Diesel: de toekomst?

Gestart door Doefie, 04 juni 2008 - 17:51:30

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

Citaat van: janke op 06 juni 2008 - 20:19:57
Een diesel in een F1 chassis is geen optie. Ze brengen heel veel koppel, maar het motorblok is nogal log. De Le Mans series auto's zullen nooit sneller worden dan een F1. Dit jaar een Peugeot draait op Spa 1-58 nogwat. 2007 een F1 auto 1-46. Een hoog toeren draaiende F1 motor is nu eenmaal in het voordeel tegen een diesel. En natuurlijk ook de aerodynamica. Ik heb nog nooit een F1 auto spontaan zien vliegen de laatste jaren. Alleen zo'n blok gaat geen 1000 km of 24 uren  mee. Achter elkaar met volle belasting. Daar is een diesel veel betrouwbaarder.
1000km zou toch moeten, aangezien 2 GP's ongeveer 1000km zijn, als het niet meer is ;) 24h is inderdaad nog wat anders.
Wat je zegt over de tijden is waar, maar ik heb toch dit voor je: als je in Gran Tourismo met een F1 wagen rijdt tegen de Le-Mans wagens, is het moeilijk om het er van te halen op snelle circuit, waaronder le mans. Bochten doe je sneller, de rest absoluut niet. Nu is dat uiteraard maar een spel, en ik weet niet in hoevere hun formule wagen strookt met een F1, maar ik durf eigenlijk best geloven dat die wagens enkel trager zijn in de bochten.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

janke

#16
Als je naar mijn mening vraagt, diesels in een F1 auto ? dan heeft de FIA haar zin. Ze gaan langzamer rond, dus de veiligheid wordt daardoor verbeterd. Maar dan moet je ook een hele nieuwe auto bouwen voor zo'n motorblok. En ik hoor liever een 18.000 rpm draaiende motor als  een stampende stoomlocomotief, zeg maar Audi V10/12 TDI. En 2 motoren per seizoen vervangen? Sorry niets over gelezen. Dan neem maar zo'n diesel. Mercedes en BMW die hebben nog zoiets in het magazijn liggen. Maar Honda, en dan Ferrari ?? We gaan toch geen Ferrari kenners/freaks lastig vallen met een diesel?? Dat zal Ferrari alleen maar ongeloofwaardig maken. Een F430 met diesel?? Ik had de mazzel om een keer even een stuk te rijden met die auto. Het is een zenuwleider. En dan ook nog midscheeps een diesel?? Ferrari staat voor hun design (welke het ook is/was) ik vind het de laatste jaren wat minder. Maar hun fantastische motoren die lopen op benzine en geen diesel.
Some things are too important to be left in the past.

janke

Citaat van: Ferrari 2008 op 06 juni 2008 - 21:05:08
Citaat van: janke op 06 juni 2008 - 20:19:57
Een diesel in een F1 chassis is geen optie. Ze brengen heel veel koppel, maar het motorblok is nogal log. De Le Mans series auto's zullen nooit sneller worden dan een F1. Dit jaar een Peugeot draait op Spa 1-58 nogwat. 2007 een F1 auto 1-46. Een hoog toeren draaiende F1 motor is nu eenmaal in het voordeel tegen een diesel. En natuurlijk ook de aerodynamica. Ik heb nog nooit een F1 auto spontaan zien vliegen de laatste jaren. Alleen zo'n blok gaat geen 1000 km of 24 uren  mee. Achter elkaar met volle belasting. Daar is een diesel veel betrouwbaarder.
1000km zou toch moeten, aangezien 2 GP's ongeveer 1000km zijn, als het niet meer is ;) 24h is inderdaad nog wat anders.
Wat je zegt over de tijden is waar, maar ik heb toch dit voor je: als je in Gran Tourismo met een F1 wagen rijdt tegen de Le-Mans wagens, is het moeilijk om het er van te halen op snelle circuit, waaronder le mans. Bochten doe je sneller, de rest absoluut niet. Nu is dat uiteraard maar een spel, en ik weet niet in hoevere hun formule wagen strookt met een F1, maar ik durf eigenlijk best geloven dat die wagens enkel trager zijn in de bochten.

Dat is natuurlijk even wat anders. 1000km voor een F1 motor in 1 race is een aanslag. Als die zo goed was en zo betrouwaar, waarom zien we die motoren niet in de Le Mans series. waarom zijn die motoren dan nergens anders te zien in de autosport? Om de simpele reden, voor dat soort races niet betrouwbaar.
Some things are too important to be left in the past.

Doefie

Qua topsnelheid komen beide motoren overeen, in LeMans haalt de Audi en de Peugeot ook 350-370 km/uur. Het is, zoals je al zei, in de bochten door de aerodynamische verschillen dat een Formule 1-wagen tien seconden sneller is. Het groundeffect en de aerodynamische druk die een Formule 1 kent kent een LMP1 niet. Ik kan me best inbeelden dat een LMP1 op de Eau Rouge een beetje moet lossen door te weinig neerwaartse druk :)

Hehe, een Formule 1-wagen in een 24u race zou nog is een zicht zijn...

janke

Qua topsnelheid komen de beide auto's niet overeen en ook niet de motoren. Zelfs Le Mans cars halen 380 die een F1 auto nooit haald. Is het niet Ickx en Mass  die tegen of over  de 400 grens aanzaten?? Maar maak je een start met een F1 motor of een diesel dan is de diesel het lul. De een is een panter de ander een olifant. En dan begint het volhouden.
Some things are too important to be left in the past.

supersteven

de enige mmanier om het echt te weten is de rondetijden vergelijken van de periodes waarin ze met de zelfde cilinderinhoud moesten rijden.
dus dat is 72 tot ergens in de jaren 70 (1971 was het laatste jaar dat de porsche 917 mocht meedoen in le mans). en 89-92 (88 was het laatste jaar dat je fantasie op motorontwerp kon uitleven zoals de mazdawankelmotoren vanaf 1993 was het gt1)
en dan ook de circuits pakken waarin ze beiden op rijden zoals spa.
let the sunshine shine in your heart

janke

#21
Welke cilinder inhoud??  Een F1 auto zal er een paar rondjes meedraaien. En dan gaat ie op z'n gat. Ik bedoel een 1000km en meer. Heeft niks met cilinder inhoud temaken.  ;)
Some things are too important to be left in the past.

leproffesseur

Ik sta daar toch argwaanend t.o.v diesel in de f1 en ik zie dit niet eerstjaars ;) gebeuren