B-H-V

Gestart door razzle_dazzle, 11 mei 2005 - 23:12:16

« vorige - volgende »

razzle_dazzle

Citaat
B-H-V begraven
r
BRUSSEL _ De splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde komt er niet. Vrijdag vraagt premier Verhofstadt (VLD) de vertrouwensstemming in de Kamer. Hij zal dat vertrouwen krijgen.

Om half elf gisterenavond gooide Guy Verhofstadt de handdoek in de ring. De groep van dertien zag geen oplossing voor het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde. Deze morgen trekt Verhofstadt naar de koning om verslag uit te brengen over zijn mislukking. Vervolgens komt er een mededeling in het parlement waarin de premier het vertrouwen zal vragen.

Het lijdt geen twijfel dat Verhofstadt, wellicht vrijdag, dit vertrouwen zal krijgen. De meerderheidspartijen spraken af dat ze niet willen struikelen over dossier 177, zoals SP.A-voorzitter Steve Stevaert het steeds noemde. De zitting van de kamercommissie voor Binnenlandse Zaken, waar deze middag na maandenlang gefilibuster eindelijk over een Vlaams splitsingsvoorstel zou worden gestemd, wordt afgeblazen.

Paars heeft geen zin in vervroegde verkiezingen. Ook een eventuele coalitiewissel brengt de splitsing geen stap dichterbij. De meerderheid gaat er namelijk van uit dat de Franstaligen tegenover CD&V-kartelpartner N-VA nog veel minder inschikkelijk zal zijn. De Vlaamse meerderheidspartijen wilden dan weer niet het risico lopen op de alarmbelprocedure van de Franstaligen.

Door het dossier B-H-V onopgelost aan de kant te schuiven, exporteert paars de moeilijkheden naar de Vlaamse regering. CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen wilden daarover gisterenavond nog niet speculeren. CD&V en N-VA dreigden eerder met een crisis in de Vlaamse regering wanneer B-H-V niet zou worden gesplitst. Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) ontkende gisteravond ten stelligste dat hij door koning Albert onder druk zou zijn gezet om het splitsingsdossier niet tot een crisis te laten uitgroeien. Volgens Leterme is dat verhaal, gelanceerd door Gerolf Annemans (Vlaams Belang), een ,,kwakkel'' en zou het ,,institutioneel ook hoogst ongepast zijn''.

De mislukking van de onderhandeling stond gisterenavond een beetje in de sterren geschreven. De Vlaamse partijen, met Spirit op kop, vonden de prijs voor een gedeeltelijke splitsing te hoog. Verhofstadt probeerde bovendien door te drukken dat de Franse gemeenschap in de Vlaamse faciliteitengemeenten bevoegd zou worden voor onderwijs, welzijn en cultuur. Toen trapten de SP.A en Spirit op de rem. Ook het inschrijvingsrecht van Franstaligen uit de rand in Brussel bleef voor hoofdbrekens zorgen. De wetenschap dat ook het CDH noodzakelijk moest zijn voor een twee derde meerderheid deed de rest.

Op de tafel lagen nochthans de contouren van een akkoord. Zo zou er een splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde voor de Kamer gekomen zijn, maar niet voor het Europees Parlement. Voor de Senaat werd de splitsing overbodig, omdat de onderhandelaars die instelling willen vervangen door een paritaire assemblee met vertegenwoordigers uit de regionale parlementen en wat gecoöpteerden.

Voorts was er eensgezindheid over de verticale splitsing van het gerechtelijke arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Ook zou de toepassing van de rondzendbrieven-Peeters en -Martens worden verzacht. Voor de Brusselse hoofdstad zou er meer geld worden vrijgemaakt. Ten slotte zou de verplichte tweetaligheid voor de Brusselse ambtenaren worden afgezwakt.

CD&V en N-VA, die op federaal niveau niet mee onderhandelen maar waarmee VLD en SP.A/Spirit wel een Vlaams regeerakkoord hebben ondertekend, wezen gisteren alvast de meeste elementen uit een mogelijk akkoord afwijzen. Zo vinden die federale oppositiepartijen dat de splitsing niet beperkt mag blijven tot de Kamer. Ook het versoepelen van het regime rond de rondzendbrieven-Peeters en -Martens, slikken de partijen niet, net zo min als een versoepeling van de taalwetgeving in Brussel. Het idee om de faciliteiten uit te breide

bron: de standaard

Doefie

Splitsen dat gedoe... en Brussel houden hoe 't nu is en zeker niet uitbreiden.

Ramses

Ik weet dat het er niet van zal komen, maar ik hoop toch van ganser harte dat de Kamer vrijdag het vertrouwen niet geeft.

Dit is weer op z'n Belgisch verlopen. De Vlamingen plooien uiteindelijk voor het machtsblok van Wallonië. Of de netto betaler, t.o.v. de netto ontvanger.

Jasper

Vlaanderen moet dreigen met het dichtdraaien van de geldkraan en dan zullen ze in Wallonië wel anders piepen...

