Inhalen vergemakkelijken

Gestart door Ferrari 2010, 12 juli 2005 - 13:01:48

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

En dat willen ze dan als volgt doen:
http://www.f1-club.be/nieuws/verslag.php?id=2586

Ik snap niet dat ze niet verder hebben gedacht.
1) Als je zo iemand wil inhalen, duwt de andere gewoon ook op zen knopje
2) het heeft dus enkel effect bij het dubbelen
3) je kan zo ook de andere gewoon gaan bijhalen als je 2 seconden achterlicht, je kan het dus gewoon gebruiken, om 1ste te komen. maar dan gaat iedereen het gebruiken, en is het geen extra meer. Of de knop moest natuurlijk "op" kunnen. Bijvoorbeeld hooguit 15s per race. maar dan kan je de F1's al evengoed met een stel NOS-flessen gaan uitrusten  ;D ;D ;D

Is het haalbaar? Wat denken jullie ervan? Misschien dat het wel lukt, maar ze zullen het dan wel moeten beperken.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Mikacouli

Citaat van: Schumi 2005 op 12 juli 2005 - 13:01:48
En dat willen ze dan als volgt doen:
http://www.f1-club.be/nieuws/verslag.php?id=2586

Ik snap niet dat ze niet verder hebben gedacht.
1) Als je zo iemand wil inhalen, duwt de andere gewoon ook op zen knopje
2) het heeft dus enkel effect bij het dubbelen
3) je kan zo ook de andere gewoon gaan bijhalen als je 2 seconden achterlicht, je kan het dus gewoon gebruiken, om 1ste te komen. maar dan gaat iedereen het gebruiken, en is het geen extra meer. Of de knop moest natuurlijk "op" kunnen. Bijvoorbeeld hooguit 15s per race. maar dan kan je de F1's al evengoed met een stel NOS-flessen gaan uitrusten  ;D ;D ;D

Is het haalbaar? Wat denken jullie ervan? Misschien dat het wel lukt, maar ze zullen het dan wel moeten beperken.

1) vergeet niet dat zo'n boost niet al te goed is voor de motor. Hij krijgt 60 PK meer maar het toerental ligt dan ook dusdanig hoger. Niet al te goed dus voor een motor en bij Mercedes hoeven ze er zeker niet aan te denken zoiets in te voeren. Dat loopt zeker fataal af elke keer  ;D :-\
Dit is echt niet de manier om het inhalen te bevorderen. Wel een breder chassis, slick banden, lagere vleugels en geen minimum op aërodynamische elementen. Net zoals vroeger maw.

Ferrari 2010

breder chassis? Ik zou net denken dat dat het inhalen moeilijker zou maken. Toch zeker op smalle banen. Wat is dan het voordeel van een breder chassis?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Mikacouli

Citaat van: Schumi 2005 op 12 juli 2005 - 13:57:57
breder chassis? Ik zou net denken dat dat het inhalen moeilijker zou maken. Toch zeker op smalle banen. Wat is dan het voordeel van een breder chassis?

Ik praat niet over een meter breder he  ;D ;D ;D
Ik praat over de 20 cm die ze er in 1998 er vanaf gedaan hebben. Toen liep het inhalen nog zo vlotjes. Een breder chassis geeft een beter wegligging natuurlijk. Maar ik denk dat Luc wel er het fijne van weet.

Ferrari 2010

Citaat van: Mikacouli op 12 juli 2005 - 15:17:51
Citaat van: Schumi 2005 op 12 juli 2005 - 13:57:57
breder chassis? Ik zou net denken dat dat het inhalen moeilijker zou maken. Toch zeker op smalle banen. Wat is dan het voordeel van een breder chassis?

Ik praat niet over een meter breder he  ;D ;D ;D
Ik praat over de 20 cm die ze er in 1998 er vanaf gedaan hebben. Toen liep het inhalen nog zo vlotjes. Een breder chassis geeft een beter wegligging natuurlijk. Maar ik denk dat Luc wel er het fijne van weet.
Oei ja, ik zag het weer net ietsje te groot.  ;D ;D ;D Ik wist niet dat het in 98 breder was, kvolgde de F1 toen nog niet echt ook niet. Je hebt gelijk van dat breder chassis betere wegligging, maar ik vrees dat ze dat toch niet gaan doen. Ze zijn nu net vanalles aan het doen voor trager te zijn enzo, en als je dan met een betere wegligging afkomt gaan ze toch weer wat sneller gaan denk ik (toch zeker in de bochten).
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Amateur

een beetje minder pietepeuterig doen over ieder klein akkefietje helpt misschien ook. :-\
nu durft gewoon bijna niemand er nog aan te beginnen :(; je wordt al bestraft als de inhaalpoging mislukt en je volgende race is meteen ook al naar de bliksem omdat je je niet als 'een heer in het verkeer' gedraagt. :P
Inhalen betekent zélf een beetje risico nemen. En de meeste drivers worden veel te kort aan het leibandje gehouden om veel te riskeren. Zoals Montoya heel terecht opmerkte: 'ik wist dat Alonso berekenend zou rijden en ik kon me het risico permitteren".
In de voorbije jaren was het niet beter; alleen viel het gebrek aan inhaalmanoeuvers toen minder op, omdat de pitstopstrategie sterker meespeelde.
Ik heb voor Hockenheim eigenlijk maar één wens: dat er eindelijk eens IEMAND het voor mekaar krijgt om Trulli in te halen in de eerste stint! :)

Luc

We moeten ook dat 'inhalen' niet idealiseren. Voor mij hoeft dat niet zo nodig elke ronde gebeuren, jaja, ik vind MotoGP ook leuk omdat daar tot in de laatste bocht nog andere lijnen worden gereden maar wees eerlijk, een motor is in liggende houding een dikke meter breed, een F1 een paar. En een motor heeft een contactvlak van twee creditcards, een auto een contactvlak van vier A4's.

