De nieruwe banden van bridgstone

Gestart door bmwracing, 29 november 2006 - 14:12:42

« vorige - volgende »

Tim C

Citaat van: Jasper op 03 december 2006 - 12:31:06
Over gevaarlijk heb ik het al gehad. F1 is geen gevaarlijke sport meer. Maar daarvoor verwijs ik graag naar mijn eerste post in deze topic.
Dat was dezelfde arrogantie die er in april 1994 ook nog heerste. Enkele dagen later lag een Braziliaan in het ziekenhuis en waren een Oostenrijker en de grootste ster van het hele circus dood. Kunnen we misschien even afspreken van die arrogantie nooit meer te vertonen?

Het is niet omdat er de voorbije tien jaar geen doden meer zijn gevallen, en eigenlijk is dat niet waar, dat F1 plots niet meer gevaarlijk is. ::)

Doefie

Jasper, doe u ogen open. Autosport is en blijft gevaarlijk, onthou dat goed ! Het is een half wonder dat er in Spa-Francorchamps 1998 geen gewonden zijn gevallen. Ricardo Zonta breekt zijn enkel in Brazilië 1999, Badoer zijn pols tijdens de testsessie's in 1999. Pedro de la Rosa vliegt over Coulthard en beland op Barrichello in Monza 2000. In dezelfde race verongelukt brandweerman Paolo Ghislimberti, zes maanden later overlijdt marshall Graham Beveridge. Jacques Villeneuve kruipt door het oog van de naald in diezelfde race. Burti in Hockenheim en amper een maand later in Spa-Francorchamps. Takuma Sato in Oostenrijk 2002 toen hij in de flank werd gereden door Heidfeld, eenzelfde ongeluk als waarbij Alessandro Zanardi nog geen jaar voordien zijn beide benen verloor, zij het wel in een andere klasse. Ralf Schumacher tweemaal in Indianapolis. Al die talloze crashes tijdens de testsessies waar de coureurs hun beide pollekes mogen kussen dat ze er nog heelhuids uitgekomen zijn, maar wel bijna afgevoerd werden in een ziekenwagen. De stukjes die op het circuit blijven liggen als er een wagen wat onderdelen verliest zijn vlijmscherp. Jean Alesi had in Brazilië 2000 heel erg veel geluk dat hij dat reclamebord niet op zijn kop heeft gekregen.We mogen héél erg blij zijn dat we, op drie na, niets ergs hebben meegemaakt de laatste jaren. Voor 1994 was het ook 12 jaar geleden dat er een coureur was overleden, op Elio de Angelis in 1986 na. Zoals Tim zegt, het is idioot om te denken dat er geen dode meer gaat vallen. Laat ons hopen van niet, maar je weet nooit.

Waarom willen we de teams gelijk brengen ? Om de waarde van de coureurs naar boven te brengen. Daar draait het allemaal om, de coureurs. Niet de wagens. Ik ben en blijf voorstander van alle chassis door één constructeur te laten maken, alle banden hetzelfde, alle remmen, elke halve millimeter hetzelfde. Dan pas krijg je een sport waarbij de coureur meetelt. En begin nu niet te zeiken dat het geen sport meer is dan, want dat was de basis van de autosport. De capaciteiten van de coureurs, waarbij het geen bal uitmaakte in welke wagen ze reden. Daar zitten we al lang niet meer aan. En ja het is mooi dat de teams er ook een deel in hebben, maar dat ze het dan is voor iedereen toegankelijk maken. Daar geef ik Mosley gelijk in, het verkopen van chassis aan andere teams. De privéteams van destijds. In de jaren '70 had je genoeg teams die een Lotus, Brabham, Ferrari, Williams, McLaren, enz... kochten. Uiteindelijk wonnen die ook niet maar de coureur kon zijn talent laten zien en kreeg vaak een kansje om in een ander team te testen. Zo is Williams ook begonnen he, kocht ook een wagen van een topteam.

