Racistische moorden in Antwerpen

Gestart door dj Peter, 12 mei 2006 - 21:20:51

« vorige - volgende »

dj Peter

Het loopt de spuigaten uit. Ongelooflijk.Waar eindigd dit? Mensen met een andere huidskleur dan blank -zelfs toevallig aanwezige kinderen-  worden gewoon afgeschoten door een zogezegde doodbrave,voorbeeldige leerling van 18 die vroeger "problemen"  had met vreemdelingen. Maak dat de kat wijs. Is dit wat dertig procent van de Antwerpenaren wil door op extreem rechts te stemmen? Ik herinner mij een slogan:
"Open uw ogen voor het VB ze sluit".
Sorry dat ik het zo formuleer, maar wie sympathie voor VB toont, zou nu toch wel eens héél goed moeten gaan nadenken over waar hij of zij mee bezig is.Je kan het draaien of keren zoals je wil,maar dit is een gevolg van de opruiende taal van De Winter en co.
Ik hou mijn hart vast als hij  ooit burgemeester wordt.
Oef....Dit moest er echt even uit. En of het bericht hier thuishoort of niet kan me niet schelen,maar ik moest toch even mijn gedacht kwijt kunnen.

Alan Blues

Ik kan hier enkel aan toevoegen dat ik je 100% gelijk geef!!!
Elke vorm van extremisme is slecht!

Jasper

#2
Dit is echt ongelooflijk. Op school heb ik ook op verschillende plaatsen horen praten over dit onderwerp. Dit is onvoorstelbaar.

Ik was trouwens nieuwsgierig naar de reactie van het Vlaams Belang. Ik maak het jullie gemakkelijk en pluk dit artikel van hun website, vlaamsbelang.be:

CitaatPolitieke recuperatie

12.05.2006 12.50u - Schandelijk. Dat is wel het minste wat kan worden gezegd van de reactie van Guy Verhofstadt op de gruwelijke moorden in Antwerpen. "Iedereen kan nu zien wat extreem-rechts kan veroorzaken," aldus de eerste minister.

De traditionele partijen misbruiken de walgelijke misdaden in Antwerpen, waarvoor het Vlaams Belang op geen enkele manier verantwoordelijk kan worden gesteld, om een politieke tegenstander schade te berokkenen. Geert Lambert, voorzitter van het arrogante minipartijtje Spirit, gaat zelfs nog een stap verder in het culpabiliseren van het Vlaams Belang: "Het groeiende, door Vlaams Belang aangewakkerde racisme leidt rechtstreeks tot racistisch geweld." Men moet maar durven.

Natuurlijk hebben ook heel wat journalisten bloed geroken. Ronduit schandelijk is een opiniestuk van Het Laatste Nieuws-journaliste Hilde Sabbe, die het Vlaams Belang verantwoordelijk stelt voor de daad van een zwakzinnige moordenaar. Zij heeft het letterlijk over "een partij die schaamteloos de angst voor het onbekende die in elke mens schuilt, heeft uitgebuit. Die de bange blanke man in elk van ons, nog banger heeft gemaakt. Die met een niets ontziend cynisme heeft ingespeeld op onze hebzucht, onze onuitgesproken wrok en ons gevoel van verongelijkt-zijn. Die propaganda verspreidt waarin vreemdelingen met de meest platte scheldwoorden worden aangeduid. Bruinen. Ratten." Waar hééft die vrouw het in godsnaam over? Het waren, tussen haakjes, de traditionele politici die onze mandatarissen en onze kiezers vergeleken met gespuis en mestkevers. Nooit ofte nimmer heeft het Vlaams Belang opgeroepen tot geweld of racisme. Het pleiten voor een streng maar rechtvaardig vreemdelingenbeleid is nog wel wat anders dan het vermoorden van onschuldige mensen.

