Aangezien iedere coureur nu een vast startnummer voor de rest van zijn Formule 1-carrière heeft, is er een vraag waar ik al een tijdje mee zit.
Wat gebeurt er wanneer een coureur volgend jaar niet langer in de Formule 1 rondrijdt? Is zijn startnummer dan onmiddellijk beschikbaar voor nieuwe rijders of blijft dat nummer nog een tijdje 'bevroren'? Het kan immers altijd voorvallen dat een coureur na een of meer jaren afwezigheid ineens weer terugkeert in de Formule 1 (zie Sutil, Kobayashi, Räikkönen...), waardoor hij dan ineens weer een ander nummer zou moeten kiezen.
Weet er iemand hoe dat precies in zijn werk gaat?
Goede vraag, Het lijkt me op zich wel het meest logische als zo'n nummer met het oog op eventuele come-backs bevroren wordt, maar of dat ook zo is ... ik heb geen idee.
Ik neem aan de je een nummer niet kan claimen als je geen F1 meer rijdt. Als dan later terug wilt keren, tja, dan moet je het geluk hebben dat het nummer nog vrij is. Maar dat is wat ik denk, ik heb verder geen idee of het ook zo in de regels staat.
Zover ik weet blijft het nummer na vertrek nog een paar seizoenen vaststaan voordat het vrijkomt voor een nieuwe coureur om het over te nemen.
Citaat van: Jehoentelaar op 17 augustus 2014 - 19:08:59
Zover ik weet blijft het nummer na vertrek nog een paar seizoenen vaststaan voordat het vrijkomt voor een nieuwe coureur om het over te nemen.
ik denk ook dat het zo verloopt...Eens nagaan wat de FIA daarover heeft te vertellen in haar reglement.
Naar mijn weten staat er in het reglement niks over en heeft de FIA ook nooit officieel laten weten wat er in een dergelijke situatie gebeurt.
Daarom vind ik ook dat deze regel nergens over gaat ;)
Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat wanneer je geen F1 meer rijdt, dat je nummer gewoon vrij is. Kom je later terug dan moet je geluk hebben dat je nummer nog vrij is of een ander nummer kiezen. Geen idee hoe dat geregeld is inderdaad, heb ook geen idee hoe dat bij bijvoorbeeld de MotoGP zit.
Citaat van: Edwin90 op 18 augustus 2014 - 14:46:13
Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat wanneer je geen F1 meer rijdt, dat je nummer gewoon vrij is. Kom je later terug dan moet je geluk hebben dat je nummer nog vrij is of een ander nummer kiezen. Geen idee hoe dat geregeld is inderdaad, heb ook geen idee hoe dat bij bijvoorbeeld de MotoGP zit.
Daar is het weer vrij nadat je stopt. Als je een legendarische held bent wordt je startnummer voor eeuwig toegekend. Ik geloof dat dat bij Kevin Schwantz is. En als Rossi stopt zullen ze dat waarschijnlijk ook doen denk ik.
Citaat van: Figge op 18 augustus 2014 - 15:20:55
Citaat van: Edwin90 op 18 augustus 2014 - 14:46:13
Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat wanneer je geen F1 meer rijdt, dat je nummer gewoon vrij is. Kom je later terug dan moet je geluk hebben dat je nummer nog vrij is of een ander nummer kiezen. Geen idee hoe dat geregeld is inderdaad, heb ook geen idee hoe dat bij bijvoorbeeld de MotoGP zit.
Daar is het weer vrij nadat je stopt. Als je een legendarische held bent wordt je startnummer voor eeuwig toegekend. Ik geloof dat dat bij Kevin Schwantz is. En als Rossi stopt zullen ze dat waarschijnlijk ook doen denk ik.
Dat klopt, het nummer 34 van Schwantz wordt niet langer uitgereikt. Andrea Dovizioso, die tot in de 250cc met nummer 34 rondreed, moest daardoor bij zijn entree in de MotoGP een ander nummer kiezen (werd uiteindelijk nummer 4).
startnummers Verstappen: 30!