Ferrari 2010

Citaat van: Ramses op 11 mei 2005 - 23:27:42
Ik weet dat het er niet van zal komen, maar ik hoop toch van ganser harte dat de Kamer vrijdag het vertrouwen niet geeft.
Dit is weer op z'n Belgisch verlopen. De Vlamingen plooien uiteindelijk voor het machtsblok van Wallonië. Of de netto betaler, t.o.v. de netto ontvanger.
Het laatste dat je zij moet inderdaad stoppen. Maar hetgeen ik in het vet heb gezet, is dat wel goed? Je weet hoe goed het Vlaams Belang momenteel staat. En als de paarse regering valt dan kan het Vlaams Belang de volgende vberkiezingen wel eens winnen. Ik heb altijd gedeeltelijk achter hun gestaan, maar hun aan de macht, ik denk dat ons land dan wel eens aanslagen kan te verduren krijgen aangezien zij nogal harde maatregelen zouden treffen tegen allochtonen...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Aanslagen, no way. Kritiek van buitenaf zoals in Oostenrijk enkele jaren geleden, jawel. En een zware teloorgang van VB tijdens de volgende verkiezingen, ook jawel.

Zo gemakkelijk zou het niet zijn om de buitenlanders buiten te shotten. Ten eerste is er de gelijkekansenwet of zoiets. Ten tweede, en dat is wat het VB maar al te graag verzwijgt, kan België niet langer zonder allochtonen. We hebben immers werkende mensen nodig om de pensioenen te betalen, en die worden niet op natuurlijke wijze 'aangevoerd'.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 12 mei 2005 - 19:55:55
Aanslagen, no way. Kritiek van buitenaf zoals in Oostenrijk enkele jaren geleden, jawel. En een zware teloorgang van VB tijdens de volgende verkiezingen, ook jawel.

Zo gemakkelijk zou het niet zijn om de buitenlanders buiten te shotten. Ten eerste is er de gelijkekansenwet of zoiets. Ten tweede, en dat is wat het VB maar al te graag verzwijgt, kan België niet langer zonder allochtonen. We hebben immers werkende mensen nodig om de pensioenen te betalen, en die worden niet op natuurlijke wijze 'aangevoerd'.
Ik denk dat de belg gewoon te lui is. Er zijn honderdduizende werkzoekende en we hebben buitenlanders nodig om te werken? Het is inderdaad zo, maar het zou veel minder zo zijn als de belg niet alotijd zo kieskeurig zou zijn. Een groot deel zijn liever lui dan moe, ze veroorzaken zelf het hoge werkloosheidcijfer en de regering moiet het oplossen. Dat laatste zou het VB denk ikn doen door er geen buiten te shotten, maar er ook geen meer toeb te laten tot het cijfer naar enkele tienduizende gedaald is....
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Als je in verband met werk liever lui bent dan moe, moet je wel een enorm groot kieken zijn. Wie wil er niet werken en geld verdienen in plaats van te gaan doppen en voedselpakketten van het OCMW te gebruiken?

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 12 mei 2005 - 20:25:18
Als je in verband met werk liever lui bent dan moe, moet je wel een enorm groot kieken zijn. Wie wil er niet werken en geld verdienen in plaats van te gaan doppen en voedselpakketten van het OCMW te gebruiken?
Eeeuh, een groot deel va die werklozen misschien. Wie niet? Ik, jij, hopelijk het merendeel van deze forummers en last but not least ... De allochtonen... . Als alle werklozen ook effectief zouden willen werken had men zo veel jaren geleden geen buitenlanders moeten gaan halen hoor  ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Citaat van: Jasper op 12 mei 2005 - 20:25:18
Als je in verband met werk liever lui bent dan moe, moet je wel een enorm groot kieken zijn. Wie wil er niet werken en geld verdienen in plaats van te gaan doppen en voedselpakketten van het OCMW te gebruiken?

Hallo ;)

Ferrari 2010

Citaat van: Doefie op 12 mei 2005 - 20:39:33
Citaat van: Jasper op 12 mei 2005 - 20:25:18
Als je in verband met werk liever lui bent dan moe, moet je wel een enorm groot kieken zijn. Wie wil er niet werken en geld verdienen in plaats van te gaan doppen en voedselpakketten van het OCMW te gebruiken?

Hallo ;)
bij mijn weten ben jij nog steeds student. Volgens mij ga jij na je studies liever werken dan van het ocmw leven hoor, anders had je beter niet gestudeerd  ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Citaat van: Schumi 2005 op 12 mei 2005 - 20:43:24
Citaat van: Doefie op 12 mei 2005 - 20:39:33
Citaat van: Jasper op 12 mei 2005 - 20:25:18
Als je in verband met werk liever lui bent dan moe, moet je wel een enorm groot kieken zijn. Wie wil er niet werken en geld verdienen in plaats van te gaan doppen en voedselpakketten van het OCMW te gebruiken?

