Vlaanderen, België/Nederland, of Europa?

Gestart door Tim C, 24 september 2003 - 16:05:32

« vorige - volgende »

Ik voel me meer

Vlaming
12 (48%)
Belg/Nederlander
11 (44%)
Europeaan
2 (8%)

Totaal aantal stemmen: 21

Poll gesloten: 24 september 2003 - 16:05:32

Tim C

Wat vinden julie eigenlijk van Europa?

Olav18

Ja, het is een werelddeel he. Oh ja en een maan bij Jupiter.
http://www.insidef1.nl

F1REM: G3B (Ralph Lammertink)

Doefie

Laat het me zo zeggen:

Wij Vlamingen zijn al eeuwen onderdrukt door eerst de Françozen, dan de Oostenrijkers, dan de Hollanders, dan de Spanjaarden en dan terug de Françozen. En allen vertikke ze 't nu nog om Vlaams te babbele.
Vlaanderen Republiek ! 't Spijtige is dan wel dat Spa-Francorchamps in de Walen ligt.

Nogal radicaal, 'k weet het ook. Maar da's mijn mening. Ik ben Vlaming.
In de 800 jaar dat we ervoor streden hebben we amper 3 maanden onafhankelijkheidd gehad, ten gevolge van de Guldensporenslag.

Het enige dat België nog samenhoudt is 't koningshuis en de nationale voetbalploeg. Da's alles. Splits het, en de Walen gaan op economisch vlak stevig achteruit. En dan klagen ze nog dat ze van Vlaanderen te weinig geld krijge...

En nu ga 'k stoppe, zal 't beste zijn.

Schumi nr1

Citaat van: DoefieF1Laat het me zo zeggen:

Wij Vlamingen zijn al eeuwen onderdrukt door eerst de Françozen, dan de Oostenrijkers, dan de Hollanders, dan de Spanjaarden en dan terug de Françozen. En allen vertikke ze 't nu nog om Vlaams te babbele.
Vlaanderen Republiek ! 't Spijtige is dan wel dat Spa-Francorchamps in de Walen ligt.

Nogal radicaal, 'k weet het ook. Maar da's mijn mening. Ik ben Vlaming.
In de 800 jaar dat we ervoor streden hebben we amper 3 maanden onafhankelijkheidd gehad, ten gevolge van de Guldensporenslag.

Het enige dat België nog samenhoudt is 't koningshuis en de nationale voetbalploeg. Da's alles. Splits het, en de Walen gaan op economisch vlak stevig achteruit. En dan klagen ze nog dat ze van Vlaanderen te weinig geld krijge...

En nu ga 'k stoppe, zal 't beste zijn.

We moeten nu leven en niet in het verleden hé. Moest men nu zeggen van voeg Vlaandere bij Nederland (want al een idee is) zou ik er meer moeilijkheden mee hebben. Niks tegen de nederlanders hoor, integendeel ;)

McChouffe

Citaat van: ericIk voel me gewoon Belg.

We laten ons allemaal teveel opnaaien door de politiekers.
We zitten hier bezig dat Vlaanderen teveel geld pompt in Wallonië... :roll:

We geven jaarlijks miljarden uit aan derde wereldlanden, politiekers hun loon, de koninklijke konijnenkwekerij, enzovoort.
Vlaanderen verspilt ook geld met hopen, de Walen ook, maar wij discimineren hier ons eigen volk (Walen).

We kunnen hier in Vlaanderen nog leren van de Walen (andersom ook hoor)...Vlamingen zijn gejaagd en stressvolle tijdbommen, terwijl men in Wallonië eerder het rustige leven verkiest.

Ik ben Belg...geen Vlaming. 8)

My thoughts exactly  :wink:

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

McChouffe

Citaat van: Tim CWat vinden julie eigenlijk van Europa?

Een Europa vind ik prima, maar aan de huidige versie moet nog gewerkt worden. Ik vind dat er een grootmacht moet zijn die indien nodig tegengewicht kan vormen voor de VS, en momenteel is Europa - in mijn ogen - de enige kandidaat. Het huidige Europa is nog te verdeeld, en de instellingen verouderd.
Europa heeft de mogelijkheden om economisch voor de VS te komen, maar daar zijn we nog niet. Het zou positief uitvallen voor de Europese burgers. Als het nu in de VS economisch slecht gaat, lijdt de EU daar ook onder. Een sterkere Europese economie zou daar minder hinder van ondervinden.

Ik zie in geen geval iets zitten als de "Verenigde Staten van Europa". De Europese landen moeten tot op een bepaalde hoogte autonoom kunnen zijn. Praktisch zou het quasi onmogelijk zijn, omdat we met verschillende volkeren zitten, iets van de VS niet kent.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Eric

Citaat van: WebMachine
Citaat van: Tim CWat vinden julie eigenlijk van Europa?

Een Europa vind ik prima, maar aan de huidige versie moet nog gewerkt worden. Ik vind dat er een grootmacht moet zijn die indien nodig tegengewicht kan vormen voor de VS, en momenteel is Europa - in mijn ogen - de enige kandidaat. Het huidige Europa is nog te verdeeld, en de instellingen verouderd.
Europa heeft de mogelijkheden om economisch voor de VS te komen, maar daar zijn we nog niet. Het zou positief uitvallen voor de Europese burgers. Als het nu in de VS economisch slecht gaat, lijdt de EU daar ook onder. Een sterkere Europese economie zou daar minder hinder van ondervinden.

Ik zie in geen geval iets zitten als de "Verenigde Staten van Europa". De Europese landen moeten tot op een bepaalde hoogte autonoom kunnen zijn. Praktisch zou het quasi onmogelijk zijn, omdat we met verschillende volkeren zitten, iets van de VS niet kent.

Niet gemakkelijk, als je ziet dat er een aantal landen zijn die gaan hielenlikken bij de VS.

Maar over het algemeen geef ik je gelijk.

Tim C

Mijn persoonlijke Europese Visie

Europees President:
Ja, maar dan we rechtstreeks verkozen. Het verkiezingsgeld mag ook niet afkomstig zijn van buiten de politiek, om een voorkeursbeleid (zoals de huidige situatie in de VS) te vermijden. Een stemming in twee rondes lijkt mij het beste, heeft een kandidaat na een ronde al een meerderheid (50.1%) van de stemmen vervalt de tweede. De bevoegdheid: de interne problemen van de Unie, de veiligheid, en alles wat de unie aangaat. Zoals bvb:

Buitenlands beleid:
1 Minister voor buitenlandse zaken voor de hele unie. Met desnoods een hoog vertegenwoordiger voor buitenlandse zaken per land. Vlaanderen heeft als ik me niet vergis ook zo iemand. De vrouw of man in kwestie wordt dan de spreekbuis van de EU in het buitenland. De stem van 500.000.000 Europeanen. Geen sprake meer van verdeeltheid, want de man werd mee met de president verkozen door het Europese volk zelf.

Defensie:
Gooi alle budgeten samen en je komt op een mooi getal. Waarom is dit eigenlijk nog niet gebeurt? Er bestaat een verdrag dat zegt dat een aanval op een EU land gelijk staat aan een aanval op alle EU landen. (Vergelijkbaar met artikel 5 van de NAVO) Trouwens ook de reden waarom het Den Haag plan terug opgeborgen werd. Dus is de meest logische stap dat er 1 grote defensie wordt gevormt.

Wat blijft er dan nog over voor de rest?
Eigenlijk is het model dat ik in m'n hoofd heb een beetje vergelijkbaar met België.

Bjorn

En wat zouden jullie vinden van de opsplitsing, Vlaanderen bij Nederland en Wallonië bij Frankrijk? België dus voltooid verleden tijd maar misschien wel sterker door de opslorping van onze twee buurlanden. Of is dit praktisch onmogelijk? Wat denken jullie?

Oja, ik stemde voor Vlaming. Ik voel me nog altijd Vlaming ook al weet ik dat dit op wereldvlak helaas niet veel voorstelt. Rij maximaal twee uur verder en je moet al Frans of Duits spreken...  :roll:
De Mens: In Het Gras![/color]

McChouffe

Citaat van: Tim CMijn persoonlijke Europese Visie

Europees President:
Ja, maar dan we rechtstreeks verkozen. Het verkiezingsgeld mag ook niet afkomstig zijn van buiten de politiek, om een voorkeursbeleid (zoals de huidige situatie in de VS) te vermijden. Een stemming in twee rondes lijkt mij het beste, heeft een kandidaat na een ronde al een meerderheid (50.1%) van de stemmen vervalt de tweede. De bevoegdheid: de interne problemen van de Unie, de veiligheid, en alles wat de unie aangaat. Zoals bvb:

Buitenlands beleid:
1 Minister voor buitenlandse zaken voor de hele unie. Met desnoods een hoog vertegenwoordiger voor buitenlandse zaken per land. Vlaanderen heeft als ik me niet vergis ook zo iemand. De vrouw of man in kwestie wordt dan de spreekbuis van de EU in het buitenland. De stem van 500.000.000 Europeanen. Geen sprake meer van verdeeltheid, want de man werd mee met de president verkozen door het Europese volk zelf.

