Nieuw proces over ongeluk Ayrton Senna

Gestart door Jonas, 22 april 2005 - 22:32:25

« vorige - volgende »

Jonas

Op 11 mei start voor het Hof van Beroep in Bologna een nieuw proces rond de dood van de Braziliaanse F1-piloot Ayrton Senna. Het Italiaanse Hof van Cassatie weerlegde in april 2004 een arrest dat Frank Williams, baas van de Williams-renstal, en zijn twee medewerkers, Patrick Head en Adrian Newey, had vrijgesproken.

De Italiaanse hoge jurisdictie gaf het dossier door aan het Hof van Beroep van Bologna, met een aantal punten waarvan ze meent dat nog niet alles duidelijk is met betrekking tot de eventuele verantwoordelijkheden van de top van renstal bij het fatale ongeluk van Senna.
www.f1-geschiedenis.be
----------------
Schumi World Champion in 1994-1995-2000-2001-2002-2003-2004
----------------
But Senna stays the best !!!!

Scuderia Ferrari

Is dat dossier nou nog niet gesloten? Jemig zeg :-\

Doefie

Frank Williams, Patrick Head en Adrian Newey hadden niets, maar dan ook niets kwaad bij de crash. Senna had de wagen extreem laag afgesteld, en door de Safety Car-periode voor de crash waren de banden niet op temperatuur --> nog lager. Iedereen kent het verhaal wel van de bodemplaats die over het asfalt schuurde en de wagen daardoor op een ijsbaan terecht kwam. Het ongeluk zelf was een crash als een andere, maar de wielophanging kwam tegen zijn hoofd terecht omdat die gewoon geen andere kant op kon. Dat de wielen van de wagen kwam gebeurde toen constant bij een crash, dus daar kan je Williams niet van beschuldigen...

Waarom openen ze dat proces dan nog? Doet mij eigelijk denken aan het proces Dutroux, heeft ook enorm lang geduurt. Dit duurt nu al 11 jaar  :-\

Jonas

Heb onlangs ergens een artikel gelezen waar instond dat het team williams net voor de race de stuurstang van senna zouden vervangen hebben. Juist die stuurstang is afgebroken.

Een ander feit is dat de TWEE zwarte dozen uit de wagen van senna opgeeist werden door Williams en vernietigd werden.

Een derde feit is dat de onboard camera van senna net voor de crash op zwart springt.

Heeft Williams mss iets te verbergen???
www.f1-geschiedenis.be
----------------
Schumi World Champion in 1994-1995-2000-2001-2002-2003-2004
----------------
But Senna stays the best !!!!

Jasper

Komaan zeg, de man is jammerlijk overleden, niemand die nog enig voordeel kan halen uit een proces. Zoiets kan alleen maar kwaad doen.

De stuurstang was bij mijn weten afgebroken nadat Senna al begon te schuiven. Daarbij is het geen argument dat Williams daar dan schuld aan zou treffen, een stuurstang vervangen is toegelaten en als die breekt, tja, een technisch mankement kan gebeuren he.

De onboard camera sprong misschien op zwart door de schokken, al eens over nagedacht? Als je met een redelijk oude filmcamera probeert te filmen terwijl je op een achtbaan zit, gaat dat ook niet. Dus toen zal het met een wagen die dooreengeschud werd aan topsnelheid ook wel niet gegaan zijn. Wat dacht je, dat Williams de tape had afgeknipt?

Op dat van die zwarte dozen kan ik niet antwoorden omdat ik er nog niets van gehoord of gelezen heb. Dan stel ik er mij wel vragen bij of het echt een feit is.

Senna is tragisch omgekomen, maar het was een ongeluk, waar niemand iets aan kon doen. Voor andere gecrashte piloten is er bij mijn weten ook niemand veroordeeld. Het is formule 1, niet de botsautootjes op de kermis.

Jonas

#5
Over die onboard camera:: Het beeld sprong voordat hij van de baan ging op zwart. Zal eens een filmke zoeken w8.