Is dat bevestigd of hoop je daarop?
sowieso geen 30.
"RaceXpress: Heb je al een startnummer in gedachten, aangezien de Formule 1 werkt met permanente nummers?
MV: "Nee, daar moet ik nog over nadenken. Mijn geluksnummer is 3, maar daar rijdt Ricciardo al mee. Hij is natuurlijk ook Red Bull-coureur, dus wie weet kan ik met hem iets regelen haha. Dit seizoen rijd ik met startnummer 30, maar dat heeft me niet zoveel geluk gebracht dus dat wordt hem niet.""
http://www.racexpress.nl/index.php?v=a&utm_expid=1511121-13.SUO68oVPQ_6Q_PFzeB96qg.1&nav=Artikel&nid=60582&utm_referrer=http%3A%2F%2Fwww.racexpress.nl%2F%3Fv%3Da (http://www.racexpress.nl/index.php?v=a&utm_expid=1511121-13.SUO68oVPQ_6Q_PFzeB96qg.1&nav=Artikel&nid=60582&utm_referrer=http%3A%2F%2Fwww.racexpress.nl%2F%3Fv%3Da)
Blijkbaar mag je geen nummer meer kiezen als je halverwege het seizoen binnen komt vallen.
De FIA bepaalt de nummers van de testcoureurs en die worden nu overgeheveld naar de coureurs.
Lotterer krijgt het nummer dat Rossi bij Caterham had: 45
en Rossi krijgt 42, een van de testnummers van Marussia.
Raar dat je dan ineens niet mag kiezen...
Erg vaag allemaal. ??? :-\
Vreemd, vraag me of of ze dan volgend jaar wel een ander nummer mogen kiezen. Denk het wel, zou toch het meest logische zijn.
Lijkt me ook wel, maar het blijft een rare maatregel.
Citaat van: Jeroen op 21 augustus 2014 - 21:23:32
Raar dat je dan ineens niet mag kiezen...
Typisch FIA toch? Hoe kunnen we iets simpels zo moeilijk mogelijk maken? ::)
Citaat van: Maikel0230 op 21 augustus 2014 - 21:11:31
Blijkbaar mag je geen nummer meer kiezen als je halverwege het seizoen binnen komt vallen.
De FIA bepaalt de nummers van de testcoureurs en die worden nu overgeheveld naar de coureurs.
Lotterer krijgt het nummer dat Rossi bij Caterham had: 45
en Rossi krijgt 42, een van de testnummers van Marussia.
Nog een geluk dat ze Rossi niet nummer 46 gegeven hebben... :P
Wat een onzin zeg, laat die jongens lekker een eigen nummer kiezen. Mag de rest toch ook?
tja, met dit soort laatste moment vervangingen kan ik me voorstellen dat de FIA de voorkeur geeft aan vaste startnummers. Voor dit soort coureurs heeft het ook echt totaal geen meerwaarde. Prima oplossing van de FIA dus.
Ik neem aan dat in een situatie dat Sainz bij Caterham zou komen te rijden voor de rest van het seizoen, dat hij wel een vast startnummer mag kiezen.
Ik denk dat je de FIA aangaande niks zomaar kan aannemen.
En neem dat maar van Jeroen aan. :P
Precies. Die is betrouwbaar. ;D
toch denk ik dat Perton wel een punt heeft. De FIA doet echt niet moeilijk om het moeilijk doen, regels moeten soms ook gewoon praktisch zijn. Maar goed, blijkbaar wordt ook elk klein puntje aangegrepen om de FIA aan te vallen. We weten het altijd beter, ook al hebben we maar de helft van de info of kennis die de FIA heeft.
Los van het feit dat ik de FIA niet aanval en ik weet niet wei wel, weten we sowieso bijna niks tov iedereen die actief bij de F1 betrokken is.
Dus wie sluit dit forum?
Citaat van: Jeroen op 22 augustus 2014 - 19:36:40
Los van het feit dat ik de FIA niet aanval en ik weet niet wei wel, weten we sowieso bijna niks tov iedereen die actief bij de F1 betrokken is.
