Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - Robbert65

#41
Formule 1 forum / SINGAPORE, wat gaat dat worden?
18 september 2022 - 11:54:56
We kijken uit naar Singapore, de avondrace in Azië. Deze race luidt de derde fase van het seizoen in, eindspel. De vraag is waar, wanneer het kampioenschap gepakt wordt, niet door wie. Verstappen is dit jaar oppermachtig. Als hij deze wint, Leclerc slecht of niet scoort (achtste of lager) en Perez gewoon doet wat hij altijd doet, vijfde of lager finishen, tsja, dan is het kampioenschap 2022 al gestreden. Eerst zien, dan pas juichen. En De Vries dan, De Vries, wat gaat dat worden?


30 SEP FP1  12:00
30 SEP FP2 15:00
01 OCT FP3 12:00
01 OCT QU 15:00
02 OCT Race 14:00
#42
Formule 1 forum / ZANDVOORT, Wat gaat dat worden?
29 augustus 2022 - 12:59:36
Het is zover, voor de tweede keer deze eeuw een Grand Prix in Neerland en uiteraard op Zandvoort.

Ikzelf ga daar de zaterdag van meegenieten, een race van de Formule 3, de kwalificatie van Formule 1 en de race van Formule 2. En ook nog een Porsche Supercuprace.

Allemaal erg leuk. Heel veel zin in.

Zondag kijk ik de race natuurlijk lekker thuis voor de buis.

Iemand anders nog bijzondere  plannen?
#43
https://www.fia.com/news/world-motor-sport-council-approves-f1-2026-power-unit-regulations-and-updated-2022-2023

Tsja, laten we daar maar eens mee beginnen, WMSC heeft gesproken en:

The FIA has consulted extensively with the teams and has come to a final position as follows:

From the Belgian Grand Prix, the FIA will be measuring the phenomenon and expecting teams to operate below a certain threshold in order for their car to be considered safe. In addition, the following measures are approved for 2022 and 2023:

2022 Formula 1 Technical Regulations

Central Floor Flexibility – changes to re-define the stiffness requirements of plank and skids around the thickness measurement holes.


Dus alle ruimte voor totale willekeur en we-doen-maar-wat gedrag van steward, alle ruimte voor protesten en gedoe.

Vanaf volgend jaar:

2023 Formula 1 Technical Regulations

The floor edges will be raised by 15mm.
The Diffuser throat height will be raised, while care has been taken to avoid any impact on the teams' designs of the mechanical components.
The diffuser edge stiffness will be increased.
An additional sensor will be mandated to monitor the phenomenon more effectivel


Dus iedereen anderhalve centimeter omhoog, zodat Lewis' versleten rug geen rammelaartje wordt.
Nou ja, het goede is dat dan de omstandigheden voor alle teams en alle rijders wel weer min of meer gelijkwaardig zijn.
#44
De GP van Hongarije staat voor de deur.

Mickey mouse baantje, zegt de een.
Een echt rijderscircuit, zegt de ander.

Echt een baan voor RBR, zeiden we tot voor kort, nu zegt Toto: "dit is echt een baan voor ons", want minder topsnelheid en dus meer kansen voor de minder snelle auto.

Zeg me, wie gaat het hier goed doen, wie niet, en waarom komt Mclaren eindelijk naar voren dit weekend, gaat Aston Martin eindelijk weer goede zaken doen na een mager eerste halfjaar.

Waarom taant Alfa Romeo, blijft Haas bovengemiddeld presteren en geldt dat hier ook dan?
#45
Een prachtcircuit, prachtig gelegen, magnifieke layout, gezellig, mooi luchtvaartmuseum erbij, heerlijke plek om te zijn, maar vooral ook om te racen, want het is een topbaan.

Tienduizenden oranjegekte-volgers die de met frikadellen en blikjes bier gestutte "Hollandse Gezelligheid" als cultuurgoed uitdragen en in de ogen van sommige boosdenkers een slecht beeld van hun Nederland veroorzaken.

Een baan ook met vele namen. Zeltweg hoor je ook wel, ligt in de buurt, maar is feitelijk een andere plek en een totaal andere layout.

Let op: Qualy op vrijdag om 17:00 en sprintrace op zaterdag.

Giddy up go!

Wat gaat dat worden?
#46
We gaan naar wat ooit het hol van de leeuw was, Hamiltonturf.
Lewis stond in Montreal op het podium. Kan hij zich weer in de strijd mengen om de hoogste trede op het schavot?
Blijft Ferrari klooien?
Is Verstappen weer oppermachtig?
Zal het regenen komend weekend in Engeland? (Ja, natuurlijk, maar waar?)