*edit*
Hierzo::
http://www.cineca.it/sap/files/mpeg/out5.mpeg
www.f1-geschiedenis.be
----------------
Schumi World Champion in 1994-1995-2000-2001-2002-2003-2004
----------------
But Senna stays the best !!!!

Ferrari 2010

Citaat van: F1Planet op 23 april 2005 - 12:36:46
Over die onboard camera:: Het beeld sprong voordat hij van de baan ging op zwart. Zal eens een filmke zoeken w8.

*edit*
Hierzo::
http://www.cineca.it/sap/files/mpeg/out5.mpeg
Maar je kan duidelijk zien dat er plots storing opkomt en hij daarna uitvalt. Trouwens, ik vraag me af ofdat dat cameratje wel van de pitmuur te regelen is...

Maar het moet inderdaad wel heel toevallig daar uitvallen, vlak voor zen crash...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

IVY440

Citaat van: F1Planet op 23 april 2005 - 11:01:23
Heb onlangs ergens een artikel gelezen waar instond dat het team williams net voor de race de stuurstang van senna zouden vervangen hebben. Juist die stuurstang is afgebroken.

De stuurstang werd verkort zodat Senna meer beenruimte had in de cockpit, was dus op vraag van Senna, waar de rest niks aan kon doen.
Laat Senna nu aub eens vredig rusten :'(

Jasper

Citaat van: IVY440 op 23 april 2005 - 14:21:40
Citaat van: F1Planet op 23 april 2005 - 11:01:23
Heb onlangs ergens een artikel gelezen waar instond dat het team williams net voor de race de stuurstang van senna zouden vervangen hebben. Juist die stuurstang is afgebroken.
Laat Senna nu aub eens vredig rusten :'(
Awel, dat is nu exact wat ik bedoelde...

RadioActiveMan

We kunnen misschien alle rijders van toen ook dagvaarden.
Ze hadden de kans om in Tamburello een bandenmuur te laten neerzetten, maar niemand vond dat nodig. Het was Senna zelf die de situatie een week of zoiets op voorhand is gaan bekijken.
Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan wie eigenlijk sculd treft.

Niemand en iedereen heeft dus schuld aan dit ongeval.
Allemaal heel jammer maar de F1 is een gevaarlijke sport, de risico's zijn en waren bekend. Deal with it.

Doefie

"Motorsport is dangerous" ... staat overal als je ermee in aanraking komt. Lees eens wat er staat aan de binnenkant van een raceoverall en je weet genoeg: WARNING - This article is sold without warranty, expressed or implied. No warranty or representation is made as to this product's ability to protect the user from any injury or death. The user assumes that risk."

Ongelukken, fataal of niet, horen er nu eenmaal bij en uiteindelijk heeft er niemand schuld aan een ongeluk. Materiaal kan altijd slijten, denk maar aan Kimi Räikkönen in Hockenheim vorig seizoen, toen zijn achtervleugel brak. In de vleugel zelf waren er barstjes gekomen, die je gewoon niet kon zien, maar die zorgden er wel voor dat Räikkönen van de baan vloog. Zelfde bij die stuurstang. Stel dat Senna dat niet had gevraagd, dan kon het nog altijd veroorzaakt zijn door slijtage of iets dergelijks.

Tijdens de wintertests op Imola liep Senna al door de Tamburello met enkele eigenaren van het circuit zelf. Op een amatuervideo is duidelijk te zien dat Senna zich druk maakt over een oneffenheid in de asfaltlaag veroorzaakt door een nieuwe asfaltlaag die de kuilen moet wegwerken. Iedereen ging er flatout door, Senna hield gas terug.

