer was, ook nooit bewezen. In de glansperiode van Schumacher zou hij ook betere banden gekregen hebben dan andere teams, ook niets meer van gehoord. Moest het inderdaad allemaal waar zijn, dan zijn wij toch een bende onnozelaars om nog naar zo'n gefaked spektakel te kijken. Een quote van Jackie Stewart in de ochtendkrant, er zijn goede en betere wagens en er zijn goede en betere piloten, maar toch zal uiteindelijk de betere piloot in de betere wagen zitten.
In Finland is het behalen van een rijbewijs wel andere koek als hier in de lage landen. Verder zijn de rijomstandigheden een groot deel van het jaar wel anders dan hier. Ooit op Topgear een topic  waar met


Ha, leuk dat je dat zegt...Ik ben redelijk goed ingevoerd op dat gebied. Alleen SDG weet nog meer dan mij, maar ik kan mij nog heugen dat een paar oud-medewerkers van Ferrari nog niet zo lang geleden hadden toegegeven, dat Ferrari inderdaad met een grotere motor rondreed.


Het was naar aanleiding van een reportage/verslag/artikel over Chris Amon. Die reed destijds achter Rodriquez, die dus met een illegale motor reed. ;)


En dat Schumacher de betere banden kreeg, dat was toch een publiek geheim? Dat heeft oa. Barrichello meermaals geroepen.


En je quote van Stewart...Tja, dan kan die man inderdaad gezegd hebben, maar ik weet ook dat de huidige grid niet per sé de beste coureurs ter wereld zijn. Niemand komt mij vertellen dat de 24 die dit jaar reden, absoluut de top waren. Maar dat is altijd zo geweest, dat de coureur die het politieke spelletje het beste doorheeft de meeste kans maakt.


Of hij komt uit het "juiste" land...Maar dan snap ik nog steeds niet waarom Finland zoveel rijders in de F1 heeft gehad, terwijl Nederland met ruim drie keer zoveel bewoners nog geen deuk in een pakje boter heeft gereden... :-X
De Finnen in F1 zijn beginnen komen toen de sport professionaliseerde,  een rijbewijs daar halen is wel wat anders dan in onze lage landen, verder dienen ze daar het overgrote deel in extreme omstandigheden te rijden. De mogelijkheden om autosport te beoefenen zijn daar ook legio, wedstrijden voor deelnemers tussen 7 en 77 jaar met afgeschreven barrels ( enige aanpassingen zijn een rolkooi en een 5puntsgordel )die niet meer mogen kosten dan enkele duizenden euro ( ooit een topic in Topgear ), rijden op bevroren meren scherp je stuurmanskunst wel aan  ( zelfs al zouden de watervlakten hier voldoende bevroren zijn zullen de groene jongens dit hier wel verhinderen).
Dat er in vorige decennia meer Belgen dan Nederlanders aanwezig waren heeft met 2 connecties te maken: 1. Jaak Swaters en de Ecurie Francorchamps,  samen met Luigi Chinetti in de U.S. en Peter Monteverdi in Zwitserland hadden zij als ex-coureurs een bevoorrechte relatie met Enzo wanneer zij naderhand importeur van hun land werden voor Ferrari. 2. De ( toen nog ) aanwezigheid van plants van verschillende automerken en vooral van Ford met zijn uitgebreid sportprogramma.

Edwin90

Citaat van: Franky R. op 27 november 2012 - 13:35:04
En schaatsen. Dat is geen sport...dat is folklore... :P ...En een hele koude ook, want wintersport. Laat ik nog een grafhekel aan de winter en wintersport hebben. Hm, alleen bobsleeën kan mij echt bekoren.
;)

Amen  ;)

Franky R.

@Victor Monza 2008,


Ja, die reportage van James May met Miki "Yeah" Hakkinen kan ik mij nog goed herinneren. Inderdaad stond er een allegaartje aan 'coureurs' aan de start van een race. Van schooljongens, huisvrouwen tot gepensioneerden... ;D


Inderdaad doet men in Finland niet zo moeilijk, terwijl we hier in Nederland alleen Zandvoort en Assen hebben. Het klopt als je kijkt naar de UK met haar, werkelijk talloze, circuits en vliegveldbanen. Die Britten racen met alles wat wielen en een motor heeft.


Maar ik denk ook dat het 'laisser faire' houding in Nederland eraan debet is. En het incestueuze sfeertje op Zandvoort. Nooit opgevallen, Victor? Iedereen kent iedereen, en iemand is altijd wel zoon/dochter/broer/neef of schoonfamilie van elkaar...


Ik ben van mening dat Nederland genoeg ruimte heeft voor zeker twee circuits...


Ben nu fors offtopic gegaan...Maar dit moest even... ;)

Franky R.

Citaat van: Edwin90 op 27 november 2012 - 15:13:46
Citaat van: Franky R. op 27 november 2012 - 13:35:04
En schaatsen. Dat is geen sport...dat is folklore... :P ...En een hele koude ook, want wintersport. Laat ik nog een grafhekel aan de winter en wintersport hebben. Hm, alleen bobsleeën kan mij echt bekoren.
;)

Amen  ;)
Dank je wel, Edwin.... ;)

Victor Monza 2008

Citaat van: Franky R. op 27 november 2012 - 15:18:52
@Victor Monza 2008,


Ja, die reportage van James May met Miki "Yeah" Hakkinen kan ik mij nog goed herinneren. Inderdaad stond er een allegaartje aan 'coureurs' aan de start van een race. Van schooljongens, huisvrouwen tot gepensioneerden... ;D


Inderdaad doet men in Finland niet zo moeilijk, terwijl we hier in Nederland alleen Zandvoort en Assen hebben. Het klopt als je kijkt naar de UK met haar, werkelijk talloze, circuits en vliegveldbanen. Die Britten racen met alles wat wielen en een motor heeft.


Maar ik denk ook dat het 'laisser faire' houding in Nederland eraan debet is. En het incestueuze sfeertje op Zandvoort. Nooit opgevallen, Victor? Iedereen kent iedereen, en iemand is altijd wel zoon/dochter/broer/neef of schoonfamilie van elkaar...


Ik ben van mening dat Nederland genoeg ruimte heeft voor zeker twee circuits...


Ben nu fors offtopic gegaan...Maar dit moest even... ;)
Ken de zandvoortse situatie niet, maar idem in  zolder en francorchamps.

Jehoentelaar

[off-topic] In Zandvoort is het zelfs zo erg dat in de praktijk de coureurs de wedstrijdleiding de baas zijn. Schrijnend voorbeeld was een Clio Cup race afgelopen zomer, die niet verder kon gaan als gevolg van heftige discussies tussen coureurs en wedstrijdleiding. De Zandvoortse organisatie probeert van alles om de zogenoemde grote namen binnenboord te houden, en dat doet de autosport zelf geen goed. [/off-topic]