Mercedes is niet betrouwbaarste motor (waar is die basiskennis statistiek?)

Gestart door mike, 21 maart 2006 - 01:38:34

« vorige - volgende »

mike

In http://www.f1pits.net/f1nieuws.php?id=P8643_0_1_0 lezen we dat de Mercedes de betrouwbaarste motor is, want er is er nog geen naar de knoppen, en dat de Ferrari de minst betrouwbare is, want er sneuvelden er al 4. Een mooier staaltje van journalistiek verkeerd gebruik van statistiek en het selectief weglaten van cruciale gerevens heb ik al lang niet meer gezien!


  • Ten eerste lag Kimi er na een halve ronde al uit. Vaneigens dat zijn motor het overleeft!
  • Ten tweede zijn er in 1 race (zonder de 3e rijders te tellen): 2 Mercedessen, 2 Renaults, 2 BMWs, 2 Costworth V8s, 2 Cosworth V10s, 4 Toyotas, 4 Ferraris, en 6 Hondas. De kans dat er een Ferrari of een Honda stuk gaat, is alleen daarom al groter.
  • Ten derde zijn niet al de aangehaalde Ferrari motoren gesneuveld. De meeste ervan zijn preventief vervangen, zodat we nooit zeker zullen weten of ze het zouden uitgezongen hebben of niet.
  • Ten vierde schijnt Montoya's motor aan het eind van de race in Maleisie dicht bij het begeven te zijn geweest.

Waarom maken we geen deftige en correcte analyse vooraleer vanalles te beweren? Vooral omdat het gebruik van flutargumenten zoals in het aangehaalde bericht niet eens nodig is om te besluiten dat de Ferrari motor een probleem heeft: een correcte analyse geeft immers hetzelfde resultaat. Misschien omdat een correcte analyse van de Mercedes statistieken nog geen echt betekenisvolle conclusie toelaat, terwijl net die "verhoopte" conclusie de meest sexy headline zou geven?

Doefie

Hoe breek ik de redactie af in 10 stappen  ::)

1. Gaat is op andere internationale nieuwssites zien ...
2. Doe het in 't vervolg dan is zelf. Janken en zagen en klagen kan iedereen, tot ze zelf iets moeten doen.

masta

Citaat van: Doefie op 21 maart 2006 - 12:38:26
Hoe breek ik de redactie af in 10 stappen  ::)

1. Gaat is op andere internationale nieuwssites zien ...
2. Doe het in 't vervolg dan is zelf. Janken en zagen en klagen kan iedereen, tot ze zelf iets moeten doen.
pure klasse hoe je zo'n niksnut even op zijn nummer zet!

(soms zijn 4 stappen genoeg)

FerrariMan

Jullie ontwijken wel zijn argumentatie, en die heeft wel een punt... Lang leve het F1 seizoen!  :)

masta

Citaat van: FerrariMan op 21 maart 2006 - 13:09:02
Jullie ontwijken wel zijn argumentatie, en die heeft wel een punt... Lang leve het F1 seizoen!  :)
jullie? Mijn post was eerder sarcastisch bedoeld... hij heeft niet 1 punt, hij heeft 4!


Doefie

God ::) Of het nu een klein mechanisch defect is, een gigantische rookpluim of preventief vervangen ... motorprobleem is en blijft een motorprobleem. Ik denk wel dat we hier zo slim zijn om dat in te zien? Of beter gezegd, het overgrote deel is slim genoeg om dat in te zien ...

Renault --> hydraulische problemen in Bahrein ... telt als motorproblemen
Ferrari --> twee hydraulische problemen in Maleisië, drie andere motoren vervangen door mechanische problemen ... tellen mee als motorproblemen
Ford-Cosworth --> twee motoren opgeblazen in Maleisië ... tellen als motorproblemen
Honda --> Motor van Barrichello vervangen in Maleisië  ... telt als motorproblemen
BMW --> Villeneuve zijn motor in Bahrein ... telt als motorproblemen
Toyota --> Ralf Schumacher blaast een motor op in Maleisië ... telt als motorproblemen

Mercedes-Benz ? Niet moeten vervangen, zelfs niet preventief. Ze zijn de enigen die het twee races hebben uitgehouden tot nu toe. Als enige uithouden betekend naar mijn weten nog altijd de betrouwbaarste ::)

KVDracer

Ik begrijp wel niet waar hij de 6 honda motoren haalt. Kan iemand me helpen?

