Ferrari back on top!

Gestart door Sabai, 14 september 2011 - 17:24:39

« vorige - volgende »

Forza F1

Citaat van: robbert op 15 september 2011 - 22:11:28
amai dan gaan ze  niet ver geraken, als ze oude ideën terug moeten opgraven om aan de top te geraken. Ze zullen moeten knokken willen ze het minstens even goed doen als redbull :D

Bwoah... dat zou nog eens een toffe regel zijn hé:
Het team dat op 't einde van 't seizoen laatst eindigt mag het seizoen daarop gebruik maken van een V10-motor! (De rest blijft met V8 rijden).

Toch gek hé...die auto's worden ieder jaar sneller en sneller. En als je bvb naar Monza kijkt, daar staat het ronderecord nog op naam van Barrichello uit 2004. Nog steeds 2 seconden sneller dan Vettel's verschroeiende pole  ;)

Jozef

Citaat van: Forza F1 op 15 september 2011 - 21:46:15
Herinnert er iemand zich deze prachtige Ferrari innovativiteit nog ?

2008. Vond ik echt wel chique... jammer genoeg hebben ze 't maar in een paar races gebruikt (waaronder Barcelona, dacht ik...)



Bron: http://f1-link.blogspot.com/2008/05/ferrari-f2008-nose-hole-development.html

Inderdaad, daar dacht ik gisteren ook al aan maar dit idee werkte dus niet echt waardoor het niet echt als een baanbrekende innovatie kan bestempeld worden naar mijn mening. :)

(er was toen heel wat over te doen tijdens de wintertesten... "Ferrari gaat met radicale neus komen" waren overal de koppen, en toen het uiteindelijk onthuld werd deed iedereen al van... "is dit het dan? ???")

Forza F1

De "Dumbo Ears" van Honda vielen uiteraard meer op  ;)

0634

Of de X-wings van Tyrrell. ;)

Dit was inderdaad niet echt innovatief, nee.

Enzo


JimmySPA

Citaat van: Forza F1 op 15 september 2011 - 21:46:15
2008. Vond ik echt wel chique... jammer genoeg hebben ze 't maar in een paar races gebruikt (waaronder Barcelona, dacht ik...)





Of deze die gruwelijk lelijke stilstaande velg...

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

robbert

ja echt aartslelijk. ik vind dat de ferrari al de laatste jaren op niks trekt

JimmySPA

O ja en op de vorige foto zie je natuurlijk de sidepod spiegels. Eerst verzonnen door Schumi op Monza 2005 meen ik, met een hoge en een lage. En later werden ze helemaal naar rechts geplaatst op de zijkant van de auto.

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Jozef

Wauw, je hebt je spiegel ergens anders neergezet, bravo, hoedje af en een diepe buiging voor deze baanbrekende innovatie! :P

JimmySPA

Citaat van: Jozef op 17 september 2011 - 02:31:09
Wauw, je hebt je spiegel ergens anders neergezet, bravo, hoedje af en een diepe buiging voor deze baanbrekende innovatie! :P

Ja, het meest in de wegzittende object op een F1 auto. Het is dat ze er op moeten anders reed niemand ermee. Als je ze dan naar de buitenkant plaatst heb je een stuk minder "vieze" lucht naar je achtervleugel... Zo gek is t dus niet  :-*

"Racing is Life, Everything Else is Just Waiting"

Wizard

Citaat van: robbert op 15 september 2011 - 07:15:14
gaat deze topic over de f2002 of over de ferrari die terug aan de top zal geraken?

Het één staat niet los van het ander. We hebben het over hoe 'vindingrijk' een team is en passen dit toe op vandaag. Soms kun je de link makkelijker leggen dan je denkt. Je moet wel even moeite doen. ;)

Wizard

Citaat van: robbert op 15 september 2011 - 22:11:28
amai dan gaan ze  niet ver geraken, als ze oude ideën terug moeten opgraven om aan de top te geraken.