Het accepteren is geen foute manier. Je accepteert de verkeersregels ook gewoon, al het gezeik wat ze op de schoolbanken aanleren, de stemplicht, de prijzen in de winkel, de regels in het voetbal, de tennis, darts, weet ik veel wat dan ook. Waarom de autosport dan ook niet? In de karting moet je de regels ook accepteren. Daarnet nog een babbel gehad met de organisatoren van de Belkart, die krijgen ook elke race gezeik op hun kop van dat de ene bevooroordeeld is en de andere mag niet met die goeie karts rijden enz. What the f*ck maakt dat nu uit om er over te gaan janken ? In de Formule Renault zijn er ook de regels waar iedereen zich aan moet houden. In de DTM ook. In elke sport. Welk punt heeft het nu om er maandenlang over te gaan zeiken terwijl het toch geen f*uck uitmaakt en het toch zo zal zijn...

Jasper

De hele serie zware crashes die je daar opnoemt, bevestigt mijn standpunt. Denk je dat het toeval is dat er in al die ongelukken geen ene coureur geweest is die het niet meer kon navertellen? Dit bewijst gewoon: er moet al héél wat gebeuren voor een dode (coureur) valt in de F1. En dat zijn dan die extreme omstandigheden waar ik het al over heb gehad en waar je niets aan kunt doen door je bandjes drie seconden trager te maken. Geldt ook voor de dode marshall en de brandweerman.

Over het gelijk brengen van de teams hebben we dan blijkbaar een fundamenteel andere mening. Autosport draait om het totaalpakket. Van bij de geboorte van de sport tot nu. In de hoogste klasse heeft het nooit om de rijder alleen gedraaid. Iedereen moet zijn eigen totaalpakket samenstellen. Een chassis kopen van iemand anders is een geldige manier om dat te doen, verplicht een aantal onderdelen voorgeschoteld krijgen niet.

Over accepteren: als de verkeersregels of de stemplicht je niet aanstaan, stem je op een partij die hieraan iets wil veranderen. Als een product in de winkel te duur is, koop je het niet. Als je de regels in voetbal, tennis of darts niet goed vindt, kijk je er niet naar. Waarom dan wel naar formule 1?

Doefie

Citaat van: Jasper op 03 december 2006 - 21:40:22
De hele serie zware crashes die je daar opnoemt, bevestigt mijn standpunt. Denk je dat het toeval is dat er in al die ongelukken geen ene coureur geweest is die het niet meer kon navertellen? Dit bewijst gewoon: er moet al héél wat gebeuren voor een dode (coureur) valt in de F1. En dat zijn dan die extreme omstandigheden waar ik het al over heb gehad en waar je niets aan kunt doen door je bandjes drie seconden trager te maken. Geldt ook voor de dode marshall en de brandweerman.

Het is gewoon dom om te denken dat er geen doden meer kunnen vallen. En daar kunnen die banden wel veel aan doen. Ze halen de snelheid in de bochten omlaag. Hogere snelheid is op sommige vlakken minder grip. Minder grip is meer kans op crashen. En als dat aan een hoge snelheid gebeurd kan het fout gaan. Een gebroken been of zware hersenschudding is niet erg genoeg voor ofzo ?

Citaat van: Jasper op 03 december 2006 - 21:40:22Over het gelijk brengen van de teams hebben we dan blijkbaar een fundamenteel andere mening. Autosport draait om het totaalpakket. Van bij de geboorte van de sport tot nu. In de hoogste klasse heeft het nooit om de rijder alleen gedraaid. Iedereen moet zijn eigen totaalpakket samenstellen. Een chassis kopen van iemand anders is een geldige manier om dat te doen, verplicht een aantal onderdelen voorgeschoteld krijgen niet.

Er zijn genoeg coureurs die geen topwagen nodig hadden om fantastisch te presteren. Vanaf de komst van de grote sponsors is alles alleen maar om geld beginnen draaien en niet meer om de sport. En toen zijn de teams ook hun belang beginnen krijgen omdat ze miljoenen investeerden in hun wagens. Het totaalpakket is dus later gekomen en niet vanaf het begin. In het begin hechtte men er geen waarde aan. De laatste dertig jaar wel. Jammer genoeg.

Citaat van: Jasper op 03 december 2006 - 21:40:22Over accepteren: als de verkeersregels of de stemplicht je niet aanstaan, stem je op een partij die hieraan iets wil veranderen. Als een product in de winkel te duur is, koop je het niet. Als je de regels in voetbal, tennis of darts niet goed vindt, kijk je er niet naar. Waarom dan wel naar formule 1?

Goeie vraag, waarom kijkt ge dan nog Formule 1 als het u toch niet aanstaat...

