Geloof

Gestart door Supermariobros, 23 augustus 2005 - 16:34:38

« vorige - volgende »

Schumi nr1

Ik walg van alles wat met geloof te maken heeft en dat komt voor een groot deel door mijn persoonlijke situatie. Als ik al naar de kerk ga is dat om mijn medeleven/respect te tonen aan diegene die daar vooraan in een kist ligt, maar die zal het dan ook niet meer geweten hebben, dus veel heeft hij er niet aan. En zoals al gezegd geweest is, geloof is meestal ook een bron van oorlog, volgens mij zou de wereld er zonder godsdiensten er een stuk vrediger uitgezien hebben. Geloof kan een mens tot het uiterste drijven en dat is iets waar je rillingen zou van krijgen.
Wat ik van de paus vind? Die mens interesseert mij niet, tenzij om er eens goed mee te lachen.

McChouffe

Een leuke vraag: is in niets geloven ook een geloof?  :D

De Kerk is een machtig instituut. Maar spijtig genoeg in een ver verleden blijven vastzitten. De Kerk zou veel mooie dingen kunnen doen met alle rijkdommen die ze hebben. En ik ben het met Benny Dict eens dat de Kerk/godsdienst voor mensen een hulp kan zijn, en niet overbodig is.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Doefie

Ikzelf ben atheïst (tenzij bij de re-enactment, maar dan is het meer van moeten dan van willen), maar ik kan wel inzien waarom mensen geloven. Zolang ze het maar niet te ver trekken, zoals Getuige van Jehova of de Amerikanen (in sommige staten dan toch, onder meer Texas en Florida ... weeral), waar de evolutietheorie van Darwin absoluut een verboden onderwerp is en men nog verplicht de bijbelverhalen moet onderwijzen als enige ontstaansmethode.


Wat vinden jullie van de paus? Is té conservatief, zoals de hele Kerk trouwens. Mensen die er iets beters van willen veranderen en progressief denken worden buitengesloten of niet serieus genomen.

Wat vinden jullie van de Kerk in het algemeen?Te conservatief, zoals eerder gezegd. De Kerk heeft zijn nut gehad in het verleden, vaak is het geloof het enige geweest dat de mense van 'complete chaos' heeft weggehouden in de Middeleeuwen. Maar tegenwoordig blijft men in de Middeleeuwen steken in het Vaticaan, wat doodjammer is.

Geloven jullie dat er iets is, na de dood? Ja, ik geloof niet in een hemel/hel-achtig iets, maar wel in een volgend leven. Ik geloof niet dat een mens maar één keer leeft, zomaar en voor niets. Ik geloof sterk in reïncarnatie, en dat verklaard veel in je leven. Althans, vind ik toch. Ik geloof ook dat je leven op de een of andere manier al vastligt vanaf het moment dat je verwekt wordt, misschien vooraf zelfs al (het Lot). En hoe meer men dat wilt veranderen, hoe sterker het die richting uit zal gaan.

Wie van jullie gaat naar de mis en hoeveel? Nooit, tenzij ze mij bijna letterlijk naar de Kerk slepen. Zoals velen voel ik mij daar overbodig, onnodig, compleet nutteloos en zie ik er geen reden toe om naar iets te gaan luisteren waarbij je letterlijk in slaap valt. Maarja, dat wordt dan weer kwalijk genomen als je dat niet doet...

Rippie

Wat vinden jullie van de paus?
Hij weet nog niet goed om te gaan met grote massa's. Vind het wel grappig dat zo'n oud instituut nog altijd bestaat in onze tijd. Jammer dat de paus zo conservatief is...

Wat vinden jullie van de Kerk in het algemeen?
Geloof is ontstaan omdat mensen daarmee dingen konden verklaren die ze niet op een andere manier konden verklaren. Het gaf de mensen in het verleden een houvast. Nu zijn we op een punt aanbeland waarop we bijna alles kunnen verklaren. Een kerk lijkt dus overbodig. Kan het nooit begrijpen dat er ook nu nog mensen zijn die hun leven laten bepalen door een boek (Bijbel, Koran, etc.)...

Geloven jullie dat er iets is na de dood?
Ik weet het niet. Sommige verhalen, over bijna-doodervaringen, doen mij toch geloven dat er misschien iets is. Ze vertellen allemaal over de "tunnel met licht". Puur rationeel gezien denk ik dan weer dat er niks is. De mens is niet verheven boven andere organismen (al doen wij dat graag geloven). Na de dood vergaan we tot stof en komen niet meer terug. Al blijft het wel leuk om te fantaseren dat het anders met ons afloopt...

Wie van jullie gaan er naar de mis?
Nooit meer. Ben wel Katholiek opgevoed, Communie gedaan en dat soort dingen. Maar hoe ouder ik werd, hoe meer ik me ging ergeren aan wat er gezegd werd in de kerk. Verveelde me dood. Kom er alleen nog met trouwerijen en begrafenissen... 
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst