Racistische moorden in Antwerpen

Gestart door dj Peter, 12 mei 2006 - 21:20:51

« vorige - volgende »

Alan Blues

Citaat van: Benny Dict op 17 mei 2006 - 11:20:43
CitaatSpirit-voorzitter Geert Lambert reageert met afschuw op de racistische moordpartij in Antwerpen. "Dit heeft niets meer te maken met een samenlevingsprobleem tussen verschillende etnisch-culturele groepen. Dit is blind racisme, geïnspireerd door de brede maatschappelijke goedkeuring van racistische praat."

"Eerst en vooral gaat ons medeleven uit naar de slachtoffers van de recente racistische aanslagen", zegt Fouad Ahidar, Brussels parlementslid voor spirit. Hij verwijst naar de mars tegen zinloos geweld die recent in Brussel plaatsvond. "Het heeft blijkbaar geen effect gehad", merkt hij bitter op.

"De hele reeks racistische incidenten van de jongste weken en jaren (de Afrikaanse jongen die in Brugge in een coma werd geslagen, de Marokkaanse jongen die op de vlucht voor zijn belagers in de Schelde verdronk, de brandstichtingen in o.a. Heule en Sint-Niklaas, de zaak-Remmery,...) maken het steeds moeilijker om ze af te doen als geïsoleerde incidenten. Het lijkt steeds meer op een maatschappelijke trend", aldus Lambert.

Het eerste signaal kwam er nog geen maand na de Vlaamse verkiezingen van 13 juni 2004. Het VB claimde de grootste partij van Vlaanderen te zijn geworden. De racisten kregen het signaal dat ze gelijk kregen van de Vlaamse kiezer. Begin juli overvielen enkele jongeren een asielcentrum in Ranst. De islamitische asielzoekers werden eruit gepikt en in elkaar geslagen.

"Natuurlijk is de gemiddelde VB-kiezer geen neonazistische gek. Maar de agressieve skinheads krijgen wel het gevoel dat hun gedachtegoed gedeeld, of tenminste getolereerd wordt door een miljoen Vlamingen", vervolgt Lambert, "De reacties van de buurtbewoners van het centrum in Ranst logen er niet om: enkelen waren verongelijkt omdat de politie naar hun zin te veel aandacht schonk aan het onderzoek naar de daders. Het VB zelf presteerde het om vergoelijkend te suggereren dat het opgezet spel was: de "illegalen" wilden zo de aandacht vestigen op hun dossier."

Voor spirit is het duidelijk: het groeiende, door het VB aangewakkerde racisme leidt rechtstreeks tot racistisch geweld. Voor de stap van woorden naar daden is maar één enkele gek nodig.

Onze boodschap is: stop met het stigmatiseren van allochtonen, asielzoekers en iedereen die anders is. Als een partij alle zonden Israëls steeds in de schoenen schuift van dezelfde groep, hoef je niet verbaasd te zijn als een deel van de bevolking dit discours letterlijk neemt. Het propageren van haat kan onder geen enkel beding worden goedgepraat.

Fouad Ahidar roept iedereen op tot kalmte en sereniteit: "We moeten de politie en het gerecht hun werk laten doen. Nu oproepen tot acties is niet verstandig."
Ik sluit me hier volledig bij aan.

Ik ook!

Jasper

Dan zijn we met drie, met de nuance dat ik wel vind dat minister Onckelinckx ook wel dringend in gang mag schieten met de bouw van gevangenissen.