Wat gaat het worden?
#47
Nog één (semi)-stratencircuit voordat het Europese seizoen begint in Silverstone.

The Wall of Champions, en al dat. Canada, Voor de Strolletjes thuisbasis,  Latifi is er geboren, in Montreal.
En er wordt hardop geroepen dat het zijn laatste race wordt, dat Latifi vanaf Silverstone vervangen gaat worden door Oscar Piastri.

Nou, geef 's gas, wat gaat het worden?
#48
Monaco, Karelsberg, legendarisch, optocht, Rascasse, Hotel, deTunnel.
Mooie baan, als je pole rijdt. De laatste jaren best leuke races gezien. Wat gaat het worden?
#49
Het circuit waarvan de teams de meeste data hebben. De baan die al een decennium of twee op de agenda staat langzamerhand... De baan waar Rosberg Hamilton eraf tikte en zo de weg vrijmaakte voor een schokkend mooi debuut van Verstappen bij RBR.

De baan die we allemaal kennen, maar nu met andere auto's, dat gaat wel verschil maken natuurlijk, veel meer downforce, heel andere sectortijden daardoor, Wie voorspelt de pole nu goed? En hoe zal Ferrari het hier doen, kunnen ze Red Bull hier wel aan?

Komt Hamilton nog aan Russell voorbij of blijft hij er braaf achteraan sjokken?

Barcelona, kom maar op!
#50
Formule 1 forum / Miami, wat gaat dat worden?
04 mei 2022 - 12:43:12
Spiksplinternieuw circuit, ga maar voorspellen wat de poletijd moet worden....  (1:26.790) Alvast voor Gok de Pole ;)

Het diagram van de baan ziet er goed uit, linksom, denk aan je nek, een enorm lange doordraaier, veel volgas, knappe bochten, krappe bochten.

Ik heb er wel zin in!

En oh ja:
Gok de Top:
1. VER
2. LEC
3. PER
4. RUS
5. NOR

https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/2018-redesign-assets/Circuit%20maps%2016x9/Miami_Circuit.png.transform/7col/image.png


#51
Allereerst: hallo allemaal, sorry, sorry, ik heb jullie ook enorm gemist.
Druk met van alles en GPpits is het ondergeschoven kindje geworden.

Maar dit:

Bahrein, Verstappen krijgt te horen dat hij zijn eerste plek terug moet geven. Welbezien was dat helemaal nergens voor nodig.
En weg 7 punten.

Imola, ik weet niet of ik de enige was maar ik was echt verbaasd de laatste 3 ronden, Verstappen had naar binnen moeten gaan voor vers rood om dat ene punt erbij te halen en de leiding te pakken in het WK.  (Nou heb ik eerlijk gezegd niet gekeken wat Verstappen nog aan vers rubber op de stapel had liggen....)

Die pitstops gingen allemaal wel goed, maar een snelle pitstop is niet genoeg om WK te worden. Ik vindt het echt tegenvallen hoe RBR hier punten morst alsof het niks is.
#52
FORMULA 1 HEINEKEN CHINESE GRAND PRIX 2019

14 APR Race
08:10 - 10:10

13 APR Qualifying
08:00 - 09:00

13 APR Practice 3
05:00 - 06:00

12 APR Practice 2
08:00 - 09:30

12 APR Practice 1
04:00 - 05:30

HEINEKEN GRAND PRIX CHINA 2019

Je zult het vast wel meegekregen hebben, de GP China is de duizendste race voor het Formule 1 kampioenschap dat startte in 1950. Er zijn meer grand prixs gehouden, veel meer, die werden al in het begin van het mobiele tijdperk georganiseerd.

De term Grand Prix komt uit de paardensport en veel termen en gebruiken werden uit de hypische cultuur overgenomen. Termen als Paddock, renstal (Scudería is Italiaans voor (ren)stal), (race)track, en meer komen voort uit de georganiseerde paardensport die in de negentiende eeuw sterk opkwam.  Dat wij overigens nog altijd over de pitstraat, pitstop en pits spreken als het om de garageboxen gaat komt ook uit vervlogen tijden; garages hadden voor onderhoud en reparatie tot in de jaren zestig van de vorige eeuw geen bruggen om de auto te heffen maar een kuil waarover de auto werd gereden, zodat technici -die toen nog monteurs werden genoemd- aan die onderkant van auto's werken konden.