The Lion

Goede zaak. Als mijn vader, broer of zoon iets dergelijks overkwam zou ik ook graag duidelijkheid willen hebben. Als dat van die zwarte dozen waar is, dan moet Williams daar verantwoording voor af leggen.
Look at me: I worked my way up from nothing to a state of extreme poverty. (Marx Groucho)

Doefie

Citaat van: The Lion op 25 april 2005 - 01:06:33
Goede zaak. Als mijn vader, broer of zoon iets dergelijks overkwam zou ik ook graag duidelijkheid willen hebben. Als dat van die zwarte dozen waar is, dan moet Williams daar verantwoording voor af leggen.

Een proces dat al jàààren meesleept (11 om precies te zijn), al 3x is gesloten en evenveel keer geopend ... wat is dan nog het nut als het al door allerlei onderzoeken en computersimulaties duidelijk is geworden dat noch Williams noch Senna schuld hadden aan het ongeluk? Om het cru te zeggen, Senna had gewoon pech dat het wiel nergens anders naartoe kon en tegen zijn hoofd smakte. Hij is van de baan gegaan door de lage bandendruk die ervoor zorgde dat de bodemplaat over het asfalt schuurde (bewijs zijn de vonken die vanachter zijn wagen kwamen net voor hij crashte) en het daardoor skilatten werden waardoor geen correctie meer mogelijk was. Alle andere oorzaken of verwijten (zwarte doos, dat van die camera dat ik hier ook al gelezen heb, enz...) zijn gewoon pure nonsens. Williams zelf heeft meegeholpen aan het onderzoek. Zouden ze dat doen als ze iets te verbergen hadden? Eerst bewijzen dat die zwarte dozen wel degelijk vernietigd zijn, tot dan kan het gewoon persroddel zijn die constant een zondebok zoeken in plaats van zich er gewoon bij neer te leggen dat het een crash is als een andere met nu jammerlijke gevolgen. Senna's proces is het enige dat een gevolg is van een dodelijk ongeluk ik de autosport waarbij enkel de coureur om het leven komt. Zou jij het zinvol vinden om een proces te beginnen of te heropenen om de dood van Gilles Villeneuve, Ricardo Paletti, Rindt, Clark, Cévert, de Angelis, enz... Ratzenberger, de dag voordien? Daar wordt verre van zo'n drukte over gemaakt. Ratzenberger is overleden, dat is erg, maar verder niets. Senna is dodelijk verongelukt, wereldramp. Het ís erg, weet ik ook, maar dat proces is erover. Laat de doden hun rust, zoals overal gezegd wordt. Voor de familie is het al pijnlijk genoeg, denk je dat de familie en vrienden vrolijk en blij zijn nu ze er nog steeds mee geconfronteerd worden?

Juan Pablo

Het is bullshit dat ze hier nu weer mee beginnen, wie is dan eigenlijk de aanklager??

O look a bunny
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

The Lion

Eerlijk gezegd, ik geloof ook niks van dat zwarte dozen-verhaal.

Ik weet niet hoe Senna's familie over alweer een nieuwe episode in het proces denkt. Ik kan me wél voorstellen dat volledige klaarheid over de omstandigheden van een ongeval (voor zover dat mogelijk is) kan bijdragen tot de "rouwverwerking" (om eens een akelig woord te gebruiken).

Ratzenberger was nieuw en dus onervaren in de F1 in tegenstelling tot Senna. Misschien kon "men" moeilijk geloven dat Senna "zomaar", out of the blue slachtoffer kon worden van een banaal race-ongeval. Vandaar misschien de grotere aandacht voor het ongeval van "Magic".

Tot slot: het is de openbare aanklager in Italië die de nieuwe zaak aanhangig heeft gemaakt. Waarop de rechter oordeelde dat er inderdaad "material errors" (ik ben geen jurist. Wie weet wat dit betekent? In alle persteksten over dit geval staat de term tussen aanhalingstekens.) gebeurd waren tijdens het vorige proces.

Moet men uit eerbied voor de nabestaanden de zaak laten rusten? Of moet het recht ondanks alles zijn beloop hebben? Ik neig naar de tweede optie.
Look at me: I worked my way up from nothing to a state of extreme poverty. (Marx Groucho)