Weet je weetje

Gestart door Martin, 02 april 2006 - 20:07:25

« vorige - volgende »

Matthijs

HRT, Adrian Campos en Luiz-Perez Sala!

Ik wou het nog niet posten omdat ik het had opgezocht.

SDG

Citaat van: Matthijs op 10 december 2012 - 12:20:16
HRT, Adrian Campos en Luiz-Perez Sala!

Ik wou het nog niet posten omdat ik het had opgezocht.

Klopt, teamgenoten in 1988 bij Minardi.

Matthijs

Hoe verzin je zo'n vraag?

SDG

Citaat van: Matthijs op 10 december 2012 - 12:51:34
Hoe verzin je zo'n vraag?

Veel kennis in het achterhoofd zitten hebben van 'weetjes' uit de Formule 1, haha!  ;D

SDG

Nu we toch bezig zijn, nog eentje: wie is tot op nu de laatste officiële racecoureur (dus geen vrijdagtesters) in de Formule 1 die er nooit in slaagde zich te kwalificeren voor een Grote Prijs?

Sphinx

Sospiri in de Lola (97)
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

SDG


Matthijs

Waar en wanneer was de eerste GP die de naam Europese Grand Prix droeg? Er zijn twee mogelijkheden, bonuspunten voor wie ze allebei weet.

Het is een eenvoudige wikipediavraag, maar probeer het eerst zonder wikipedia.

Sphinx

Ik kom zo alleen op de Nurburgring, de bonuspunten haal ik dus niet binnen  :-X
There's nothing wrong with the car, except that it's on fire!

Matthijs

Sterker nog, je haalt helemaal geen punten!  :)

Fabian

#310
Citaat van: Matthijs op 11 december 2012 - 15:17:43
Sterker nog, je haalt helemaal geen punten!  :)
Ik gok op GP van Italië op Monza. Twijfel heel erg.

Kootje

Toevallig heb ik hier laatst iets over zitten lezen, waardoor ik ongeveer het antwoord weet.

1, Grand Prix van Italië - Monza     begin jaren 20      deze race kreeg als eerste de, toen nog, eretitel GP van Europa
2, Groot Brittanié - Brands Hatch    begin jaren 80      dit was de eerste race die officieel de naam GP van Europa droeg

Jehoentelaar

Hold on - ik ben ergens een affiche tegengekomen van een GP van Nederland (oh, dat klinkt een partij mooi) waar met koeienletters "Grand Prix van Europa" op stond. Die Grand Prix werd midden jaren '70 gehouden (vermoed 1976 of 1977).

Kootje

Zou kunnen. Vanaf begin jaren 20 t/m begin jaren 80 (uitgezonder WO II) werd er vrijwel ieder jaar 'n GP van Europa gehouden. Alleen was dit toendertijd nog 'n eretitel die aan de GP van 'n land gegeven werd, terwijl men vanaf Brands Hatch begin jaren 80 deze benaming ging gebruiken om het mogelijk te maken twee GP's in één land te organiseren en dus officieel als GP van Europa in de boeken staat.

Om het probleem van twee GP's van Europa weer te omzeilen, heeft Imola jarenlang de naam GP van San Marino gedragen, en is de Nürburgring gastheer geweest voor de GP van Luxemburg. De GP's van Italië en Duitsland bestonden in die jaren al, en omdat het Spaanse Jerez al als GP van Europa in de boeken stond (Barcelona was GP van Spanje), hebben ze dat als oplossing gekozen om niet twee dezelfde GP's te hebben.

Zo hebben we in de VS ooit de GP van de VS-oost en west gehad, of de GP van Dallas, Detroit en zelfs van Ceasars Palace. Volgend jaar zou daar de race in New Jersey als de GP van Amerika (tegenhanger van GP van Europa) door het leven gaan, omdat Austin al de GP van de VS is. En dat allemaal omdat er ergens in de reglementen staat dat er géén twee GP's in één land verreden mogen worden.

Matthijs

#314
Citaat van: Kootje op 11 december 2012 - 16:21:07
Toevallig heb ik hier laatst iets over zitten lezen, waardoor ik ongeveer het antwoord weet.

1, Grand Prix van Italië - Monza     begin jaren 20      deze race kreeg als eerste de, toen nog, eretitel GP van Europa
2, Groot Brittanié - Brands Hatch    begin jaren 80      dit was de eerste race die officieel de naam GP van Europa droeg
Dubbele punten inderdaad! Het was de GP van Italië van 1923 en de Europese GP in Brands Hatch van 1983 om precies te zijn!

Citaat van: Jehoentelaar op 11 december 2012 - 18:56:21
Hold on - ik ben ergens een affiche tegengekomen van een GP van Nederland (oh, dat klinkt een partij mooi) waar met koeienletters "Grand Prix van Europa" op stond. Die Grand Prix werd midden jaren '70 gehouden (vermoed 1976 of 1977).
De GP van Nederland van 1976 was de één na laatste GP die de eretitel Europese GP kreeg. Half puntje voor jou.