Dus wie sluit dit forum?
dan moet je ff teruglezen, ik bedoel niet perse jou hoor. Ik snap dat mensen zich afvragen wat de gedachte hierachter is, maar niet dat men het zo maar onzin of typisch FIA noemt.
Jamaar als ik een regel van de FIA onzin zou vinden, val ik ze toch niet meteen aan? We hoeven het toch niet altijd met ze eens te zijn?
Ik heb niks tegen de FIA, noch tegen (en ik ben geloof ik nog de enige) Bernie Ecclestone. Maar daarom mag ik nog wel twijfels hebben bij bepaalde zaken.
Citaat van: Jeroen op 22 augustus 2014 - 19:59:14
Jamaar als ik een regel van de FIA onzin zou vinden, val ik ze toch niet meteen aan? We hoeven het toch niet altijd met ze eens te zijn?
Ik heb niks tegen de FIA, noch tegen (en ik ben geloof ik nog de enige) Bernie Ecclestone. Maar daarom mag ik nog wel twijfels hebben bij bepaalde zaken.
dat zeg ik ook niet, maar het is altijd hetzelfde liedje als het om beslissingen van de FIA gaat. Zelfs met dit soort niemendalletjes.
Tsja ... zolang de FIA moeilijk doet waar het makkelijk kan en met dit soort regeltjes blijft komen, zullen er altijd mensen zijn die dat onzin en dat als typisch FIA bestempelen. Hoef je niet te snappen, hoef je 't ook niet mee eens te zijn. Maar ik ben bang dat je er wel mee moet leren leven. :D
Citaat van: Kootje op 22 augustus 2014 - 20:18:37
Tsja ... zolang de FIA moeilijk doet waar het makkelijk kan en met dit soort regeltjes blijft komen, zullen er altijd mensen zijn die dat onzin en dat als typisch FIA bestempelen. Hoef je niet te snappen, hoef je 't ook niet mee eens te zijn. Maar ik ben bang dat je er wel mee moet leren leven. :D
dat laatste sowieso, maar hoezo is het moeilijk doen is waar het makkelijk kan? het lijkt me juist dat de FIA hier praktisch gezien voor de makkelijkste weg kiest. Kijk naar vandaag, Rossi stapt na 1 training alweer uit. In feite dus hetzelfde als Hongarije, maar daar maakte niemand zich druk over zijn startnummer.
Overigens kunnen nieuwe coureurs volgens mij wel gewoon een eigen startnummer kiezen (van wat ik uit de regels begrijp)
Het was enigszins gechargeerd van mijn kant, maar ik vond het raar dat de FIA opeens zich ging bemoeien met de startnummers. Ze heeft in deze louter een administratieve functie; enkel kijken of een nummer vrij is en dat toekennen aan de coureur die het heeft aangevraagd.
IMHO
@Tuesday,
Sowieso vind ik het hele idee dat test/reserverijders 'n nummer toegewezen krijgen al te belachelijk voor woorden. In het geval van Rossi (en al die andere vrijdagtesters ???) is het totaal onnodig om überhaupt 'n startnummer toe te wijzen. Hij rijd in de auto van Chilton, dus kan hij net zo goed ook Chilton's startnummer gebruiken. Die rijd immers niet mee, toch? ;)
Zelfde geld in principe ook voor Lotterer en Koba's nummer, maar ik kan me dan voorstellen dat Lotterer liever 'n eigen nummer heeft en dat recht heeft hij imo ook. Hij gaat immers racen en dat is toch iets anders dan slechts 'n VT rijden. Alle andere coureurs die races rijden mochten toch ook kiezen, waarom hij dan niet? Alsof dat zoveel meer voeten in de aarde heeft dan hem 'n nummer toewijzen. ::)
Citaat van: Kootje op 22 augustus 2014 - 21:46:46
@Tuesday,
Sowieso vind ik het hele idee dat test/reserverijders 'n nummer toegewezen krijgen al te belachelijk voor woorden. In het geval van Rossi (en al die andere vrijdagtesters ???) is het totaal onnodig om überhaupt 'n startnummer toe te wijzen. Hij rijd in de auto van Chilton, dus kan hij net zo goed ook Chilton's startnummer gebruiken. Die rijd immers niet mee, toch? ;)
Zelfde geld in principe ook voor Lotterer en Koba's nummer, maar ik kan me dan voorstellen dat Lotterer liever 'n eigen nummer heeft en dat recht heeft hij imo ook. Hij gaat immers racen en dat is toch iets anders dan slechts 'n VT rijden. Alle andere coureurs die races rijden mochten toch ook kiezen, waarom hij dan niet? Alsof dat zoveel meer voeten in de aarde heeft dan hem 'n nummer toewijzen. ::)
kan ook, maar dan rij je dus met het favoriete nummer van iemand anders. Het idee was juist om coureurs een uniek nummer te geven. Verder kan ik jou vragen niet beantwoorden, zoals gezegd vind ik prima dat ze gesteld worden. Ze zullen iig niet gedacht hebben, laten we eens ff lekker moeilijk gaan doen.
