Doornbos kan volgend jaar F1 rijden!

Gestart door Scuderia Ferrari, 11 mei 2005 - 16:46:13

« vorige - volgende »

Scuderia Ferrari

Citaat
Midland F1 aast op Robert Doornbos
Door Gerard den Elt

Testcoureur Robert Doornbos heeft een aanlokkelijke aanbieding gekregen om volgend seizoen één van de twee vaste rijders in het nieuwe team van Midland F1 te worden.

Op het circuit in Barcelona kreeg zijn manager Marco Zecchi afgelopen weekeinde uit handen van teambaas Colin Kolles een concept-contract voorgelegd voor volgend jaar. Zonder al te grote sponsorinvesteringen kan hij - waarschijnlijk samen met de Indiër Narain Karthikeyan - in 2006 het rijderskoppel voor de debutant in de Formule 1 gaan vormen.

Het contract is beter dan eind vorig jaar, toen hij zeven miljoen dollar moest meenemen om zijn debuut bij - nu nog - Jordan te mogen maken. Het gebrek aan voldoende sponsoring maakte zijn entree toen vrijwel onmogelijk. Nu hoeft hij voor zijn debuut aanzienlijk minder geld mee te nemen.

Doornbos bevestigde gistermiddag - tijdens een mediadag in De Kuip in Rotterdam - dat hij bij Midland kan tekenen: ,,Het is een gunstige aanbieding en ik ben zeer vereerd dat ik zo vroeg in het seizoen al een contract kan ondertekenen. Als het allemaal doorgaat, zal ik met een grote glimlach door het rennerskwartier lopen. Ik ben klaar om de racen.''

Teambaas Kolles van Midland zegt deze week in het autosportvakblad Formule 1 dat Doornbos wat hem betreft nadrukkelijk wordt betrokken bij de plannen van het team, dat met een nieuw Dallara-chassis en de Toyota-motor het middenveld probeert de benaderen. Kolles is door de nieuwe eigenaar, de Russisch/Canadese miljardair Alex Shnaider, aangesteld om Midland zo snel mogelijk dichter bij het middenveld in de Formule 1 te brengen.

,,We willen dat Robert in 2006 Grand Prix' gaat rijden'', zegt Kolles. ,,Hij is plan A en plan B. Hij doet zijn werk goed. Maar het is nog te delicaat om verder op dit onderwerp in te gaan.''

Manager Zecchi onderstreept echter de interesse van Midland, de voortzetting van het team van Jordan. ,,De aanbieding is zeker niet slecht en gaat van Midland uit. Aan de andere kant is het contract ook niet super, want Robert moet nog steeds wat sponsorgeld meenemen. Ik heb nog even geen haast, want ik wil eerst weten hoe het staat met het chassis en de motoren van Midland. Robert heeft zijn toekomst in mijn handen gelegd, daarom mag ik in dit stadium geen fouten maken.''

Zecchi zegt aan de andere kant blij te zijn dat nu reeds wordt getrokken aan het 23-jarige racetalent. ,,We hebben net vijf races in het seizoen achter de rug. Robert rijdt als testcoureur met volle brandstoftanks in amper twee uurtjes zijn raceronden en doet dat opvallend goed. Het is goed te ervaren dat zijn aanleg het team niet is ontgaan.''

Volgens de Italiaan komen na het lopende seizoen niet zo heel veel posities bij de teams vrij. ,,Red Bull heeft meer rijders dan auto's, bij Sauber zullen Massa en Villeneuve waarschijnlijk gewoon doorgaan. En Karthikeyan heeft een contract voor twee jaar.'' Bij de topteams komen waarschijnlijk één of meer plaatsen vrij. Williams BMW zou in zijn ogen een optie kunnen zijn, wanneer de overgang van Jenson Button (nu BAR Honda) niet doorgaat. ,,Het is natuurlijk een dominospel, waarbij er meer stenen gaan vallen wanneer er één in beweging komt. We zullen het goed overleggen met zijn sponsor Har Muermans en met andere potentiële sponsors.''

