Het voetbal-topic

Gestart door FerrariMan, 22 maart 2006 - 17:25:33

« vorige - volgende »

Franky R.


Fabian

Inderdaad. Het is te gek voor woorden dat er met voorwerpen naar spelers wordt gegooid. Kijk naar Utrecht-Ajax. Of die Wesley van W. die het veld opstormt. Dida van AC Milan enkele jaren geleden die vuurwerk tegen zich aan krijgt. Absurd dit soort dingen. Dan is een politiehond die in het broekje van de grens bijt nog wel geinig.


Wizard

Komisch moment. Wat betreft voetbalgeweld, ik roep al jaren dat de overheid de clubs de rekening moet presenteren. Dan lost het probleem zich vanzelf wel op.

0634


0634

Citaat van: Franky R. op 30 oktober 2012 - 13:43:24
Citaat van: Jeroen op 29 oktober 2012 - 18:53:44
Zeker wel. Ik herinner me ook nog een gewonnen beker tegen Utrecht, toen Wamberto meer dan een meter buitenspel stond.

Ajax heeft ook wel eens wat mee, maar dat doet niet af aan de frustratie als het ook eens tegenzit. Zeker in dit soort potjes. Speel je voor normaal publiek, dus niet de 50.000 schuimbekkende randdebielen die briesend als stieren met wapperende middelvingers de meest gruwelijke ziektes naar het hoofd van De Jong smijten als die wilt ingooien, dan eindigt Ajax de pot gewoon met 11 man.
Jij noemt dat randdebielen. Ik noem ze gepassioneerd... :P
;)

Dat is geen passie meer voor Feyenoord, maar haat tegen Ajax.

Fabian

Komisch moment inderdaad. Op de tribune wisten we ook niet precies wat er aan de hand was.


Wizard

Citaat van: Jeroen op 30 oktober 2012 - 18:37:25
Natuurlijk niet.

Natuurlijk wel. Daar ben ik heilig van overtuigd. Iedere actie vanuit de zogenaamde clubgevoel heeft direct gevolgen voor je club, je zelf en de mensen die naast je staan. Zo creëer je sociale controle.

0634

Die relschoppers interesseren zich geen moer voor hun club, schei uit zeg.

Afgelopen zondag nog een mooi voorbeeld van gezien met dat doosje vitaminen op Janmaat's knar. De gasten die rellen rellen om het rellen en interesseren zich geen reet voor een boete voor hun club. Dat helpt echt helemaal niks.

Toch ben ik ervoor, want de maatschappij hoeft er niet voor te betalen, maar het zal de ongein niet doen afnemen.

Fabian

Citaat van: Jeroen op 30 oktober 2012 - 22:45:22
Die relschoppers interesseren zich geen moer voor hun club, schei uit zeg.

Afgelopen zondag nog een mooi voorbeeld van gezien met dat doosje vitaminen op Janmaat's knar. De gasten die rellen rellen om het rellen en interesseren zich geen reet voor een boete voor hun club. Dat helpt echt helemaal niks.

Toch ben ik ervoor, want de maatschappij hoeft er niet voor te betalen, maar het zal de ongein niet doen afnemen.
Ben het met Jeroen eens. De FCDB supporters die in Tilburg een cafetaria vernielde waren geen supporters. Dat was de enige wedstrijd van de club die ze dat seizoen bezochten. Ze waren daar maar om een reden, uitdagen en rel schoppen...
Dat de club een boete krijgt zal ze een worst wezen.

Kootje

#669
Toch denk ik wel dat wanneer clubs de rekening gepresenteerd krijgen, zij meer zullen doen om dit soort gasten te weren.
Als ik kijk naar FcUtreg en hun Vak U (jongste generatie Bunnik-siders), daar is totaal geen controle.
Ík loop daar nu zo, zonder clubkaart en zonder gefouilleerd te worden het stadion in.
Ik denk niet dat dat nog kan wanneer de clubs opdraaien voor de veiligheid.
Want die roepen dan wel allemaal in koor dat 't zo'n schande is hoe die gasten zich gedragen, maar ze doen niets om ze te weren.
En waarom  niet, omdat juist die tuigvakken voor de sfeer zorgen.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 30 oktober 2012 - 22:45:22
Die relschoppers interesseren zich geen moer voor hun club, schei uit zeg.

Afgelopen zondag nog een mooi voorbeeld van gezien met dat doosje vitaminen op Janmaat's knar. De gasten die rellen rellen om het rellen en interesseren zich geen reet voor een boete voor hun club. Dat helpt echt helemaal niks.

Toch ben ik ervoor, want de maatschappij hoeft er niet voor te betalen, maar het zal de ongein niet doen afnemen.

Tuurlijk wel. Statistisch aangetoond in de tijd dat ik aan de deur stond. Natuurlijk zijn er mensen die rellen meer boeit dan de club zelf maar de basis is toch het clubgevoel en de automatische haat jegens de aartsvijand. Die gasten van documentaires hangen niet voor niks onder de logo's en emblemen van een bepaalde club. Bovendien wordt de sociale controle (deze is erg belangrijk!!) groter zodra de club (en fans) worden bestraft door acties van mensen -waarvan jij zegt geen fans te zijn- die rellen. 

Wizard

Citaat van: Fabian op 31 oktober 2012 - 00:06:27
Ben het met Jeroen eens. De FCDB supporters die in Tilburg een cafetaria vernielde waren geen supporters. Dat was de enige wedstrijd van de club die ze dat seizoen bezochten. Ze waren daar maar om een reden, uitdagen en rel schoppen...
Dat de club een boete krijgt zal ze een worst wezen.