McChouffe

#19
Citaat van: Doefie op 03 december 2006 - 17:07:51Waarom willen we de teams gelijk brengen ? Om de waarde van de coureurs naar boven te brengen. Daar draait het allemaal om, de coureurs. Niet de wagens. Ik ben en blijf voorstander van alle chassis door één constructeur te laten maken, alle banden hetzelfde, alle remmen, elke halve millimeter hetzelfde. Dan pas krijg je een sport waarbij de coureur meetelt.

Wat is dan nog de meerwaarde van F1 t.o.v. andere klassen? Niks, noppes, nada.
F1 staat voor mij ook synoniem met "andere teams de loef afsteken op technisch vlak". En zeg nu niet dat dat vroeger niet gebeurde, want het gebeurde wél. Innovatie is altijd een deel geweest van de F1. Het tempo en de kosten liggen nu alleen hoger.

En dan i.v.m. de banden. Ik zie liever meerdere leveranciers, het zorgt voor gezonde competitie.  F1 maakt zoveel gebruik van externe leveranciers zoals voor wielen, schokdempers, benzine, ... .  Mensen zeggen zo vaak dat het vroeger zo fantastisch was. Awel, hoeveel bandenleveranciers had men toen?

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Jasper

Citaat van: Doefie op 04 december 2006 - 00:55:02
Citaat van: Jasper op 03 december 2006 - 21:40:22
De hele serie zware crashes die je daar opnoemt, bevestigt mijn standpunt. Denk je dat het toeval is dat er in al die ongelukken geen ene coureur geweest is die het niet meer kon navertellen? Dit bewijst gewoon: er moet al héél wat gebeuren voor een dode (coureur) valt in de F1. En dat zijn dan die extreme omstandigheden waar ik het al over heb gehad en waar je niets aan kunt doen door je bandjes drie seconden trager te maken. Geldt ook voor de dode marshall en de brandweerman.

Het is gewoon dom om te denken dat er geen doden meer kunnen vallen. En daar kunnen die banden wel veel aan doen. Ze halen de snelheid in de bochten omlaag. Hogere snelheid is op sommige vlakken minder grip. Minder grip is meer kans op crashen. En als dat aan een hoge snelheid gebeurd kan het fout gaan. Een gebroken been of zware hersenschudding is niet erg genoeg voor ofzo ?

Dat zou inderdaad dom zijn, gelukkig dat ik al twee keer gezegd heb dat ik dat niet denk. Maar de banden kunnen er niets aan doen. Snap je wel waarom die banden trager zijn? Juist, omdat ze minder grip geven. En zoals je zegt, minder grip is meer kans op crashen. Daar gaat je veiligheidsmaatregel.

Citaat van: Doefie op 04 december 2006 - 00:55:02
Citaat van: Jasper op 03 december 2006 - 21:40:22Over het gelijk brengen van de teams hebben we dan blijkbaar een fundamenteel andere mening. Autosport draait om het totaalpakket. Van bij de geboorte van de sport tot nu. In de hoogste klasse heeft het nooit om de rijder alleen gedraaid. Iedereen moet zijn eigen totaalpakket samenstellen. Een chassis kopen van iemand anders is een geldige manier om dat te doen, verplicht een aantal onderdelen voorgeschoteld krijgen niet.

Er zijn genoeg coureurs die geen topwagen nodig hadden om fantastisch te presteren. Vanaf de komst van de grote sponsors is alles alleen maar om geld beginnen draaien en niet meer om de sport. En toen zijn de teams ook hun belang beginnen krijgen omdat ze miljoenen investeerden in hun wagens. Het totaalpakket is dus later gekomen en niet vanaf het begin. In het begin hechtte men er geen waarde aan. De laatste dertig jaar wel. Jammer genoeg.

Zoals ik al zei, een fundamenteel andere mening, die volgens mij niet bediscussieerbaar is. ;)

Citaat van: Doefie op 04 december 2006 - 00:55:02
Citaat van: Jasper op 03 december 2006 - 21:40:22Over accepteren: als de verkeersregels of de stemplicht je niet aanstaan, stem je op een partij die hieraan iets wil veranderen. Als een product in de winkel te duur is, koop je het niet. Als je de regels in voetbal, tennis of darts niet goed vindt, kijk je er niet naar. Waarom dan wel naar formule 1?
Goeie vraag, waarom kijkt ge dan nog Formule 1 als het u toch niet aanstaat...