Citaatkan ook, maar dan rij je dus met het favoriete nummer van iemand anders. Het idee was juist om coureurs een uniek nummer te geven.
En nu wijst de FIA je 'n nummer toe wat ook niet jouw favoriet is, dus wat is het verschil? Het is nog steeds niet jouw nummer, maar het team moet wel de de auto omstickeren voor slechts één sessie. Dat noem ik onnodig moeilijk doen. :D
CitaatZe zullen iig niet gedacht hebben, laten we eens ff lekker moeilijk gaan doen.
Dat zullen ze idd niet gedacht hebben, maar is wel typerend voor beleidsbepalers. Niet alleen bij de FIA, maar in alle takken van sport, politiek etc. Nu heb ik niet gestudeerd en het gros van dat soort mensen wel, maar het lijkt af en toe wel of ze tijdens hun studie afgeleerd is om logisch na te denken. ;D
Citaat van: Kootje op 22 augustus 2014 - 22:14:18
Citaatkan ook, maar dan rij je dus met het favoriete nummer van iemand anders. Het idee was juist om coureurs een uniek nummer te geven.
En nu wijst de FIA je 'n nummer toe wat ook niet jouw favoriet is, dus wat is het verschil? Het is nog steeds niet jouw nummer, maar het team moet wel de de auto omstickeren voor slechts één sessie. Dat noem ik onnodig moeilijk doen. :D
nee, maar het is dan iig niet het unieke nummer van iemand anders. Bij de F1 staat het nog in de kinderschoenen, maar het zou toch vreemd zijn als in de moto gp ineens iemand anders met nummer 46 rondrijdt?
Citaat van: Franky R. op 22 augustus 2014 - 20:56:57
Het was enigszins gechargeerd van mijn kant, maar ik vond het raar dat de FIA opeens zich ging bemoeien met de startnummers. Ze heeft in deze louter een administratieve functie; enkel kijken of een nummer vrij is en dat toekennen aan de coureur die het heeft aangevraagd.
IMHO
Dat lijkt mij dus ook. Ik snap niet wat er moeilijker aan kan zijn dan dat. En of dat nou voor een half jaar is of voor een trainingssessie, wat is er ingewikkeld aan?
Citaat van: Tuesday op 22 augustus 2014 - 22:26:49
nee, maar het is dan iig niet het unieke nummer van iemand anders. Bij de F1 staat het nog in de kinderschoenen, maar het zou toch vreemd zijn als in de moto gp ineens iemand anders met nummer 46 rondrijdt?
Alleen als dit tijdens de race het geval is, maar als iemand anders slechts 'n VT rijd zie ik het probleem niet zo. Maar goed ... ik denk ook niet dat 'n Lotterer of 'n Rossi daarmee 'n probleem zouden hebben, net zomin als dat ze 'n probleem hebben met 'n toegewezen nummer. Die zijn allang blij dat ze mogen rijden.