Doornbos zelf wil nog niet speculeren over zijn kansen bij andere teams. Hij wijst erop dat Jenson Button de laatste was die als debutant meteen voor een topteam mocht uitkomen. ,,Topteams nemen doorgaans geen debutanten en vooralsnog is er bij de andere teams weinig ruimte. Bovendien kan ik het uitstekend vinden met de monteurs en de andere mensen in het team. Het is heel prettig te ervaren dat je als testcoureur al zo vroeg in het seizoen wordt gewaardeerd. Nog voor het transferseizoen goed en wel is begonnen, heb ik al een contract in het vooruitzicht. Maar ik moet de markt voor mezelf natuurlijk nu niet verpesten.''

Uit het AD.

Dat zou wel vet zijn als er geen ander team nu komt buurten.  :D Want dat zou helemaal gaaf zijn  :D :D

Doefie

En straks komt Verstappen ofzo ook nog wel eens langs...

Jasper

Het zou me al niet verbazen dat Albers geen F1 meer rijdt volgend seizoen. Verstappen hoogstwaarschijnlijk ook niet, Doornbos zie ik nog wel zitten.

bogief1

Als belg ben ik fan van doornbos, zo weinig ervaring en zo snel aan de top en nog goed zijn ook. Ik schat hem veel hoger in dan Verstappen en Albers.
A new chapter will begin soon: Bruno Senna

Bjorn

Zoals altijd met die Hollanders... Eerst zien en dan geloven.  ;)
De Mens: In Het Gras![/color]

Martin

Ik las vandaag nogiets:

Met 160 kilometer per uur scheurde Robert Doornbos gisteren van de tandarts in Antwerpen naar de Rotterdamse Kuip. De testrijder van Formule 1-stal Jordan wilde er alles aan doen om op tijd te verschijnen op zijn persdag. Een agent dreigde roet in het eten te gooien. ,,Gelukkig herkende hij me en mocht ik doorrijden. Zo zie je maar hoe belangrijk goede pr is'', lacht de Formule 1-coureur.

Journalisten tewoordstaan, een hapje eten met sponsors, poseren voor de camera's; Doornbos doet het graag en het gaat hem goed af. ,,Maar het liefst zit ik natuurlijk in die gele wagen.'' En ook daarover kan hij meer dan tevreden zijn. Voorafgaand aan de vijf Grands Prix van dit seizoen was hij tijdens de vrije trainingen sneller dan zijn teamgenoten Tiago Monteiro en Narain Karthikeyan. ,,Na het testen op vrijdag krijg ik grote verantwoordelijkheden binnen het team. Ze gaan af op mijn feedback als ze bepalen hoe die twee gasten gaan rijden tijdens de kwalificatie en wedstrijd. Het is dus aan mij zoveel mogelijk informatie te verzamelen tijdens mijn trainingsrondjes en die goed door te spelen.''

Een ondankbare taak? ,,Het is inderdaad erg frustrerend om mijn teamgenoten op zaterdag en zondag te zien rijden. Dan kijk ik echt balend en jaloers toe'', zegt de in Italië woonachtige Rotterdammer. ,,Ik mis de druk van de kwalificaties en de race. Dat is het echte werk. De trainingen begin ik inmiddels als werk te zien. Uiteraard wel bijna het leukste werk dat er is, maar er is weinig uitdaging. Dat compenseer ik af en toe door bij een coureur aan te haken, maar daar blijft het bij. Dat neemt niet weg dat de vrije trainingen erg leerzaam zijn voor mij. Ik bouw flink wat ervaring op en hoef steeds minder te wennen aan de auto. Terwijl ik de eerste drie keer in een Formule 1-bolide totaal in shock was.''

Zolang de zak met geld van zijn teamgenoten uit Portugal en India groter is dan die van de Nederlander, zal Doornbos zich moeten schikken in zijn rol als testrijder. ,,Al weet je het in de Formule 1 nooit. Vanuit het team krijg ik voortdurend te horen dat ik nog jong ben en dat mijn kans vanzelf komt. Maar het is een egoïstische sport en ík wil die wedstrijden racen.''

