Dakar-rally 2009

Gestart door Supermariobros, 30 december 2008 - 08:38:27

« vorige - volgende »

Supermariobros

Rittenschema:
* 03/01/'09:
Buenos Aires - Santa Rosa de la Pampa: 196 km verbinding, 371 km klassementsrit, 166 km verbinding; goed voor een totaal van 733 km. Geen proloog maar een echte klassementsrit op dag 1. Deze rit is de langste op de eerste dag uit de geschiedenis van de Dakar. Een eerste kennismaking met Argentinië.

* 04/01/'09:
Santa Rosa de la Pampa - Puerto Madryn: 237 km klassementsrit, 600 km verbinding; goed voor een totaal van 837 km. De tweede rit is meteen 600 km, geen sprake dus van een kalme aanloop van deze wedstrijd. De rijders worden voor het eerst geconfronteerd met zand, navigatie is dus enorm belangrijk.

* 05/01/'09:
Puerto Madryn - Jacobacci: 70 km verbinding, 616 km klassementsrit, 8 km verbinding; goed voor een totaal van 694 km. De op één na langste rit van de Dakar. Het landschap in Patagonië is zeer heuvelachtig. De deelnemers moeten zich oriënteren aan de hand van de meren langs de route.

* 06/01/'09:
Jacobacci - Neuquen: 4 km verbinding, 459 km klassementsrit, 25 km verbinding; goed voor een totaal van 488 km. Een rotsachtig begin van de rit. Daarna zand en lange stukken off-road. Hier zou wel eens een eerste schifting in het klassement kunnen plaatsvinden.

* 07/01/'09:
Neuquen - San Rafaël: 173 km verbinding, 506 km klassementsrit, 84 km verbinding; goed voor een totaal van 763 km. De grootste test van de eerste week is wellicht de etappe naar San Rafael. De eerste echte duinpassages, waaronder één van bijna twintig kilometer.

* 08/01/'09:
San Rafaël - Mendoza: 76 km verbinding, 395 km klassementsrit, 154 km verbinding; goed voor een totaal van 625 km. De klassementsrit telt in het begin 60 kilometer aan duinen. Het parcours wordt in het tweede deel van makkelijker, al zullen de deelnemers waarschijnlijk worden afgeremd door een uitgestrekte doorwaadbare plaats die ze moeten zien over te steken zonder te water te raken. Bij aankomst in Mendoza loopt het parcours verder via de uitlopers van de Andes.

* 09/01/'09:
Mendoza - Valparaiso: 80 km verbinding, 419 km klassementsrit, 317 km verbinding; goed voor een totaal van 816 km. Een echt typische Dakar-rit. Het terrein is heel gevarieerd. Voordat de deelnemers de bergen ingaan, moeten ze eerst een reeks duinen doorkruisen. De bergen vormen de enige klassementsproef met passages op 3.000 m hoogte. Tijdens het rijden kunnen de deelnemers soms een glimp opvangen van de Aconcagua, met 6959 meter het hoogste punt van de Andes.

* 10/01/'09:
Rustdag

* 11/01/'09:
Valparaiso - La Serena: 245 km verbinding, 294 km klassementsrit, 113 km verbinding; goed voor een totaal van 652 km. Een rustige rit na de rustdag maar wel eentje die voor brokken kan zorgen. Op het ruige parcours hebben de leiders meer te verliezen dan te winnen.

* 12/01/'09:
La Serena - Copiapo: 88 km verbinding, 449 km klassementsrit 0 km verbinding; goed voor een totaal van 537 km. Het begin van wellicht een beslissend drieluik. De Atacama-woestijn staat bekend als de droogste ter wereld. Het terrein is opnieuw afwisselend met veel duinen en rotsen. Het is een etappe die typisch is voor de Dakar-editie van 2009.

* 13/01/'09:
Copiapo - Copiapo: 20 km verbinding, 666 km klassementsrit, 0 km verbinding; goed voor een totaal van 686 km. De langste rit van deze Dakar. De rit is de langste en moeilijkste van de hele rally. Net als tijdens de negende etappe krijgen de deelnemers aan het einde te maken met een reeks duinen die zich uitstrekt over meer dan honderd kilometer. De extreme hitte in deze regio zal een grote rol gaan spelen.

* 14/01/'09:
Copiapo - Fiambala: 20 km verbinding, 215 km klassementsrit, 445 km verbinding; goed voor een totaal van 680 km. De deelnemers keren terug in Argentinië via de pas San Francisco, op bijna 4700 meter hoogte. De dag wordt afgesloten met een zanderig landschap dat veel weg heeft van Mauritanië.