Doefie

Citaat van: KVDracer op 21 maart 2006 - 18:10:32
Ik begrijp wel niet waar hij de 6 honda motoren haalt. Kan iemand me helpen?

2 Honda-wagens en 2 Super Aguri's ... tellen is moeilijk (niet op u he KVDracer).

FerrariMan

Citaat van: Doefie op 21 maart 2006 - 18:19:46
Citaat van: KVDracer op 21 maart 2006 - 18:10:32
Ik begrijp wel niet waar hij de 6 honda motoren haalt. Kan iemand me helpen?

2 Honda-wagens en 2 Super Aguri's ... tellen is moeilijk (niet op u he KVDracer).
Misschien testpiloten?  ??? Ik weet het zelf ook niet.

Mikacouli

Citaat van: Doefie op 21 maart 2006 - 18:19:46
Citaat van: KVDracer op 21 maart 2006 - 18:10:32
Ik begrijp wel niet waar hij de 6 honda motoren haalt. Kan iemand me helpen?

2 Honda-wagens en 2 Super Aguri's ... tellen is moeilijk (niet op u he KVDracer).


Ik volg Doefie hier in. Makkelijk om iets af te breken. (heb het dan tov de redactie)
Ik denk dat hij eerder wat slecht gehumeurd is door de motoropgaves van Ferrari, dan kraken ze maar een ander team af.
Dat de Mercedes van Montoya bijna de geest gaf is geen feit, enkel een veronderstelling. Ik heb er trouwens zelfs niks over gelezen, raar maar waar.

Mercedes doet het enorm goed met de motoren, en dat heeft maar één reden. Ze kunnen met hun motor op 3 standen rijden. "economisch, super-economisch en full power". Dat is de reden waarom ze er nooit geweest zijn tijdens de vrije trainingen.

Ik vind het belachelijk en ongepast dat iemand op zo'n manier een nieuwsbericht afbreekt. Kritiek geven is makkelijk, zelf doen is moeilijker.

Manuel

Citaat van: Doefie op 21 maart 2006 - 16:41:54
God ::) Of het nu een klein mechanisch defect is, een gigantische rookpluim of preventief vervangen ... motorprobleem is en blijft een motorprobleem. Ik denk wel dat we hier zo slim zijn om dat in te zien? Of beter gezegd, het overgrote deel is slim genoeg om dat in te zien ...

Renault --> hydraulische problemen in Bahrein ... telt als motorproblemen
Ferrari --> twee hydraulische problemen in Maleisië, drie andere motoren vervangen door mechanische problemen ... tellen mee als motorproblemen
Ford-Cosworth --> twee motoren opgeblazen in Maleisië ... tellen als motorproblemen
Honda --> Motor van Barrichello vervangen in Maleisië  ... telt als motorproblemen
BMW --> Villeneuve zijn motor in Bahrein ... telt als motorproblemen
Toyota --> Ralf Schumacher blaast een motor op in Maleisië ... telt als motorproblemen

Mercedes-Benz ? Niet moeten vervangen, zelfs niet preventief. Ze zijn de enigen die het twee races hebben uitgehouden tot nu toe. Als enige uithouden betekend naar mijn weten nog altijd de betrouwbaarste ::)
Zeer goed gezegd. ;)

McChouffe

Sorry, maar Mike heeft een punt. Als je statistiek gebruikt dan doe je het goed, of je doet het niet. Dat heeft niks te maken met fan zijn van één of ander team.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Doefie

Mikacouli en Iceman, bedankt.

Mike, Masta, McChouffe; Waar heb ik dan statistieken gebruikt ? Geef mij één zin in het artikel waar ik statistieken zou gebruikt hebben.

PS: ik ben geen fan van één bepaald team trouwens. Eerst en vooral Formule 1-fan, twee coureur-fan. Je kan me dus blind favoritisme niet verwijten ...

Manuel

@ Mike: Bij mercedes is er geen motor kapot gegaan en jij zegt dat mercedes niet de betrouwbaarste motor heeft maar wie heeft dan wel de betrouwbaarste motor volgens jou? ???

Mikacouli

Citaat van: Iceman1986 op 21 maart 2006 - 19:08:45
@ Mike: Bij mercedes is er geen motor kapot gegaan en jij zegt dat mercedes niet de betrouwbaarste motor heeft maar wie heeft dan wel de betrouwbaarste motor volgens jou? ???

Ferrari natuurlijk ;)