Er wordt ook breed uitgesmeerd dat de dader een neef is van een Vlaams Belang-parlementslid. De geëmotioneerde Frieda Van Themsche, die enige tijd geleden zelf haar zoontje verloor in een ongeval met vluchtmisdrijf, wordt sinds gisterenavond bestookt door de media. Alsof een tante verantwoordelijk kan zijn voor de walgelijke misdaden van een neef.

Het valt te verwachten dat de bloedhonden van het regime de komende dagen nog een stortvloed aan verwijten over het Vlaams Belang zullen neerstorten. Wij bewaren alleszins onze kalmte en geloven meer dan ooit in het gezond verstand van de Vlamingen die zeer goed weten dat wij elke vorm van geweld veroordelen.

Mijn bemerkingen.

- Verhofstadt zegt niet dat dit is wat het VB kan veroorzaken, wel wat de extreem-rechtse stroming kan veroorzaken. Men gaat toch niet ontkennen dat de moordenaar een extreem-rechtse racist is?

- Als je je concurrenten afdoet als arrogante minipartijtjes, heb je voor mij al op voorhand afgedaan.

- Racisme leidt tot racistisch geweld. Dat is een feit. Het stuk "door het VB aangewakkerd" ligt misschien wat moeilijk. Maar het VB pleit al gedurende haar hele bestaan voor het uitwijzen van alle vreemdelingen. Het VB komt ook altijd met hele grote uitspraken en cijfers van 'wetenschappelijke studies' die de 'criminaliteit van de allochtonen' aantonen. Is dit dan niet het aanwakkeren van racisme?

- Waar heeft deze vrouw het over? Lol. :)

- Een streng maar rechtvaardig vreemdelingenbeleid? Ik heb deze week in de geschiedenisles toevallig enkele artikels van het 70-puntenplan gelezen (ter illustratie bij het fascisme, de vraag was of het VB een fascistische partij is, conclusie was "nee" maar naar mijn mening hebben ze er wel enkele kenmerken van, dit geheel terzijde). Daarin wordt gepleit voor het uitwijzen van eerste-, tweede- én derdegeneratievreemdelingen. Dus als ik en zelfs mijn ouders geboren zijn in België, is dat niet genoeg om in België te mogen blijven. Het is maar wat je rechtvaardig noemt.

- Dat het VB nooit heeft opgeroepen tot racisme is uiteraard een fabeltje, dat ik twee puntjes hierboven al heb weerlegd. Schiet mij ook nog de slogan "eigen volk eerst" te binnen. Zoiets scanderen is dus geen oproep tot racisme?

- Over Frieda Van Temsche kan ik hen alleen maar gelijk geven.

- Tot slot, het is wel het 'ongezond verstand' van Vlaanderen waar ze hun meeste stemmen halen - mensen die het programma van het VB nog láng niet half kennen.

schumi4ever

Nu moet ik toch ook es reageren hoor. Ik ben helemaal geen aanhanger van het VB, sterker nog, politiek interesseerd mij geen bal maar als je deze moord in de schoenen van het VB schuift wat doe je dan met al de andere moorden die elke week wel ergens voorkomen? Maar dit is natuurlijk politiek, slaan met elke stok die je kan vinden, van alle partijen naar alle partijen... Net daarom dat het mij niet interesseerd...

schumi4ever

Toch nog even aan toevoegen dat het de politiek is die me niet interesseerd é en niet wat er gebeurt is.Ik vind het schandalig dat dit blijkbaar zomaar kan, geen leuke gedachte dat iedereen gelijk welke dag kan opstaan, een geweer kan kopen en zomaar mensen kan neerschieten...

Tim C

"Neem het recht in eigen handen"

"Wij zijn voor terug te schieten in plaats van terug te krabbelen."

Het was maar een kwestie van tijd voor een van die kevers die in die nonsens geloofde het ook echt ging doen...

Jasper

Citaat van: schumi4ever op 12 mei 2006 - 22:22:04
Nu moet ik toch ook es reageren hoor. Ik ben helemaal geen aanhanger van het VB, sterker nog, politiek interesseerd mij geen bal maar als je deze moord in de schoenen van het VB schuift wat doe je dan met al de andere moorden die elke week wel ergens voorkomen?

