GP van Turkije

Gestart door Supermariobros, 19 augustus 2007 - 09:04:00

« vorige - volgende »

damo

Citaat van: Jasper op 25 augustus 2007 - 13:28:02
Met de windtunnel kan je geen zijwind simuleren, dat is het probleem net. :) voor zo'n dingen heb je CFD nodig (computed fluis design of zoiets) maar die technologie staat nog niet helemaal op punt (al zijn zowel McLaren als Ferrari er wel hard aan aan het werken).

In ieder geval... Ralf op vrijdagavond: "we gaan proberen beide wagens in de top-10 te kwalificeren." Zaterdagmiddag: Ralf uitgeschakeld na de eerste sessie, op de 18e plaats. ::)

In een windtunnel kan je wel zijwind simuleren : simpelweg door het model schuin te zetten (zo doen ze het toch in de luchtvaart)
't Is Computational Fluid Dynamics, wij gebruiken het op 't werk voor vloeistoffen (waar het oorspronkelijk voor bedoeld is).  Renault gebruikt het recent ook.  Met CFD maak je een wiskundig model waarmee je softwarematig simulaties kan doen, om het wiskundig model op te bouwen heb je testritten en windtunnelgegevens nodig om de praktijk aan de theorie te toetsen.  Nadeel van CFD is dat het nog nieuw is en dat supercomputers dagen, zelfs weken moeten rekenen om iets of wat resultaat te bekomen.

Ferrari 2010

Ten eerste vraag ik me af, een vloeistof gedraagt zich toch totaal anders dan lucht? Ik begrijp dat je er iets wijzer van kan worden, maar ik denk dat je dan beter af bent met een programma voor gassen en lucht.
Wat je zegt van het model schuinzetten is inderdaad een oplossing voor de luchtvaart en voor de F1, om te bekijken hoe de wind over de wagen gaat. Maar bij de F1 heb je iets nodig wat er bij de luchtvaart niet nodig is: downforce... En dat is iets waarvoor je op het circuit moet zijn, aangezien je ook nog eens met een voorwaartse snelheid zit. Downforce als de wind recht op je af komt lijkt me in een windtunnel nog wel te testen, maar eens de wind uit een hoekje komt is het niet meer testbaar omdat je ook met je voorwaartse beweging rekening moet houden.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Luchtvaart en autosport is op aërodynamisch vlak net hetzelfde, waarom denk je dat ik lucht- en ruimtevaarttechniek ga studeren om in de autosport terecht te komen? :) Een snelle auto is gewoon een ondersteboven gedraaid vliegtuig. Een F1-auto heeft neerwaartse kracht nodig, een vliegtuig heeft opwaartse kracht nodig.

Ook het model schuin zetten kan inderdaad een goede oplossing zijn (ik wist alleen niet dat het mogelijk was omdat de wagen in de windtunnel, dacht ik toch, vasthangt aan 4 metalen stangen). En je kan toch perfect met de voorwaartse beweging rekening houden? Je moet gewoon altijd kijken naar de relatieve beweging van de auto ten opzichte van de lucht. Als een wagen 200 km/h rijdt en er is een wind die haaks op de rijrichting staat, dan is de relatieve beweging van de wagen t.o.v. de lucht nog steeds nagenoeg 'rechtdoor'. Dus het kan genoeg zijn om de wagen in de windtunnel 2° te draaien om een haakse zijwind te simuleren.

Vloeistoffen en lucht hebben inderdaad wel een verschillend gedrag maar ik denk dat de massadichtheid en de viscositeit van de stof eigenlijk het enige is dat het gedrag beïnvloedt. Het gaat hier ook om een wiskundig model, dus moet er toch een manier zijn om je formules aan te passen naar de massadichtheid en viscositeit van lucht?


Over de race: ik denk niet dat de Macs zwaarder zijn, dat blijkt als je Q2 en Q3 vergelijkt (de Macs verliezen meer tijd dan de Ferrari's).

damo

Citaat van: Jasper op 26 augustus 2007 - 12:21:20
Luchtvaart en autosport is op aërodynamisch vlak net hetzelfde, waarom denk je dat ik lucht- en ruimtevaarttechniek ga studeren om in de autosport terecht te komen? :) Een snelle auto is gewoon een ondersteboven gedraaid vliegtuig. Een F1-auto heeft neerwaartse kracht nodig, een vliegtuig heeft opwaartse kracht nodig.

