Wetenschap

Gestart door Martin, 17 februari 2006 - 20:51:07

« vorige - volgende »

Martin

Ik zag op TV dat als de ijskap op Groenland smelt de zeespiegel met zo'n 6 meter kan stijgen.
Maar als ik in een glas water veel ijsklontjes gooi, ik wacht een uurtje, dan is het ijs gesmolten, maar het niveau in het glas is niet gestegen.
Wie weet daar meer over?

Martin

Het zelfde testje nog eens gedaan met warm water. Het volume van ijs doet het water stijgen maar gaat over in water. Nogmaals zie ik dat het water in het glas niet stijgt als het ijs is gesmolten. Het houdt me wel bezig.
Misschien was mijn testje te klein voor een representatieve uitslag.



IVY440

De hoeveelheid is te klein Martin om een duidelijk verschil te zien.
De ijskap zijn niet enkele klontjes maar een paar miljoen-miljard. Natuurlijk is het ook de temperatuur die een grote rol speelt.

1) IJs is lichter dan water en dus drijft het (het volume onder water zorgt er ook voor dat het water al een deel gestegen is, denk maar aan Archimedes)
2) Het ijs smelt, dus komt er meer water, maar omdat de massa ijs minder wordt, zal het water beetje dalen.
3) Als het water weg kan, zoals bij de zeeën, zal dit (bij een grote hoeveelheid) een duidelijk verschil geven.

Ik hoop dat je het begrijpt. ;)

*edit: owja, de temperatuur beïnvloedt natuurlijk verdamping en de dichtheid (hoeveelheid massa/volume) van ijs en water

Jasper

Je zit ernaast. Martin heeft gelijk: als je een blokje of een blok ijs in het water legt en je laat het smelten, zal het niveau van het water EXACT hetzelfe blijven.

Daarom is het een fabeltje dat de zeespiegel zou stijgen door het smelten van de Noordpool. De Noordpool is één grote ijsblok die in zee drijft. MAAR: Groenland is een stuk land waar ijs bovenop ligt. Dit ijs drijft dus niet in het water. Als dit ijs smelt, zal het in zee lopen en zal de zee dus wel stijgen. Hetzelfde geldt voor de Zuidpool, dat is ook een stuk land met ijs erover.

Conclusie: het smelten van de Noordpool veroorzaakt geen stijging van de zeespiegel, het smelten van de Zuidpool en van Groenland wel.

Doefie

Het ironische is dat het opwarmen van ons klimaat een ijstijd teweeg zal brengen  ;D

IVY440

Citaat van: Jasper op 18 februari 2006 - 14:48:31
Je zit ernaast. Martin heeft gelijk: als je een blokje of een blok ijs in het water legt en je laat het smelten, zal het niveau van het water EXACT hetzelfe blijven.

Daarom is het een fabeltje dat de zeespiegel zou stijgen door het smelten van de Noordpool. De Noordpool is één grote ijsblok die in zee drijft. MAAR: Groenland is een stuk land waar ijs bovenop ligt. Dit ijs drijft dus niet in het water. Als dit ijs smelt, zal het in zee lopen en zal de zee dus wel stijgen. Hetzelfde geldt voor de Zuidpool, dat is ook een stuk land met ijs erover.

Conclusie: het smelten van de Noordpool veroorzaakt geen stijging van de zeespiegel, het smelten van de Zuidpool en van Groenland wel.

Aangezien water en ijs een verschillende dichtheid hebben, moet er toch een verschil zijn tussen de hoeveelheid ijs en de hoeveelheid water (voor een zelfde massa).
Of ben ik ergens verkeerd in mijn redenatie?

daan

Citaat van: Doefie op 18 februari 2006 - 17:03:58
Het ironische is dat het opwarmen van ons klimaat een ijstijd teweeg zal brengen  ;D
En we die niet meer mee zullen maken :P

Martin

Heeft Rob of Jasper nu gelijk??
9 van de 10 keer krijg ik van Jasper geen gelijk. Maar zijn verhaal klinkt aannemerlijker. ;)

Supermariobros

Bij ons (België) bestaat er een wetenschappelijk programma Hoezo?!

Met allerlei zaken over de wetenschap en in iedere aflevering wordt er een vraag van de kijker beantwoord. Momenteel loopt het programma niet maar het komt zeker terug, misschien je vraag naar daar sturen, Martin.