Misschien dat McLaren nog wat heeft liggen. ;)


Wizard

Citaat van: Jozef op 15 september 2011 - 00:01:52
Ik heb nog steeds niet gehoord wat er nu zo revolutionair was aan de F2002. Hij had goede aerodynamische eigenschappen, ja leuk. Zoals ik al zei, een buitengewoon goede uitvoering van een conservatief concept.

In de F1 van vandaag kun je geen kloven meer slaan door gewoon een goede uitvoering van het ontwerp, want de rekenkracht van de computers van alle teams is explosief toegenomen waardoor bijna alles gemodelleerd en gesimuleerd wordt (wat volgens mij de grootste reden is waarom de auto's zo betrouwbaar zijn geworden, samen met de homologatie van de motoren natuurlijk). Met een flapje hier of daar kun je nog wel wat winnen, maar je zult er geen schokkende voorsprong door krijgen.

Toch weet Red Bull in ELKE kwalificatie de snelste te zijn dit seizoen, wat natuurlijk geen toeval kan zijn. Dat hebben ze dus deels te danken aan de grote rake waar ze mee rijden, waardoor ze meer downforce uit de diffuser halen en de voorvleugel lager bij de grond kunnen hebben waardoor deze ook beter werkt. Dit is iets dat de RB7 uniek maakt ten opzichte van alle andere auto's, een innovatie, iets wat de F2002 niet had.

Tsja, ook dat kun je inscharen onder een buitengewoon goede uitvoering van een conservatief concept. Want ook een diffuser is niet uitgevonden door Red Bull. Ze komen niet wat met nieuws. En sterker nog, volgens mij is Red Bull behoorlijk gematst want volgens de letters van de wet voldoet de diffuser niet aan de eisen. Red Bull mag met haar Renault-motoren 50% van de uitlaatstromingen behouden, terwijl dat percentage bij de andere teams nog maar op 20% ligt.

Maar goed, de RB7 is te verslaan, de F2002 was dit niet. Deze won onbedreigd 15 van de 17 races. Dan durf ik best te spreken van een revolutionaire auto. Innovatief kun je ook zijn door een behoorlijke voorsprong te hebben wat betreft de Aerodynamica. Overigens stond me ook iets bij dat vooral de Ferrari de verstoorde lucht zodanig was, dat achterin de versnellingsbak kruipen een onmogelijke opgave was. Ik kan niet specifiek aanwijzen 'dat of dat' vleugeltje was innovatief, maar het mag duidelijk zijn dat Ferrari voor liep qua ontwikkeling. Niet voor niks kopiëerde teams het ontwerp van Ferrari. Exact wat nu dus zal gebeuren bij Red Bull. Ik zie daar weinig verschil in.


0634

Ik wel. De semi bak was revolutionair. Ground effect ook, vleugels, turbomotoren, motor achterin, actieve vering, dubbele diffuser, massa dempers, 6 wielen, ventilator op de achterkant, het rempedaaltje van McLaren etc. etc. Een aerodynamisch beter pakket samenstellen dan anderen is dat m.i. niet. Een extra flapje of vleugeltje ook niet. Wel knap overigens, niets mis mee hoor en is ook geen kritiek ofzo, maar m.i. niets revolutionairs.

Sabai

Citaat van: Jeroen op 17 september 2011 - 12:53:13
Ik wel. De semi bak was revolutionair. Ground effect ook, vleugels, turbomotoren, motor achterin, actieve vering, dubbele diffuser, massa dempers, 6 wielen, ventilator op de achterkant, het rempedaaltje van McLaren etc. etc. Een aerodynamisch beter pakket samenstellen dan anderen is dat m.i. niet. Een extra flapje of vleugeltje ook niet. Wel knap overigens, niets mis mee hoor en is ook geen kritiek ofzo, maar m.i. niets revolutionairs.

rempedaaltje van Mclaren?   reden ze vroeger zonder remmen :)