* 15/01/'09:
Fiambala - La Rioja: 4 km verbinding, 253 km klassementsrit, 261 km verbinding; goed voor een totaal van 518 km. Tijdens de klassementsproef moet door verschillende duintypes worden gereden, waaronder de geduchte 'witte duinen'. Het klassement kan hier grondig door elkaar worden geschud. Assistentie-wagens hebben geen toegang tot het bivak in Fiambala.

* 16/01/'09:
La Rioja - Cordoba: 161 km verbinding, 545 km klassementsrit, 47 km verbinding; goed voor een totaal van 753 km. Deel 2 van de marathonetappe, fysiek enorm zwaar. Deze rit heeft veel weg van het klassementsrit van de WK rally van Argentinië, maar dan wel een heel lange.

* 17/01/'09:
Cordoba - Buenos Aires: 224 km verbinding, 227 km klassementsrit, 341 km verbinding; goed voor een totaal van 792 km. Er staat een lang en golvend traject op het programma. De karavaan finisht waar het twee weken geleden van start is gegaan, de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires.

* 18/01/'09:
Buenos Aires - Buenos Aires, ceremonie.
3922 km verbindingsrit, 5652 km klassementsrit, goed voor een totaal van 9574 km in totaal.

Martin

Belg is leider in Africa Race

De Belg Dany Colebunders heeft met de Nederlanders Jan De Rooy en de Pool Darek Rodewalk de leiding genomen in de Africa Race voor vrachtwagens. Het trio deed dat door hun Iveco in Marokko naar winst te sturen in de tweede etappe, over 334 kilometer van Boutnib naar Ourzazate.

Tonie Maessen (DAF) werd met de Nederlanders Hans Bekx en Edwin Willems tweede en dat is ook hun plaats in het algemeen klassement.

Bij de motorrijders won de Fransman Arnaud Jacquart (KTM) de etappe. De Spanjaard Juan Manuel Pellicer finishte als tweede en blijft leider.

De Rus Andrey Ivanov (Nissan) was de snelste bij de auto's. Hij nam 2:25 terug op de Franse leider Jean-Louis Schlesser (Buggy Schlesser).

De derde etappe brengt de acht motoren, elf auto's en vier vrachtwagens over 492 kilometer van Ouarzazate naar Bou-Jerif.

Bericht van Mario.

Martin

Hans Bekx is de snelste man van de dag

Domme pech houdt Jan de Rooy van eerste plek. Hans Bekx is de snelste man van de dag en neemt eerste plaats over in het vrachtwagenklassement. Jan de Rooy wordt tweede na problemen met zijn stuurhuis. 

Er zijn van die dagen dat je fluitend door het leven gaat, maar dan toch op het eind nog even een dreun krijgt. "Het was een fantastische dag, we hadden mooie, snelle pistes en na twee controleposten lagen Hans en ik ruim een half uur voor op de concurrentie in de vrachtwagenklasse en meer dan een kwartier op Nissan rijder Ivanov en Schlesser. Op het laatste deel van de special leek de voorsprong alleen maar groter te worden tot ik 30 kilometer voor de finish met een kapot stuurhuis te maken kreeg. We hebben zonder risico's te nemen de resterende kilometers uitgereden en tegen Hans Bekx heb ik gezegd dat hij door moest rijden voor de dagzege.
Hij was de snelste vandaag van allemaal en ik ben uiteindelijk toch nog als 2e geëindigd bij de vrachtwagens en als vijfde in het overall klassement", stelt De Rooy nuchter vast net voorbij de finishlijn, waar hij op assistentie wacht van zijn teamgenoten, om vervolgens als het euvel verholpen is de 171 kilometer lange verbindingsrit naar Fort Bou-Jerif af te leggen.