Het is natuurlijk niet rechtstreeks de schuld van het VB. Maar onrechtstreeks eigenlijk wel. Ze hebben al jaren racistische praat liggen verkopen, en zoals Tim zei, dat MOEST gewoon slecht aflopen!

Citaat van: schumi4ever op 12 mei 2006 - 22:22:04Maar dit is natuurlijk politiek, slaan met elke stok die je kan vinden, van alle partijen naar alle partijen... Net daarom dat het mij niet interesseerd...

Daarom dat ik zo'n voorstander ben van Vivant. Naast constant naar de andere partijen vuren laten ze ook het beloven van cadeautjes naast zich liggen, maar hebben ze concrete voorstellen voor het hervormen van het fiscale systeem om de economie weer aan te zwengelen én tegelijk de armoede te verminderen.

Maar goed, dit topic gaat niet over politiek. Mijn excuses. ;)

Doefie

Het is wat ze willen : we gaan USA achterna. Europa wilt op USA gelijken, wel ja we zijn er al goed naar op weg.

Citaat van: Jasper op 12 mei 2006 - 23:01:59
Daarom dat ik zo'n voorstander ben van Vivant. Naast constant naar de andere partijen vuren laten ze ook het beloven van cadeautjes naast zich liggen, maar hebben ze concrete voorstellen voor het hervormen van het fiscale systeem om de economie weer aan te zwengelen én tegelijk de armoede te verminderen.

Dat is net politiek ... ze beloven alles maar als je één partij vind in de politiek die werkelijk doet wat hi jal zo lang zegt, chapeau. ;)

razzle_dazzle

Hmm dit is een delicaat thema maar ik ga toch proberen mijn mening te geven. Allereerst vind ik het enorm spijtig dat ook in Vlaanderen het zinloos geweld blijft toenemen, maar dit is ook een RECHTSTREEKS gevolg van de wanpolitiek van de regeringen die de afgelopen 30 jaar (met uitzondering van Verhofstadt II misschien) niets hebben gedaan aan de veiligheid in de steden. Hierover lees ik dan weer niets in de kranten.

Ik vind het terecht dat het Vlaams belang een vingerwijzing krijgt, maar het mag geen heksenjacht worden. Het is niet omdat 1 vogel gaat vliegen, dat heel het nest stinkt. Ik merk hier ook vaak dezelfde stereotyperende beschuldigingen op, zoals de allochtonen vaak naar hun hoofd geslingerd krijgen. Uiteindelijk zetten de meeste Vlaamse partijen (incl. VB) ook aan tot Walenhaat en daar is, gelukkig, nog geen slachtoffer gevallen.


Citaat van: Jasper op 12 mei 2006 - 21:57:06
- Racisme leidt tot racistisch geweld. Dat is een feit. Het stuk "door het VB aangewakkerd" ligt misschien wat moeilijk. Maar het VB pleit al gedurende haar hele bestaan voor het uitwijzen van alle vreemdelingen. Het VB komt ook altijd met hele grote uitspraken en cijfers van 'wetenschappelijke studies' die de 'criminaliteit van de allochtonen' aantonen. Is dit dan niet het aanwakkeren van racisme?

Ik kan best begrijpen dat dit in zekere mate tot racisme kan aanwakkeren, anderzijds heeft elke inwoner recht op een waarheid. Economische cijfers worden ook niet verzwegen als ze niet in de kraam passen.

Citaat van: Jasper op 12 mei 2006 - 21:57:06

- Een streng maar rechtvaardig vreemdelingenbeleid? Ik heb deze week in de geschiedenisles toevallig enkele artikels van het 70-puntenplan gelezen (ter illustratie bij het fascisme, de vraag was of het VB een fascistische partij is, conclusie was "nee" maar naar mijn mening hebben ze er wel enkele kenmerken van, dit geheel terzijde). Daarin wordt gepleit voor het uitwijzen van eerste-, tweede- én derdegeneratievreemdelingen. Dus als ik en zelfs mijn ouders geboren zijn in België, is dat niet genoeg om in België te mogen blijven. Het is maar wat je rechtvaardig noemt.

