Moet de Paus aftreden?

Gestart door Supermariobros, 31 maart 2005 - 10:21:23

« vorige - volgende »

Moet de Paus aftreden?

ja
11 (57.9%)
nee
8 (42.1%)

Totaal aantal stemmen: 11

Jasper

Ja, ze spreken daar toch ook over dominees en zo?

Jasper

Citaat van: Schumi 2002 op 01 april 2005 - 08:51:24
Het is er bijna mee gedaan, eerst ziek, nu een hartaanval. Hij heeftzen laatste sacramenten al gehad, dus ze weten zelf dat het niet lang meer zal duren. Ik verwacht dat het voor vandaag of morgen is.
Oppassen voor 1 april ook hé. Het kan natuurlijk waar zijn, maar het is en blijft 1 april vandaag...

Ramses

Citaat van: Jasper op 01 april 2005 - 11:46:46
Oppassen voor 1 april ook hé. Het kan natuurlijk waar zijn, maar het is en blijft 1 april vandaag...

Dat zal wel niet...het zou een heel macabere aprilgrap zijn

Jasper

Ik bedoel niet dat ze gaan zeggen dat hij dood is terwijl dit niet zo is, maar heeft hij echt een hartaanval gehad?

Racegirl

Van een hartaanval had ik nog niks gehoord, wel dat zijn toestand enorm achteruit gaat, en ze spreken van een onomkeerbare situatie. Geen beterschap op komst dus!

You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Mister M

Budaankt vuur die blooeemen.

Hij spreekt (sprak) heel veel talen vanaf een briefje.
Ik geef 'm geen 24 uur meer.

Raikkonen MASTER

Ik geef hem nog 48 uur.

Hij heeft daadwerkelijk een hartaanval gekregen. Door samenloop van omstandigheden eigenlijk.
Zijn operatie, zijn intubatie, zijn maagsonde (in mindere mate) en vooral zijn urineweginfectie. Waarschijnlijk heeft hij momenteel een blaassonde en is de plaatsing ervan niet steriel gebeurd. Hij was al verzwakt en door deze ontsteking kreeg hij koorts.

Z'n bloeddruk stijgt en bij mensen op die leeftijd is een hartaanval dan niet ver af.
Het zal wel geen 1 April-grap zijn, is absoluut niets grappigs aan...  :-\

De infectie zal alleen maar sterker worden. Maar hij kan gerust nog weken leven. Hij krijgt nog voeding en aan zijn urinewegstelsel zelf is niet bekend of er iets scheelt.

Het feit dat hij op eigen verzoek niet naar het ziekenhuis werd gebracht, wil zeggen dat hij zelf ook voelt dat hij aan het wegglijden is naar het voor hem 'eeuwige leven'...

FerrariMan

Citaat van: Raikkonen MASTER op 01 april 2005 - 16:05:18
Waarschijnlijk heeft hij momenteel een blaassonde en is de plaatsing ervan niet steriel gebeurd.
Denk je nu echt dat de dokters op die manier te werk gaan wanneer de paus zelve op je tafel ligt?  :)

Lender

Een medische bron zou gezegd hebben dat er geen hoop meer is, en dat hij inmiddels weer het bewustzijn zou verloren hebben.

ZIet er niet goed uit. Ik geef hem nog 24 uur, jammer genoeg
www.gamequarter.be -> Help de commnunity en registreer (je kan je account voor de site ook gebruiken voor het forum)

Ramses

Volgens het VRT journaal is de bronzen poort naar de Sint Pietersbasiliek gesloten, traditioneel het teken dat de paus overleden is. (hun reporter stond in ieder geval voor de gesloten poort)

Lender

Volgens de Italiaanse pers zou de Paus overleden zijn.

Citaat
Het Vaticaan ontkent het overlijden van de paus

vr 01/04/05 - Paus Johannes Paulus II is volgens Italiaanse media overleden. Een Italiaans agentschap heeft het over "hersendood". Het Vaticaan ontkent het bericht.


www.vrtnieuws.net

:(
www.gamequarter.be -> Help de commnunity en registreer (je kan je account voor de site ook gebruiken voor het forum)

mike

Citaat van: Ramses op 31 maart 2005 - 10:27:31
Neen. De paus kan en mag niet aftreden.

Eerst en vooral, een pontificaat is voor het leven. Die opdracht moet dus uitgevoerd worden tot de dood.
Ten tweede, en dit is het meest heikele punt van de hele discussie: voor mensen die gelovig zijn kan het niet dat de paus aftreedt en er een nieuwe paus aantreedt, terwijl de oude nog leeft. Dan heb je mensen die nog steeds aanhanger zijn van de oude paus, en de nieuwe niet aanvaarden.

Natuurlijk, hij is nu niet in staat meer om de Kerk te leiden, maar van aftreden kan en zal nooit sprake zijn?
Overigens, de Kerk wordt heus niet door de paus geleidt, maar door de curie, een select kransje conservatieve geestelijken.

Ik stem niet, want het kan mij totaal niet schelen. Het is niet aan mijn ongelovige mij om de gelovigen te willen opdringen dat een paus dit of dat moet doen. Wat niet hetzelfde is als "(niet) hopen" dat er snel een paus is een die minder conservatieve aanpak heeft. Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel hierrmee absoluut niet "hopen dat de mens Karol Wojtyla sterft"! Hij mag aftreden, sterven, nog 10 jaar aanblijven en van mening veranderen, enz. ... Hij mag van mij zelfs nog jaren doorgaan met zijn oude meningen, want ik heb niks te verplichten of verbieden, alleen denk ik dat dat laatste niet hetgeen is wat best is voor de evolutie van mensheid naar een gezondere kijk op het concept "god".

Ik ben het wel niet eens met de uitspraken van Ramses. Er is al eens een paus afgetreden (het kan dus wel, en het pontificaat is volgens het kerkelijk recht niet "voor het leven"). De uitspraak over "volgelingen van de oude paus" kan ook toegepast worden op elke andere organisatie of samenleving (zelfs inclusief die waar de leider democratisch verkozen wordt). Als je zo redeneert mag uitindelijk niemand zijn job aan de kapstok hangen.


cookie

Wat een non-nieuws, wat intereseert ons nu die oude man? Zo zijn er toch duizenden op deze wereld die aftakelen, enkel omdat deze een titel van Paus draagt is het wereldnieuws, wat ne flauwe zever zoals alle religieuse dingen. Is nergens goed voor, enkel voor oorlogen te beginnen en mensen te vermoorden als ze niet in hetzelfde sprookje als jij geloven.

mike

Citaat van: cookie op 02 april 2005 - 10:23:46
Wat een non-nieuws, wat intereseert ons nu die oude man? Zo zijn er toch duizenden op deze wereld die aftakelen, enkel omdat deze een titel van Paus draagt is het wereldnieuws, wat ne flauwe zever zoals alle religieuse dingen. Is nergens goed voor, enkel voor oorlogen te beginnen en mensen te vermoorden als ze niet in hetzelfde sprookje als jij geloven.

Amen!

Tim C

Op andere dagen zou ik compleet akkoord gaan, maar de man is het hoofd van de belangrijkste religie van ons land...