Diesel: de toekomst?

Gestart door Doefie, 04 juni 2008 - 17:51:30

« vorige - volgende »

Doefie

Nu met LeMans voor de deur ben ik eens beginnen nadenken, en benieuwd naar de meningen hier op het forum.

Op zich heeft diesel meer voordelen dan de benzine die ze tegenwoordig gebruiken; gebruiksvriendelijker (= minder tankpitstops), minder milieubelastend waar ze de dag van vandaag allemaal naar op zoek zijn, zeker met de biodiesel van Audi nu. En heeft iets meer koppel, wat in de Formule 1 ook altijd wel welkom is.

Niks als voordelen dus, misschien vergeet ik wel de nadelen. Waarom wacht men er dan op in de Formule 1 terwijl Audi al twee jaar LeMans domineert met de diesel?

Tim C

Citaat van: Doefie op 04 juni 2008 - 17:51:30
minder milieubelastend
Euh, bedoel je niet meer milieubelastend? Zeker als het gaat om prestaties als de F1?

Ferrari 2010

Mja, tegenwoordig beginnen ze te zeggen dat het mega vervuilend is enzo, terwijl men zoveel jaar geleden nog iedereen diesel zou hebben willen verplichten als het had gekund. Volgens mij is het tijd voor de F1 om de teams een beetje meer vrijheid te geven in andere energiebronnen. Diesel is niet meer de toekomst denk ik, ook biodiesel niet want dat is economisch niet haalbaar. Alle graan ed gaat dan naar diesel gaan en de voedselprijzen gaan stijgen. Ik vind dat als de F1 dan toch mee wilt gaan doen met de ontwikkelingen in brandstof en dergelijke, ze dan maar eens naar dingen die écht proper zijn die dan later in de gewone autoindustrie kunnen worden ingezet. Zoals ze nu al bezig zijn met de energie van het remmen op te vangen komend seizoen (of voor wanneer was dat weer?).
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Martin

Diesel is volgens mij alleen minder milieubelastend icm een roetfilter.

McChouffe

Citaat van: Martin op 04 juni 2008 - 20:19:01
Diesel is volgens mij alleen minder milieubelastend icm een roetfilter.

En dan nog. Diesel stoot meer fijnstof uit en meer andere toxische gassen dan benzine. Benzinemotoren produceren dan wel meer CO2.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Jasper

Het gaat om biodiesel. Dat is uiteraard minder milieubelastend (want productie van biodiesel haalt bijna even veel CO2 uit de lucht als er uitgestoten wordt, bekend verhaal). En het levert inderdaad meer kracht aan de motor, wat de prestaties bevordert.

Maar uiteraard zijn er ook nadelen aan verbonden. Ten eerste: biodiesel vreet plastic aan. Iedereen die plastic brandstoftanks en -leidingen heeft, mag dus al een groot deel van zijn aandrijvingssysteem gaan herzien. Het blijft wel puur bij een andere materiaalkeuze maar zelfs dat vereist een nieuw ontwerp omdat je met een ander materiaal aan dezelfde eisen (sterkte, stijfheid, bestandheid tegen warmte...) moet voldoen. Waarschijnlijk zijn koolstofvezelcomposieten wel bestand tegen biodiesel maar voor zover ik weet is dat nog niet helemaal zeker (maar het zou kunnen dat dit eigenlijk wel al bevestigd is, daar ben ik niet helemaal van op de hoogte).

Het tweede grote nadeel ligt in de politiek. Biodiesel gemaakt van pakweg koolzaadolie is wel beter voor het milieu, maar dit houdt in dat, gezien de hoge brandstofprijzen, elke boer diesel laat maken van zijn koolzaad in plaats van dat het op de voedselmarkt terechtkomt. Binnen de EU ontstaat er de laatste tijd een redelijk sterke beweging tegen biodiesel, juist om die reden: als je er even over nadenkt is het inderdaad decadent dat wij gaan autorijden op eten, terwijl de helft van de wereld omkomt van de honger. Ik geloof dat dit een agendapunt was op een recente Europese top, dat het nieuws heeft gehaald.

meatball

Een diesel in een f1 ik mag er niet aan denken >:(
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Jasper

Qua prestaties is biodiesel in ieder geval beter dan gewone benzine. ;)

McChouffe

Citaat van: Jasper op 04 juni 2008 - 21:17:53
Het gaat om biodiesel. Dat is uiteraard minder milieubelastend (want productie van biodiesel haalt bijna even veel CO2 uit de lucht als er uitgestoten wordt, bekend verhaal). En het levert inderdaad meer kracht aan de motor, wat de prestaties bevordert.