Ook het model schuin zetten kan inderdaad een goede oplossing zijn (ik wist alleen niet dat het mogelijk was omdat de wagen in de windtunnel, dacht ik toch, vasthangt aan 4 metalen stangen). En je kan toch perfect met de voorwaartse beweging rekening houden? Je moet gewoon altijd kijken naar de relatieve beweging van de auto ten opzichte van de lucht. Als een wagen 200 km/h rijdt en er is een wind die haaks op de rijrichting staat, dan is de relatieve beweging van de wagen t.o.v. de lucht nog steeds nagenoeg 'rechtdoor'. Dus het kan genoeg zijn om de wagen in de windtunnel 2° te draaien om een haakse zijwind te simuleren.

Vloeistoffen en lucht hebben inderdaad wel een verschillend gedrag maar ik denk dat de massadichtheid en de viscositeit van de stof eigenlijk het enige is dat het gedrag beïnvloedt. Het gaat hier ook om een wiskundig model, dus moet er toch een manier zijn om je formules aan te passen naar de massadichtheid en viscositeit van lucht?


Over de race: ik denk niet dat de Macs zwaarder zijn, dat blijkt als je Q2 en Q3 vergelijkt (de Macs verliezen meer tijd dan de Ferrari's).

Waar ga je lucht- en ruimtevaarttechniek studeren en op welk niveau?  'k Heb dat 14 jaar geleden ook gestudeerd, volgens mij zijn de karakteristieken van de meeste vloeistoffen en gassen 't zelfde gebleven (hoop ik). 

CFD staat (zeker voor gassen) nog in z'n kinderschoenen maar 't heeft zeker potentieel.  Als je nu de boot mist moet je later een achterstand wegwerken.

Terug on topic: volgens mij gaat KR voorbij LH in de start, bij GP2 waren de wagens op de even startposites ook veel trager weg.

Doefie

CitaatTeam: "Uh, Rubens, Jenson claims he's two seconds quicker"
Barrichello: "Don't make me laugh"

Horen we daar humor in de Formule 1? Nee toch, kan toch niet? :o

Ferrari 2010

Ik vond het overigens zalig :D
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Ferrari 2010

Proficiat Jasper, je hebt gelijk gekregen, Ferrari is er niet over geraakt...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Inderdaad, en McLaren gaat dan nog eens 15 punten bijkrijgen ook dus het is not even close. :P

Citaat van: damo op 26 augustus 2007 - 12:38:50
Waar ga je lucht- en ruimtevaarttechniek studeren en op welk niveau?  'k Heb dat 14 jaar geleden ook gestudeerd, volgens mij zijn de karakteristieken van de meeste vloeistoffen en gassen 't zelfde gebleven (hoop ik).

Ik ga dat studeren aan de universiteit van Delft.

alonsolover

Ik vond het allesins een zalige race ;)

FerrariMan

Weinig zaligs aan. Borefest alom.

Flip wint weer vanop pole, blijkbaar is dit zijn succesformule.

Die Hamilton heeft dit seizoen toch alle geluk van de wereld.

Als Ferrari dit tempo kan aanhouden én met wat geluk dan kunnen ze McLaren nog wat doen zweten.

Jasper

Zalige race? :-\ Het was één van de saaiste races van het seizoen, alles dat er is gebeurd was een klapband en enkele duelletjes in het achterveld.

Tim C

Citaat van: alonsolover op 26 augustus 2007 - 16:06:34
Ik vond het allesins een zalige race ;)
Als die band niet geklapt was had je wel iets anders gedacht ;)

McLaren_über_alles

Oersaaaaaaie race. Er is eigenlijk niks, maar dan echt niks gebeurd. Wel jammer dat Hamilton wéér pech had met een band (voor de tweede keer op enkele races tijd).
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

meatball

Geen spannende race,maar wel goede uitslag.
Dus voor mij alles ok zo :)
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

TurboBoost

Citaat van: McLaren_über_alles op 26 augustus 2007 - 17:01:51
Oersaaaaaaie race. Er is eigenlijk niks, maar dan echt niks gebeurd. Wel jammer dat Hamilton wéér pech had met een band (voor de tweede keer op enkele races tijd).

Geen pech, zijn geluk is gewoon op.  :D