Het grootste deel van het 70-punten plan wordt tegenwoordig achterwege gelaten door het VB omdat het niet meer in hun huidige koers past. Ik vind dan ook niet dat je hen hierop kan veroordelen.

Maar nogmaals het VB en heel Vlaanderen moeten dringend beginnen beseffen dat het zo niet meer verder kan. Een beetje wederzijds respect kan nu toch niet zo moeilijk te bekomen zijn zeker?


McChouffe

Citaat van: Razzle_dazzle op 13 mei 2006 - 21:10:02Ik vind het terecht dat het Vlaams belang een vingerwijzing krijgt, maar het mag geen heksenjacht worden.

Daar ben ik volledig mee akkoord.


Citaat van: Razzle_dazzle

Het grootste deel van het 70-punten plan wordt tegenwoordig achterwege gelaten door het VB omdat het niet meer in hun huidige koers past. Ik vind dan ook niet dat je hen hierop kan veroordelen.

Filip De Winter heeft nochtans altijd beweerd dat hij nog steeds een voorstander is van het 70-puntenplan.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

dj Peter

 Ik heb dit onderwerp niet gepost met de bedoeling er een politieke discussie van te maken, maar ik wil hier toch even duidelijk maken dat het VB al een tijdje bezig is met een charme offensief door het aantrekken van zogenaamde "babes" en zich te profileren als een partij die de familiale waarden hoog in haar vaandel draagt... laat me niet lachen... De top van het VB zijn wolven in schapenvacht.Het feit dat Annemans -in een rechtstreeks tv programma-  gewoon weigerde om enig medeleven te betuigen met de familie van de slachtoffers, zegt toch wel genoeg denk ik.
Maar het ging hier eigenlijk over het feit dat een doorflippende gek "zomaar" een jachtgeweer en 20 patronen kan kopen en mensen op straat gaat doodschieten. Die jongen zou een voorbeeldige leerling en zoon geweest zijn.Best mogelijk maar niemand kan in de ziel van een ander kijken en opgekropte woede barst vroeg of laat toch uit. Ik zeg niet dat die extreem rechtse partij "rechtstreeks" verantwoordelijk is voor de moordpartij,maar zij zetten er wel toe aan door hun haatkwekende uitspraken.

Jasper

Citaat van: Razzle_dazzle op 13 mei 2006 - 21:10:02
Citaat van: Jasper op 12 mei 2006 - 21:57:06
- Racisme leidt tot racistisch geweld. Dat is een feit. Het stuk "door het VB aangewakkerd" ligt misschien wat moeilijk. Maar het VB pleit al gedurende haar hele bestaan voor het uitwijzen van alle vreemdelingen. Het VB komt ook altijd met hele grote uitspraken en cijfers van 'wetenschappelijke studies' die de 'criminaliteit van de allochtonen' aantonen. Is dit dan niet het aanwakkeren van racisme?

Ik kan best begrijpen dat dit in zekere mate tot racisme kan aanwakkeren, anderzijds heeft elke inwoner recht op een waarheid. Economische cijfers worden ook niet verzwegen als ze niet in de kraam passen.

De vraag is: wat ís de waarheid? Ik ben niet de enige die het zegt: met statistieken kan je alles bewijzen. Selectief enkele cijfers bovenhalen is een wanpraktijk waar het VB heel goed in is.


Citaat van: SaffierFM op 13 mei 2006 - 21:37:23Maar het ging hier eigenlijk over het feit dat een doorflippende gek "zomaar" een jachtgeweer en 20 patronen kan kopen en mensen op straat gaat doodschieten.

Hier kan je ook niets aan doen! Als iemand volledig legaal een wapen aankoopt, dan kan je daar in feite niets tegen inbrengen. Je kan de regels verstrengen, maar dan kan je nog steeds een wapen kopen en iemand vermoorden. Wapenverkoop verbieden is gewoon onmogelijk (jagers e.d.).