Hallo ;)
bij mijn weten ben jij nog steeds student. Volgens mij ga jij na je studies liever werken dan van het ocmw leven hoor, anders had je beter niet gestudeerd  ;)

Tja, elke dag die sleur ondergaan en hopen dat de school afbrand in plaats van daar een hele dag te gaan zitten, van de 17 levensjaren zit ik al 15 jaar mijn tijd te verdoen op school... denk je dat ik dan nog wil gaan studeren ? ;)

Raikkonen MASTER

Alles en iedereen in de politiek heeft gefaald.
Nu heeft Leterme de Vlaamse Regering platgelegd tot volgende week woensdag.
Schandalig vind ik dat. Eerst zegt hij dat er een vertrouwenscrisis is tov CD&V maar nu legt hij zelf alles plat.
Hij zelf moet ook met oplossingen komen maar doet dit niet.

Dit is gewoonweg een 100% overwinning geworden voor de Walen. Ik ben geen Vlaams Nationalist maar ik vind dat het meer dan genoeg is geweest.
Leef de Belgische grondwet na en splits dat ding. Dat de Walen desnoods terugkeren naar hun oude gedachte om bij Frankrijk aan te smelten, dat ze van mijn part zelfs allemaal de oceaan in springen...

Ik ben dit land en de leiding grondig beu ;)

PS: Als het Vlaams Belang zou regeren, zou het na de 1ste verkiezing en zelfs sneller het deksel op de neus krijgen. Ik denk dat ze niet lang zullen regeren.
Maar wel moet ik opletten met wat ik hier zeg want Gerolf Annemans is de briljantste politicus van België. Hij zit dus alleen bij de verkeerde partij ;)

IVY440

België is een land dat al 175 jaar geregeerd wordt door de Fransözen. Als de Vlamingen een Vlaamse eis hebben die nadelig is voor de Franstaligen, dan liggen de Walen altijd dwars en willen ze een onredelijke eis terug. Dan haken de Vlamingen af. Nu ook: de Walen willen een uitbreiding van de faciliteiten op echt Vlaams gebied wat natuurlijk onredelijk is. De Vlamingen zeggen nee en de Walen roepen al de overwinning uit. Is het een overwinning om een Vlaams idee af te ketsen? Waar hebben ze eigenlijk schrik van? Dat we zover gaan met onze eisen tot België echt eens barst en ze geen geld meer gaan krijgen? Nu zijn ze niet goed bezig. Nu maken ze ruzie in de regeringen en dat wordt volgende verkiezingen allemaal afgestraft en er komen nog meer stemmen voor het VB.
Maar wat is België nu voor een land?
De Vlaamse regering (waar CD&V de plak zwaait) beslist in het regeerakkoord dat ze BHV gaan splitsen, maar ze vergeten wel dat dat iets is dat op federaal niveau geregeld moet worden, waar ze niks te zeggen hebben.
Dus ik zeg niet: BHV splitsen, maar België splitsen

Ferrari 2010

Citaat van: IVY440 op 13 mei 2005 - 16:46:31
België is een land dat al 175 jaar geregeerd wordt door de Fransözen. Als de Vlamingen een Vlaamse eis hebben die nadelig is voor de Franstaligen, dan liggen de Walen altijd dwars en willen ze een onredelijke eis terug. Dan haken de Vlamingen af. Nu ook: de Walen willen een uitbreiding van de faciliteiten op echt Vlaams gebied wat natuurlijk onredelijk is. De Vlamingen zeggen nee en de Walen roepen al de overwinning uit. Is het een overwinning om een Vlaams idee af te ketsen? Waar hebben ze eigenlijk schrik van? Dat we zover gaan met onze eisen tot België echt eens barst en ze geen geld meer gaan krijgen? Nu zijn ze niet goed bezig. Nu maken ze ruzie in de regeringen en dat wordt volgende verkiezingen allemaal afgestraft en er komen nog meer stemmen voor het VB.
Maar wat is België nu voor een land?
De Vlaamse regering (waar CD&V de plak zwaait) beslist in het regeerakkoord dat ze BHV gaan splitsen, maar ze vergeten wel dat dat iets is dat op federaal niveau geregeld moet worden, waar ze niks te zeggen hebben.
Dus ik zeg niet: BHV splitsen, maar België splitsen
Ik dnek (en ik hoop) langs een kant ook wel dat België gewoon gesplitst word in Vlaanderen en Walonië. Vlaanderen zou er héél wat rijker op worden. Vlaanderen laat je Vlaams spreken als hoofdtaal (ook voor Brussel) en Wallonië Frans. Splitsen dat land, exact op de grens van de Vlaamse en de Waalse provincies. En het deel van B-H-V dat Waals is gaat naar Walonië, het deel dat op vlaams grondgebied ligt naar Vlaanderen. Zo simpel als het groot is.
Slechts 1 probleem: The king, wat doen we met Albert? Ook splitsen?  ;D ;D ;D ;D
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.