De Waalse grap

Gestart door Doefie, 15 december 2006 - 01:39:07

« vorige - volgende »

Doefie

... haalt buitenlands nieuws

Citaat van: BBCViewers fooled by 'Belgium split' 

RTBF reporters kept up the spoof for nearly two hours 
Belgians reacted with widespread alarm to news that their country had been split in two - before finding out they had been spoofed.
The Belgian public television station RTBF ran a bogus report saying the Dutch-speaking half of the nation had declared independence.

Later it said Wednesday night's programme was meant to stir up debate.

It appears to have succeeded. Thousands of people made panicked calls to the station and politicians complained.

"It's very bad Orson Welles, in very poor taste," said a spokesman for Prime Minister Guy Verhofstadt, referring to the famous director's 1938 radio adaptation of War of the Worlds. That spoof fooled many Americans into believing Martians had invaded.

"In the current context, it's irresponsible for a public television channel to announce the end of Belgium as a reality presented by genuine journalists," he added.

The French-language TV channel interrupted regular programming with an apparent news report, announcing that Dutch-speaking Flanders had unilaterally declared independence and that Belgium as a nation had ceased to exist.

It showed "live" pictures of cheering crowds holding the Flemish flag, huge traffic jams leading to Brussels airport, and trams stuck at the new "border".


Monarchists rallied outside the Royal Palace after the report

The broadcast came amid an apparent growth of separatist sentiment in Flanders.

Recent regional elections have shown strong support for the far-right, nationalist Vlaams Belang party, which advocates Flemish independence.

The station's website crashed briefly as alarmed viewers sought more information, and 2,600 calls were made to a telephone number given out during the spoof.

"Our intention was to show Belgian viewers the intensity of the issue of the future of Belgium and the real possibility of Belgium no longer being a country in a few months," Yves Thiran, head of news at RTBF, told the BBC.

He said it introduced people to the debate who would otherwise have ignored it, but he admitted some may have taken it the wrong way.

"We obviously scared many people - maybe more than we expected," he said.

Diplomatic reaction

Some politicians were in on the joke, contributing interviews to the programme with their reactions to the "news". But others were not amused.

The minister for audiovisual affairs for the French-speaking community, Fadila Laanan, said the words "this is fiction" appeared on screen half an hour into the broadcast - at her insistence.

"I find it questionable to use such a tactic, which frightened people unbelievably," she said, adding that a number of people had called her in panic when the "news" broke.

The AFP news agency reported that even some foreign ambassadors in Brussels were taken in, and sent urgent messages back to their respective capitals.

dj Peter

#1
 Eerlijk gezegd , eigenlijk wel zonde dat het een grap is.
Als de Walen daar mee te kennen geven dat ze van ons af willen en Belgie willen opdoeken,waarop wachten zij dan  nog ?
Het koningshuis mogen ze ook houden: kunnen ze prins Laurent koning van Wallonie maken  :D

Ik vrees wel dat de makers van dit "nieuwsfeit" een flinke bolwassing zullen krijgen omdat zij dit zo waarheidsgetrouw hebben gebracht: midden in een programma een nieuwsflash brengen is écht wel realistisch. Kamervoorzitter Herman De Croo noemde het voorval "nog erger dan een 1 april grap",maar achteraf bekeken vind ik toch dat er  best wat meer gelachen mag worden in de politiek.
Maar blijkbaar niet op deze manier...

t'Is een andere discussie maar wat de splitsing van Belgie betreft denk ik toch dat een vrij groot percentage van de Vlamingen voorstander is van een scheiding en een afschaffing van de monarchie.

Doefie

Het enige nadeel dat we aan de splitsing zouden hebben is het feit dat we dan Francorchamps kwijt zijn en opgescheept zitten met Zolder :( ;D

Martin

Sluit je dan maar aan bij Nederland. Dan heb je zeker geen last meer van die Walen.
En wij hebben een leuke kroonprins en prinses.

Doefie

Citaat van: Martin op 15 december 2006 - 12:16:16
Sluit je dan maar aan bij Nederland. Dan heb je zeker geen last meer van die Walen.
En wij hebben een leuke kroonprins en prinses.

Yeah right, dat willen de Vlamingen al zeker niet ;)

Dat was ook de voornaamste "vrees": als België splitst komt Vlaanderen bij Nederland en Wallonië bij Frankrijk... niet dus  ;D

dj Peter

Nog liever Vlaanderen bij Nederland dan deze geldverslindende,kunstmatige staat  :P  ;)
Het zou voor mij niet veel aanpassing vergen aangezien ik 500m van de grens woon.

Martin

Kan iemand mij uitleggen waarom iemand uit Vlaanderen een Vlaming is en geen Vlaning.
Als je in Nederland woont ben je een Nederlander en geen Nederlamder.


Tim C

Als je Vlaming was, was je slimmer en zou je dat begrijpen ;)

Juan

Citaat van: Martin op 15 december 2006 - 15:53:55
Kan iemand mij uitleggen waarom iemand uit Vlaanderen een Vlaming is en geen Vlaning.
Als je in Nederland woont ben je een Nederlander en geen Nederlamder.
Meen je nu echt dat dit een vraag is. Zo zeggen we toch ook een Waal tegen iemand uit Wallonië. En iemand uit India, noem je toch ook geen Indiaan.
Dit is toch gewoon de taal ???
Juan

dj Peter

Ongeveer een uur geleden was ik aan het zappen op de TV, toen ik uitkwam bij de nederlandse versie van "Man Bijt Hond".
Het ging over de grap van de RTBF en men vroeg zich af  of  de Nederlanders zich ook zo snel zouden laten vangen door een fictief nieuwsbericht, en ja hoor,het bewijs werd geleverd:  Op een Friese (schrijf ik dat juist,Martin?) radio-omroep werd de uitzending onderbroken door een belangrijk nieuwsbericht: Friesland werd onafhankelijk verklaard en daarbij werden de nodige verhalen uit de lucht gegrepen om het allemaal nog wat geloofwaardiger te maken.
Vervolgens ging men de straat op om de meningen te peilen en toen bleek dat heel wat mensen geschrokken reageerden en er met beide voeten intrapten.

Martin

Citaat van: Tim C op 15 december 2006 - 18:46:44
Als je Vlaming was, was je slimmer en zou je dat begrijpen ;)

Ik ben slimmer want ik krijg geen duidelijke uitleg.

dj Peter

Tja, waarom is een inwoner van Duitsland geen duitslander en een inwoner van Nederland wél een nederlander? Omdat de de nederlanders een geval apart zijn zeker ?  ;) ;)

David4Ever

Sommigen zijn zelfs achterlijk.  ::)
Vlaning, wat ben jij? Zes? Zeven  ::) ??? ::)

dj Peter

Komaan ,grappig blijven hé

McChouffe

Wel hypocriet van De Croo en Verhofstadt om zo te reageren, terwijl ze op voorhand al op de hoogte waren.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.