Chinees op school ?

Gestart door Doefie, 26 december 2005 - 11:03:15

« vorige - volgende »

Doefie

Chinees op school?

Ze kunnen al geen Nederlands, wat willen ze dan Chinees gaan geven?  ???

Eric

belachelijk gewoon
de Franstaligen kunnen amper nederlands en ze zouden nu Chinees moeten leren spreken...dit is een vervroegde 1 april grap zeker?  ;D :D

Martin

Met China als handelsland is het zeker geen slecht idee.
Maar welk dialect ga je onderwijzen?
Ik versta de Belgen al nauwelijks.
En we spreken Nederlands.
In China worden zeer veel verschillende dialecten gesproken.
Het Mandarijn wordt door vrijwel iedereen in China verstaan.
Het Cantonees wordt gesproken in Zuid-China in het gebied rondom de stad Guangzhou (het vroegere Canton) en in Hong Kong en Macau.
Wie kennis heeft van talen heeft een belangrijke voorsprong op anderen.
Als je later op zakenreis gaat is China een groot land.
Maar of je het moet verplichten op school?

Jasper

Hij heeft wel gelijk, China is nu misschien nog niet bij machte om zich af te zonderen van de wereld, maar in het volgende decennium zal het dat zeker zijn: nu leren de Chinese zakenlui Engels, maar na verloop van tijd gaan ze dat niet meer nodig hebben, omdat China niet langer de vragende partij zal zijn. Amerika heeft tenslotte ook het Engels ingevoerd als nieuwe wereldtaal en het Frans overboord gegooid. China zal dit ook doen, en dan moeten we erbij zijn om Chinees te kunnen!

Martin

Krijg nou wat...... ???
Jasper geeft me een keer gelijk. ;D
Dat ik dat nog mag meemaken.
Bedankt Jasper. 8)

Ferrari 2010

Mja, leer Chinees maar eens, bij mijn weten zit dat heel bvreemd innen. Met begrippen ofzoiets. En dan nog, wie gaat het ons aanleren? Zoveel mensen zijn er niet die Chinees kennen en het dan nog eens aan anderen kunnen aanleren. Ik weetr het zo niet, nog een taal erbij? Trouwens, zoals Eric en Daan al zegden, dat ze eerst eens deftig Nederlands leren!
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

McChouffe

Laat het als keuzevak. Zij die graag Chinees willen leren, kunnen het volgen i.p.v. Duits ofzo.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Alan Blues

Zolang Nederlands maar een verplicht vak blijft...

razzle_dazzle

Pff sorry hoor maar de Chinezen kunnen ze kussen...ik wil nog wel is zien of China zich zo gaat blijven ontwikkelen. Die theorieën zijn allemaal mooi, maar er bestaat ook nog zoiets als economische conjunctuur en economische draagkracht. Een land met 1,5 miljard inwoners dat niets heeft, kan snel groeien, maar eens ze een bepaald niveau bereikt hebben, zal die groei in de problemen komen door wat voorheen hun sterke punten waren. Ik zou me voorlopig nog geen zorgen maken over de (economische) machtsposities van de VS en Duitsland.

Doefie

Akkoord China heeft een sterk groeiende economie, maar zoals McChouffe zegt, laat het een keuzevak worden vooral dan in de richting economie/handel/verkoop. Of op de universiteiten gericht ofzo (of is dat nual, weet ik niet). Richting wetenschappen zijn niets met het Chinees.

Citaat van: Martin op 26 december 2005 - 12:26:40
Maar welk dialect ga je onderwijzen?
Ik versta de Belgen al nauwelijks.
En we spreken Nederlands.
Wie kennis heeft van talen heeft een belangrijke voorsprong op anderen.

Mwoeahahaha, Vlaams noemt men dat Martin ... Vlaams ;D ;) Troost je, ik ben het afgelopen jaar ook paar keer naar Nederland gekomen en ik versta jullie ook amper ;) Trouwens, die moeilijk-te-verstaan-dialecten hebben jullie toch ook? Fries bv.

Jasper

Fries is dan ook geen vorm van Nederlands...

Ferrari 2010

Het is inderdaad ook zoals eerder al vermeld, China zen economie gaat nu plots heel goed, maar blijft dat zo? het gaat daar alleen maar goed omdat het gewoon allemaal goedkoop is, maar die werknemers gaan naar verloop van tijd ook hogere lonen vragen. Want een land in economische bloei waar de inwoners een hongerloon krijgen, dat blijft niet lang hé. En eens hun lonen stijgen is het dus mss al gedaan.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Maar wanneer gaan die lonen stijgen? Er zijn nog niet eens vakbonden toegestaan en wie in opstand komt verliest gewoon z'n baan, er zal toch snel genoeg iemand staan die in de plaats komt werken. Het zal inderdaad oiot wel eens tot een opstand komen maar ik twijfel of dat in de eerste vijf jaar al zal gebeuren. En binnen vijf jaar zal China alweer een stuk sterker staan.

Martin

Citaat van: Schumi 2005 op 26 december 2005 - 13:13:02
Zoveel mensen zijn er niet die Chinees kennen.

Vindt je 1,306,313,812 (July 2005 est.) niet genoeg?
We hebben het over een miljard + mensen.
En terwijl je dit leest zijn er weer 20.000 bijgekomen :)

Maar de Nederlandse taal is belangrijker, dat ben ik met iedereen eens.
Als ik jonger was zou ik zeker Chinees gaan leren.
Spreken dan, schrijven is te moeilijk.

McChouffe

Citaat van: Martin op 26 december 2005 - 22:09:18
Citaat van: Schumi 2005 op 26 december 2005 - 13:13:02
Zoveel mensen zijn er niet die Chinees kennen.

Vindt je 1,306,313,812 (July 2005 est.) niet genoeg?
We hebben het over een miljard + mensen.
En terwijl je dit leest zijn er weer 20.000 bijgekomen :)

Ik denk dat Schumi bedoelt dat er niet zoveel mensen zijn in België en Nederland die in staat zijn Chinees te onderwijzen.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.