Hier is geen remedie voor die bestaat uit concrete handelingen, maar wel uit het inbrengen van gezond verstand bij iedereen. En als zo'n dingen niet gebeuren, zal deze moordpartij niet de laatste van z'n soort zijn...

razzle_dazzle

Citaat van: SaffierFM op 13 mei 2006 - 21:37:23
Maar het ging hier eigenlijk over het feit dat een doorflippende gek "zomaar" een jachtgeweer en 20 patronen kan kopen en mensen op straat gaat doodschieten. Die jongen zou een voorbeeldige leerling en zoon
geweest zijn.Best mogelijk maar niemand kan in de ziel van een ander kijken en opgekropte woede barst vroeg of laat toch uit. Ik zeg niet dat die extreem rechtse partij "rechtstreeks" verantwoordelijk is voor de moordpartij,maar zij zetten er wel toe aan door hun haatkwekende uitspraken.


Dan vraag ik mij, net zoals u af, hoe die kerel in godsnaam aan een geweer en zoveel patronen kan komen?

En die woede moet je kunnen beheersen of leren uiten op een andere manier....communicatie is een groot gebrek in onze huidige maatschappij. Door mensen te confronteren en te laten communiceren, kan je dit soort voorvallen vermijden. Ik vond het bijvoorbeeld schitterend hoe de Marokkaanse gemeenschap in Brussel hun steun kwam betuigen voor Joe van Holsbeeck, wetende dat ze door het merendeel van maatschappij als uitschot beschouwd worden.

Het Vlaams Belang maakte in het verleden dikwijls gebruik van 'onze slachtofferrol'. Of dit aanzetten is tot racisme of politieke correctheid laat ik in het midden maar we mogen ook niet blind zijn voor het falen van heel het systeem (waar wij trouwens een onderdeel van zijn).

En nu trek ik richting Hasselt om tussen Ali, Marco en Laila te dansen  ;).

razzle_dazzle

Citaat van: Jasper op 13 mei 2006 - 23:09:46
Citaat van: Razzle_dazzle op 13 mei 2006 - 21:10:02
Citaat van: Jasper op 12 mei 2006 - 21:57:06
- Racisme leidt tot racistisch geweld. Dat is een feit. Het stuk "door het VB aangewakkerd" ligt misschien wat moeilijk. Maar het VB pleit al gedurende haar hele bestaan voor het uitwijzen van alle vreemdelingen. Het VB komt ook altijd met hele grote uitspraken en cijfers van 'wetenschappelijke studies' die de 'criminaliteit van de allochtonen' aantonen. Is dit dan niet het aanwakkeren van racisme?

Ik kan best begrijpen dat dit in zekere mate tot racisme kan aanwakkeren, anderzijds heeft elke inwoner recht op een waarheid. Economische cijfers worden ook niet verzwegen als ze niet in de kraam passen.

De vraag is: wat ís de waarheid? Ik ben niet de enige die het zegt: met statistieken kan je alles bewijzen. Selectief enkele cijfers bovenhalen is een wanpraktijk waar het VB heel goed in is.


Natuurlijk, maar ook de andere partijen zullen cijfers pakken die het best in hun kraam passen. Ik herriner me nog de leuke speech dat Verhofstad 1 miljoen banen zou gecreerd hebben, terwijl de werkloosheid in dat jaar weer gestegen was. En ook dat de begroting alweer in evenwicht was, maar dat dit het gevolg was van de verkoop van een groot deel overheidsgebouwen wordt dan weer verzwegen.

Enfin, het is geen politieke discussie, dus laat ons het hier maar op houden. Ik wil maar zeggen dat als iedereen een beetje meer inlevingsvermogen zou voor de dag brengen, dit alles vermeden kan worden.


Jasper

Oké, we zijn het dus eens (want je eerste alinea is idd ook een voorbeeld van "met statistieken kan je alles bewijzen). :)