Eerst maar eens even iets rechtzetten. De Italiaan Vismara is gisteren wel degelijk gestart in de tweede etappe. Hij zou uiteindelijk 3de worden bij de vrachtwagens met bijna 40 minuten achterstand op Jan de Rooy. Voor het algemeen klassement voor de start van de derde etappe betekende dit dat de Italiaan 24.09 min. achterstand had op de beer uit Son. De Hongaar Kovacs moest 20.56 min. overbruggen.
Het oranje team van Hans Bekx en Jan de Rooy begon overdonderend aan het eerste deel van de tijdrit. Hoewel het eerste deel uit steenslag bestond werd de piste na zo'n 40 kilometer steeds sneller. Bij de eerste controlepost noteerde Hans Bekx met een tijd van 38.49.00 min. de op een na snelste tijd bij de auto's en de vrachtwagens.
Alleen de Rus Sergey Savenko ging harder ( 38.11.00 min. ) Jan de Rooy noteerde 41.30.00 min. en kwam als 3e door voor de Rus Varentsjov. Hoe hard de beide Nederlanders waren gegaan bleek wel uit de tijd die de gelouterde vos Schlesser voor dezelfde afstand nodig had, 46.05.00 min. Vismara noteerde op dit punt 51.40.00 en Kovacs 59.17.00 min.

Bij de tweede controlepost was het verschil nog groter. Bekx kwam als eerste door in een tijd van 2.27.49 uur, Jan had een kleine twee minuten meer nodig. Vismara en Kovacs kwamen meer dan 40 minuten later voorbij. De oranje mannen hadden ondertussen de rest van het deelnemersveld hun hielen laten zien.



Hans Bekx werd uiteindelijk de grote man. Hij legde als enige de 492 kilometer in minder dan 4 uur af, om precies te zijn. 3.58.00 uur. Jan de Rooy verloor door zijn pech 19 minuten op de man uit Mariaheide. Unimog rijder Vismara en Scania piloot Kovacs verspeelden bijna een uur aan dagwinnaar Bekx. De vreugde in de cabine van Bekx was dan ook begrijpelijk. "Het was een zware dag. Een snelle maar hobbelige piste, waar je ontzettend op moest letten voor holen en gaten", vertelt Tony Maessen, de navigator van Bekx. "Juist op zo'n piste is het leuk als je de rest van het veld dan achter je laat. Jammer dat Jan pech heeft gehad. Dat betekent in ieder geval een latertje. We wachten tot de assistentie er is met onderdelen en als de reparatie dan klaar is gaan we richting bivak", besluit de sympathieke Belg.

Bron: ParijsDakar.com

Ferrari 2010

Eeuh, Africa Race in het Dakar topic, en blijkbaar rijden er teams die we ook uit de Dakar kennen. Gaat het niet wat verwarrend worden als die 2 rally's in hetzelfde topic staan? Ik vond het al even vreemd dat ze al gestart waren, door die de rooy truck was ik zelfs helemaal overtuigd dat ze toch al gestart waren ;D ;D
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Martin

Uhm, nu ben ik geloof ik de weg een beetje kwijt.
Er wordt toch in Zuid-Amerika gereden onder de naam Dakar Rally?

Ferrari 2010

Citaat van: Martin op 02 januari 2009 - 16:06:38
Uhm, nu ben ik geloof ik de weg een beetje kwijt.
Er wordt toch in Zuid-Amerika gereden onder de naam Dakar Rally?

Ja, maar jouw posts gaan toch over de Africa Race? Dat is niet de Dakar hé :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Martin

#6
Dan wacht ik morgen de mail van ParijsDakar.com maar eens af. Want daar stond het bovenstaande bericht ook in.
In een mail van hun. Dus ik dacht.... Maar denken moet je aan een ezel overlaten, die heeft een grotere kop.
Als ik alles op een rijtje heb zal ik hier de berichten verwijderen en een aparte topic openen.

Ik wist niet beter of er kwam een alternatieve Dakar rally die wel naar Dakar gaat.
Van een Afrika Race was mij niets bekend. :-[

Edit:
De Afrika Race is op 30 december 2008 van start gegaan op weg naar Dakar.
Dat is dus die alternatieve Dakar Rally. Je moet het maar weten.

Ferrari 2010

Wel een beetje vreemd dat de ASO zegt dat het er te gevaarlijk is en een andere organisatie dan toch eens op het tijdstip van de Dakar een rally door Africa gaat laten trekken :-\ Nuja, de echte Dakar-rally zit in Zuid-Amerika dit jaar. Verwarrend, zeker als een site met als domeinnaam parijsdakar.com zoiets meldt.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Martin

Eindelijk is het zover de rally gaat nu echt beginnen!

Alle deelnemers moesten, verplicht, een ronde door Buenos Aires. Deze presentatie was zo'n 14 kilometer lang en trok maar liefst 500.000 mensen. Onderweg was het een grote chaos want iedereen wilde de rijders even aanraken en een foto maken.