Een leuke race kan ook bestaan door een constante dreiging, door pientere strategie, door een fout uitlokken bij de tegenstander....

En wat die bredere auto's betreft, voor 98 waren ze inderdaad iets breder, de smallere auto kwam uit max's brein te samen met de gegroefde band.....om de sport veiliger te maken....;)

En het komt echt niet op die paar centimeter op aan, en ook dat aerodynamische voordeel/nadeel is ook overdreven....kijk naar de tourwagens, wordt daar zoveel ingehaald? Neen, toch?

F1 moet de pinnacle van de motorsport blijven, dus snelste en technologisch het meest hoogstaand. Ik vind het dan ook niet al te slecht in deze tijden....en akkoord, dat één banden regeltje is dom. Om de reden dat niemand nog riskeert om eens iets later te remmen, Kimi-Eifel indachtig.
En al die max trukjes voor 2008 zijn waardeloos, een downforce reductie van 90%...poeha, dat is minder dan een DTM-er! Dat kan dus niet, F1 moet technologie uitstralen. En dat is een deel van de attractiviteit.

Een control tyre van één fabrikant kan helpen om de snelheid te controleren. Maar dan moeten bandenwissels weer toegelaten worden.
Een harde band zal namelijk sneller blokkeren omdat de friction circle dat heel duidelijk illustreert. Dus....als men de concurrent al eens wil uitremmen, dan zal dat sneller gepaard gaan met een flat spot, die dan de rest van de race je race verknalt....natuurlijk dat men dan ook eerder strategisch probeert in te halen.

Enfin, inhalen vergemakkelijken, het gaat niet. Simpel. En laten we aub niet allemaal gaan joehoe roepen om dit te verwezenlijken. Laten we F1 houden zoals het is, snel, hoogtechnologisch, en vooral vrij!

mijn gedacht op www.eze.be

Jasper

Even de belangrijkste woorden uit dat artikel dat Schumi 2005 aanhaalt.

zouden... The Guardian... zouden... zou... waarschijnlijk. En een vraagteken achter de titel.

Ik denk dat ik geen uitleg moet geven om te zeggen wat ik hiermee bedoel?

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 13 juli 2005 - 12:56:41
Even de belangrijkste woorden uit dat artikel dat Schumi 2005 aanhaalt.

zouden... The Guardian... zouden... zou... waarschijnlijk. En een vraagteken achter de titel.

Ik denk dat ik geen uitleg moet geven om te zeggen wat ik hiermee bedoel?
neen, maar dan kan je alles in twijfel trekken dat nog niet in een regelement staat of nog niet ondertekend is ofzo hé. Wat doen we hier dan nog? Hetgeen wij over discussieren is meerendeel met "zouden" en "als"...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Nee, een voorstel voor reglementen dat officieel verschijnt kan je bediscussiëren, een afkooksel van een artikel uit The Guardian, godbetert, is al iets minder geloofwaardig, zeker als het dan nog over zo'n belachelijk onderwerp gaat dat toch niet zou werken.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 13 juli 2005 - 13:04:57
Nee, een voorstel voor reglementen dat officieel verschijnt kan je bediscussiëren, een afkooksel van een artikel uit The Guardian, godbetert, is al iets minder geloofwaardig, zeker als het dan nog over zo'n belachelijk onderwerp gaat dat toch niet zou werken.
Jah, maar hoeveel belachelijke dingen die niet werken of een omgekeerd effect hebben zijn er al wel niet OFFICIEEl ingevoerd?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Dan gaat het om dingen die toch eerst aangekondigd en voorgesteld zijn door de FIA en dat is nu nog zeker niet het geval...

Doefie

Technologie zal niks helpen in verband met inhalen. Het zit allemaal tussen de oren. Als de coureur niet wilt, ja dan gebeurt er niets. Daarom bewonder ik de rijstijl van een Montoya ook, hoewel ik er zeker geen fan van ben. Ziet hij een gaatje, gaat hij ervoor. Soms loopt het dan wel is fout af, maar dat hoort erbij. Vroeger zag je dat ook, maar toen reden er meer coureurs rond die het aandurfden. Senna, Gilles Villeneuve, Clark, Piquet, Mansell, ... namen genoeg die bij iedereen bekend zijn. Schumacher vroeger ook, tegenwoordig niet meer. Raikkonen of Alonso heel af en toe eens. Maar voor de rest ... niemand. Veel te berekende mentaliteit tegenwoordig, er zijn op enkele uitzondering na geen durvers meer.