Hij is dan ook geen boezemmaatjes met Monteiro en Karthikeyan. ,,Ik zit niet bij Jordan om vrienden te maken. Bovendien zijn ze een beetje saai en niet in voor een leuk feestje tot in de late uurtjes. Ik hoop dat ik mijn kans kan grijpen dit seizoen. Als mijn teamgenoten steeds dichter bij de langzamere Minardi's komen te rijden, kan ik me voorstellen dat Jordan ze op hun prestatiecontract wijst. Wellicht krijg ik dan een mogelijkheid me te bewijzen. Fysiek en mentaal ben ik in ieder geval klaar voor mijn eerste GP.'' Lachend: ,,Misschien moet ik Monteiro en Karthikeyan uitnodigen voor een potje tennis. Dan zorg ik er wel voor dat ze hun enkels verstuiken en komt mijn kans vanzelf.''

Dus wie weet dit jaar nog voor Robert.....

Jasper

En bij het lezen van die tekst zakt Doornbos ineens diep in mijn achting. Hij mag zomaar 160 rijden op de autostrade, geen enkel probleem want meneer is het gewoon om snel te rijden en meneer moet dringend promo-talk gaan verkopen aan de journalisten.

Bij die journalisten breekt hij dan de prestaties van zijn eigen teamgenoten af terwijl hij in de vrijdagtrainingen gemiddeld ongeveer even snel of misschien zelfs nog trager is, en dan zegt hij er nog bij dat hij hoopt dat één van zijn teamgenoten een blessure krijgen zodat die zijn zitje kan opofferen voor hem.

Hij moet ook niet te hoog van de toren gaan blazen.

Doefie

Citaat van: Jasper op 12 mei 2005 - 17:14:18
Hij moet ook niet te hoog van de toren gaan blazen.

Verbaast mij niks, doen ze tegenwoordig bij alle debutanten  ::)

Rippie

Zoals Bjorn al aangaf: eerst zien dan geloven.

Toch hoop ik stiekem dat het waar is. Naar mijn mening is Doornbos op dit moment de meest talentvolle Nederlandse coureur. Zonder enige kartervaring heeft hij in korte tijd alle andere klasses succesvol doorlopen. Talent heeft hij zeker, en hij zoekt minder de aandacht dan Verstappen of Albers, maar concentreert zich meer op het racen.

Dat hij de laatste races even snel of langzamer is dan zijn teamgenoten komt omdat hij banden moet testen. In de eerste races mocht hij telkens een snel rondje neerzetten op nieuwe banden, maar dat is er nu niet meer bij.
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

Ferdinand C Grun

Citaat van: Jasper op 12 mei 2005 - 17:14:18
En bij het lezen van die tekst zakt Doornbos ineens diep in mijn achting. Hij mag zomaar 160 rijden op de autostrade, geen enkel probleem want meneer is het gewoon om snel te rijden en meneer moet dringend promo-talk gaan verkopen aan de journalisten.

Bij die journalisten breekt hij dan de prestaties van zijn eigen teamgenoten af terwijl hij in de vrijdagtrainingen gemiddeld ongeveer even snel of misschien zelfs nog trager is, en dan zegt hij er nog bij dat hij hoopt dat één van zijn teamgenoten een blessure krijgen zodat die zijn zitje kan opofferen voor hem.

Hij moet ook niet te hoog van de toren gaan blazen.

helemaal mee eens!
Seizoen 15: kampioen groep G3h (F1-REM)
F1REM: G1
MOTOGPREM: G1

phil69

#10
Citaat van: Martin op 11 mei 2005 - 20:05:49
Ik las vandaag nogiets:
Hij is dan ook geen boezemmaatjes met Monteiro en Karthikeyan. ,,Ik zit niet bij Jordan om vrienden te maken. Bovendien zijn ze een beetje saai en niet in voor een leuk feestje tot in de late uurtjes. Ik hoop dat ik mijn kans kan grijpen dit seizoen. Als mijn teamgenoten steeds dichter bij de langzamere Minardi's komen te rijden, kan ik me voorstellen dat Jordan ze op hun prestatiecontract wijst. Wellicht krijg ik dan een mogelijkheid me te bewijzen. Fysiek en mentaal ben ik in ieder geval klaar voor mijn eerste GP
...'' Lachend: ,,Misschien moet ik Monteiro en Karthikeyan uitnodigen voor een potje tennis. Dan zorg ik er wel voor dat ze hun enkels verstuiken en komt mijn kans vanzelf.''

Dus wie weet dit jaar nog voor Robert.....
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D