Alcohol bij jongeren

Gestart door Doefie, 03 februari 2005 - 18:24:47

« vorige - volgende »

Doefie

Ik moet voor Nederlands op een week tijd een werkje maken over alcohol bij jongeren. Zo was er bijvoorbeeld een uitspraak van "alcohol een drug, laat me niet lachen" ofzo, dat erin voorkwam.

Wat vinden jullie ervan, in het algemeen? Is alcohol een drug, geen drug, moet er een verbod komen, moet men de wet versoepelen, of net versterken, enz...

Alvast bedankt  :wink:

Schumi nr1

Ik vind dat er een algemene drooglegging moet komen in België! :)

Neen, even serieus. Alcohol kan misschien een drug worden bij sommige mensen, dat zal afhangen van dingen die ze ondergaan in hun leven.

Alcohol werkt doorgaans niet verslavend volgens mij, omdat iemand graag een pint of iets dergelijks drink maakt  het hem geen verslaafde. En het is een goede markt in België, dus laat ze die aub niet beperken of er komen nog een pak  meer werklozen bij.

daan

Alcohol is verslavend, niet bij mij, maar dan moet je ook echt de hele dag aan de alcohol zitten... Het is een drug, daar kan je niks aan veranderen. Maar wel een drug met een kleine verslavingsfactor. En zeker geen beperking, dan word het leven zo saai :P

Tim C

Alcohol is verslavend, maar een verbod is te ver gaan.

Er moet wel een absoluut verbod komen op drinken en rijden. Een streefdoel van 0 promille is absoluut noodzakelijk. Een langdurig rijverbod voor iemand die meer dan 0,8 promille op heeft en rijdt is ook een maatregel waar ik achter zou staan. Er zijn tenslotte genoeg manieren om thuis te geraken, en als je het geld hebt om jezelf te bezatten heb je ook geld om een taxi te bestellen...

Maar er is een groot gebrek aan opvang voor probleemgebruikers in België, ook hier kunnen verbeteringen aan het systeem worden aangebracht.

KVDracer

Alcohol verbieden is absurd. Maar ik ben wel een fanatieke tegenstander van drinken en rijden. Men zou naar 0 promille moeten kunnen gaan. En wanneer men iemand snapt lager dan 1 promille een fikse geldboete. En wanneer men iemand snapt met meer dan 1 promille of iemand meerdere keren tegen de lamp loopt met minder dan 1 promille dan moet de overtreder gedurende x aantal jaar, bepaald door de hoeveelhied, iedere maand 250€ betalen aan een fonds voor verkeersslachtoffers.
Men mag zoch amuseren en drinken, maar er moet 1 iemand zich dan maar opofferen om BOB te spelen.

Racegirl

In mijn ogen is alcohol drugs...
Maar denk dat dit vooral om persoonlijke redenen is.
Alcohol heeft al veel families kapot gemaakt... levens kapot gemaakt...
Gek genoeg wordt het sociaal beter aanvaard dat je drinkt dan dat je bv. softdrugs rookt...

Niet dat ik ertegen ben hoor, ik drink zelf geregeld wel eens een pintje of Kriek ofzo.

Maar Whisky ofzo iets anders straf zal je mij niet zien drinken!
Stinkt namelijk te veel naar mijn papa...  :roll:  :roll:  :roll:
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

KVDracer

Voor mij is er geen verschil tussen softdrugs en alcohol en ik denk dat de jeugd er zo meer en meer over denkt. Van mij mag iemand een jointje smoren, een pint drinken, nen dubbele whisky of weet ik veel wa. Zolang ze anderen er er maar niet mee vervelen of in gevaar brengen.

Roel

Ik heb vorig jaar mijn eindwerk gemaakt over Populaire jongere alcoholischedranken (+ Red Bull).
en vooral de marketing en wetgeving eromtrent besproken.

Heb er een 16 voor gekregen. Als ik je kan helpen met het door te sturen moet je maar je email sturen ofzo.

Jongeren moeten zich bewust zijn van de gevaren en er moet voldoende sociale controle op zijn vind ik. en Breezertjes op je 14 vind ik persoonlijk niet kunnen.
God save Mclaren

Bruno

Citaat van: KVDracerVoor mij is er geen verschil tussen softdrugs en alcohol en ik denk dat de jeugd er zo meer en meer over denkt. Van mij mag iemand een jointje smoren, een pint drinken, nen dubbele whisky of weet ik veel wa. Zolang ze anderen er er maar niet mee vervelen of in gevaar brengen.

Dat is in een notedop wel de essentie.

Word je gesnapt dan moet je zwaar genoeg beboet worden.

En geen uitvluchten, de reden dat bepaalde mensen hun rijbewijs niet mag ingetrokken worden wegens beroepsredenen vind ik absurd. Doe je iets dat niet mag dan moet je weten wat de gevolgen zijn. Iedereen gelijk voor de wet en niet de ene wat gelijker dan de ander.