KVDracer

Ik vind dat ze in sommige gevallen wat te vlug naar het VB of naar de gewelddadige spelletjes verwijzen. Ik vind het ook niet kunnen wat er gebeurd is, maar dat de politici niet vergeten dat het vooral aan hun te wijten is dat deze dingen gebeuren en dan  verwijs ik zeker niet naar het VB maar naar de grote partijen, die van aan de zijlijn gewoon toekijken en nooit hebben geprobeerd zoiets dergelijks te voorkomen. Het zijn zij die het hier voor de vreemdelingen de hemel hebben gemaakt en dat zij hun hier god zijn beginnen voelen. Ze  hebben nooit geprobeerd om iets degelijks in gang te steken omdat de buitenlanders hun hier zouden aanpassen. Natuurlijk moeten ze hun hier niet volledig aanpassen en heeft ieder zijn godsdienst en cultuur, maar de essentiele dingen zouden ze moeten leren.
Ik ga deze moorden zeker niet goed praten, maar het is zeker niet het laatste wat we hebben gezien. Wanneer er niets gaat veranderen aan de mentaliteit van de politici zijn we binnen 10 jaar beland waar Ierland en Spanje zaten. Dan zullen hier ook aanslagen volgen om Vlaanderen onafhankelijk te laten worden, want dit is tenslotte hetgeen veel VB kiezers willen en niet enkel zij.
En de motieven waarom deze jongen deze daden gepleegd heeft, zal waarschijnlijk niemand echt weten, daarmee dat het ook onterecht is om iemand met de vinger te wijzen die hieraan schuld heeft. En ik denk dat ondanks alles het VB alleen nog maar zal groeien als partij, wacht maar tot de verkiezingen in oktober of september.

Hamilton MASTER

Het Vlaams Belang begint zijn eigen fundamenten gewoon te verwaarlozen.

Vroeger ging het bij het Vlaams Belang om om de Vlamingen en de Walen te scheiden.
Sinds ze zien dat er meer racisme komt, maken ze hiervan een standpunt en laten ze al de rest vallen.

Er zijn vorige weken heel belangrijke leden van het VB opgestapt omdat ze hun idealen niet meer herkennen. Ze moeten zwijgen en luisteren naar de 'bazen' en liefst zo weinig mogelijk ideeën geven zodat ze eigenlijk gewoon een nummer blijven.


Alles doorschuiven naar het VB kan niet, maar het dan steken op games en dergelijke vind ik ook kinkklare bullshit. Ok je kan leren schieten met wapens, maar de klik om het naar het werkelijke leven om te zetten is wel groot meen ik.

Niemand heeft echt 100% schuld, het ligt gewoon aan de dagdagelijkse maatschappij.
Je ziet elke dag op televisie kinderen met wapens rondlopen in 3de-wereld landen.
Maar daar ziet niemand natuurlijk een link in. Het is altijd het VB geweest.

Ik ben absoluut geen VB'er, verre van zelfs, maar het wordt een beetje eentonig.
Het zijn bijna verkiezingen en de mensen moeten iets hebben om te bekritiseren, maar toch niet op deze manier...



Ramses

Citaat van: Jasper op 17 mei 2006 - 15:26:44
Dan zijn we met drie, met de nuance dat ik wel vind dat minister Onckelinckx ook wel dringend in gang mag schieten met de bouw van gevangenissen.

Wist je dat de gevangenis in Brugge maar voor de helft afgewerkt is?
De gevangenis hier is een zeer moderne nieuwbouw, maar door geldgebrek is de helft (!) nooit verder dan de ruwbouw geraakt. Onlangs was er 1 miljoen Euro nodig om de verkrotting tegen te gaan.
Alweer een nieuwe gevangenis? Misschien eerst die van Brugge afwerken en er is direct extra capaciteit. (Ik dacht +600)

Jasper

De bouw van een gevangenis afwerken of een nieuwe gevangenis bouwen valt onder dezelfde noemer hé. :)

Bruno

Gisteren is een ex-collega en goede vriend van mijn broer door 6 jongeren op een bus in het Antwerpse de dood ingejaagd. Dit op een buslijn (nr. 23) waar door de mensen die die bus regelmatig MOETEN nemen regelmatig geklaagd werd over het feit dat er bijna elke keer probleemjongeren op zitten. -> betalen doen ze niet, de reizigers lastigvallen des te meer.
Al die tijd kwam er geen reactie, nu er iemand dood is gaan ze ineens maatregelen nemen.  :'( Het is te zeggen, er word gezegd dat er wat aan gedaan gaat worden maar uiteindelijk gaat er weer maanden over gepraat worden en nemen ze halve maatregelen waar de burger niets aan heeft.

Ik vraag me wel af of we nu ook weer een massale protestmars gaan in verband met dit zinloze geweld?


en dan te denken dat die man de kans had om op pensioen te gaan maar dit liever nog niet deed, mijn broer is nu wel net op pensioen en prijst zich gelukkig dat hij onder andere die bepaalde buslijn niet meer op moet.

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Doefie

Wat is er gebeurd ? Heb het nieuws niet kunnen zien...

Supermariobros

Citaat van: Doefie op 25 juni 2006 - 11:03:17
Wat is er gebeurd ? Heb het nieuws niet kunnen zien...

Gisteren heeft een groep jongeren op een lijnbus in het centrum van Antwerpen een 54-jarige man geschopt en geslagen. De man overleed later aan een hartstilstand.
De zes jongeren hadden in de bus passagiers lastig gevallen, het slachtoffer sprak hen daarop aan en dan zijn ze maar op de man beginnen schoppen en slagen.

Ferrari 2010

Een groepje van 6 jongeren had ruzie op de bus, die man is er tussen gekomen. Ze hebben hem geslagen, dan is hij uitgestapt en daar is hij doodgevallen om het zo maar te zeggen. De jongeren zijn uit de bus geraakt door aan de noodrem te trekken en zijn nog steeds spoorloos. Het waren waarschijnlijk (volgens gerichten) allochtonen.

Dat is een korte samenvatting, zoals ze het op de radio gisteren hebben gezegd.

**edit**
Ik zie dat Mario ook net heeft gereageerd. Het is dus eigenlijk zo dat ze hem hebben geslagen omdat hij hen niet liet doen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

McChouffe

Natuurlijk zat er weer niemand op de bus die ook maar geprobeerd heeft om die arme man te helpen.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Tim C

In plaats van te schreeuwen om maatregels zou de maatschappij veel beter wat verantwoordelijkheidszin kweken...

Ferrari 2010

Citaat van: McChouffe op 25 juni 2006 - 11:40:15
Natuurlijk zat er weer niemand op de bus die ook maar geprobeerd heeft om die arme man te helpen.
Ik weet niet hé, maar beeld je eens in:

Een aantal allochtonen zoeken ruzie, en je ziet iemand tussen komen. Je ziet dat ze die man ineen slagen, denk jij er op dat moment nog aan oom tussen te komen, Je moet al heel wat zelfvertrouwen en heel weinig schrik hebben om dat te doen. Tenzij je natuurlijk op die mannen opvliegt en ze zelf knock-out slaagt zodat ze niets meer kunnen doen, met het risico dat je strafbaar bent ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Tim C

Ik geef je meteen de medaile van verantwoordelijkheidszin!  ::)

McChouffe

Citaat van: Schumi 2006 op 25 juni 2006 - 14:49:41
Citaat van: McChouffe op 25 juni 2006 - 11:40:15
Natuurlijk zat er weer niemand op de bus die ook maar geprobeerd heeft om die arme man te helpen.
Ik weet niet hé, maar beeld je eens in:

Een aantal allochtonen zoeken ruzie, en je ziet iemand tussen komen. Je ziet dat ze die man ineen slagen, denk jij er op dat moment nog aan oom tussen te komen, Je moet al heel wat zelfvertrouwen en heel weinig schrik hebben om dat te doen. Tenzij je natuurlijk op die mannen opvliegt en ze zelf knock-out slaagt zodat ze niets meer kunnen doen, met het risico dat je strafbaar bent ;)

Toch liever tussenkomen en een koek op mijn bakkes dan oogkleppen op en doen alsof er niks gebeurt.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.