Wie zegt er dat ik nog altijd even geïnteresseerd ben in F1 als vroeger?

Doefie

Hehe, ik ben juist meer en meer geïnteresseerd... nu ja, we wijken serieus af.

scho0634

Citaat van: McChouffe op 04 december 2006 - 08:56:17
Citaat van: Doefie op 03 december 2006 - 17:07:51Waarom willen we de teams gelijk brengen ? Om de waarde van de coureurs naar boven te brengen. Daar draait het allemaal om, de coureurs. Niet de wagens. Ik ben en blijf voorstander van alle chassis door één constructeur te laten maken, alle banden hetzelfde, alle remmen, elke halve millimeter hetzelfde. Dan pas krijg je een sport waarbij de coureur meetelt.

Wat is dan nog de meerwaarde van F1 t.o.v. andere klassen? Niks, noppes, nada.
F1 staat voor mij ook synoniem met "andere teams de loef afsteken op technisch vlak". En zeg nu niet dat dat vroeger niet gebeurde, want het gebeurde wél. Innovatie is altijd een deel geweest van de F1. Het tempo en de kosten liggen nu alleen hoger.

En dan i.v.m. de banden. Ik zie liever meerdere leveranciers, het zorgt voor gezonde competitie.  F1 maakt zoveel gebruik van externe leveranciers zoals voor wielen, schokdempers, benzine, ... .  Mensen zeggen zo vaak dat het vroeger zo fantastisch was. Awel, hoeveel bandenleveranciers had men toen?

Niets meer aan toe te voegen. Voor 100% mee eens.

Scheelt me een hoop typ-werk ;)

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 03 december 2006 - 11:46:51
Citaat van: Schumi till infinity op 02 december 2006 - 18:25:17
Citaat van: 0634 op 01 december 2006 - 20:44:43
Citaat van: JVA op 01 december 2006 - 20:36:49
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat er maar één bandenlverancier overblijft. De banden waren te bepalends geworden. Dus nu iedereen terug met gelijke wapens.

Hoezo? Een bandenstrijd hoort er toch bij? Dat is ook een onderdeel van een competatieve strijd. De motoren, auto's en de teams zelf zijn ook bepalend. De banden zijn wat mij betreft een onderdeel van het geheel. Anders kunnen we beter 1 chassis, met 1 motor voor allemaal regelen, dan is de strijd helemaal gelijk. Maar dan krijgen we A1 taferelen en dat is toch een veeeel mindere raceklasse. Het onderlinge verschil tussen de coureurs, auto's, motoren, banden en teams horen er wat mij betreft helemaal bij.
Maar de banden hebben de teams niet zelf in de hand, dus is het geen strijd meer tussen de teams maar tussen de bandenfabrikanten. Zoals de afgelopen jaren het geval was, niet de beste wagen, maar de beste band won. Als de teams elk hun eigen leverancier hadden dan had het oor mij gekund, das dan een temasgeboden. Maar nu zaten ze voor X jaar gebonden aan een leverancier, terwijl ze daar misschien geen goede banden hadden. En bovendien kon niet iedereen bij elke leverancier terecht, zo gooide Michelin einde vorig seizoen Toyotab en Williams buiten, maar namen ze later toch STR erbij.

Ik denk dat we er wel vanuit mogen gaan dat de wagen nog altijd véél belangrijker is dan de banden. 2006 was geen bandenstrijd en wat 2005 betreft is het enigszins zwak om de slechte prestaties van Ferrari af te schrijven op Bridgestone - dat deed Ferrari zelf trouwens ook niet.
Dat wil ik ook helemaal niet beweren hoor, het staat al een paal boven water dat de wagen belangrijker dan de banden is, maar ze moeten beide goed zijn om te kunnen winnen. Ook dat Ferrari in 2005 zwak presteerde wil ik ook niet afschuiven op de banden hoor ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

En dat vind ik juist zo jammer; de competativiteit van een auto wordt mede bepaald door het rubber. Een belangrijk deel zelfs, want het is toch het enige onderdeel dat in contact staat met het asfalt. En dat aspect verdwijnt nu. Gewoon heel erg jammer.