Nog een (bloedmooie) Amerikaan

Gestart door Eric, 04 januari 2004 - 23:19:06

« vorige - volgende »

Eric

De grote verrassing van de North American International Auto Show in Detroit kwam al bij de allereerste presentatie vandaag. Chrysler onthulde er zijn concept cars, de Jeep Rescue en de Dodge Sling Shot. Wat niemand had verwacht was de onthulling van een prototype – juist ja, een prototype en geen concept car – met de codenaam ME Four-Twelve. Het is een spectaculaire supersportwagen die zou kunnen concurreren met Ferrari of de Ford GT.
De letters 'M' en 'E' staan voor Mid Engine en 4-12 staat voor vier turbo's en 12 cilinders. Met andere woorden deze Chrysler supersporter is uitgerust met een 6-liter V12 met een blokhoek van 60 ° , die een vermogen levert van 850 pk bij 5750 tpm en een maximum koppel heeft van 1150 Nm tussen 2500 en 4500 tpm. Dat is 142 pk/liter bij een wagengewicht van 1310 kg. Deze Chrysler is daarmee in één klap de nieuwe maatstaf , want nog niet eerder is een supersportwagen in staat geweest de acceleratie van 0-60 mph af te leggen binnen 3 seconden. In Europese termen gaat het dan om de sprint van 0-100 in net drie seconden. Ook wat de topsnelheid betreft is deze Chrysler ook een kanjer: hij moet in staat zijn 400 km/h te halen.
Voor de transmissie is Chrysler te rade gegaan bij Ricardo die een 7-versnellingsbak heeft ontwikkeld met een meervoudige platenkoppeling. Deze transmissie maakt ondonderbroken doorgifte van het vermogen naar de achterwielen mogelijk binnen een schakeltijd van 200 milliseconden.
De ME Four-Twelve heft een carrosserie van koolstofvezel die is geplaatst op een honingraat monocque van koolstofvezel en aluminium. Met een wielophanging van dubbele draagarmen en horzontaal binnenboord geplaatste veren en elektronisch geregelde dempers. De veerweg is 160 mm. De Chrysler staat op 19-inch wielen voor met 265/35ZR-banden en achter op 20-inch wielen met 335/30 ZR-banden. De auto heeft een lengte van 4,54 m, is  2.00  m breed en 1.14 m hoog. De stand van de achterspoiler is over 10 cm verstelbaar en wordt geregeld via de computer. Hij moet zorgen voor een verhoogde neerwaartse druk van 421 kg bij een snelheid van 300 km/h. Chrysler heeft verder tal van details uitgewerkt om de auto zo stabile mogelijk te maken, zoals een luchtverdeler voor en  een volledig ontwikkelde onderkant met een luchtverdeler achter.
De cockpit is uitgevoerd met luxe zaken als airco en een audiosysteem, een in hoogte verstelbaar stuur en met leer beklede sportstoelen. Een groot glazen dakpaneel zorgt voor echtr licht in het interieur.





Bron: AutoWeek.nl

McChouffe


His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Raikkie

Citaat van: WebMachine 850 PK, 0-100 in 3sec

Idd  :P  :twisted:  :D Sjieke dinges  :lol:

Mss volgend jaar als prijs van de kerstkwis ?  :wink:

Ramses

Citaat van: Raikkie

Mss volgend jaar als prijs van de kerstkwis ?  :wink:

Amai, jij houdt van ordinaire, goedkope prijzen :!:

Anonymous

Citaat van: Ramses
Citaat van: Raikkie

Mss volgend jaar als prijs van de kerstkwis ?  :wink:

Amai, jij houdt van ordinaire, goedkope prijzen :!:

Ik dacht aan bezuinigingen na de dure prijzen van dit jaar  :idea:

Raikkie


Wutputt

Mm dit doet me enorm hard denken aan wat een zeker VW met een zekere Bugatti Veyron 16-4 wou doen.
De laatste tijd heb ik daar wel niet echt veel positiefs meer van gehoord.

Maar als prijs voor de kerstkwis kan het er mee door ;) :lol:  :lol:  :lol:
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

Mikacouli

Dat is nu nog eens een auto si. :lol:

eppie

Prachtige wagen,alleen moeten ze aan de achterlichten iets veranderen.

Roel

Citaat van: WutputtMm dit doet me enorm hard denken aan wat een zeker VW met een zekere Bugatti Veyron 16-4 wou doen.
De laatste tijd heb ik daar wel niet echt veel positiefs meer van gehoord.

Maar als prijs voor de kerstkwis kan het er mee door ;) :lol:  :lol:  :lol:

Ja hoe zit het eigenlijk met die Veyron? Hij ging de MclarenF1, Ferrari Enzo, ... van de troon stoten, records verbreken alom, dit jaar uitgebracht worden, maar ik hoor er niets meer van, wat is er gebeurd?
God save Mclaren

Lender

prachtige wagen :shock:  :shock:
www.gamequarter.be -> Help de commnunity en registreer (je kan je account voor de site ook gebruiken voor het forum)

Wutputt

Citaat van: RoelJa hoe zit het eigenlijk met die Veyron? Hij ging de MclarenF1, Ferrari Enzo, ... van de troon stoten, records verbreken alom, dit jaar uitgebracht worden, maar ik hoor er niets meer van, wat is er gebeurd?
Problemen bij de ontwikkeling. Als m'n geheugen me niet in de steek laat: problemen met motorkoeling en stabiliteit bij extreem hoge snelheden.
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.

Roel

Citaat van: Wutputt
Citaat van: RoelJa hoe zit het eigenlijk met die Veyron? Hij ging de MclarenF1, Ferrari Enzo, ... van de troon stoten, records verbreken alom, dit jaar uitgebracht worden, maar ik hoor er niets meer van, wat is er gebeurd?
Problemen bij de ontwikkeling. Als m'n geheugen me niet in de steek laat: problemen met motorkoeling en stabiliteit bij extreem hoge snelheden.

zalig, zo hoog van de toren blazen en zo laag vallen  8)  8)  8)
God save Mclaren