Ik denk dat er niet veel lezers en leden van GPPits.net Forum en weblog zijn die die eerste Grand Prix van Groot Brittannië op Silverstone hebben gezien. het is inmiddels behalve 1000 formele races ook 69 jaar geleden. Je moet dus toch ergens midden zeventig zijn om daaraan nog herinneringen te hebben. Verder was er nog geen televisie, was je afhankelijk van het bioscoopjournaal voor dit soort overzeesch nieuws. Nee, het is een historische race geweest daar op Silverstone, maar die eerste en vele andere vroege races zijn vergleden in de tijd.

Nu leven we in een tijd van beeldbanken, van Youtube, jaarboeken en tijdschriften die iedere race analyseren en in detail de gebeurtenissen weergeven.  Toen stond er misschien ergens een stukje in een krant en zou je de archieven overal ter wereld moeten raadplegen.

Overal ter wereld? nou ja, het eerste seizoen is vooral Europa al is de Indy 500 de eerste 10 jaren onderdeel van het Formule 1 wereldkampioenschap. Argentinië maakt deel uit van de kalender vanaf '53 en Zuid Afrika komt erbij in 1962. Nu en dan is er een uitstap, Marokko maakt deel uit van het programma in '58 en vanaf 1959 wordt er -naast de Indy 500 race- een GP van de Verenigde Staten georganiseerd. Mind you, dat was in een tijd dat luchtvaart nog bepaald niet algemeen was, de meeste spullen moesten voor verre grand prixs per schip verplaatst worden.

Nederland (Zandvoort) maakt deel uit van het kampioenschap van '52 tot en met '83. Niemand vond die baan te smal en zeker niet te kort, tot midden jaren 80 van de vorige eeuw was het circuit veel langer dan het nu is. Waar nu golfholes en vakantiebungalows het landschap vullen in de Zandvoortse duinen werd vroeger geraced. Als je op wikipedia de lijst van Formule 1 circuits opzoekt staat het baantje in de duinen nog altijd op de twaalfde plek met 30 georganiseerde officiële Grand Prix Formule 1 wereldkampioenschapraces. Daarnaast heeft Zandvoort nog een aantal Formule 1 races georganiseerd die niet meetelden voor het Formule 1 kampioenschap.

Er gingen stemmen op om de 1000ste race in het Formule1 kampioenschap op Silverstone of een ander historisch circuit in Europa te houden. Dat het niet paste om dat in China te doen. Persoonlijk ben ik het daar niet zomaar mee eens. Dat de 1000ste in China wordt gehouden illustreert waar de sport na 69 jaar is gekomen: zeer populair, zeer commercieel en zeer internationaal.

Hoewel de meeste teams gevestigd zijn in Groot Brittannië kun je de sport al lang niet meer "Engels" noemen, zoals dat in het begin eigenlijk wel zo was. De meeste rijders waren Britten en de meeste teameigenaren ook. Dat er zoveel teams rondom Silverstone bivakeren is ingegeven door de geschiedenis maar vooral door logistieke voordelen, voor de intercontinentale reizen delen de teams immers een stuk of wat Jumbojets.

Van de teams rondom Silvestone gevestigd is Red Bull (orig. Steward GP) Oostenrijks, Mercedes (orig. Tyrrell) Duits, Renault (orig. Toleman) uiteraard Frans  ::) , Racing Point (orig. Jordan) Canadees en zijn Williams en McLaren de enige echte Engelse teams gebleven. Haas heeft ook domicilie gekozen in de buurt, Sauber, Toro Rosso en Ferrari werken volledig vanuit het buitenland, al zou STR wel eens nauw met RBR kunnen samenwerken op logisitiek gebied, maar dat weet ik eigenlijk niet.

Ik wens iedereen veel plezier met de duizendste. Ik hoop voor mezelf en iedereen er nog duizend mee te maken. Nee, zo onwaarschijnlijk is het niet, als Liberty inderdaad naar 25 races per jaar gaat is het over 40 jaar gepiept. En wij worden allemaal ouder dan negentig toch? Gewoon niet roken, niet drinken en geen vet. Hoezo patatgeneratie?!  :-X
#53
1. Welke inhaalactie staat je het meest bij van de afgelopen 1000 races ;)
2. Welke uitspraak van een rijder, ingenieur of teammanager was de meest memorabele sinds 1950?
3. Wat is naar jouw idee de mooiste / belangrijkste ontwikkeling geweest op technisch gebied in die 1000 races?