Defensie:
Gooi alle budgeten samen en je komt op een mooi getal. Waarom is dit eigenlijk nog niet gebeurt? Er bestaat een verdrag dat zegt dat een aanval op een EU land gelijk staat aan een aanval op alle EU landen. (Vergelijkbaar met artikel 5 van de NAVO) Trouwens ook de reden waarom het Den Haag plan terug opgeborgen werd. Dus is de meest logische stap dat er 1 grote defensie wordt gevormt.

Wat blijft er dan nog over voor de rest?
Eigenlijk is het model dat ik in m'n hoofd heb een beetje vergelijkbaar met België.

En wat voor systeem zou je dan nemen voor president? Zou je kiezen voor een almachtige president, zoals in de VS? Of ga je voor een diplomatieke president, bv. zoals Koffi Annan bij de VN? Waarom zouden de door jou opgesomde bevoegdheden niet gedaan kunnen worden door de voorzitter van de EU en/of door de Commissievoorzitter?

Je zegt dat het gedaan is met de verdeeldheid als er een president en minister worden gekozen. Maar is dit eigenlijk wel zo? Als er 51% kiest voor de kandidaten, heeft nog altijd 49% niet gekozen voor die personen.
Verdeeldheid zal er eigenlijk altijd zijn, ook met een gekozen president.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Tim C

Omdat de commissievoorzitter niet verkozen wordt, en zeg nu eerlijk, wil je iemand als berlusconi met al die macht?
En de president in de VS is niet oppermachtig, voor alles wat hij doet moet hij eerst nog het congres passeren.

beste oplossing: kruising tussen diplomatiek en "oppermachtig".

Tim C

Citaat van: WebMachineJe zegt dat het gedaan is met de verdeeldheid als er een president en minister worden gekozen. Maar is dit eigenlijk wel zo? Als er 51% kiest voor de kandidaten, heeft nog altijd 49% niet gekozen voor die personen.
Verdeeldheid zal er eigenlijk altijd zijn, ook met een gekozen president.
Dat is er nu ook, er zijn nu ook mensen die niet gestemt hebben op de VLD, SP.a.
Om het in de woorden van Churchil te zeggen: Eigenlijk is democratie een slechte vorm van regeren, maar het is het beste wat we hebben...

Punt is: doordat er een top is, die verkozen werd door het volk, er geen verdeeltheid meer is tussen de landen en worden vernederende incidenten zoals Irak vermeden.

Doefie

Citaat van: BjornEn wat zouden jullie vinden van de opsplitsing, Vlaanderen bij Nederland en Wallonië bij Frankrijk? België dus voltooid verleden tijd maar misschien wel sterker door de opslorping van onze twee buurlanden. Of is dit praktisch onmogelijk? Wat denken jullie?

Da's 't dus wat wij Vlaminge en Wale van elkaar denke: als we splitse denke de Wale da wij bij de Hollanders gaan en wij dneke van de Wale da ze bij Frankrijk gaan...

Ik zou 't heel erg vinde als we ons bij de andere lande zouden voege.
Niet slecht bedoelt, maar dan zie ik het nut ni in om te splitse.
Als we splitse, Vlaandere onafhankelijk. Van de Walen kan 't mij eigelijk ni veel schele...

De Europese Unie ? Persoonlijk vind ik het ni goe. We beginne meer en meer de Amerikaanse kant op te gaan, nu met de plannen voor 't 'verenigd parlement' en een gezamelijke 'president'. Ik vond het goed 10 jaar geleden, nu ni meer.

beffie

maar vlaanderen bij nederland voegen? dit zie ik niet gebeuren hoor, de kezen versus de duivels, in voetbaltermen en in het echt, dit zie ik niet passen, ik heb niks tegen de nederlanders, maar het zou nooit lukken
Beffie and it's not my real name

Back in F1REM - G4V
Hattrick - de scoorders IV.29

FF

ik ben belg en europeaan.

ik woon in west-vlaanderen maar voel me niet te vlaams : egoïstisch ben ik dus niet. al die nva-ers en vlaams-blokkers zijn erg asociale mensen.

moest er zoveel geldstroom van vlaanderen naar wallonië vloeien dan zou de nva wel meer dan 5 procent van de stemmen halen...


trouwens haat ik dat communautair gedoe! ik wil u eens zien in het buitenland : "ik ben vlaming", iedereen zou zeggen dat ge een onnozelaar zijt...
jarno marno flarno parno itarno barno imarno katamarno jiu-tarno

comfortably dumb : FIA