WK Snooker

Gestart door Jasper, 27 april 2006 - 18:20:55

« vorige - volgende »

Jasper

Ik heb pas vandaag gemerkt dat die WK al aan de gang is. :'(

We zitten al in de halve finales. Momenteel neemt de Koreaan Marco Fu het op tegen de wereldkampioen van 2002, Peter Ebdon. Daar staat het 3-2 voor Ebdon, maar er moeten 17 frames gewonnen worden voor er een winnaar is.
Ebdon schakelde in de kwartfinales aftredend wereldkampioen Shaun Murphy uit met 13-7.
Fu ging al voorbij Ken Doherty, de wereldkampioen van 1997 en Mathew Stevens, die al tweemaal de finale speelde en die even vaak verloor met een zeer nipte 18-16 (2000 en 2005).

De andere halve finale gaat tussen O'Sullivan en Dott. Dit is trouwens de finale van 2004, toen O'Sullivan vrij gemakkelijk won met 18-8. O'Sullivan werd ook kampioen in 2001.
O'Sullivan schakelde tweevoudig wereldkampioen Mark Williams (2000 en 2003) uit.
Graeme Dott kwam nog geen echt grote namen tegen.

Jonas

Ik volg het de laatste tijd iets minder, maar verwacht/hoop dat O'Sullivan wereldkampioen word.
www.f1-geschiedenis.be
----------------
Schumi World Champion in 1994-1995-2000-2001-2002-2003-2004
----------------
But Senna stays the best !!!!

Tim C

Van Ebdon Fu verdient geen van beide het om te winnen, beide gedragen ze zich zeer onsportief. Dus geef mij maar O'Sullivan

Jasper


Tim C

Fu heeft tot twee keer toe in de kwart finale een fout van zichzelf niet aangegeven en Ebdon is meneer "als ik het niet kan halen doe ik 2 minuten per shot, hoe simpel ook"

Jasper

Wat moet ik mij voorstellen bij "een fout", want ik heb dat dus niet gezien hé. ;)

Van Ebdon, tja, dat is Ebdon. Ik vind het meestal ook wel saai om naar een wedstrijd van hem te kijken, maar volgens mij is die lange tijd per shot echt wel een iets van "ik moet het hier goed doen want ik sta achter".

Ik herinner mij van een jaar of twee geleden nog de wedstrijd tussen Ebdon en Tony Drago. Ebdon is de traagste speler van de hoop, Drago de snelste. Drago kreeg het op den duur zo op zijn heupen van Ebdons trage spel dat hij heel onverzorgd begon te spelen en de wedstrijd verloor.

Zo'n dingen zie je niet alleen in snooker en het heet mentale strijd.

Tim C

Vorig jaar gebruikte hij het smerige trucje ook om O'Sullivan opzij te schuiven.

Fu raakte bvb met z'n keu even de roze bal

Jonas

Fu zie ik ook niet graag spelen.
www.f1-geschiedenis.be
----------------
Schumi World Champion in 1994-1995-2000-2001-2002-2003-2004
----------------
But Senna stays the best !!!!

razzle_dazzle

Kan iemand me eens uitleggen hoe dat werkt met die ballen? Ik probeer het ook eens te volgen  :).

FerrariMan

Citaat van: Razzle_dazzle op 28 april 2006 - 17:55:29
Kan iemand me eens uitleggen hoe dat werkt met die ballen? Ik probeer het ook eens te volgen  :).
Same here, ik kon maar niet begrijpen waarom ze de zwarte bal inspeelden.  :)

Jasper

Het spel begint met 16 rode ballen. Die zijn elk 1 punt waard. Dan zijn er nog 6 'gekleurde' ballen (voor zover rood geen kleur is natuurlijk :P). In volgorde van puntenwaarde zijn die geel (2 punten), groen, bruin, blauw, roze, zwart (7 punten).

Zolang er nog rode ballen op de tafel liggen, moet een speler altijd eerst een rode bal potten. Als je een rode hebt gescoord, mag je een kleur naar keuze nemen. En dan terug een rode, weer een kleur, weer een rode enz. Als je de laatste rode hebt weggespeeld, mag je natuurlijk nog één keer een kleur kiezen, en daarna moeten alle ballen er nog in volgorde in. Die volgorde is dus zoals hierboven genoemd.

Dus kort gezegd:
Eerst een rode, dan een kleur naar keuze. Als alle roden weg zijn, alle kleuren in volgorde.


De reden waarom de zwarte het meest wordt genomen is natuurlijk dat die de meeste punten waard is. :)

Tim C

De maximum break is dus 147, de speler die dat haalt krijgt een bonus van 147.000 Pond

razzle_dazzle

Het spel is boeiender dan ik aanvankelijk dacht, vooral de manier waarop die mannen een bal inspelen, zodat die direct klaar ligt om de volgende te scoren.

Jonas

Hoe zijn de standen momenteel, heb de laatste tijd niet echt kunnen volgen.
www.f1-geschiedenis.be
----------------
Schumi World Champion in 1994-1995-2000-2001-2002-2003-2004
----------------
But Senna stays the best !!!!

Hamilton MASTER

Halve finales, best-of-33:             
Fu (HKo-25) - Ebdon (Eng-7)        7-9
                                       
Dott (Sch-13) - O'Sullivan (Eng-1) 8-8



O'Sullivan was aan de leiding met 5-3 maar was aan een slechte match bezig.
Op het einde van de match viel opeens de top van zijn keu er 'toevallig' af.
De ref liet hem even een andere keu nemen waardoor Dott uit zijn ritme kwam.
Dott was er niet over te spreken en zegt dat Ronnie het opzettelijk heeft gedaan.
Geen beelden die konden bewijzen dat hij het opzettelijk deed...