Dakar

Gestart door Martin, 07 januari 2006 - 23:13:01

« vorige - volgende »

Martin

Ik kijk dagelijks naar de reportages van Dakar op RTL7.
Nu hoor ik dat er motorrijders zijn met tweewiel aandrijving.
Hoe gaat dat in zijn werk?
Een motor met voor- en achterwielaandrijving.
Ik snap niet hoe dat kan.


Bruno

Citaat van: Martin op 07 januari 2006 - 23:13:01
Ik kijk dagelijks naar de reportages van Dakar op RTL7.
Nu hoor ik dat er motorrijders zijn met tweewiel aandrijving.
Hoe gaat dat in zijn werk?
Een motor met voor- en achterwielaandrijving.
Ik snap niet hoe dat kan.



Om niet té veel in technische details te treden: Er word al een tiental jaren geexperimenteerd met tweewielaandrijving voor motorfietsen maar pas de laatste 3 a 4 jaar zijn er betrouwbare systemen ontwikkeld. Voordien was er enkel sprake van om dit met tandwielen, kettingen en/of cardans te doen maar dat was niet echt handig én als er wat blokkeerde ging je gegarandeerd onderuit, vergelijk het maar met op snelheid enkel de voorrem van je fiets of motorfiets vol dicht te knijpen.
De laaste jaren is men zo slim geweest om het op hydraulische manier te proberen. Hierbij gebeurt de voorwiel aandrijving dus niet met een ketting of riemverbinding maar zit er op het voorwiel een door oliedruk aangedreven rotor. De nodige druk om deze aan te drijven komt van een oliepomp die ergens op de motor (meestal ergens op de versnellingsbak) gemonteerd is. Veel handiger en eenvoudiger uit te voeren, valt de oliedruk weg dan kan je voorwiel nog steeds vrij rondraaien. Je hoeft dus niet constant te vrezen dat een falend systeem je onderuit haalt.
Het principe is vergelijkbaar met een de nieuwere 4 wielaandrijvingen bij de auto's, er word enkel kracht naar het voorwiel gestuurd als de achterwielen beginnen doorspinnen (gripverlies). Het systeem komt het best tot zijn recht bij off-road types maar er zijn al wegmotorprototypes bekend. Wat het nut van die laaste types is is me nog niet helemaal duidelijk want niet elke keer als je achterwiel op vaste ondergrond grip verliest ben je ermee gebaat dat je meer aandrijving op je voorwiel krijgt... Dit is wel afhankelijk van de situatie natuurlijk.

Hopelijk was dit zo wat duidelijk? 

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Ferrari 2010

Ik hoorde net op de radio dat er een dodelijk ongeval is gebeurd met een motorrijder. Wie het ook moge zijn, RIP :(
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Scuderia Ferrari

Niet de minste: Andy Caldicott uit Australië

Triest bericht :(

Martin

Citaat van: Bruno op 08 januari 2006 - 21:48:35
Citaat van: Martin op 07 januari 2006 - 23:13:01
Ik kijk dagelijks naar de reportages van Dakar op RTL7.
Nu hoor ik dat er motorrijders zijn met tweewiel aandrijving.
Hoe gaat dat in zijn werk?
Een motor met voor- en achterwielaandrijving.
Ik snap niet hoe dat kan.



Om niet té veel in technische details te treden: Er word al een tiental jaren geexperimenteerd met tweewielaandrijving voor motorfietsen maar pas de laatste 3 a 4 jaar zijn er betrouwbare systemen ontwikkeld. Voordien was er enkel sprake van om dit met tandwielen, kettingen en/of cardans te doen maar dat was niet echt handig én als er wat blokkeerde ging je gegarandeerd onderuit, vergelijk het maar met op snelheid enkel de voorrem van je fiets of motorfiets vol dicht te knijpen.
De laaste jaren is men zo slim geweest om het op hydraulische manier te proberen. Hierbij gebeurt de voorwiel aandrijving dus niet met een ketting of riemverbinding maar zit er op het voorwiel een door oliedruk aangedreven rotor. De nodige druk om deze aan te drijven komt van een oliepomp die ergens op de motor (meestal ergens op de versnellingsbak) gemonteerd is. Veel handiger en eenvoudiger uit te voeren, valt de oliedruk weg dan kan je voorwiel nog steeds vrij rondraaien. Je hoeft dus niet constant te vrezen dat een falend systeem je onderuit haalt.
Het principe is vergelijkbaar met een de nieuwere 4 wielaandrijvingen bij de auto's, er word enkel kracht naar het voorwiel gestuurd als de achterwielen beginnen doorspinnen (gripverlies). Het systeem komt het best tot zijn recht bij off-road types maar er zijn al wegmotorprototypes bekend. Wat het nut van die laaste types is is me nog niet helemaal duidelijk want niet elke keer als je achterwiel op vaste ondergrond grip verliest ben je ermee gebaat dat je meer aandrijving op je voorwiel krijgt... Dit is wel afhankelijk van de situatie natuurlijk.

Hopelijk was dit zo wat duidelijk? 