En hoe zit het met de uitstoot van andere stoffen? Want enkel kijken naar CO2 is nogal kort door de bocht.
En dat biodiesel meer kracht levert aan de motor, heeft dat een invloed op de levensduur? Een kortere levensduur heeft natuurlijk ook negatieve gevolgen voor het milieu.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Ferrari 2010

Citaat van: Martin op 04 juni 2008 - 20:19:01
Diesel is volgens mij alleen minder milieubelastend icm een roetfilter.
Inderdaad. In de DSMEC rijden er ook enkele dieseltjes rond, ze presteren goed, maar je wilt niet weten wat daar uit komt elke keer die na een bocht zen gas instampt. Met een roetfilter houdt je ook niet alles tegen, en bovendien verlies je een hoop vermogen. Misschien is het dan wel een interessante uitdaging voor de F1 om die roetfilters beter uit te werken. Maar dan nog, gewone diesel is en blijft vervuilend en biodiesel enorm gaat ten koste van de voedselmarkt en van de regenwouden. Biodiesel is op papier proper en een perfecte oplossing, maar ik denk dat het beter nooit uitgevonden was.

Citaat van: meatball op 04 juni 2008 - 21:30:52
Een diesel in een f1 ik mag er niet aan denken >:(
De Le Mans-series heeft al enkele jaren diesels aan de macht, en de teams die daar onder hangen zijn niet bepaald de eerste de beste, daar is ook concurrentie hoor. Als je naar de prestaties van Peugeot en Audi kijkt, denk ik dat diesel in de F1 geen probleem mag zijn.
Maar dan nog, diesel als toekomst, ik zie het niet zitten, laat ze zoeken naar een echt propere oplossng!
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

LPG, ook al is gas ook al "een bedreigde bron" ... ik noem maar wat :)

Citaat van: meatball op 04 juni 2008 - 21:30:52
Een diesel in een f1 ik mag er niet aan denken >:(

Dat is zeer fijn maar kunt ge dan ook een reden geven waarom? In LeMans, waar ze even snel gaan dan de Formule 1 (met 650pk maar weliswaar met twee turbos), kunt ge er zonder ongelukken 100% van uitgaan dat de diesels het winnen van de benzinemotoren. Audi domineert al twee jaar dankzij de diesel, dit jaar moet Peugeot wel meegaan willen ze nog meer voor de overwinning meegaan. Evenals Pescarolo, als ik me niet vergis?

Ferrari 2010

Peugeot reed verleden jaar ook al met diesels, ze waren zelfs sneller in de kwali, maar in de race zijn ze beide uitgevallen of hebben ze ergens tijd verloren, Audi is iig gewonnen. Dit seizoen domineert Peugeut tot hiertoe het seizoen, dus ik denk dat Audi het lastig gaat krijgen :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Vorig jaar zijn twee van de drie Audi's gecrasht en werd Peugeot tweede en de andere (Villeneuve-Minassian-Gené) moest opgeven :)

janke

Een diesel in een F1 chassis is geen optie. Ze brengen heel veel koppel, maar het motorblok is nogal log. De Le Mans series auto's zullen nooit sneller worden dan een F1. Dit jaar een Peugeot draait op Spa 1-58 nogwat. 2007 een F1 auto 1-46. Een hoog toeren draaiende F1 motor is nu eenmaal in het voordeel tegen een diesel. En natuurlijk ook de aerodynamica. Ik heb nog nooit een F1 auto spontaan zien vliegen de laatste jaren. Alleen zo'n blok gaat geen 1000 km of 24 uren  mee. Achter elkaar met volle belasting. Daar is een diesel veel betrouwbaarder.
Some things are too important to be left in the past.

Jasper

Maar als de regel erdoor komt dat je maar 2 motoren per seizoen mag gebruiken in de F1, zou een diesel dan wel een optie zijn? Of is een benzinemotor wel betrouwbaarder te maken terwijl hij toch kleiner blijft dan een diesel?