Verder staat het een ieder natuurlijk vrij om eens algemeen te beschouwen rondom het weekend van 1000.  SHOOT!
#54
Andere Autosport / W SERIES
28 maart 2019 - 10:46:22
W Series heeft vandaag de definitieve line-up bekend gemaakt:

De 18 rijders:
Jamie Chadwick, UK
Sabre Cook, USA
Marta Garcia, Spain
Megan Gilkes, Canada
Esmee Hawkey, UK
Jessica Hawkins, UK
Shea Holbrook, USA
Emma Kimilainen, Finland
Miki Koyama, Japan
Sarah Moore, UK
Tasmin Pepper, South Africa
Vicky Piria, Italy
Alice Powell, UK
Gosia Rdest, Poland
Naomi Schiff, Belgium
Beitske Visser, Netherlands
Fabienne Wohlwend, Liechtenstein
Caitlin Wood, Australia

Reserverijders:
Sarah Bovy, Belgium
Vivien Keszthelyi, Hungary
Stephane Kox, Netherlands
Francesca Linossi, Italy

Milou Mets en Shirley van de Lof vielen helaas af. Bij de Belgen gingen beide kandidaten van de shortlist door, Naomi Schiff bij de laatsate 18 en Sarah de Bovy als reserverijdster.

W-Series Racing gaat in het voorprogramma van DTM rijden en zal dit jaar dus oop op Assen zijn opwachting maken. Omdat W-Series Racing een eenheidsklasse is zullen we nu kunnen zien of Beitske Visser er inderdaad met kop en schouders bovenuit gaat steken en daadwerkelijk zo getalenteerd is dat ze in de topklasses mee zal kunnen binnenkort.
#55
Formule 1 forum / GP BAHREIN 2019
27 maart 2019 - 20:51:16
Grand Prix van BAHRAIN 2019 29 - 31 maart

Lekker baantje waar goed geraced wordt en traditioneel veel kapot gaat wat dan weer tot vreemde uitslagen leidt. Ik wens jullie allemaal een tof weekend met al dat gerace op welgevallige tijdstippen.



Zondag 31 Maart: Race
17:10 - 19:10

Zaterdag 30 maart Qualifying
16:00 - 17:00

Zaterdag 30 maart Practice 3
13:00 - 14:00

Vrijdag 29 maart Practice 2
16:00 - 17:30

Vrijdag 29 maart Practice 1
12:00 - 13:30
#56
Formule 1 forum / GP AUSTRALIË 2019
14 maart 2019 - 01:10:50

Grand Prix van Australië 2019

G'day! It's Grand Prixtoime in 'Strailya. Enjoy!

Eindelijk, eindelijk het is zover, game on, lights out, gentlemen start your f#ck'n engines en al dat.

Let's have a blast, let's have a race, let's have it! Vooruit met die geit, laat maar komen!

En ja, dan wordt het meestal een saaie optocht op de vroege zondagochtend. Klaagt iedereen na afloop steen en been. Enkele naievelingen durven toe te geven dat ze om half 8 de boel hebben uitgezet en zijn gaan slapen.

't Ding is, je wéét het niet hè? Er gebeuren soms van die dingen, daar wil je toch bijzijn. Je weet het niet. Een startcrashje hier, een ploffende Ferrari daar, twee Mercedessen die eraf tetsen, een Gasly die overmoedig wordt, een Leclerc die z'n auto dwars zet op 't rechte stuk waardoor Vettel toch nog wint, het kan allemaal toch? Dus wat gaan we doen?

KIJKEN!!!!!!!!

https://www.gppits.net/magazine/gp_australi_2019._preview/
#57
Formule 1 forum / FANTASY.FORMULA1.COM
04 maart 2019 - 22:52:27
Liberty Media heeft niet alleen overal en nergens de F1 achter de decoder gegooid, maar ook een managersgame online gezet. Vorig jaar was het eerste jaar.

Voor de liefhebber is er de GPPits.net league gecreeërd aldaar.

Hier kun je je aanmelden voor het spel: https://fantasy.formula1.com/
de GPPits League heet GPPits.net
De toegangscode is: feca9f3920

Veel plezier!
#58
Hier mag je voorspellen wat je wilt. Alles met betrekking tot het komend seizoen. Maar wel met een verhaal. Dus bijvoorbeeld:

ik voorspel dat Kimi Räikkönen voor Giovinazzi eindigt omdat ...................... (verhaal)

of:
ik denk:
1. Red Bull
2. Ferrari
3. Mercedes na 21 races want ....................... (verhaal)

En een beetje humor graag ook, want daar ontbreekt het hier wel een beetje aan de laatste tijd ;) ::)
#59
Formule 1 forum / Formule 1 Seizoen 2019
23 november 2018 - 15:44:37
Wanneer wordt er geraced in 2019?