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Bjorn

Het moet énorm lastig zijn voor een alcoholverslaafde. Ik heb er hier ééntje over de vloer (ik heb er meerdere, maar ik neem een voorbeeld) die al tot tweemaal toe van de weg is geplukt met een te hoog alcoholgehalte in z'n bloed... De volgende keer is hij levenslang zijn rijbewijs kwijt. Komt daar nog es bij dat zijn gezondheid het eigenlijk niet toelaat om te drinken. M.a.w. hij kan ieder moment doodvallen door het overtollige drankmisbruik.
Conclusie... Alcoholverslaving is verre van te onderschatten als je het mij vraagt! Zelf begrijp ik het niet zo goed want alcohol zegt me helemaal niets. Bier en wijn drink ik zelden of nooit. Als ik zondig is dat vooral met Baileys, Amaretto, Pisang,... zo'n dingen en dan wel in beperkte mate!  :wink:
De Mens: In Het Gras![/color]

Alan Blues

Citaat van: KVDracerVoor mij is er geen verschil tussen softdrugs en alcohol en ik denk dat de jeugd er zo meer en meer over denkt. Van mij mag iemand een jointje smoren, een pint drinken, nen dubbele whisky of weet ik veel wa. Zolang ze anderen er er maar niet mee vervelen of in gevaar brengen.

Zo denk ik er ook over.

Ik vind het vooral erg dat de staat zich met alles gaat moeien. Er zijn al wetten en regels genoeg.

Laat de politie gewoon ingrijpen als er overlast is.

Doefie

Ik vind het goed zoals het nu is. Maar ze moeten hun grenzen kennen. Ik weet bv. goed hoever ik kan gaan, ik zal mij nooit zat drinken. Alcohol is denk ik niet echt een drug te noemen. Het is wel verslavend, maar computer of televisie of postzegels verzamelen kan ook verslavend zijn en dat is denk ik ook geen drug.

Eric

Ik heb ondertussen al enige ervaring met wat drank kan doen met je...
geloof me vrij dat drankverslaafden geen pretje zijn om mee om te gaan...
Voor mij mag het iets strenger, maar het moet niet.  
Binnenkort is het weer Aalst carnaval en zullen we weer te horen te krijgen hoeveel tieners er in het hospitaal zijn beland vanwege de drank...

De overheid zit te klagen over de tabak, maar langs de andere kant hanteren ze een "soepele" alcoholwet.
Rijden onder invloed kan en mag niet, dat moet zwaarder gestraft worden.
Als men tabak pas vanaf 16 mag kopen kan men misschien ook zoiets toepassen op drank...alhoewel dat dat al bestaat zeker?

Mikacouli

Elk weekend als ik uitga drink ik wel maar ik weet perfect mn grens liggen. Kan heel goe zijn dak achter al mn wodkaredbulls en gin gini's een vittelleke drink. Kan goe helpen. Ik zal NOOIT rijden als ik dronken ben. Maar ik zou ook nooit bob willen zijn.
Alcohol brengt u wel in de stemming en dit kan soms wonderen doen. Soms eens teveel op hebben wil nog niet zeggen dat je alcoholieker bent. Zal ik ook nooit worden, ben ik zeker van.
Nuja, sebiet ga ik naar de revolution en ik zal mn verstand wel gebruiken want ik moet nog met de fiets naar huis. Maar als ze me laten blazen hang ik er zeker aan. Das de keerzijde van de medaille.

Doefie

Citaat van: ericAls men tabak pas vanaf 16 mag kopen kan men misschien ook zoiets toepassen op drank...alhoewel dat dat al bestaat zeker?

Alcohol zoals bier, bacardi en weet ik veel wat nog allemaal mag pas geserveerd/verkocht worden vanaf 16 jaar, sterke dranken zoals whisky's enz. mogen pas vanaf 18 jaar geserveerd/verkocht worden.

Vanaf het moment dat je bij een politiecontrole "SAFE" blaast laten ze je doorrijden. De vriend van mijn zus bv. had een bacardi-cola op en 2 pintjes, wat eigenlijk al teveel is, en onderweg was hij een hamburger aan het eten. Hij krijgt politiecontrole, ze vragen wat hij gedronken heeft en hij antwoord alleen bacardi-cola. Ze laten hem blazen en hij blaast safe. Dan geeft hij nog toe dat hij eigelijk nog 2 pintjes op had, maar de politie van "ja ge hebt Safe geblazen, ge moogt doorrijden". Uiteindelijk was het die hamburger dat het geneutraliseerd heeft. Kan dit, als ge eigenlijk al teveel op hebt en toch laten ze u doorrijden...