Wat is jullie eindoordeel over het seizoen 2012?

Gestart door SDG, 26 november 2012 - 09:46:11

« vorige - volgende »

SDG

Het leek op sommige momenten alsof er nooit een eind aan zou komen, maar het langste Formule 1-seizoen aller tijden zit er nu echt helemaal op. Tijd dus om een eindbalans op te maken. Wat zijn jullie bevindingen?

Mijn oordeel: 2012 was een onwaarschijnlijk mooi en spannend seizoen dat telkens weer wist te verrassen. Zeven verschillende winnaars in de eerste zeven races en Alonso die daarbij het maximum wist te halen uit een mindere wagen. Vier opeenvolgende overwinningen van Vettel zorgden er bijna voor dat het seizoen als een nachtkaars uitging, maar uiteindelijk bleef de spanning erin zitten tot het einde. Zelfs normaal gezien bokkesaaie races als Valencia groeiden ineens uit tot ware spektakelstukken en de slotrace was een waardige apotheose die alle spanning en sensatie die we dit jaar al te zien kregen nog eens helemaal samenvatte. Een seizoen dat ons nog lang zal bijblijven. Eindcijfer: een 9.

Matthijs

Couldn't agree with you more. Eén van de mooiste seizoenen die ik gezien heb, een 9!

Wings

Dit seizoen was van alle markten thuis. Ik heb weer genoten!

Enzo

Qua spanning en spektakel was dit zeker echt een topseizoen!! Titelstrijd tot de laatste race, ongekend veel inhaalacties en onverwachte momenten, tragedie, het had werkelijk alles.

Maar ik kan niet zeggen dat ik alleen maar genoten heb van dit seizoen, ik heb ook zeker kritiek gehad.

-DRS zorgde welliswaar voor inhaalacties, maar deze waren niet een geboorte van geweldig racetalent oid. Het was vaak te makkelijk om in te halen en het haalde hierdoor regelmatig de spanning weg uit de races. Coureurs in een mindere auto die voorin meereden waren hierdoor bij voorbaat kansloos en de kunst van het verdedigen telde niet meer mee.

-Pirelli zorgde met het snel slijtende rubber welliswaar voor racestrategie, maar deze strategie ging vaak in tegen de essentie van de sport. De coureurs gingen tegen een lap-delta aanrijden om de banden in leven te houden, dus langzamer rijden zodat de banden minder snel slijten en zo door een pitstop minder sneller de race uit te rijden. Dat past niet in het beeld wat ik van F1 heb, namelijk zo hard mogelijk rijden met het best beschikbare materiaal.

-Pirelli's banden hadden nog een truc, namelijk de kleine operating window. Er was een bepaalde temperatuur waarop de banden goed presteerde, maar zodra ze daar een paar graden onder of boven zaten, waren ze nergens. Het gevolg was dat we heel veel verschillende winnaars hebben gehad dit seizoen en veel onverwachte goede en slechte prestaties. Denk aan de overwinning van Maldonado, op normale banden was dit nooit gebeurd. Evenals de prestatiedip van Button of de podia van Perez. In mijn ogen is het een slechte zaak als een goede auto met een topcoureur verliest van een mindere auto met een mindere coureur, puur omdat er een wolkje voor de zon blijft hangen waardoor de track temp. naar beneden gaat en de banden uit hun window vallen. Dat heeft niks meer met topsport te maken, wat dat betreft hebben we een soort loterij gezien, zeker de eerste helft van het seizoen.

-Stewards waren wederom erg twijfelachtig in hun beslissingen. Race-incidenten werden vaak bestraft, met als mooiste voorbeeld Hulkenberg in Brazilië. Door een oud-coureur toe te voegen aan het steward-panel, had ik verwacht dat dit beter zou gaan. Maar het werd eerder slechter. Minder straffen en meer ball's out laten racen is mijn wens.

Het bovenstaande is mijn mening en ik waardeer de Formule 1 om de technische vooruitstrevendheid en de uitmuntende coureurs. Beide werden door eerder genoemde redenen regelmatig ondergeschikt gemaakt en dat vind ik jammer. Het is niet zoals F1 zou moeten zijn imo en niet zoals ik het de laatste 20 jaar gekend heb.

