F1 Allerlei

Gestart door Breaktest, 20 maart 2021 - 11:21:15

« vorige - volgende »

Breaktest

Citaat van: Mickey op 01 mei 2024 - 11:34:21Dat van die jumpstarts begrijp ik niet. De techniek liegt niet en is af te stellen zonder enige foutmarge. En objectief. Menselijke waarneming is nogal beïnvloedbaar. Alsof je bij voetbal de VAR weer uit zou zetten.
Kennelijk valt dat niet op de millimeter af te stellen. Terwijl je soms wel duidelijk auto's ziet bewegen terwijl de lichten nog op rood staan.

Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Citaat van: Robbert65 op 01 mei 2024 - 11:47:20
Citaat van: Mickey op 01 mei 2024 - 11:34:21... Alsof je bij voetbal de VAR weer uit zou zetten.

Wat een goed idee!



Ik kijk geen voetbal. ;D

Mickey

Citaat van: Breaktest op 01 mei 2024 - 12:30:50
Citaat van: Mickey op 01 mei 2024 - 11:34:21Dat van die jumpstarts begrijp ik niet. De techniek liegt niet en is af te stellen zonder enige foutmarge. En objectief. Menselijke waarneming is nogal beïnvloedbaar. Alsof je bij voetbal de VAR weer uit zou zetten.
Kennelijk valt dat niet op de millimeter af te stellen. Terwijl je soms wel duidelijk auto's ziet bewegen terwijl de lichten nog op rood staan.


Ik neem aan dat ze dan in elk geval allemaal gelijk staan afgesteld. Aan de coureur om het er vervolgens op teeagen, of niet. Toch?

Mickey

Zo'n senor op zich liegt niet namelijk.

C.G. de Beaufort

Newey gaat weg bij Red Bull. Hij was 19 jaar een topontwerper bij dit team. Volgens Max heeft de Red Bull nu een probleem.

https://www.formula1.com/en/latest/article/analysis-adrian-neweys-red-bull-exit-is-confirmed-what-next-for-the-star.461uBy91tP22ooEFMTQuBd

Groet,

C.G. de Beaufort


Robbert65

Citaat van: C.G. de Beaufort op 01 mei 2024 - 17:23:24Newey gaat weg bij Red Bull. Hij was 19 jaar een topontwerper bij dit team. Volgens Max heeft de Red Bull nu een probleem.

https://www.formula1.com/en/latest/article/analysis-adrian-neweys-red-bull-exit-is-confirmed-what-next-for-the-star.461uBy91tP22ooEFMTQuBd

Groet,

C.G. de Beaufort



👌
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

C.G. de Beaufort

Newey gaat weg bij de RB. Hij zegt dat een ander F1-team gaat dienen voor zo'n 5 jaren. RB gaat in paniek. Trouwens, ik denk dat hij bij McLaren bijtekent.

https://www.thedrive.com/news/newey-says-hell-join-another-f1-team-red-bull-can-start-panicking-now

Groet,

C.G. de Beaufort


Breaktest

En weer heeft Alonso een neus voor het verkeerde team
Een week of 6 geleden werd Alsono gevraagd of ie interesse had in de vacante stoel van Hamilton bij Mercedes.
Alonso sneerde dat Aston Martin hoger stond en dat dus een achteruitgang zou betekenen. Prompt tekende hij voor nog twee jaar bij Aston Martin.
Maar sindsdien zijn de rollen aardig omgedraaid. Ondanks de malaise bij Mercedes is het Aston Martin dat nog veel meer achter de feiten aanloopt (met inmiddels bijna dubbele punten achterstand). De zo vurig gehoopte en geplande sprong naar de top 3 zullen ze ook dit seizoen weer in de koelkast moeten zetten.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Spatborden!! Na drie jaar broeden gooit men de handdoek in de ring. Het zou te weinig tegen het spray-probleem uitrichten.

Nou jammer dan, maar wat nu precies de probleemstelling dat men hier überhaupt onderzoek naar deed? Volgens mij heeft de FIA het hoofdprobleem niet helemaal scherp.
Opgeworpen spray is namelijk maar bijzaak - lastig voor coureurs, maar ook niet meer dan dat. Het verminderen ervan zorgt dat coureurs zich wat comfortabeler voelen, maar dat is airco in de cockpit ook. En daar gaat men toch ook geen drie jaar onderzoek doen naar het effect ervan?   
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Volgens mij droogt de baan ook sneller zonder wheel covers dan met....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

Citaat van: Robbert65 op Gisteren om 11:41:37Volgens mij droogt de baan ook sneller zonder wheel covers dan met....
Maar je hebt ook GP's waarbij het maar blijft regenen en de baan helemaal niet opdroogt.
Anyway, ik wil graag terug naar wat nu eigenlijk het hoofdprobleem is: dat is uitstel of afgelasting van een GP-start vanwege de baancondities.
Maar als je dat heel slecht gaat vertalen in 'te veel opgeworpen spray', krijg je vanzelf dat men de verkeerde oplossingen najaagt. Het kernprobleem natuurlijk is dat de auto's van de baan glibberen, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Maar dat wordt niet veroorzaakt door gebrek aan zicht, maar door aquaplaning en gebrek aan grip bij het uit-accelereren.

Pas als men het probleem op de juiste manier formuleert, kan men gericht aan oplossingen werken. Dat zijn dus kennelijk geen wielcovers, maar waarschijnlijk ook geen betere regenband (die nog meer spray opwerpt).

Wat blijft er dan over?
Aquaplaning is feitelijk een mismatch tussen vraag en aanbod, ofwel tussen beschikbaar motorvermogen enerzijds en  wat wegdek en banden tezamen aankunnen anderzijds. Je moet die balans dus herstellen. En als je niks aan banden en wegdek kunt doen, moet het van het motorvermogen komen.
Kortom, de beste oplossing is: verplicht andere engine mapping, die helemaal is toegesneden een regenrace. Met een veel geleidelijker vermogenskromme en veel lagere top. Of de primitieve variant: gewoon een bougie eruit.
Alleen op die manier kun je een verregende GP toch door laten gaan.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond