Sabotage bij Ferrari?

Gestart door FerrariMan, 25 juni 2007 - 10:08:16

« vorige - volgende »

Welke straf moet Mclaren al dan niet krijgen?

Vrijspraak
3 (10%)
Punten contructeurs op 0
9 (30%)
Punten rijders op 0
0 (0%)
Punten constructeurs en rijders op 0
5 (16.7%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008
4 (13.3%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008 én 2009
3 (10%)
Mclaren krijgt gewoon een (fikse) geldboete
2 (6.7%)
Andere mening
2 (6.7%)
Geen mening
2 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

Ferrari 2010

Mja, een mail, ik kan ook een mail versturen met eender wiens mailadres, bewijs maar eens dat dat daadwerkelijk Alonso en De La Rosa waren die die conversatie voerden...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

FerrariMan

Citaat van: Ferrari 2007 op 07 september 2007 - 10:05:43
Mja, een mail, ik kan ook een mail versturen met eender wiens mailadres, bewijs maar eens dat dat daadwerkelijk Alonso en De La Rosa waren die die conversatie voerden...
Dat kunnen ze gemakkelijk bewijzen. We leven ondertussen wel in 2007 he.

En verder kunnen de nieuwe bewijzen evengoed McLaren helemaal vrijspreken...

Ferrari 2010

Citaat van: FerrariMan op 07 september 2007 - 10:14:41
Citaat van: Ferrari 2007 op 07 september 2007 - 10:05:43
Mja, een mail, ik kan ook een mail versturen met eender wiens mailadres, bewijs maar eens dat dat daadwerkelijk Alonso en De La Rosa waren die die conversatie voerden...
Dat kunnen ze gemakkelijk bewijzen. We leven ondertussen wel in 2007 he.

En verder kunnen de nieuwe bewijzen evengoed McLaren helemaal vrijspreken...
Mja, zo gemakkelijk valt het niet te bewijzen dat het juist die persoon was. Van waar het verstuurt is enzo is wel te bewijzen, maar als het van buiten de McLaren gebouwen verstuurt is lijkt het me waardeloos, anno 2007 of niet...

Uiteraard kunnen het ook bewijzen zijn die McLaren vrijspreken, maar ik denk dat het gemakkelijker is om een bewijs te vinden dat iemand schuldig is, dan dat iemand onschuldig is. Een bewijs dat zoiets als dit vrijspreekt moet al zeer complex zijn.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

FerrariMan

#363
http://www.autosport.com/news/report.php/id/62097

Indien dat allemaal klopt dan zie ik McLaren hier terecht niet mee weg komen.

CitaatThe new evidence from the FIA against McLaren, in the spy case, is an e-mail sent by Pedro de la Rosa to Fernando Alonso, in March. De la Rosa explains to Alonso how to best adjust the car for the Bridgestone tyres based on information passed to him by Mike Coughlan who received them from Nigel Stepney.

The entity (FIA) sent a letter, Friday, to the management at McLaren summoning their three drivers to the WMSC hearing on the 13th in Paris. And Max Mosley threatens the removal of the superlicense of the three if they don't help. "Yes we were summoned to appear at the hearing" confirmed Luis Garcia Abad, Alonso's manager, one of the few to speak, yesterday, in Monza.
It is not known, yet, who passed the e-mail to the FIA. (...) It is said Mosley proposed to the drivers that they tell the truth in exchange for a lighter punishment to them.

The comments, yesterday, point the discovery (of the e-mails) to the FIA investigation, given that McLaren made their computers available to the investigators. (...)
There is almost a consensus in F1 that this time McLaren will not escape punishment. What is discussed is the extent of the penalty.

Ferrari 2010

Sja, we zullen zien, het ziet er in ieder geval met de dag slechter uit voor McLaren...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

#365
Citaat
'Alonso betrokken bij spionagezaak'

AMSTERDAM - Fernando Alonso en Pedro de la Rosa lijken betrokken te zijn bij de spionagezaak tussen McLaren en Ferrari. Volgens diverse media beschikten de twee Spaanse coureurs over vertrouwelijke informatie van Ferrari.

De la Rosa, die als testcoureur in dienst is bij McLaren, ontving aan het begin van het seizoen informatie over de afstelling van de Ferrari F2007 van Mike Coughlan, hoofdontwerper bij de Britse renstal. De testrijder zou deze informatie vervolgens hebben doorgestuurd aan regerend wereldkampioen Alonso.

Soap

De beschuldiging is het zoveelste hoofdstuk in de bizarre soap rondom de twee topteams in de Formule 1. Eind juni ontsloeg de Italiaanse renstal hun topingenieur op staande voet en diende een aanklacht tegen hem in wegens spionage.

Volgens de 'Scuderia' had Nigel Stepney geheime informatie gelekt aan concurrent McLaren. Begin juli werd hoofdontwerper Coughlan door de Britten op non-actief gesteld. Sindsdien leven de twee renstallen op voet van oorlog met elkaar.

Arrows

In het jongste hoofdstuk lijkt vooral De la Rosa een hoofdrol te spelen. De Spanjaard werkte in 1999 en 2000 al samen met Coughlan bij Arrows, waar Jos Verstappen eveneens achter het stuur zat. De Spanjaard en de Brit zouden sindsdien een goed contact onderhouden.

Coughlan zou aan het begin van het seizoen de vertrouwelijke informatie over de nieuwe Ferrari, die door justitie bij hem thuis was aangetroffen, naar de testrijder hebben gemaild, waarna ook Alonso de informatie kreeg toegespeeld.

Wat opvalt is dat deze mailwisseling aan het begin van het seizoen zou hebben plaatsgevonden. Coughlan heeft echter altijd beweert dat hij de vertrouwelijke informatie pas tijdens de Grote Prijs van Spanje, de vierde race van het seizoen, van Stepney kreeg.

Brief

De FIA neemt de zaak echter hoog op en zou inmiddels al een brief hebben gestuurd aan alle teams die in de Formule 1 uitkomen. Daarnaast kregen ook Alonso, Hamilton en De la Rosa een brief toegestuurd. De overkoepelende organisatie benadrukte in het schrijven dat het een plicht was om alle relevante informatie ter beschikking te stellen aan de bond.

Tijdens een hoorzitting van de autosportbond op 13 september zal McLaren verantwoording moeten afleggen over de laatste bewijzen in de spionagezaak.

Kroongetuige

Saillant detail is dat, als het gerucht waar blijkt te zijn, Alonso kan dienen als kroongetuige tegen McLaren. De laatste maanden lijkt er geen warme band te zijn tussen de Spaanse coureur en de Britse renstal. De FIA zou, in ruil voor belastende informatie, aan sommige coureurs amnestie hebben aangeboden.

Het net sluit zich ....

damo

http://www.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/070907204845.shtml

zou wel straf zijn moest dit allemaal verzonnen zijn...

See you in 2009 Mc Laren

Racerke007

Manman, het aftellen duurt lang ...

Echt slecht voor de sport.

Maar de reactie van Lewis "dat Ferrari ook niet heilig is" doet me toch wel echt het ergste vermoeden.


In Spa geen Mclaren Mercedes.
Volgend jaar geen Mclaren.
Dan volgend jaar ook geen Prodrive.

Als de FIA een zware sanctie geeft dan kunnen promotoren van GP's eindelijk onder hun contract uit  ;)
Dan kan het toch nog voor iemand goed aflopen.

Schumivill

Wel ja,een team schorsen gaan ze wel niet doen,zeker voor 2008 er nog es bij,het veld word veel te klein op die manier,het enigste dat ik zou zien gebeuren is een forse geldboete,kan ook pijn doen...Ferrari is idd ook niet heilig,wie is dat eigenlijk wel,we moesten es weten.
De misdaden zijn gepleegd in 2007,dus kunnen ze enkel bestraft worden in het seizoen 2007 denk ik.
Francorchamps:'96,'00,'01,'02,'04,'05,'08,'15,'16,'17
Hockenheim: '03
Nurburgring: '06,'07,'09
Barcelona: '10,'11,'12
Boedapest: '13,'14,'17
Montreal: '14
Monza: '18

scho0634

Beetje loze opmerking van Hamilton over Ferrari. Het zal best dat ze niet heilig zijn, maar in deze kwestie zijn de bewijzen tegen McLaren en niet tegen Ferrari. Dan kan je wel brullen dat Ferrari ook niet heilig is, maar dat is dan niet meer dan maar wat roepen op niks af. Een beetje als een klein kind dat op zijn kop krijgt, die roept dan ook vaak van; "ja maar hij deed dit of dat...". :P

Verder denk ik ook niet dat ze McLaren uit het WK voor 2007 of 08 nemen. Eerder denk ik aan een forse boete en een afname van de constructeurspunten voor dit seizoen. Ik zie het niet zo snel gebeuren dat de FIA een roemrucht team als McLaren gaat elimineren.

robbert

Ze moeten dat doen, want het seizoen is niet meer eerlijk

scho0634

Citaat van: robbert op 08 september 2007 - 09:17:53
Ze moeten dat doen, want het seizoen is niet meer eerlijk

Dat is aan de FIA om te bepalen.

Jasper

Citaat van: Tim C op 06 september 2007 - 20:29:12
Da's zelfs nog geen slap on the wrist... ::)

Wat had je dan eigenlijk gewild als straf voor het gebruiken van een veiliger onderdeel dan hetgeen door de crashtest geraakt is? Het was wel ongelooflijk dom van McLaren, maar meer ook niet...

scho0634

Citaat van: Jasper op 08 september 2007 - 13:11:42
Citaat van: Tim C op 06 september 2007 - 20:29:12
Da's zelfs nog geen slap on the wrist... ::)

Wat had je dan eigenlijk gewild als straf voor het gebruiken van een veiliger onderdeel dan hetgeen door de crashtest geraakt is?

Ik denk dat je wel kan raden wat Tim had gewild....

Tim C

Een hogere boete dan 50.000 dollar. Wees eerlijk, hoeveel verschil maakt 50.000 dollar op het budget van McLaren?