Het lijkt erop dat de F1 organisatie geprobeerd heeft een breder publiek aan te spreken en hierin zijn ze geslaagd met vlag en wimpel. Het seizoen van 2012 zat bordenvol actie en de incidentele kijker met weinig technische kennis werd meteen geboeid door het aangeboden spektakelstuk. Je zou bijna vermoeden dat de voorgenomen beursgang hier een rol in heeft gespeeld. Door een breed publiek aan te spreken verhoog je immers de waarde van je aandelen.


Victor Monza 2008

#4
Het was me het jaartje wel, spannend tot de laatste kilometers. een Hitchcock-thriller als toetje in Brazilië. Volgend jaar Ferrari wat meer snelheid in quali en McLaren & RB wat meer bedrijfszekerheid, Renault zonder financiële problemen en de rest die ook nauwer aansluit vermits het het laatste jaar is met de huidige reglementering en we zitten gebeiteld.

Fabian

Prachtig seizoen vol spanning. Perfecte seizoensafsluiter die dit knotsgekke seizoen samenvat. Ik heb genoten!

T.Nuvolari

Voor een neutrale F1-fan als ik was dit een topseizoen.
Plus:
- Veel winnaars, veel strijd en ene kampioenschap dat tot de laatste GP onbeslist is.
- 8 Winnaars op 20 GP's en als Perez had gewonnen die keer tegen Alonso en Hulkenberg afgelopen zondag, waren het er 10 geweest. Meer van dat graag.
- Waar DRS-zones vorig jaar op veel plaatsen nog ondoordacht werden neergepoot, was het dit seizoen al een pak beter.
- Ook rare evolutie dit seizoen, de "saaie" circuits leverden dit seizoen bijna allemaal superspannende races op.

Min:
- De FIA en Ecclestone bedriegen hun fans. Zie Ook Nederland moet er aan geloven, Formule 1 achter de decoder..
- Verder betreur ik de berichten van steeds meer GP's buiten de Europese Unie. Azië heeft er nu toch ook genoeg me dunkt en i.g.d. Mexico een GP zou krijgen is Noord-Amerika ook goed vertegenwoordigd. Enkel Afrika en Zuid-Amerika blijven wat achter, maar dat zijn duidelijk niet de regio's die Bernie's aandacht eisen.
- De soms iets te tactische races. In de US konden ze gewoon pappen, zonder al teveel aan de banden te denken en dat bracht met zich mee dat het een geweldige race werd, onder droge omstandigheden.

Volgend jaar verwacht ik weer zo'n seizoen, geen grote regelveranderingen en iedereen pikt wat meer van de topteams. Een veld dat nog wat dichter bij mekaar ligt?

Komende seizoenen zullen de topteams aardig van line up veranderen denk ik. Het is nu toch al een aantal jaar hetzelfde ik zie Perez als de eerste van nieuw bloed bij de huidige topteams.

Franky R.

Ik heb genoten, maar vaak genoeg ook met mijn tanden geknarst.


Pro:


- De Pirelli-banden zorgden voor hoofdbrekens bij de heren ingenieurs.


- Veel verschillende winnaars is alleen maar goed voor de sport. Wat Mark Webber ook uit zijn nek mag zwammen.


- DRS werd nu inderdaad verstandiger ingezet.


- Mijn respect voor Alonso was al groot en dat is na dit jaar alleen maar groter geworden.


Con:


- Pirelli bezweek onder de druk om conservatieve banden te ontwikkelen. Al pakt het in Austin goed uit, maar dat was ook te danken aan het feit dat die baan spek- en spekglad was.


- De FIA slaagt er nog steeds niet in om de RBR boven alle twijfel te verheffen. Alleen bij Red Bull bewoog de neus alle kanten op, als de auto bijv. over een kerbstone reed?! Ik weet wat het geheim van RBR/Newey is....nml. Nanotechnologie!


- De FOTA, of wat daar van over is, kan de kosten niet omlaag krijgen/houden.


- Politiek spelletje rondom HRT, waardoor we straks slechts 22 auto's op de grid hebben? Ik vond 24 al behoorlijk weinig.


- Sport1, of we even 15 euro per maand extra gaan betalen, zonder dat we er kwaliteit voor terugkrijgen? Ja, het eea is nog niet bevestigd, maar ik ben niet te verbaast als Sport1 de rechten toch in handen krijgt...