    March 17   Melbourne      Australië
    March 31   Sakhir         Bahrein
    April 14   Shanghai      China
    April 28   Baku         Azerbeidzjan
    May 12      Barcelona      Spanje
    May 26      Monte Carlo      Monaco
    June 9      Montreal      Canada
    June 23      Le Castellet      Frankrijk
    June 30      Spielberg      Oostenrijk
    July 14      Silverstone      Groot Brittanië
    July 28      Hockenheim      Duitsland
    August 4   Budapest      Hongarije
    September 1   Spa-Francorchamps   België
    September 8   Monza         Italië
    September 22   Singapore      Singapore
    September 29   Sochi         Rusland
    October 13   Suzuka         Japan
    October 27   Mexico City      Mexico
    November 3   Austin         USA
    November 17   Sao Paolo      Brazilië
    December 1   Yas Marina      Abu Dhabi


Wie rijdt naast wie in 2019?

    MERCEDES      Lewis Hamilton      Valtteri Bottas
    FERRARI         Sebastian Vettel   Charles Leclerc
    RED BULL      Max Verstappen      Pierre Gasly
    RENAULT         Daniel Ricciardo   Nico Hulkenberg
    HAAS         Romain Grosjean      Kevin Magnussen
    MCLAREN         Carlos Sainz      Lando Norris
    FORCE INDIA      Sergio Perez      Lance Stroll
    TORO ROSSO      Daniil Kvyat      Alex Albon
    SAUBER         Kimi Raikkonen      Antonio Giovinazzi
    WILLIAMS      George Russell      Robert Kubica


Met welke motoren rijden de teams?

    Mercedes motoren      Mercedes, Force India, Williams
    Ferrari motoren         Ferrari, Haas, Sauber
    Renault motoren         Renault, McLaren
    Honda motoren         Red Bull, Toro Rosso

Barcelona pre-seizoen Testdagen 2019

Eerste testsessie      18 februari tot 21 februari
Tweede testsessie      26 februari tot 1 maart
#60
Formule 1 forum / GP ABU DHABI 2018: Yas Marina
22 november 2018 - 14:19:22


Jaaaaah, Yas Marina. De laatste. Misschien niet zo erg, 21 is best veel, maar toch. Ik zie wel een beetje op tegen 3-4 maanden cold turkey zonder grand prixs. Straks neemt Alonso afscheid van het circus. Iets wat ze Bernie trouwens nooit echt gegund hebben, schoot me ineens te binnen.

Vandoorne! Ja wie had dat gedacht toen hij drie jaar geleden aangekondigd werd? Hij was toen toch hét aanstormend talent.   Maar het was kleurloos Stoffel, sorry...
 
Ricciardo neemt afschied van Red Bull, Räikkönen neemt afscheid van Ferrari, nou ja, min of meer afscheid, Ocon knijpt er -even?- tussenuit en ook van Ericcson zullen we in F1 niet meer vernemen.

Sirotkin gaat ook weg en de spannendste van allemaal, what about Strollibolli? Gaat dat nog goedkomen? Of gaat Ocon toch nog door bij F!?

Van allemaal ga ik denk ik Hartley het meest missen. Aardige gast, goeie approach en heeft ongelofelijk hard en veel gewerkt voor STR om Honda zoveel mogelijk te ondersteunen. Hij had meer en beter verdiend, maar goed, hij had ook meer moeten laten zien tijdens de races. Zo het er nu voor staat gaat Brandon pleite. Het zijn er nog al wat he?

Alonso
Sirotkin
Hartley
Ericcson
Vandoorne
Ocon

Ocon ja, godsamme. Even los van wat hij flikte in Sao Paulo, dat zo'n talent buiten de boot valt.... Dat een Bottas dan gewoon in die Merc zit.... nou ja, het is niet anders.

Ik hoop op spektakel komend weekend. De motoren hoeven niet langer gespaard, het gaat niet meer om essentiele zaken als het kampioenschap, je kunt dit weekend rustig een risicootje nemen.

Gentlemen! Start your engines and put the pedal to the metal!