Tijdens de eerste dag moet er een traject afgelegd worden van 733 kilometer. De rijders starten in Buenos Aires en finishen in Sta Rosa de la Pampa. In het traject is een specialtest opgenomen, die maar liefst 371 kilometer lang is.

De competitors hebben niet eerder in de Dakar geschiedenis zo'n lange special gereden zo meld ASO. Misschien wel de snelste stage dat op het programma staat dus een serieuze 'warming-up'!Eindelijk is het zover de rally gaat nu echt beginnen!


Ferrari 2010

http://www.hln.be/hln/nl/1292/Dakar/article/detail/596626/2009/01/07/Franse-motorrijder-sterft-in-Dakar.dhtml
"De Franse motard Pascal Terry (49) is gisternacht op twintig meter van zijn motor dood teruggevonden langs het parcours van de vierde rit, tussen Jacobacci en Neuquen in Argentinië."

Pijnlijk, waarschijnlijk gecrasht? Dat zullen we later nog wel te horen krijgen. Zonde dat je in zo'n avontuur moet sterven. Iedereen die aan auto-/motorsport begint weet dat er risico's zijn, maar het is uiteraard nooit prettig...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

En het jammere is dat het zo goed als ieder jaar gebeurt in de Dakar-rally. :(

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 07 januari 2009 - 16:26:03
En het jammere is dat het zo goed als ieder jaar gebeurt in de Dakar-rally. :(
Inderdaad. Ik veronderstel dat dat vooral komt door de omstandigheden. Bij een gewone race staan de hulpdiensten direct rond je, maar de Fransman is vannacht gevonden terwijl hij al van zondag vermist was. Door de dichte begroeiing duurde het zeer lang. Hij is een eind van zen moto in de schaduw gaan zitten en had nog eten en drinken. Bij een normale race lag hij nu in het ziekenhuis, was hij misschien zelfs al bijna weer thuis, bij een race zoals de dakar helaas niet.

Als ik me niet vergis kunnen de deelnemers van de dakar nochtans een noodsein uitsturen, wellicht dacht hij dat hij wel zou beteren? Anders zou hij dat toch gedaan hebben lijkt me.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Supermariobros

Dakar-motard overleed aan hartinfarct

De Franse motard Pascal Terry, die dood werd aangetroffen tijdens de Dakar, is overleden aan een hartinfarct. Dat meldt het Molas-ziekenhuis in de Argentijnse stad Santa Rosa na een autopsie.

Terry werd woensdag kort na middernacht door de politie van de provincie La Pampa dood aangetroffen. De 49-jarige Fransman werd door de organisatie sinds zondag gezocht. Hij raakte vermist tijdens de tweede rit, tussen Santa Rosa en Puerto Madryn. Volgens het ziekenhuis overleed hij in de nacht van zondag op maandag. De motard is de 56e dode in de geschiedenis van de Dakar-rally, die voor het eerst in Zuid-Amerika wordt gereden.

Bron: Sporza.be

Supermariobros

2 Zuid-Amerikanen komen om door de Dakar

De Dakar-rally heeft vrijdag 2 mensenlevens bij de plaatselijke bevolking geëist. Het ongeluk gebeurde in Chili, met een vrachtwagen die niet in wedstrijd is.

De vrachtwagen van de logistieke ondersteuning kwam frontaal in botsing met een ander voertuig. De 2 inzittenden van dat voertuig kwamen om. (Belga) Het ongeluk gebeurde in Pejerreyes in Chili, op zo'n 400 kilometer van de hoofdstad Santiago.

De vrachtwagen die betrokken was bij het ongeluk vervoerde banden voor de deelnemers van de rally.

De Argentijnse chauffeur van de vrachtwagen kruiste om een nog onbekende reden de weg en reed het kleinere voertuig frontaal aan. De chauffeur is voorlopig aangehouden door de politie.

De twee zijn niet de eerste doden in deze Dakar, vrijdag werd een deelnemer bij de motorrijders, Pascal Terry, al levenloos teruggevonden in Argentinië.

Bron: Sporza.be

Ferrari 2010

Ik snap volgende zin eigenlijk niet echt:
"De Argentijnse chauffeur van de vrachtwagen kruiste om een nog onbekende reden de weg"

Hij kruiste om onbekende reden een weg? Hoe kan je dat om een onbekende reden doen? Als je een weg kruist dan doe je dat toch gewoon omdat je erover moet?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.