- En mijn laatste punt; Het WK draaide toch weer uit op een strijd tussen twee rijders, waar ik had gehoopt op minimaal drie of vier WK-kandidaten.

Jehoentelaar

De organisatie en al hun gerelateerde partijen hadden weer genoeg rare situaties gecreëerd, maar ik ben boven alles blij dat we geen absurde rel hebben gehad dat het imago van de sport (verder) zou kunnen verkwanselen. Dat gezegd hebbende, de actie op de baan was waanzinnig goed. Op basis van dit seizoen zou bijna elk circuit z'n plek op de kalender hebben verdiend.

Als men volgend jaar DRS verder kan finetunen, Pirelli geen gekke dingen doet en de auto's er wat fatsoenlijker uit zien (die trapneuzen gaan eruit, godzijdank), heeft de sport laten zien dat het ook dingen geleerd heeft.

Matthijs

DRS moet inderdaad nog verder worden gefinetuned. Soms is 'ie te lang en soms zelfs onnodig.

Victor Monza 2008

Citaat van: Franky R. op 26 november 2012 - 12:28:24
Ik heb genoten, maar vaak genoeg ook met mijn tanden geknarst.


Pro:


- De Pirelli-banden zorgden voor hoofdbrekens bij de heren ingenieurs.


- Veel verschillende winnaars is alleen maar goed voor de sport. Wat Mark Webber ook uit zijn nek mag zwammen.


- DRS werd nu inderdaad verstandiger ingezet.


- Mijn respect voor Alonso was al groot en dat is na dit jaar alleen maar groter geworden.


Con:


- Pirelli bezweek onder de druk om conservatieve banden te ontwikkelen. Al pakt het in Austin goed uit, maar dat was ook te danken aan het feit dat die baan spek- en spekglad was.


- De FIA slaagt er nog steeds niet in om de RBR boven alle twijfel te verheffen. Alleen bij Red Bull bewoog de neus alle kanten op, als de auto bijv. over een kerbstone reed?! Ik weet wat het geheim van RBR/Newey is....nml. Nanotechnologie!


- De FOTA, of wat daar van over is, kan de kosten niet omlaag krijgen/houden.


- Politiek spelletje rondom HRT, waardoor we straks slechts 22 auto's op de grid hebben? Ik vond 24 al behoorlijk weinig.


- Sport1, of we even 15 euro per maand extra gaan betalen, zonder dat we er kwaliteit voor terugkrijgen? Ja, het eea is nog niet bevestigd, maar ik ben niet te verbaast als Sport1 de rechten toch in handen krijgt...


- En mijn laatste punt; Het WK draaide toch weer uit op een strijd tussen twee rijders, waar ik had gehoopt op minimaal drie of vier WK-kandidaten.
De RBR is comform de reglementen anders werd hij uitgesloten, in ons rechtssysteem is het voorlopig nog altijd dat schuld moet bewezen worden en niet omgekeerd, quod non. Dat de wagen superieur is ondanks het feit dat de motor minder performant is dan de Mercedes of de Ferrari wil zeggen dat zij over de beste rijder & wagen combinatie beschikken en natuurlijk zullen ze niet aan iedereen gaan uitleggen hoe het in mekaar zit, ze zouden wel gek zijn. Er moet toch iemand de slimste zijn.

Franky R.

@Victor,


En toch is de auto niet boven alle twijfel verheven...Dat is de strekking van mijn comment...

Jehoentelaar

Laten we dan maar hopen dat op dat gebied er wat wordt dichtgetimmerd. Past niet bij de filosofie van de sport, maar anders blijven dergelijke discussies elke keer weer terugkomen.

Wings

Citaat van: Franky R. op 26 november 2012 - 14:13:13
@Victor,


En toch is de auto niet boven alle twijfel verheven...Dat is de strekking van mijn comment...

Natuurlijk wel. Anders liepen er wel onderzoeken. Red Bull zoekt de mazen in de wet en doet dat met succes. Dat maakt hun auto nog niet illegaal. En, zoals Victor aangeeft: in ons rechtssysteem is het nog altijd zo dat schuld moet bewezen worden en niet omgekeerd.

Sabai

Ik zou het eerder innovatief willen zijn noemen. En de grenzen binnen de regels maximaliseren van wat er toegestaan is.