Jij hebt het over bezoekers, ik over supporters. En onder een supporter versta ik ieder mens die met regelmaat thuis/uit wedstrijden bezoekt dan wel een seizoenskaarthouder.

0634

Citaat van: Wizard op 31 oktober 2012 - 21:20:25
Citaat van: Jeroen op 30 oktober 2012 - 22:45:22
Die relschoppers interesseren zich geen moer voor hun club, schei uit zeg.

Afgelopen zondag nog een mooi voorbeeld van gezien met dat doosje vitaminen op Janmaat's knar. De gasten die rellen rellen om het rellen en interesseren zich geen reet voor een boete voor hun club. Dat helpt echt helemaal niks.

Toch ben ik ervoor, want de maatschappij hoeft er niet voor te betalen, maar het zal de ongein niet doen afnemen.

Tuurlijk wel. Statistisch aangetoond in de tijd dat ik aan de deur stond. Natuurlijk zijn er mensen die rellen meer boeit dan de club zelf maar de basis is toch het clubgevoel en de automatische haat jegens de aartsvijand. Die gasten van documentaires hangen niet voor niks onder de logo's en emblemen van een bepaalde club. Bovendien wordt de sociale controle (deze is erg belangrijk!!) groter zodra de club (en fans) worden bestraft door acties van mensen -waarvan jij zegt geen fans te zijn- die rellen.

Nou nee hoor. Het wordt keer op keer bewezen dat het geen reet uitmaakt.

Althans, het kan wel helpen hoor. Maar niet omdat het de relschoppers interesseert dat de club dan een boete krijgt. Het kan helpen omdat clubs dan meer maatregelen gaan nemen. Daarom ben ik ervoor. Daarom én omdat wij als maatschappij niet hoeven te dokken.

Maar de redelijkheid proberen te zoeken bij de relschoppers dat gaat hem niet worden.

Citaat van: Wizard op 31 oktober 2012 - 21:22:34
Jij hebt het over bezoekers, ik over supporters. En onder een supporter versta ik ieder mens die met regelmaat thuis/uit wedstrijden bezoekt dan wel een seizoenskaarthouder.

Noem het wat je wilt, het zijn relschoppers. De echte supporters hebben het beste met hun club voor, maar dat stel randdebielen niet hoor. Die boeit het echt niet wie de rekening betaald.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 31 oktober 2012 - 21:35:44
Nou nee hoor. Het wordt keer op keer bewezen dat het geen reet uitmaakt.

De rekening wordt (in het voetbal) -nog- niet gepresenteerd aan de clubs dus er wordt niks bewezen. Op ijshockey is dit wel toegepast. De club verliest met 5 doelpunten als publiek zich misdraagt. En krijgt bovendien een flinke schorsing. Dat het effect heeft is gebleken. De sociale controle werd veel groter en je zag 'geweld' sterk afnemen. Ik heb 7 jaren aan de deur gestaan en weet waar ik over praat. Het is écht de enige remedie om geweld te reduceren.

CitaatAlthans, het kan wel helpen hoor. Maar niet omdat het de relschoppers interesseert dat de club dan een boete krijgt. Het kan helpen omdat clubs dan meer maatregelen gaan nemen. Daarom ben ik ervoor. Daarom én omdat wij als maatschappij niet hoeven te dokken.

De club blijft verantwoordelijk voor haar uit- en thuispubliek. Dat kun je monitoren en veel beter begeleiden. Maar waarom zou je als club? Het probleem wordt opgelost. En daar zit 'm de crux. Ik heb veel uitstapjes gehad in de tijd dat ik aan de deur stond. PSV, Roda, Fortuna, NEC, MVV, dus ik ken de klappen van de zweep wel. Reden waarom ik uit dit wereldje ben gestapt (vrijwilligerswerk dan wel) is juist dat het bestuur achterover leunt en denkt dat het wel goed komt en niet preventief handelt. En daarom kan het steeds weer uit de hand lopen.

CitaatMaar de redelijkheid proberen te zoeken bij de relschoppers dat gaat hem niet worden.

Wel. Die relschoppers hebben nu geen enkele motivatie om zich te gedragen. Wordt een club bestraft, wel. En ze blijven verantwoordelijk voor hun publiek.

CitaatNoem het wat je wilt, het zijn relschoppers. De echte supporters hebben het beste met hun club voor, maar dat stel randdebielen niet hoor. Die boeit het echt niet wie de rekening betaald.

Wel als het hun club betreft. Nu boeit het hun niks omdat ze hun club en fans niet financiëel schaden. En wat de definitie is van een echte supporter die verschilt van mens tot mens. Een relschoppers noemt zichzelf een échte supporter omdat hij voor 'zijn cluppie' door het vuur gaat en zullen mensen als jij en ik bestempelen als geen echte supporters. Stel watjes.

0634

Sorry, maar het is echt niet zo. En ik weet ook waar ik over praat. Ik heb lang genoeg tussen voetbalpubliek gestaan, geen hockeypubliek, maar Ajax publiek. Die relschoppers, dat is een eigen subcultuur. Ik ken notoire relschoppers (zelfs een voormalig Feyenoord hooligan n.b.) die jarenlang met die ellende bezig waren en er toen overheen groeiden of zo en stopten. Toen bleek dat ze helemaal geen voetbalsupporters waren want ze kwamen nooit meer bij de club.

Het interesseert ze echt geen reet, zo'n boete voor een club. Zelfs puntenaftrek niet. Het kan werken om wat je zegt: grotere sociale controle, omdat het echte fans wel interesseert, en omdat clubs meer maatregelen nemen en sneller tot stadionverboden over zullen gaan. Dus in die zin steun ik dat voorstel zeker, maar je 'geneest' de notoire relschoppers niet met een boete voor de club.