Bedankt voor de duidelijke uitleg.

daan

Citaat van: Scuderia Ferrari op 09 januari 2006 - 18:27:43
Niet de minste: Andy Caldicott uit Australië

Triest bericht :(
R.I.P... :(

Juan Pablo

gevaar van de sport, maar t blijft flink lullig

R.I.P

O look a bunny
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Doefie

Andy Caldecott (1964-2006) :'(




bmwracing

Citaat van: Martin op 07 januari 2006 - 23:13:01
Ik kijk dagelijks naar de reportages van Dakar op RTL7.
Nu hoor ik dat er motorrijders zijn met tweewiel aandrijving.
Hoe gaat dat in zijn werk?
Een motor met voor- en achterwielaandrijving.
Ik snap niet hoe dat kan.


kijk eens op de site van yamaha die hebben zo een motor voor op de  baan en veld natuurlijk

Martin

Hey Björn, waar is de tijd gebleven dat we samen over de Dakar rally op de site schreven.
Ik doe het nu in mijn eentje op de F1-Geschiedenis.
Hier lees ik er bijna niets over.

Ramses

Citaat van: Martin op 13 januari 2006 - 11:40:55
Hey Björn, waar is de tijd gebleven dat we samen over de Dakar rally op de site schreven.
Ik doe het nu in mijn eentje op de F1-Geschiedenis.
Hier lees ik er bijna niets over.

Er is natuurlijk een verschil tussen schrijven en kopiëren/plakken op een forum, maar dit geheel terzijde.
We kunnen natuurlijk niet over alles berichten.

Martin

Uiteindelijk is alles na-apen wat wij hier doen.
En dan praat ik over beide sites.
Of je het vertaalt of een kopie maakt.
Ik heb het verschil nooit gezien.
En vertalen uit het Nederlands in het Nederlands lijkt me lastig.
Vertaal ik het uit het Engels kom ik op het zelfde verhaal terecht.
De foto's waar F1Pits bij staat, waren jullie ter plekke?
I don't think so.
Dacht je dat ik vandaag op zelf opzocht?
Natuurlijk niet, gewoon pikken.
Anders ben ik 30 uur per dag bezig.
Dat doen we allemaal van de grote sites die er wel bij zijn.
Raar nieuws / Vreemd nieuws, idem dito.
Knippen en plakken.
We doen hier niets anders.
Op een moraalridder zit ik niet te wachten.
Ik ga door met de Dakar verslaggeving zoals ik het doe.

Ik hoor nu op het radionieuws dat een 10 jarig jongetje is doodgereden in Dakar.
Zal ook wel terug komen op het Dakar nieuws.



Martin

Ik wil daar graag nog iets aan toevoegen.
Het staat bij de F1-Geschiedenis op het Forum.
Niet op de frontpage.
Wij zijn geen autosport nieuwssite.
Maar een site met berichten uit het verleden van de F1.
Iedere Jan Boterletter kan verhalen uit de krant plukken en op het Forum plaatsen.
Maar dan weten onze lezers wel de stand van zaken.
Zo kan ik ze hier ook plaatsen.



Ferrari 2010

Citaat van: Martin op 13 januari 2006 - 15:05:39
Uiteindelijk is alles na-apen wat wij hier doen.
En dan praat ik over beide sites.
Of je het vertaalt of een kopie maakt.
Ik heb het verschil nooit gezien.
En vertalen uit het Nederlands in het Nederlands lijkt me lastig.
Vertaal ik het uit het Engels kom ik op het zelfde verhaal terecht.
De foto's waar F1Pits bij staat, waren jullie ter plekke?
I don't think so.
Dacht je dat ik vandaag op zelf opzocht?
Natuurlijk niet, gewoon pikken.
Anders ben ik 30 uur per dag bezig.
Dat doen we allemaal van de grote sites die er wel bij zijn.
Raar nieuws / Vreemd nieuws, idem dito.
Knippen en plakken.
We doen hier niets anders.
Op een moraalridder zit ik niet te wachten.
Ik ga door met de Dakar verslaggeving zoals ik het doe.

Ik hoor nu op het radionieuws dat een 10 jarig jongetje is doodgereden in Dakar.
Zal ook wel terug komen op het Dakar nieuws.



In dakar, zijn ze daar nu al? :-\
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Citaat van: Martin op 13 januari 2006 - 15:05:39
Uiteindelijk is alles na-apen wat wij hier doen.
En dan praat ik over beide sites.
Of je het vertaalt of een kopie maakt.
Ik heb het verschil nooit gezien.
En vertalen uit het Nederlands in het Nederlands lijkt me lastig.
Vertaal ik het uit het Engels kom ik op het zelfde verhaal terecht.
De foto's waar F1Pits bij staat, waren jullie ter plekke?
I don't think so.
Dacht je dat ik vandaag op zelf opzocht?
Natuurlijk niet, gewoon pikken.
Anders ben ik 30 uur per dag bezig.
Dat doen we allemaal van de grote sites die er wel bij zijn.
Raar nieuws / Vreemd nieuws, idem dito.
Knippen en plakken.
We doen hier niets anders.
Op een moraalridder zit ik niet te wachten.
Ik ga door met de Dakar verslaggeving zoals ik het doe.

Ik hoor nu op het radionieuws dat een 10 jarig jongetje is doodgereden in Dakar.
Zal ook wel terug komen op het Dakar nieuws.

Lange dagen dat jij hebt ;) ... is elke dag dan 6u langer bij jou?

Met alle respect Martin, maar jij en ik weten even goed dat we niet allemaal tijd hebben om ganse verslagen te schrijven voor de site, en als onze bronnen dan nog zo onduidelijk zijn dat we er niet aan uit kunnen gaat het moeilijk he. Hier op de site zorgen Jasper en ik ervoor, maar dood een drukke week (en drukke weken voor de boeg) heb ik er zeker niet elke dag de tijd voor om alles te gaan verslagen. En als je iets zelf schrijft dan is het iets van jezelf, niet iets waar anderen zoveel moeite hebben ingestoken en dan zomaar wordt afgenomen.