Juan

Citaat van: Supermariobros op 19 februari 2006 - 08:47:10
Bij ons (België) bestaat er een wetenschappelijk programma Hoezo?!

Met allerlei zaken over de wetenschap en in iedere aflevering wordt er een vraag van de kijker beantwoord. Momenteel loopt het programma niet maar het komt zeker terug, mis
schien je vraag naar daar sturen, Martin.
In Nederland loopt dit programma ook, en ook met Bart Peeters :)
Juan

Ferrari 2010

Citaat van: Martin op 18 februari 2006 - 22:10:36
Heeft Rob of Jasper nu gelijk??
9 van de 10 keer krijg ik van Jasper geen gelijk. Maar zijn verhaal klinkt aannemerlijker. ;)

Als je het mij vraagt hebben ze beiden gelijk. Aan de noordpool zijn heel wat ijsblokken die meters boven het water uitsteken. Dus als die smelten zal de zeespiegel toch ook wel stijgen. Niet?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Nee, het ijs ligt ook een deel onder water. IJs en water hebben inderdaad verschillende dichtheden. De dichtheid van ijs is lager dan die van water (jawel, water zet uit als het bevriest). Als je een ijsblokje in water legt, zal het dus gedeeltelijk boven water zitten, maar voor het grootste deel onder water. Als het ijs smelt, vergroot de dichtheid (het krimpt dus als het ware) zodat het water even hoog blijft zijn als wanneer het ijs niet gesmolten is.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Landijs vind je:

Landijs is ijs dat op het land ligt, in tegenstelling tot zee-ijs. Landijs dat niet, of slechts voor een heel klein deel, wegdooit in de zomer wordt meestal gletsjer genoemd.

De grootste massa's van permanent landijs bevinden zich op Antarctica en Groenland.

De ontwikkeling van het landijs is van groot belang voor de verwachte zeespiegelstijging ten gevolge van het versterkte broeikaseffect. Het water dat vrijkomt door het kleiner worden van de hoeveelheid permanent landijs zal een bijdrage leveren aan de stijging van de zeespiegel. Het zee-ijs, zoals het ijs rond de Noordpool, speelt hier geen rol in omdat het immers al drijft op het water, z'n eigen gewicht aan water verplaatst en zo al dezelfde bijdrage levert aan de hoogte van de zeespiegel dan wanneer het gesmolten zou zijn. Dat betekent dat voor de hoogte van de zeespiegel het smelten van de ijskap over arctische zeeën geen gevolgen heeft. Het smelten van het landijs van bijvoorbeeld Groenland en Antarctica daarentegen heeft wel gevolgen voor de zeespiegel.

De gemiddelde zeespiegel is in de 20e eeuw gestegen met 0,1 tot 0,2 meter, voornamelijk vanwege opwarming van het zeewater en het smelten van landijs. Wanneer de grote massa landijs op West-Antarctica geheel zou smelten zou de zeespiegel mondiaal zo'n 6 meter stijgen. Zo'n grote smelting wordt in de 21e eeuw echter niet waarschijnlijk geacht. Op Groenland en Antarctica vindt nog geen heel grote smelting van landijs plaats; wel op andere locaties. Maar op de langere termijn kunnen grotere effecten optreden. Landijs reageert namelijk traag en langdurig op klimaatsverandering. Het kan duizenden jaren duren eer de effecten van de opwarming van de aarde, de atmosfeer en het zeewater zullen zijn opgehouden. Een effect wat mogelijk geacht wordt is dat de mondiale zeespiegel over een periode van 1000 jaar zal stijgen met zo'n 3 meter.

Martin

Yo Jasper,

Duidelijke uitleg. Bedankt.

Jasper


Ferrari 2010

Nuja, de uitleg klopt wel, maar er wordt vergeten dat er in dat ijs ook wel luchtbellen zullen zitten. de kans bestaat dus dat er in het ijs onder water meer lucht zit dan in het ijs boven water. Die lucht houdt het ijs dan boven. Nuja, ik weet wel niet hoeveel lucht je nodig hebt om een bepaalde hoeveelheid ijs te laten drijven en de kans bestaat dat de ijsblok zen zwaarste kant naar beneden draait. Dus misschien komt het dan juist andersom uit :P
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.